De waarheid achter de gele koplampverlichting

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Pininfarina504 » 10 maart 2015, 15:21

De waarheid achter de gele koplampen in Frankrijk
De gele koplampen zijn in Frankrijk ingevoerd ruim voor de Tweede Wereldoorlog, opdat de lokale troepenmacht gemakkelijk het verschil zou kunnen zien tussen de auto’s van de eigen bevolking en die van de Duitse vijand. Niemand die er blijkbaar bij had stilgestaan dat die gele vlekjes in de verte wel erg trefzekere doelwitten zouden vormen voor de Nazi-artillerie.
Ondanks dit falen bleven de Fransen ook na de oorlog hardnekkig vasthouden aan de eigenwijze verkeersmaatregel. Officieel omdat geel licht minder verblindend was voor tegenliggers dan wit licht, maar tegelijkertijd minder intens en dus ook minder verhelderend in normale nachtelijke omstandigheden. En dus lijkt de echte reden dat de Fransen erg gehecht waren aan de gele lampen, dat is nu eenmaal Frans.
Niet verwonderlijk dus dat er in een steeds opener Europa meer en meer klachten kwamen van buitenlanders die ‘s nachts rijden in Frankrijk gevaarlijk vonden wegens de inadequate verlichting van de lokale wagens. En dus besliste de Europese Commissie in 1994 om, in het kader van homogenisering van de markten, een einde te maken aan deze episode uit de autogeschiedenis.
Afschaffing of niet, de verplichting tot wit licht beperkte zich uitsluitend tot wagens geproduceerd na 1994. En omdat DS’en en 2CV’s voor eeuwig zullen blijven rondrijden, priemt er op het Franse platteland hier en daar nog steeds een gelige waas tussen de wijnstokken door.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor 404noir » 10 maart 2015, 16:17

Leuk verhaal! Kende ik nog niet.
volgens mij is er nog een reden waarom gele licht werd gebruikt.
Het gele licht werkt contrast verhogend. Hierdoor zal je, al rijdend in dichte mist (brouillard) of bij regenval, met geel licht net even eerder die tegemoed komende auto zien.
Afbeelding
Maar je hoeft hiervoor geen gele lampen te gebruiken, je kan ook gewoon een bril met gele glazen op zetten, het effect is het zelfde. Verder vind ik het rijden met gele brille glazen in het donker ook prettiger want minder vermoeiend voor de ogen en je ziet gewoon dingen eerder door het contrastverhogende effect.
Afbeelding
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Pieter- » 10 maart 2015, 22:58

Pininfarina504 schreef: En omdat DS’en en 2CV’s voor eeuwig zullen blijven rondrijden, priemt er op het Franse platteland hier en daar nog steeds een gelige waas tussen de wijnstokken door.[/b]


mooi verhaal Wim. En.. omdat menig Peugeot ook het eeuwige leven heeft, priemen deze gelukkig met gelige snoet ook nog steeds door het Nederlandsche stadsverkeer :P
"504 - la plus belle berline du monde"

1978: 504Ti en 604Ti
1996: Saab 9000
Pieter-
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 22 aug 2011, 19:46
Woonplaats: Eindhoven

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor RG1992 » 10 maart 2015, 23:40

Erg interessant verhaal :smile:
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Gerard2 » 11 maart 2015, 07:08

In de VS viel mij op dat op een zeer zonnige dag de permanent brandende geel/oranje richtingaanwijzer lichten net iets eerder zichtbaar zijn dan wit licht. Op een zonnige dag wordt het wegdek namelijk heel helder (bijna wit) van kleur.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Anne Jan » 11 maart 2015, 09:08

Mooi verhaal! Ik weet nog van vakanties in de jaren '80 in Frankrijk dat je de toeristen kon herkennen aan wit licht.
Het is daar geweest dat ik besloten heb om mijn Franse voitures enkel nog met geel licht uit te voeren.
Tot op de dag van vandaag :mrgreen:
Peugeot 205-309 Club Nederland: www.peugeot205-309clubnederland.nl

Peugeot 205 GTI 1.9, 1991
Citroën 2CV6 Charleston, 1986
Citroën Berlingo XTR 1.6 VTI120, 2010
Avatar gebruiker
Anne Jan
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 07 jun 2009, 20:22
Woonplaats: Enschede

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Steven- » 11 maart 2015, 11:59

Interessant verhaal, Wim!
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor IVARIO » 11 maart 2015, 13:15

Ja, interessant. En dat van die gele brillenglazen wist ik ook niet.
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor A.B.203 » 11 maart 2015, 19:47

In nederland mag je aan de voorzijde wit of geel licht voeren, ongeacht het bouwjaar van de auto. Ik neem aan dat dit in heel West-Europa het geval is. Bij regen is geel licht inderdaad wat rustiger voor de ogen. Weet uit ervaring dat een bril met gele glazen een rustgevend effect op de ogen heeft. Minder schitteringen dus. De licht-donker afscheiding is ook wat scherper. De lichtopbrengst is bij geel licht gewoon wat minder dan bij wit licht , immers er wordt een gele (iets afschermende) laag over het witte lampenglas of in het lampglas aangebracht.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 12 maart 2015, 10:14, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor ~Orin » 11 maart 2015, 22:49

Leuk en interessant verhaal! Wist ik nog niet. :-)
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor yellowsub » 12 maart 2015, 19:14

Heerlijk verhaal!!! Zou zo naar Frankrijk willen om een verse croissant te halen morgenochtend!

Ja, er leeft iets Frans in me!!!

Merci!
yellowsub
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 23 nov 2007, 09:41
Woonplaats: Breda

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Willem.Moonen » 20 maart 2015, 15:21

Heerlijk die gele verlichting.
Ik heb in mijn 205je ook mooie gele lampen gebouwd.
Mooie smoel krijgt hij ervan.

Ik vind het super!
Dat ze die regel maar nooit afschaffen. 8)
BUILT BY: ME!
Willem.Moonen
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 19 jul 2014, 19:56
Woonplaats: Tilburg

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor eri©on » 20 maart 2015, 19:03

Sinds ik dit gelezen heb kijk ik met een andere blik naar het golfje II met gele lampen wat ik elke morgen tegenkom :mrgreen:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Les 505d'Aix » 07 mei 2015, 08:59

C'est en 1937, bien avant la guerre, que les feux sont passé jaunes. Les allemands ont d'ailleurs obligé les français à passer en phares blanc sous l'occupation. Il sont revenus jaunes à la fin de la guerre.
Peugeot 505 GRi Break
Avatar gebruiker
Les 505d'Aix
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 30 maart 2009, 15:41

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Jineuf » 07 mei 2015, 13:59

Les 505d'Aix schreef:C'est en 1937, bien avant la guerre, que les feux sont passé jaunes. Les allemands ont d'ailleurs obligé les français à passer en phares blanc sous l'occupation. Il sont revenus jaunes à la fin de la guerre.



http://fr.wikipedia.org/wiki/Discussion:Phare_(automobile)
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor eri©on » 07 mei 2015, 14:24

Heb mijn 505GTI nu ook voorzien van gele lampen 8)
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Jineuf » 07 mei 2015, 14:59

Ik rijd al sinds het behalen van mijn rijbewijs in 1988 uitsluitend met GEEL! 8)

Afbeelding
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor bas205gr » 07 mei 2015, 15:47

Wat voor soort lampjes en welk merk gebruiken jullie. Ik had gold vision maar dat gaf bijna geen licht. Weten jullie iets.
bas205gr
 
Berichten: 253
Geregistreerd: 11 apr 2015, 09:49
Woonplaats: bleiswijk

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Jineuf » 07 mei 2015, 17:33

Afbeelding


Links code europeen, midden H4 rechts een gele kap voor over de H4
Merk maakt niet zoveel uit. De H4 heb je ook in 160 Watt! (illegaal) :oops:
Dat compenseert het verelies aan helderheid ruimschoots 8)
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor maan » 07 mei 2015, 18:32

Ik heb geel gecoate H4 van autostyle, bevalt me heel goed. Daarvoor had ik witte h4 met gele overzetkapjes, dat gaf minder licht.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor eri©on » 07 mei 2015, 19:03

Ik heb gekozen voor de middelste, een overzetkap dus.
Dit omdat de koplamp unit dan al mooi geel kleurt zonder dat het licht aan staat :D
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: De waarheid achter de gele koplampverlichting

Berichtdoor Jineuf » 07 mei 2015, 21:40

bas205gr schreef:Wat voor soort lampjes en welk merk gebruiken jullie. Ik had gold vision maar dat gaf bijna geen licht. Weten jullie iets.



ik heb mijn lampen besteld bijhttp://www.lampengrossier.nl
deze man heeft heel veel..



http://www.lampengrossier.nl/epages/61796212.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61796212/Categories/Autolampen1/Autolampen/H4__P43T
Vooral deze serie is interressant voor de oudere peu met duplo's. er kunnen nl halogeens in.
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten