Lascursus

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Lascursus

Berichtdoor ceegee » 15 jul 2006, 19:31

Behept met een niet te stillen honger naar nieuwe ervaringen weet ik nu ook wat lassen is. Eric van der Meer in Zaandam leerde ons Boog-Tig-Mig-en aluminium lassen .
Kort uitgelegd.

Moet je een nieuw chassis onder je auto hebben dan ga je boog lassen. In je linkerhand een lange staaf, zeg maar een soort soldeer en in je rechterhand de bout. Je hebt een kap op je hoofd met een zwart kijkglas en als de je de bout aanzet heb je licht, tenminste een beetje.
Dan ga je van links naar rechts langzaam een streep maken waarbij je de staaf en bout op dezelfde afstand van het ijzer houdt. Ong 0.285,3 cm en 2.75 mm maar de staaf wordt wel steeds kleiner.

Mig lassen is veel makkelijker. Achter je staat een kast en daar zit een paar kilometer draad in. Die draad zit in de bout dus je steekt 1 vinger in je neus en de bout hou je op 0,455.6 cm en 5.67 mm ( niet meer of minder ) van de plaat en trekt een streep van rechts naar links.
Als je bijvoorbeeld op een zondagochtend wakker wordt en denk acht laat me eens een kilometertje of 3 vangrail lassen dan doe je dat met Mig.

Tig lassen is een beetje mierenneuk lassen. Met een dun draadje in je linkerhand en de bout in je rechter ga je weer van links naar rechts maar dan op 0,0534 cm en 0.0567 mm van de plaat dus meer voor miniatuur autootjes of een horloge lassen of zoiets. Bij Tig lassen hoef je ook geen schort voor, dat zegt al genoeg.

Tja aluminium lassen is meer vrouwtjes lassen daar zit niks ruigs aan. je kan een handtas maken of een Boing 747 als je maar opschiet want anders brand je door de plaat heen.

Om 5 uur opgestaan lekker over de Afsluitdijk gekacheld en jammer van de file op de terugweg bij Roelofsarendsveen. Daar hoefde ik uiteraard niet langs en ik heb die tijdswinst benut om te kijken naar lui die zich op het Ijsselmeer op een plank door een soort vliegend luchtbed lieten scheuren .

Behoorlijk lang trouwens want ik viel in slaap. Ben je laat zei mijn vrouw, was t leuk ? Ik zei ( met dank aan de dag genoten Brownie, Gilletti , JT , organisator Mattijs en de meesters en hun 11 jarige mascotte ) naar eer en geweten dat het erg leuk was, de file in Roelofarendsveen loog ik er maar bij. Kan moeilijk erkennen dat ik door de inspanning in slaap was gevallen :wink:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Gilletti » 16 jul 2006, 00:18

Ah bedankt voor de uitleg, nu weet ik ook eindelijk wat ik vandaag gedaan heb. :mrgreen:

Geachte forumleden, kom maar op met je laswerk, Gilletti freubelt het na vandaag allemaal aan elkaar!
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor chr. » 16 jul 2006, 00:47

nou, dan heb ik wel een een klusje voor je Gilletti,
m'n 304cc :mrgreen:
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor JT » 16 jul 2006, 10:48

Ik vond het ook een wijze les.

Echter, de afstanden genoemd door collega-student Vectorix waag ik te betwijfelen... :wink:

De wijze conclusie van deze dag is de volgende: lassen is aan mij niet besteed..... Door het gebrek aan diepte-zicht op dat dichtbij en donkere werk zullen de lassen vaak te hoog of te laag liggen en zal het door mij uitgevoerde laswerk uitdraaien op het betere bak-en-braad-werk :D
Ik besteed lassen definitief uit.

Ben blij met de cursus lijders/leiders en de medecursisten, zodat het in de loop van de dag komende inzicht op gezamelijke schouders aanvaard kon worden... (alhoewel menig neussnuivende bekritisering van het geproduceerde werk diepe wonden in mijn ziel trokken)

Ben ook wel blij met de sprint die ik zaterdagochtend-vroeg met het moderne blik door Nederland kon trekken, dankzij het vroege tijdstip en het rijden in een echte auto van Vinkenveen naar Zaandam. Site-seeing Zaandam was ook een belevenis.

De cabrio gaat dus in uitbestede restauratie...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten