Batterijlader

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Batterijlader

Berichtdoor Steven » 14 sep 2006, 12:36

Wou gisteren de Dangel even van garage verzetten, natuurlijk batterij leeg. Ik hang ze dan maar even aan een batterijlader en na een uurtje of twee is die weer opgeladen, geen probleem. Nu stelde ik echter vast dat na zo'n half uur de batterijlader zowat gloeiend heet stond, alsook de kabels die aan de batterij zaten.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn, of is de lader echt kapot. De zekering in de lader is niet gesprongen.

Durf dat spul nu wel niet meer gebruiken totdat ik zeker weet wat er mis mee is.
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Jeetje » 14 sep 2006, 12:57

Maakt de accu geen sluiting? Als 1 of 2 platen droog staan, kan de accu intern sluiting maken en dan kan de accu gaan 'koken' óf de lader kan zijn stroom/spanning niet kwijt (sluiting) en wordt zelf warm...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Steven » 14 sep 2006, 13:18

Zou best wel kunnen dat er wat mis is met de batterij, want die is al vrij oud, en wordt enkel gebruikt om de dangel te verplaatsen. maar ik vind het zonde om een neiuwe batterij te steken in een auto die toch nog niet rijvaardig is... tegen de tijd dat hij klaar is, is de batterij ook alweer kapot.
Maar ja, zal er toch iets moeten mee doen en voor een andere batterij uitkijken.

de lader kan ik best eens testen met een goede batterij zeker door die eventueel te laten leeglopen dmv lichten laten branden of en er dan de lader aanhangen.
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Jeetje » 14 sep 2006, 13:31

Dat laatste hoeft niet eens...

Gewoon de batterijlader op een goede accu zetten en dan een multimeter ertussen houden. Als de lader voortdurend 13,8 - 14,5 volt afgeeft, is er met de lader niets mis.

Je hoeft de multimeter zelfs niet eens in combinatie met een goede accu te gebruiken: gewoon tussen de min en plus van de acculader en bezien offie een uniform voltage afgeeft en dan niet warm wordt...

Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Steven » 14 sep 2006, 14:14

Ah ja, da's een werkje voor morgen, heb toch een dagje verlof
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten