Gele lampen straks verboden?

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Idranor » 17 maart 2006, 14:08

Jeetje schreef:In de autoweek van deze week vraagt ook weer iemand in de 'vraag-en-antwoordpagina' hoe het zit met die gele koplampen. Hij vraagt dat omdat hij een Panhard heeft met gele lampen...

Het antwoord is dat het (nog) niet zeker is of dat inderdaad verboden gaat worden en áls het al verboden wordt dat dat dan gaat gelden voor nieuwe auto's. Voor auto's van ouder dan 25 jaar komt dan naar alle waarschijnlijkheid een vrijstelling voor.

Een en ander is echter nog lang niet duidelijk. Voorlopig zijn gele koplampen -dus- geen probleem...


Ik heb t nog niet gelezen maar das wel goed nieuws op zich! Hopen dat ze nog 5 jaar wachten met invoeren en dan is er geen vuiltje aan de lucht! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Idranor » 21 maart 2006, 23:47

Even voor de volledigheid, quote uit de Autoweek:

"Er zijn inderdaad plannen om het rijden met gele koplampen te verbieden, maar dat verbod zal zo het er nu uitziet pas in 2007 ingaan. Volgens mijn informatie komt er een uitzondering voor auto's ouder dan 25 jaar, maar het is nu nog te vroeg om dat voor zeker aan te nemen."
(Irma van den Berg, Autoweek nr 11 2006)

Het stelt mij niet helemaal gerust...


Wat er overigens elders in dezelfde AW staat is ook interessant voor liefhebbers van geel: "Tweekleurige koplampverlichting is niet toegestaan als deze in dezelfde richting schijnt. Als deze echter zodanig is afgescheiden dat je geen brandend lampje kan waarnemen, is het geen enkel probleem." (Rien Tholenaar, AW nr 11 2006)

Mijn stadslichtunits zitten afgescheiden van de dimlichtunits en hebben een andere kleur. Ik heb geen idee of je het lampje ziet, vast wel als je goed kijkt! Maar mij is verzekerd door de garage dat het zoals ik het nu heb geen probleem is voor de APK. Op onderstaande foto is het te zien: de dunne verticale streep tussen (gele) koplamp en (oranje) clignoteur is het (witte) stadlicht. Tis net een kermis! :mrgreen:

Afbeelding
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor ZEN » 22 maart 2006, 15:53

Stadslicht wordt niet beschouwd als koplampverlichting maar als parkeerlicht.
Dit is dus geen enkel probleem.

En anders haal je het lampje eruit, smeert er wat gele modelbouwverf op en klaar!!!


Overigens heb k er nooit zo'n vertrouwen in als Irma iets antwoordt.
Vaak klopt er geen hout van.
Kan je je nog haar antwoord mbt de mini-rotonde herinneren van pakweg een jaar terug? :wink:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Vorige

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten