Het weekend van Hemelvaartsdag was ik bij mijn vriendin mét de 504. In Polen dus. Op woensdagavond meldde ik haar spontaan dat ik per direct in de auto stapte en naar haar toe kwam met die auto. Ze wilde het eerst niet geloven, maar later kreeg ze toch door dat het écht serieus bedoeld was.
Je moet vertrouwen in je klassieke Peug hebben als je om 23.30 uur in de auto stapt en de hele nacht doorrijdt. De reden was dat ik met de auto een lange tocht wilde maken, omdat ik in mei 20 jaar eigenaar was. Ania had de auto nooit echt goed gezien en was er nooit in meegereden. Zij zei dat ze zo'n 504 in Polen waarschijnlijk niet echt bijzonder vonden.
En zij kan het weten (dachten we...)
De eerste reacties kreeg al bij het tanken net over de Poolse grens. De pompbediende kent mij met een rode 406 op gas en was stomverbaasd ineens een groene 504 te zien. "Mooie auto..." Donderdags arriveerde ik om 14.00 uur in Grudziadz. We haalden Ania's zoontje op van school met de 504. Een man die aan z'n auto stond te sleutelen gooide zijn gereedschap neer en kwam direct op de auto aflopen. 'Super, super, mooi, mooi!' Ania in opperste verbazing (ze heeft dan ook - nog - geen verstand van auto's...) want dat had ze niet verwacht. Daarna een paar boodschapjes doen in de stad. Statig reed ik met de 504 over de kasseienwegen in Grudziadz. Ania: "Evert, bijna iedereen kijkt naar onze auto..." Ik: "Vind je 't gek, een 504 is hier volslagen onbekend, voor de 'wende' was 'ie al lang uit productie en vervolgens is bijna alles naar Afrika geexporteerd." Veel mensen bewonderden de rijdende of geparkeerde 504. Mijn vriendin kreeg steeds meer charmes voor de 504. Mmmm...hij was toch wel mooi... Die kofferbak, die is toch wel érg groot.... "En die stoelen...die zitten veel beter dan die van de 406 en zijn ook goed voor mijn 'roeg'." De volgende dagen zat ze als een koninginnetje naast me in de 504, zeker toen haar moeder ook nog 's uitriep 'wat een mooie auto...'.
Kortom, de 504 mag vaker op visite komen....
Op de terugweg doorstond de auto bijna 2 uur file voor Kremmen. Na ongeveer drie kwartier was hij bijna aan de kook, gelukkig begon het toen net weer een paar kilometer te rijden en koelde de motor weer flink af, in de tijd daarna geen last meer gehad, het was buiten ook al aardig afgekoeld en de bomen langs de Autobahn gaven een weldadige schaduw...
Met één vraag blijf ik worstelen. Als er 's nachts om 02.30 uur door werkzaamheden meer dan 10 km file staat op de Duitse Autobahn bij Bad Eilsen (what is in a name...), hoe lang is de file dan op een werkdag in de spits??? 50, 60, 70 km??
Auto's hebben een ZIEL...