Leeftijdsdiscrminatie, ook voor klassiekerliefhebbers

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Leeftijdsdiscrminatie, ook voor klassiekerliefhebbers

Berichtdoor ZEN » 15 apr 2006, 22:00

Dat er een hogere verzekeringspremie wordt berekend aan jonge autobezitters is bekend.
De voors en tegens zijn te uit en te na besproken. Dat ga ik nu dus niet doen.

Het gaat mij om de overduidelijke liefhebbers van (semi) klassieke automobielen.
Iemand van jonger dan 24 jaar krijgt geen speciale lage klassieker polis.
Nergens, niet bij Lion Classique, niet bij Citro Classique, niet bij de GIO.

Men gaat er (soms terecht, soms ten onrechte) vanuit, dat iedere jonge bestuurder een rijdende ramp is.
Klassieker liefhebbers zijn dat niet. Die zijn zuinig op hun auto.
Die rijden voorzichtig, behoudend, en vooral met respect voor de bejaarde techniek.

Dit is een leeftijdsdiscriminatie waartegen ik bezwaar heb.
Ik ben hierin natuurlijk geen partij, een mij bekende jonge medeforummer echter wel.

Deze forummer wil best graag een oude auto kopen, maar betaalt dan per MAAND aan verzekeringspremie wat ik per JAAR betaal.
Dit is een leeftijdsdiscriminatie zonder nuancering.


Mijn idee is dat voor zulke mensen, die zich dus tevens actief sterk maken voor het behoud van het gemotoriseerde cultureel erfgoed, een dispensatieregeling moet komen.
Hoe ze moeten aantonen een liefhebber en niet slechts een goedkooprijder te zijn, daarover kunnen we gezamenlijk brainstormen.
We zouden dan zelfs zover kunnen gaan om de KNAC, ANWB en de diverse desbetreffende verzekeringsmaatschappijen hierover en hiermee te benaderen.

Jullie inbreng wordt op prijs gesteld.
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Jeetje » 15 apr 2006, 22:23

Er wordt ook te vaak en te veel 'misbruik' gemaakt van dit soort klassiekerverzekeringen.

Dan schaft iemand een 'oud barrel' aan, en rijden maar en dan het liefst tegen een tarief dat superlaag is (en dat is nou eenmaal zo bij een klassiekerpolis).

Een verzekeraar maakt bovendien een risico-afweging op basis van statistieken, niet op basis van liefhebberij en daaruit komt nou eenmaal naar voren dat rijders jonger dan 24 gemiddeld 5x (!!!) zo vaak betrokken zijn bij een ongeval dan rijders in de leeftijdscategorie 24-60.

Boven de 60 neemt de kans op ongevallen ook weer toe, maar die kans is lang niet zo groot als bij de jeugdige autorijder...

En als ik eerlijk ben, vind ik dat ook niet zo gek...

Al die gepimpte auto's met van die figuren achter het stuur met hun petjes (ja, ja... Ik generaliseer, ik weet 't) gedragen zich ook navenant in het verkeer (vandaag nog 3x aan de hand gehad) en zijn dus ook vaker bij ongevallen betrokken.

Iemand die jonger is dan 24 moet eerst maar eens een jaar of 4 'leren' autorijden. Laat 'm een oud barrel kopen en eerst eens even 'oefenen'. Wat is dáár nou mis mee?

En bekijk het ook eens van de andere kant: als die 'jongelui' ook zo 'goedkoop' zouden kunnen verzekeren, de schadelast (verhouding tussen premie-inkomsten en schade-uitkeringen) vervolgens toeneemt en wij (de 'oudere rijders' met de hoge 'no claim') moeten dan opeens -ook- meer premie gaan betalen, dan klagen 'we' daar weer over...

Begrijp me goed: ik snap je wel en die vraag/opmerking komt eens in de zoveel tijd wel weer voorbij; net als de vraag of het niet mogelijk is om een auto op naam van je vader of moeder te verzekeren omdat anders de premie zo verrekte hoog is...

Het is alleen niet zo gemakkelijk als je zou denken en verzekeraars hebben daar echt wel over nagedacht...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor BerryS » 15 apr 2006, 23:18

Iemand die jonger is dan 24 moet eerst maar eens een jaar of 4 'leren' autorijden. Laat 'm een oud barrel kopen en eerst eens even 'oefenen'. Wat is dáár nou mis mee?

Maar als ik 22 ben, heb ik 4 jaar mijn rijbewijs... Nog steeds zou ik dan geen klassieker kunnen verzekeren, dat is toch krom???

Daarnaast is het inderdaad lastig objectief bepalen of iemand goed kan rijden en daarnaast: of het een liefhebber is.
Avatar gebruiker
BerryS
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 apr 2006, 19:26
Woonplaats: Vreeland

Berichtdoor Jeetje » 16 apr 2006, 08:35

Die leeftijdscategorie 'tot 24' is niet zomaar uit de lucht komen vallen, zoals ik al aangaf.

Met 22 kún je inderdaad al 4 jaar je rijbewijs hebben en wellicht al aardig kunnen rijden, maar de jeugdige overmoed blijft (statistisch gezien nog tot je 24ste) :wink:

Je zou ook kunnen stellen: met 18 word je volwassen en met 24 een volwassen verkeersdeelnemer... :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor ZEN » 16 apr 2006, 16:06

Er is al een eerste onderscheid te maken op basis van de auto's zelf.

Sjonnies rijden Golf, Manta, Kadett, Escort, 205 (helaas), Uno, Swift.

Liefhebbers zullen eerder een 305, 505, W123, Daf/Volvo 66 rijden, om maar wat te noemen.
Daar is al een eerste schifting mogelijk.

Dan zou men een lidmaatschap van een klassieker club (niet de golf gti club dus) verplicht kunnen stellen.

Een soort klassiekerliefhebbers examen afnemen. Door Berry geopperd in het gelijknamige topic dat ik op AW heb geopend.

Er moet wat te bedenken zijn om de Sjonnies van de liefhebbers te scheiden.

Hou me ten goede, ik heb er ook geen trek in om meer premie te gaan betalen vanwege inschattingsfouten. Ik erken de hogere risicofactor van de jonkies. Daarom het zoeken en vinden van de verschillen.
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Jeetje » 16 apr 2006, 22:37

Dit soort verregaande segregatie is door verzekeraars nauwelijks te maken. Die werken met de wet van de grote getallen en dus wordt het moeilijk om voor alle 'splintergroeperingen' een aparte polis te creëren...

Stel je voor zeg! Straks ontdekken de verzekeraars dat blonde dames van 21 met minimaal een B-cup en rijdend in een Opel Tigra nauwelijks schade rijden...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor BerryS » 17 apr 2006, 12:57

Stel je voor zeg! Straks ontdekken de verzekeraars dat blonde dames van 21 met minimaal een B-cup en rijdend in een Opel Tigra nauwelijks schade rijden...

Nu zeg je wat! ik heb wel eens wat rare onderzoeken van verzekeraars gehoord hoor!
De vraag in dit topic is eigenlijk: waarin verschillen de jeugdige klassiekerliefhebbers van de sjonnies? Hoe is dit verschil waar te nemen? En kan men dit verschil gebruiken om een onderscheid te maken tussen de verzekeringen?
Avatar gebruiker
BerryS
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 apr 2006, 19:26
Woonplaats: Vreeland

Berichtdoor ZEN » 17 apr 2006, 21:53

Dit soort verregaande segregatie is door verzekeraars nauwelijks te maken. Die werken met de wet van de grote getallen en dus wordt het moeilijk om voor alle 'splintergroeperingen' een aparte polis te creëren...



Nu moet ik je alleen wel even wiskundig corrigeren. Er is namelijk geen wet van de grote GEtallen. Grote getallen hebben geen enkele wetmatigheid. 123456789 is een groot getal, wat is de wetmatigheid?
Het is de wet van de grote AANtallen, die zeggen iets. Bijvoorbeeld over plussen en minnen die elkaar opheffen en zo...
Alleen, de meeste mensen gebruiken een verkeerde term. :wink:



Inhoudelijk nu, het komt inderdaad hierop neer:

De vraag in dit topic is eigenlijk: waarin verschillen de jeugdige klassiekerliefhebbers van de sjonnies? Hoe is dit verschil waar te nemen? En kan men dit verschil gebruiken om een onderscheid te maken tussen de verzekeringen?


De crux is dus die verschillen te determineren. Aan ons de schone taak. 8) :-)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Jeetje » 17 apr 2006, 22:10

En vervolgens een verzekeraar ervan weten te overtuigen om een premie aan te bieden die aantrekkelijke premies aan wilt bieden aan die
gedetermineerde groep...

Ik vrees met grote vrezen dat dát niet zal gaan lukken.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Evert G.D » 17 apr 2006, 23:34

Ik ben het - misschien voor mijn doen gek genoeg - wel met Jeetje eens. Er zijn veel mensen die een klassieker kopen, in een klassiekerverzekering stoppen met beperkt kilometrage en er vervolgens 20.000 per jaar mee rijden. Dat is de bijl aan de wortel van dit soort goedkope hobbyverzekeringen.

Wat jongeren betreft, een voorbeeldje: 3 weken geleden voor een stoplicht in Veenendaal: een prachtige Buick Coupé, 'gepimpt' met walgelijke chromen velgen, 4 jongeren erin met een petje op. Donderde volgas weg bij groen, niet te filmen... En was zwaar gefrustreerd dat die 406 naast 'm flink partij gaf, dwz nagenoeg bijhield. Vervolgens 'hoekte' hij die schitterende kar een zijweg in... niet te filmen.

Natuurlijk zijn dit excessen. Maar bekijk het eens zo: een ervaren chauffeur heeft vaak al tientallen keren voor gevaarlijke situaties gestaan, waarin het net goed ging of soms net niet. Dat zijn 'leermomenten' die je bij het lessen niet krijgt. Daar word je een betere chauffeur van, als het goed is. Jongeren tot 24 hoeven zeker geen roekeloze chauffeurs te zijn, maar ze missen wel de ervaring. Een eerlijk is eerlijk: een auto met 4 trommelremmen reageert iets anders dan een leswagen met ABS en ESP.... :roll:
Dat de wetgever / verzekeraars in dat verband een grens stellen, is voor de echte liefhebber zuur, maar als je het goed bekijkt heel normaal. Al moet je ook niet kijken naar het gestuntel van sommige 60-plussers op de weg... :mrgreen: Goed...ik heb nog even voor ik zover ben... :wink:

Wel verstrekken sommige verzekeraars korting op de premie als de beginnend bestuurder een rijvaardigheidstraining heeft gevolgd. Dat zou wat mij betreft ook een criterium kunnen zijn om een oldtimer (veel) goedkoper te kunnen verzekeren, omdat het toch gaat om een stuk voertuigbeheersing. Ik heb dit een paar keer gedaan en zelfs voor mij als zeer ervaren rijder (jarenlang reed ik alleen zakelijk al meer dan 100.000 km per jaar, nu alles bij elkaar nog steeds zo'n 45.000) was het elke keer nog leerzaam. Het schift ook de serieuze rijders van de 'wegmisbruikertjes', zo'n training laat je ook kennismaken met bv een veel langere remweg als je 50 ipv 30 rijdt. als je dat met eigen ogen ziet, schrik je wel even.

Maar al met al kan ik me de houding van de verzekeraars goed voorstellen. Met jongere bestuurders / beginnend bestuurders gaat té veel mis in het verkeer, kijk de politieberichten in de krant er maar op na. Een enkele uitzondering valt dan niet te maken, helaas.

Overigens vind ik wel dat de leeftijdsgrens voor het verkrijgen van een klassiekerverzekering niet zou moeten gelden voor alleen jongeren onder de 24, dat is wel natuurlijk wel discriminerend (als je dat zo wilt zien).
Het zou zo moeten zijn: als beginnend bestuurder kom je pas voor een klassiekerverzekering in aanmerking als je 5 jaar je rijbewijs hebt. Ongeacht leeftijd, want iemand van 35 met net z'n rijbewijs is net zo onervaren als iemand van 18 met net z'n roze papiertje op zak, terwijl die wel een klassiekerverzekering kan afsluiten.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Edzo » 18 apr 2006, 00:14

Hier een aanvullend berichtje van een (toenmalige) 'jonge' bestuurder.

Ik had ooit een Chevrolet El Camino van 1969. 5.7 V8 van voor de oliecrisis, en alsof dat niet genoeg was, was hij ook nog opgevoerd.

Ik was toendertijd 25. En heb vrij laat mijn rijbewijs gehaald. (had mijn kapiteins-vaarbewijs eerder :mrgreen: )

De Chevy zat in de normale verzekering toen, want ik had hem als enige auto.

Als ik nu terugkijk op wat een (zoals ik toen) redelijk onervaren bestuurder met zo'n ding overkomt, dan ben ik blij dat er met die Chevy niets van m'n no-claim afgegaan is........het is allemaal goed gegaan t.o.v. andere bestuurders, maar ik heb, -zeker in het begin- met dat ding rare stunts uitgehaald, en die waren zeker niet allemaal gepland. (tot 3 x toe perongeluk 180 graden turns enzo. )

M.a.w. het is mijns insziens niet raar om een zekere rij-ervaring te eisen voor een oldtimer-verzekering. (zie Evert G.D.)
Of je daar dan dus een leeftijdsgrens aan moet verbinden, is, -zie bovenstaand- niet altijd de oplossing.

De Chevy is een wat extreem voorbeeld, maar oudere auto's eisen over het algemeen meer van het kunnen van de bestuurder dan de moderne auto's.

Groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor JD » 18 apr 2006, 00:23

Zoals al eerder is opgemerkt, het is een combinatie van jeugdige overmoed EN gebrek aan ervaring waardoor er in de leeftijdscatagorie tot 24 jaar meer ongelukken gebeuren. En dat is helaas niet op te heffen met een lidmaatschap van een oldtimer club. We hebben het over zaken als inschattingsvermogen, en dat verandert nu eenmaal als je ouder wordt (bij mannen overigens sterker dan bij vrouwen). Daarom bij autoverzekeringen een hogere premie als je onder de 24 bent. En ja, helaas moeten de goeden onder de slechten lijden (waarbij niet?) en dat is niet bedoeld als een dooddoener, maar als er geen betere oplossing bestaat moeten we het er mee doen. Leeftijdsgrens opheffen lijkt me geen verbetering van het systeem want dan moeten in ieder geval alle meer ervaren rijders lijden onder de onervaren roekeloze rijders.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Jeetje » 18 apr 2006, 11:32

Mooi verwoord, JD! Helemaal mee eens...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor ZEN » 20 apr 2006, 21:38

Op AW heb ik zelf ook maar een eind aan mijn proefballonnetje gemaakt.
Elk voor-argument van mij kan (soms makkelijk, soms heel moeilijk) worden weerlegd met een tegenargument.

Zelf haalde ik mijn eigen auto categorisatie onderuit door te stellen dat de sjonnies direct op nette oldies zullen overstappen als ze daar goedkoper uit mee zijn dan met een golf, escort of kadett.


Het was een aardige discussie, met inhoudelijk goede reacties. :-)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Jeetje » 20 apr 2006, 21:55

Slotje dan? :roll:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor ZEN » 20 apr 2006, 21:57

OK. :-)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Jeetje » 20 apr 2006, 22:04

Oké dan:
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten