Mobiliteitsheffing

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Mobiliteitsheffing

Berichtdoor Evert G.D » 15 sep 2006, 01:08

In 2012 krijgt Nederland een wereldprimeur: de Mobiliteitsheffing, het nieuwe woord voor rekeningrijden. Autobelastingen verdwijnen dan (zeggen ze) en er komt een vergoeding per gereden km voor in de plaats. Wat vinden wij daarvan? Goed of slecht?
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Gilletti » 15 sep 2006, 07:31

Laat ik het zo stellen, ik geloof er geen snars van dat vanaf dat moment de BPM, wegenbelasting, accijnzen etc. dusdanig aangepast zijn dat we niet méér gaan betalen.

En wat te doen met de verwachte enorme waardedaling op jonge occasions?

M.a.w.: ik kan me niet voorstellen dat het niet duurder gaat worden.
Dat wordt al ingegeven door het feit dat de regeringswoordvoerders er over reppen dat de "gemiddelde" automobilist niet méér gaat betalen, terwijl ze daar een onrealistische 6000 kilometer o.i.d. aan verbinden. :(
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 15 sep 2006, 08:03

Maar koppel dit dan direct aan het idee van afschaffen door langzaam verlagen van de bpm. EU zegt: geen BPM (ikke trouwens ook). Staat zegt: "wel geld in laatje". Dus die twee dingen tegelijkertijd oppakken.
BPM langzaam laten verminderen, rekeningrijden langzaam opschroeven...

Rekeningrijden is natuurlijk wel net zo fair!
Wie veel km maakt, moet ook meer betalen. Wie veel op drukke tijdstippen rijdt, moet ook meer betalen: Logisch!

Rijden is dan ook eindelijk gebonden aan economische regels, net zoals de prijs van goud, afhankelijk van vraag en aanbod...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor A.BRANDHORST » 15 sep 2006, 12:40

Vind het tóch niet eerlijk ,aangezien de klassiekers dalijk ook weer belast gaan worden, en dát kost geld!

Het zijn sowieso al duurdere auto's in het onderhoud, en verbruik is vaak ook iets hoger.

Zo wordt het dus niet meer aantrekkelijk om nog een klassieker (in wording) te rijden.. en krijg je weer het 13 -in een dozijn vervoer terug denk ik..

Nu is mijn auto dus 21 jaar oud, en zal ik waarschijnlijk (als ik m heel houd en goed onderhoud) , nog maar een paar jaar kunnen genieten van een belastingvrije auto.. :evil:

En dáár word ik dus wél ziek van!
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor JT » 15 sep 2006, 15:11

Da's dan een neveneffect waar Den Haag weinig aan kan doen.
Ik blijf ervoor.

Ik haat al die nutteloze kilometers.

Ergste vind ik die "auto-van-de-zaak-ik-rijd-tot-ik-door-de-baas-op-mijn-vingers-wordt-getikt"-mentaliteit

Of "ik-heb-30000-km's-vrij-van-de-baas-en-die-zal-ik-opmaken-ook" kilometers.

Bijtelling of niet....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Evert G.D » 16 sep 2006, 00:50

Mijn eigen mening is dat 'wie veel rijdt, betaalt meer' een heel redelijke gedachte is. Maar dat kan ook anders en beter: door een heffing op de benzineprijs. Zo betalen de 'PC Hoofttractoren' ook meer dan een kleine, zuinige auto. In diverse Europese landen bestaat zo'n heffing al jaren.

Probleem voor Nederland is, dat de achtereenvolgende regeringen zichzelf 'uit de markt geprijsd' hebben met de benzineaccijns. Die is al zo torenhoog opgeschroefd dat een extra 'Mobiliteitsheffing' per liter benzine niet meer mogelijk is, dan kun je onderhand vanuit Amsterdam in Duitsland gaan tanken en ben je nog goedkoper uit ook.
Het 'Kwartje van Kok' zou destijds een tijdelijke heffing zijn, maar daar weet niemand in Den Haag meer wat van. Het zou redelijk zijn als dat wordt teruggegeven aan de automobilist, net als andere 'tijdelijke' heffingen die in de jaren '70 en begin jaren'80 op de benzine zijn gezet, waarvan uiteindelijk besloten werd ze definitief te maken.

In verband daarmee ben ik persoonlijk van mening dat de BPM en Motorrijtuigenbelasting eigenlijk al afgeschaft zouden kunnen worden en het 'Kwartje van Kok' gehandhaafd kan blijven als Mobiliteitsheffing. Maar dat zal wel een utopie zijn. Echter, wel redelijk. Als vorm van extra inkomen zou in Nederland voor buitenlandse auto's en vrachtwagens een snelwegvignet ingevoerd kunnen worden. Belgie begint daar in 2007 ook mee en het is eigenlijk wel zo redelijk dat buitenlandse automobilisten betalen voor het gebruik van onze snelwegen, zeker als wij in het buitenland daar óók voor moeten betalen.

Ik ben faliekant tegen een Mobiliteitsheffing per gereden kilometer met 'tolpoortjes' of iets dergelijks, vanwege het sneeuwbaleffect ervan. Die heffing wordt natuurlijk elk jaar op 1 januari flink verhoogd, maar het is niet de vraag óf, maar wanneer gemeenten en provincies ook tolpoortjes gaan zetten om zo mee te profiteren. De gemeente Zwolle is daar overigens nu al naar aan het kijken, met Londen als voorbeeld. Op die manier wordt autorijden een heel dure zaak.

De - volstrekt illegale - BPM kan niet anders dan getrapt worden afgeschaft, anders krijg je het komische effect dat een jonge occasion duurder is dan een nieuwe auto.

Wat betreft een elektronisch kastje in mijn klassiekers: daar zal ik mij met hand en desnoods met tand tegen verzetten.
:twisted:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Edzo » 16 sep 2006, 00:57

goed verhaal, Davelaar! :wink:

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Evert G.D » 16 sep 2006, 01:44

Dank je :D Ach, is een bescheiden mening ontsproten aan het (volgens overheden/milieubeschermers zieke) brein van een ouwe, cynische (auto)journalist :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten