Mijn eigen mening is dat 'wie veel rijdt, betaalt meer' een heel redelijke gedachte is. Maar dat kan ook anders en beter: door een heffing op de benzineprijs. Zo betalen de 'PC Hoofttractoren' ook meer dan een kleine, zuinige auto. In diverse Europese landen bestaat zo'n heffing al jaren.
Probleem voor Nederland is, dat de achtereenvolgende regeringen zichzelf 'uit de markt geprijsd' hebben met de benzineaccijns. Die is al zo torenhoog opgeschroefd dat een extra 'Mobiliteitsheffing' per liter benzine niet meer mogelijk is, dan kun je onderhand vanuit Amsterdam in Duitsland gaan tanken en ben je nog goedkoper uit ook.
Het 'Kwartje van Kok' zou destijds een tijdelijke heffing zijn, maar daar weet niemand in Den Haag meer wat van. Het zou redelijk zijn als dat wordt teruggegeven aan de automobilist, net als andere 'tijdelijke' heffingen die in de jaren '70 en begin jaren'80 op de benzine zijn gezet, waarvan uiteindelijk besloten werd ze definitief te maken.
In verband daarmee ben ik persoonlijk van mening dat de BPM en Motorrijtuigenbelasting eigenlijk al afgeschaft zouden kunnen worden en het 'Kwartje van Kok' gehandhaafd kan blijven als Mobiliteitsheffing. Maar dat zal wel een utopie zijn. Echter, wel redelijk. Als vorm van extra inkomen zou in Nederland voor buitenlandse auto's en vrachtwagens een snelwegvignet ingevoerd kunnen worden. Belgie begint daar in 2007 ook mee en het is eigenlijk wel zo redelijk dat buitenlandse automobilisten betalen voor het gebruik van onze snelwegen, zeker als wij in het buitenland daar óók voor moeten betalen.
Ik ben faliekant tegen een Mobiliteitsheffing per gereden kilometer met 'tolpoortjes' of iets dergelijks, vanwege het sneeuwbaleffect ervan. Die heffing wordt natuurlijk elk jaar op 1 januari flink verhoogd, maar het is niet de vraag óf, maar wanneer gemeenten en provincies ook tolpoortjes gaan zetten om zo mee te profiteren. De gemeente Zwolle is daar overigens nu al naar aan het kijken, met Londen als voorbeeld. Op die manier wordt autorijden een heel dure zaak.
De - volstrekt illegale - BPM kan niet anders dan getrapt worden afgeschaft, anders krijg je het komische effect dat een jonge occasion duurder is dan een nieuwe auto.
Wat betreft een elektronisch kastje in mijn klassiekers: daar zal ik mij met hand en desnoods met tand tegen verzetten.
Auto's hebben een ZIEL...