.......als de verloren gegane, zaak een exemplaar is zonder eigen,individueel bepaalde,kenmerken, van een soort waarvoor een voor het publiek toegankelijke markt bestaat.........
De kurk te vroeg van de fles Vectorix ?
Nee hoor juristerij van de Hoge Raad waarmee ik jullie zal uitleggen wat nu echt een oldtimer is. Das andere koek dan de kleur van een nummerplaat nietwaar ?
Lees hem nog maar eens rustigjes over.
Die zin leverde de eigenaar van een 504 TI uit 75 9800 Euroballen op dankzij het Hof van Arnhem.
In gewone mensentaal staat bovenaan dat het moet gaan om een auto met individuele kenmerken waarvoor geen voor het publiek toegankelijke markt bestaat.
Hoe dat zat met die 9800 Euroballen ? Een automonteur rijdt de 504 TI van een klant in poeier. verzekering erbij en de Peu die getaxeerd is op 5000 Euro is grondig verbouwd tot een waarde van 100 Euro. Hoeveel krijgt de eigenaar ? Justum 4900 ballen ! Nou opletten ! Eigenaar huilen,huilen, huilen en koopt een TI van 77 voor 7200 Euries en laat het ding oa met onderdelen uit het wrak restaureren wat nog eens 7500 Pietermannen kost. Totale kosten 14.700,00. Eigenaar huilen, huilen en rent naar het hof van Arnhem en vordert het verschil tussen 14.700 en 4900. De vordering wordt toegewezen, de eigenaar lachen, lachen,lachen.
Motivatie van het Hof ? Lees de eerste zin nu nog maar eens, dat is de motivatie.
Bij iedere Vinexwijkmobiel geldt bij schade het dagwaarde tarief maar bij een auto met individuele kenmerken enzovoort moet de schade konkreet worden vastgesteld. De schade is het bedrag dat de eigenaar terugbrengt in dezelfde positie als voor de schade zelfs al is dit bedrag hoger als de taxatiewaarde.
Op grond hiervan vond het Hof dat de Peuman het bedrag van de aankoop van de nieuwe 504 + het bedrag dat nodig was om de auto in de staat te brengen als voor het ongeval vergoed moest worden.
Nu het Hof weer :" Naar mate een auto ouder wordt en meer in de richting
van een klassieker/oldtimer gaat zal deze in toenemende mate eigen, individueel bepaalde kenmerken krijgen en naarmate dit verschijnsel toeneemt zal bij gebreke aan concreet vergelijkingsmateriaal op de markt de waarde in het economische verkeer aanmerkelijk moeilijker bepaalbaar zijn ".
Nu ik weer. Dus naarmate er meer auto's van een bepaald soort gefabriekt zijn wordt deze minder snel een oldtimer. Dus met je Alto kun je wachten tot je een ons weegt .
Let wel de gein gaat alleen op als je de auto door een ander in de prak laat rijden, dus nooit zelf doen. Kwestie van organiseren en je auto goed documenteren.
Nu staat onomstotelijk vast wat een oldtimer is