Ik ben het - misschien voor mijn doen gek genoeg - wel met Jeetje eens. Er zijn veel mensen die een klassieker kopen, in een klassiekerverzekering stoppen met beperkt kilometrage en er vervolgens 20.000 per jaar mee rijden. Dat is de bijl aan de wortel van dit soort goedkope hobbyverzekeringen.
Wat jongeren betreft, een voorbeeldje: 3 weken geleden voor een stoplicht in Veenendaal: een prachtige Buick Coupé, 'gepimpt' met walgelijke chromen velgen, 4 jongeren erin met een petje op. Donderde volgas weg bij groen, niet te filmen... En was zwaar gefrustreerd dat die 406 naast 'm flink partij gaf, dwz nagenoeg bijhield. Vervolgens 'hoekte' hij die schitterende kar een zijweg in... niet te filmen.
Natuurlijk zijn dit excessen. Maar bekijk het eens zo: een ervaren chauffeur heeft vaak al tientallen keren voor gevaarlijke situaties gestaan, waarin het net goed ging of soms net niet. Dat zijn 'leermomenten' die je bij het lessen niet krijgt. Daar word je een betere chauffeur van, als het goed is. Jongeren tot 24 hoeven zeker geen roekeloze chauffeurs te zijn, maar ze missen wel de ervaring. Een eerlijk is eerlijk: een auto met 4 trommelremmen reageert iets anders dan een leswagen met ABS en ESP....
Dat de wetgever / verzekeraars in dat verband een grens stellen, is voor de echte liefhebber zuur, maar als je het goed bekijkt heel normaal. Al moet je ook niet kijken naar het gestuntel van sommige 60-plussers op de weg...
Goed...ik heb nog even voor ik zover ben...
Wel verstrekken sommige verzekeraars korting op de premie als de beginnend bestuurder een rijvaardigheidstraining heeft gevolgd. Dat zou wat mij betreft ook een criterium kunnen zijn om een oldtimer (veel) goedkoper te kunnen verzekeren, omdat het toch gaat om een stuk voertuigbeheersing. Ik heb dit een paar keer gedaan en zelfs voor mij als zeer ervaren rijder (jarenlang reed ik alleen zakelijk al meer dan 100.000 km per jaar, nu alles bij elkaar nog steeds zo'n 45.000) was het elke keer nog leerzaam. Het schift ook de serieuze rijders van de 'wegmisbruikertjes', zo'n training laat je ook kennismaken met bv een veel langere remweg als je 50 ipv 30 rijdt. als je dat met eigen ogen ziet, schrik je wel even.
Maar al met al kan ik me de houding van de verzekeraars goed voorstellen. Met jongere bestuurders / beginnend bestuurders gaat té veel mis in het verkeer, kijk de politieberichten in de krant er maar op na. Een enkele uitzondering valt dan niet te maken, helaas.
Overigens vind ik wel dat de leeftijdsgrens voor het verkrijgen van een klassiekerverzekering niet zou moeten gelden voor alleen jongeren onder de 24, dat is wel natuurlijk wel discriminerend (als je dat zo wilt zien).
Het zou zo moeten zijn: als beginnend bestuurder kom je pas voor een klassiekerverzekering in aanmerking als je 5 jaar je rijbewijs hebt. Ongeacht leeftijd, want iemand van 35 met net z'n rijbewijs is net zo onervaren als iemand van 18 met net z'n roze papiertje op zak, terwijl die wel een klassiekerverzekering kan afsluiten.
Auto's hebben een ZIEL...