Oldtimer definitie

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Oldtimer definitie

Berichtdoor ceegee » 18 sep 2006, 14:52

.......als de verloren gegane, zaak een exemplaar is zonder eigen,individueel bepaalde,kenmerken, van een soort waarvoor een voor het publiek toegankelijke markt bestaat.........

De kurk te vroeg van de fles Vectorix ?

Nee hoor juristerij van de Hoge Raad waarmee ik jullie zal uitleggen wat nu echt een oldtimer is. Das andere koek dan de kleur van een nummerplaat nietwaar ?
Lees hem nog maar eens rustigjes over.
Die zin leverde de eigenaar van een 504 TI uit 75 9800 Euroballen op dankzij het Hof van Arnhem.

In gewone mensentaal staat bovenaan dat het moet gaan om een auto met individuele kenmerken waarvoor geen voor het publiek toegankelijke markt bestaat.

Hoe dat zat met die 9800 Euroballen ? Een automonteur rijdt de 504 TI van een klant in poeier. verzekering erbij en de Peu die getaxeerd is op 5000 Euro is grondig verbouwd tot een waarde van 100 Euro. Hoeveel krijgt de eigenaar ? Justum 4900 ballen ! Nou opletten ! Eigenaar huilen,huilen, huilen en koopt een TI van 77 voor 7200 Euries en laat het ding oa met onderdelen uit het wrak restaureren wat nog eens 7500 Pietermannen kost. Totale kosten 14.700,00. Eigenaar huilen, huilen en rent naar het hof van Arnhem en vordert het verschil tussen 14.700 en 4900. De vordering wordt toegewezen, de eigenaar lachen, lachen,lachen.

Motivatie van het Hof ? Lees de eerste zin nu nog maar eens, dat is de motivatie.

Bij iedere Vinexwijkmobiel geldt bij schade het dagwaarde tarief maar bij een auto met individuele kenmerken enzovoort moet de schade konkreet worden vastgesteld. De schade is het bedrag dat de eigenaar terugbrengt in dezelfde positie als voor de schade zelfs al is dit bedrag hoger als de taxatiewaarde.

Op grond hiervan vond het Hof dat de Peuman het bedrag van de aankoop van de nieuwe 504 + het bedrag dat nodig was om de auto in de staat te brengen als voor het ongeval vergoed moest worden.

Nu het Hof weer :" Naar mate een auto ouder wordt en meer in de richting
van een klassieker/oldtimer gaat zal deze in toenemende mate eigen, individueel bepaalde kenmerken krijgen en naarmate dit verschijnsel toeneemt zal bij gebreke aan concreet vergelijkingsmateriaal op de markt de waarde in het economische verkeer aanmerkelijk moeilijker bepaalbaar zijn ".

Nu ik weer. Dus naarmate er meer auto's van een bepaald soort gefabriekt zijn wordt deze minder snel een oldtimer. Dus met je Alto kun je wachten tot je een ons weegt .

Let wel de gein gaat alleen op als je de auto door een ander in de prak laat rijden, dus nooit zelf doen. Kwestie van organiseren en je auto goed documenteren. :wink:

Nu staat onomstotelijk vast wat een oldtimer is :roll:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor JT » 18 sep 2006, 15:04

Jouw draai gooit weer een knuppel in het hoenderhok....

Want van de kever zijn er belachelijk veel gemaakt, meer dan van de Alto ;-) , en de Kever is wel een klassieker.

Maar het hof en jij hebben het ook over bepaalde individualistische eigenschappen.... da's wellicht beter maar ook helaas veel subjectiever.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jeetje » 18 sep 2006, 15:07

Interessante uitspraak!

Heb je daar ook nog de vindplaats van (NJB, RvdW, of iets dergelijks)?
Als je dat niet hebt, heb je dan wellicht de exacte datum van de uitspraak?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor ceegee » 18 sep 2006, 18:17

Helaas Jeetje, Ik krijg uit diverse hoeken vakliteratuur die ik na lezing wegkieper anders kom ik er in om zoals wij Friezen zeggen..(NJB was het niet) Ik kan je op weg helpen, het artikel verscheen een maand of 4 geleden en was met name gericht op de schade experts. Deze had in het onderhavige geval er maar wat op los geflanst met de voor de maatschappij desastreuze gevolgen. Ik heb er een kopie van gemaakt waaruit ik citeer maar die is na het schrijven door de vernietiger gegaan. Met een beetje zoekwerk moet je het wel vinden. Ik zal ook nog een diep nadenken. ( Wellicht dit weekend als we de laatste trip met de 504 en de Esterel maken dan gaan beide in winterslaap (( Wim ik kom nog wel langs voor olie en een nieuwe koplamp ))

Het zou leuk zijn als de TI eigenaar zich onder ons bevindt dan komen we het precies te weten.

Eh JT de kever een klassieker ? Wat te denken als ik ( als aangeklaagde partij ) de rechter 2000 advertenties van te koop staande kevers overleg
Ga ik gewoon Europees zoeken. Dat krijg ik met de 504 niet voor elkaar.

En met de 605 ook niet :shock: :lol:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Evert G.D » 18 sep 2006, 21:19

Tjonge, ik schaam me diep, toen ik die zin las, stonden m'n ogen te stuiteren in hun kassen. Ik dacht inderdaad dat de kurk wat vroeg van je fles was gegaan ja... (of dat je een heeeel slechte wijn had gehad) :mrgreen:

En dat voor een journalist :oops:

Pas na je uitleg snapte ik 'em. Wat is die ambtelijke taal toch ondoorgrondelijk. Waarom zeggen ze 't niet in gewoon, begrijpelijk Nederlands. Met zo'n zin zou je acuut denken dat ze je executeren omdat je een buitenproportionele auto hebt. :mrgreen:

Maar als het je een mooie handvol euro's oplevert, nooit weg natuurlijk.

Tja, ik moet het omgekeerde gaan proberen: de rechtbank ervan overtuigen dat mijn ex toch écht teveel vraagt voor die auto's in de boedelscheiding. Maar dat gaat wel lukken, heb een stel advertenties gedownloaded van internet met reele prijzen voor soortgelijke auto's. Wie weet, kom ik ook nog wel 's met een mooie volzin uit de uitspraak op de proppen, ter lering ende vermaeck... :wink:

Maar als voorbeeld: voor de 406 berekent ze een bedrag van een kleine 1000 euro meer dan ik er destijds bij de dealer voor heb betaald. Nooit geweten dat die ook al de klassiekerstatus had en per jaar meer waard werd :mrgreen: Zo zie je maar: het gaat afwisselend omhoog en weer omlaag.... 't Is net het echte leven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JT » 18 sep 2006, 21:44

Van Dale op internet schreef:klas·sie·ker (de ~ (m.), ~s)
1 lied, boek, film waarvan men telkens opnieuw wil genieten => classic, een gouwe ouwe, evergreen, traditional
2 belangrijke, traditionele wedstrijd.


Toen ik dit zag, moest ik ook aan de column van MichielMobiel denken... http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5493

Leuker en verwarrender wordt het met de CD-versie die bij de pocketVanDale van mijn dochter:
Van Dale CD schreef:klas·sie·ker m -s 1 (sp) belangrijk en traditioneel wedstrijdnummer: wieler~; 2 evergreen
klas·siek bn 1 behorend tot de Griekse of Romeinse Oudheid; 2 uit vroeger tijden stammend en
toch niet verouderd: ~e muziek; 3 voorbeeldig in zijn soort: een ~ voorbeeld


Ik ken toch "Klassiekers" die niet "Klassiek" zijn, in de betekenis van "voorbeeldig in zijn soort" ;-)

Nog leuker: Evergreen
ever·green m -s lied, nummer dat altijd populair blijft

Op die manier zou klassiek zelfs populair zijn.
Klassieke muziek is popmuziek???

wikipedia schreef:Een klassieker of oldtimer is de gangbare benaming voor oude auto's en motorfietsen. Diverse landen hebben een officiële definitie om een voertuig oldtimer te mogen noemen; hoewel in bepaalde domeinen het begrip klassieker uitgebreid kan worden naar specifieke noemenswaardige en bekende technische hoogstandjes en/of bijzonder goede ontwerpen. Ook een vrij nieuwe motorfiets wordt door de fabrikant wel eens als klassieker aangeduid voor marketingdoeleinden


Volgens Univé is mijn auto geen klassieker, omdat ik meer dan 5000 km rijd!:
Univé site schreef:Klassieker
De Univé Klassiekerverzekering
Niet elke oudere auto of motor valt onder de noemer Klassieker. Univé hanteert ten behoeve van haar verzekering de volgende definitie voor een semi-klassieker of oldtimer:

Een klassieker is een auto of motor die minstens 20 jaar oud is, APK is goedgekeurd en waarmee per jaar niet meer dan 5.000 kilometer wordt gereden. Daarnaast moet er een andere auto zijn voor dagelijks gebruik, maar die hoeft niet bij Univé verzekerd te zijn.

Zeker zo belangrijk voor Univé is de manier waarop u met uw klassieker omgaat. Dat moet volledig voor de hobby zijn. De klassieker is eigenlijk geen vervoermiddel, maar meer een auto of motor om even lekker mee te toeren, om mee gezien te worden, om te showen, om aan te sleutelen of om nog even te poetsen. Kortom: om trots op te zijn en om van te genieten.


Pfff, subjectief als de pest dus: klassieker....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten