Nieuw goedkoop of oud goedkoop?

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nieuw goedkoop of oud goedkoop?

Berichtdoor wowo » 23 jun 2006, 14:19

Ik weet dat hier geen goed of fout antwoord op is maar vraag me af wat jullie ervan denken.

Ik heb een auto nodig waarmee ik een klein jaar wil rondrijden (even sparen en dan wil ik een mooie 504).
Omdat het een tijdelijke auto is wil ik weinig besteden. Ik denk nu aan ofwel een 405 sri van rond de 1000 euro (luxe en snel) of een 404 van rond de 1000 euro (wie wil er geen 404..).
Als je een beetje zoekt zijn beide te vinden met APK. De 405's zien er uit als nieuw en de 404's zien er niet uit als wrakken.

Ik denk zelf dat de 404 niet duurder hoeft te zijn in onderhoud en problemen aangezien ze technisch veel simpeler zijn, ik denk dat dit ook geldt voor storingsgevoeligheid.
Wat denken jullie?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Dick » 23 jun 2006, 14:29

Heel simpel, de 404 is mooier, belastingvrij en kan in de klassiekerverzekering...
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor wowo » 25 jun 2006, 20:18

Dick schreef:Heel simpel, de 404 is mooier, belastingvrij en kan in de klassiekerverzekering...


Zo denk ik ook graag, dankjewel :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brownie » 27 jun 2006, 23:07

Ik ben niet erg ervaren, maar toch denk ik dat als je 20.000km wil rijden, je aan onderdelen en onderhoud voor de 404 meer kwijt bent dan voor een 405. Of die 405 heeft al belachelijk veel kilometers.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Idranor » 27 jun 2006, 23:11

Als alles wat je zegt op feiten is gebaseerd zou ik zeker voor de 404 gaan. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik je niet zou wijzen op de optie 305 natuurlijk! Goedkoper dan beiden, betrouwbaarder dan 404 (denk ik) en interessanter dan 405.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor wowo » 28 jun 2006, 08:56

Brownie schreef:Ik ben niet erg ervaren, maar toch denk ik dat als je 20.000km wil rijden, je aan onderdelen en onderhoud voor de 404 meer kwijt bent dan voor een 405. Of die 405 heeft al belachelijk veel kilometers.


Ik denk inderdaad een km of 20.000 per jaar te gaan rijden.
Ik denk zelf dat een 404/504 niet zozeer duurder zal zijn maar dat er meer tijd in gaat zitten. Ik noem maar wat; het schoonmaken of desnoods reviseren van een carburateur is zelf te doen, kost tijd maar weinig geld. Ik zie mezelf niet snel doehetzelven aan het injectiesysteem van een 405 SRI.
Ik heb in ieder geval de mazzel dat ik in geval van pech met de trein kan of vrijwel altijd een auto kan lenen. Pech is natuurlijk nooit leuk maar toch./
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor wowo » 28 jun 2006, 09:06

Idranor schreef:Als alles wat je zegt op feiten is gebaseerd zou ik zeker voor de 404 gaan. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik je niet zou wijzen op de optie 305 natuurlijk! Goedkoper dan beiden, betrouwbaarder dan 404 (denk ik) en interessanter dan 405.


Feiten, laten we zeggen vermoedens. Ik heb nog geen auto in het echt gezien. Maar neem bijvoorbeeld deze 2:

404: http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/ol ... 38323.html

Ik ga er hier even van uit dat er af te dingen is tot pak 'm beet 1250.

405: http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/pe ... 39848.html

Deze stond er al tijden met een prijs van 1250

Beide APK, zien er beide oke uit en zo zijn er wel meer te vinden.

Ik heb een tijd geleden een 305 gekocht met nog geen 30000 km op de teller maar die koop is naderhand ongedaan gemaakt omdat de koppeling kaduuk was en ik er niet meer geld in wilde steken.
Ik vind de 305 een leuke auto en zou absoluut warm lopen voor een GTX met open dak maar de GL die ik had vond ik we heel erg kaal.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Nikilauda504 » 28 jun 2006, 15:24

Een 504 is voor dat geld met een beetje zoeken ook wel te vinden. Dan heb je na een jaar een hele hoop onderdelen voor je 'nieuwe' 504.

Of een 505. Van 1986 en ouder kunnen die ook in de oldtimerverzekering.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor peppo » 28 jun 2006, 16:42

Idranor schreef:Als alles wat je zegt op feiten is gebaseerd zou ik zeker voor de 404 gaan. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik je niet zou wijzen op de optie 305 natuurlijk! Goedkoper dan beiden, betrouwbaarder dan 404 (denk ik) en interessanter dan 405.


Of een 305 betrouwbaarder is als een 404 weet ik niet, maar dat weegt zeker op tegen het verschil in rijplezier :mrgreen:
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor edwin ss50 » 28 jun 2006, 21:24

ik zou voor een 405 gaan, rijd beter als een 404, roest minder als een 404, minder/goedkoper onderhoud als een 404.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor Evert G.D » 29 jun 2006, 00:27

Als je een goedkope auto wilt om een jaar in rond te rijden, zou ik zeggen, koop een oudere 309. Prima autootjes en als je een beetje een leuke uitvoering hebt, kun je er ook nog lol aan beleven. Bovendien zijn ze technisch niet zo gecompliceerd als een 405 sri. En goede 309-ens voor 1000 euro of minder zijn best te vinden.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 29 jun 2006, 00:30

Ik denk ook dat je beter voor de 405 kunt gaan.
Zeker die STi is Veeeeeel luxer als een 404 en veeeeel geschikter voor dagelijks gebruik.
En als je er maar een jaar mee wild rond tuffen en dan weg doen zou ik denken dat je de onderhouds kosten minimaal wild houden.

Ook kun je een 405 met ee geruster hard naar de sloop brengen mocht hij na het jaar niet meer te verkopen zijn :?
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Edzo » 29 jun 2006, 00:36

ik weet niet hoeveel je wilt rijden, maar een ouwe 405 diesel is een goeie optie, betrouwbaar, zuinig, en erg comfortabel (Mk. II vanaf 1993) gaat daarna nog erg makkelijk op export zonder gezeur, een benzine is slechter te slijten voor een redelijk bedrag.
Ik spreek uit ervaring, heb 2 jaar zeer fijn in een 405 diesel gereden, superauto, erg onderschat. Daarna goed verkocht voor de export.
gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor wowo » 29 jun 2006, 14:30

Iedereen bedankt voor de input, even wat reacties ineen:

@Frank van Gestel
Goedkope 504 kopen, goed idee maar ze zijn wel veel dunner gezaaid dan 404's heb ik het idee (of in ieder geval liggen de prijzen hoger)

@Evert G.D
Een 309 is denk ik ook verstandig ja maar dat is nu net het Peugeot model waar ik geen affiniteit mee heb.

@Ravon 305
Als ik modern rij wil ik luxe, rij ik oud dan kan me dat niks schelen :-) Over naar de sloop brengen, goed punt. Ik woon in Amsterdam Centrum dus ik kan auto's helaas niet wegzetten als project. Ik denk dat ik overtuigd ben.

@edzo
Ik ben op zich gek op diesels (als ze niet roken) dus dat is ook een goede optie, nog helemaal niet naar gezocht. Ik ga maar eens kijken hoe dat uitpakt qua wegenbelasting enzo.

Ik ben hier mee geholpen, thnx
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten