Pagina 15 van 20

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 09:32
door jacqabe
Die taunus zag je toen op iedere hoek van de straat, nu zie ik ze werkelijk nooit meer.
Zouden er nog een aantal verborgen staan in oude schuurtjes/garageboxen?

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 11:55
door LOSANGE48
jacqabe schreef:Die taunus zag je toen op iedere hoek van de straat, nu zie ik ze werkelijk nooit meer.
Zouden er nog een aantal verborgen staan in oude schuurtjes/garageboxen?


Inderdaad helemaal uit beeld, wat is er toch met die Ford's aan de hand ? Je ziet nog regelmatig op allerlei treffens 85 jaar oude A Fords verschijnen
maar de "recente " modellen zijn uit beeld. Zelf heb ik destijds nog even in een 6 cyl, Scorpio gereden,.. nergens meer te vinden. Ook de Sierra's
zijn weg. Oudere MONDEO'S van de eerste serie zie je nog wel eens, meestal in en deplorabele staat.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 14:38
door beeperhorrie
Even in de RDW bestanden door de Taunussen van na 1970 gekeken maar er zijn er nog vele honderden, ook de Granada is kennelijk niet heel zeldzaam. Valt wel op dat er veel al jaren de APK verlopen hebben maar ook veel zijn er ondanks dat nog verzekerd, worden dus wel ergens gekoesterd.

Ik heb zelf ook jaren met een Scorpio gereden. Best een goede reisauto maar achteraf heb ik er geen behoefte aan er ooit weer eens een te hebben, met de 504 was dat toch anders.


Nederland in de 20e eeuw, 20 jaar geleden. De 504 was toen 20 jaar oud net als de 405 die 20 jaar oud was toen ik die in 2015 aanschafte.
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 14:55
door RobinHoed
beeperhorrie schreef:Even in de RDW bestanden door de Taunussen van na 1970 gekeken maar er zijn er nog vele honderden


Uhm.. Waar doe je de dat?
Kenteken check kende ik wel, maar deze zoek functie kan ik zo snel niet vinden.




Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 15:34
door jacqabe
RobinHoed schreef:Uhm.. Waar doe je de dat?
Kenteken check kende ik wel, maar deze zoek functie kan ik zo snel niet vinden.

Ja daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Zou wel eens willen weten hoeveel 403’s er nog zijn in Nederland.
Heb toevallig afgelopen weekend iemand gesproken die nog een oude Taunus in de schuur had staan die al jaren niet meer van zijn plek af geweest is.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 21:01
door beeperhorrie
Hoe ik dat doe?

En nu komt een ABN AMRO reklame.


O nee, nu komt de site waar het te vinden is.
https://www.rdwdata.nl/
Deze loopt soms wel een paar maanden achter op de reguliere RDW maar is verder behoorlijk accuraat.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 21:19
door jacqabe
Bedankt voor de link, staan maar liefst 50 verschillende uitvoeringen/benamingen van de 403 op. Echt iets om lekker uit te pluizen op een miezerige zondag :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 21:32
door jacqabe
Caltex tankstation in 1969.
Ooit wilde ik zelf een Dudok (Esso) nabouwen in de tuin voor de garage maar helaas zag mijn vrouw dat niet zo zitten :-(
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 23:25
door beeperhorrie
Dat valt toch best mee, ge had ook kunnen kiezen voor zo'n mooie stationsoverkapping.
Anderzijds toen ik een stuk rails en een antieke goederen wagon in de tuin wilde hebben begon mijn vrouw ook te piepen. Ik vermoed dat de vrouwen het stuk wat mannen tot jongetjes maakt aardig weten in te perken.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 23:35
door jacqabe
beeperhorrie schreef:Dat valt toch best mee, ge had ook kunnen kiezen voor zo'n mooie stationsoverkapping.
Anderzijds toen ik een stuk rails en een antieke goederen wagon in de tuin wilde hebben begon mijn vrouw ook te piepen. Ik vermoed dat de vrouwen het stuk wat mannen tot jongetjes maakt aardig weten in te perken.

En ik wilde slechts een halve, daar kan toch niks tegen zijn?
Tja ze halen het jongetje uit de man of gebruiken ze gewoon hun verstand? :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 23:37
door jacqabe
Afbeelding

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 09:05
door Gilletti
Bij dat Dudok tankstation heb ik nog getankt (nou, mijn vader dan) toen deze langs de A2 bij Vinkeveen stond.
Ook nog wel eens een ijsje gekocht toen deze naderhand in Autotron was gezet.

Ik heb mijn vrouw wel eens voorgesteld dat we de garage door zouden breken zodat auto's ook in de achtertuin konden staan.
En dan daar een mooi industrieel showroom/garage-achtig pandje neerzetten als werkruimte. Helaas....mocht niet. Gek. :o

Die RDW data is inderdaad erg interessant. Zo kwam ik er achter dat ik naar het schijnt de enige 106 Electric met geldige APK bezit (van de 5 geregistreerde in NL).
Inderdaad wel lastig dat ze types op zoveel verschillende manieren invoeren.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 17:28
door jacqabe
Ja raar is dat toch hè dat die vrouwen zoveel tegenhouden. Wat zou de wereld er een stuk mooier uitzien als wij gewoon ons gang konden gaan :-)
Ook ik heb het voorstel gedaan om de achtertuin er bij te betrekken maar ook dat viel niet in goeie aarde.
Maar een half Dudok tankstation op de oprit naar de garage blijft nog steeds een wens maar zal hoogstwaarschijnlijk ook wel bij een wens blijven.

Wel apart dat jij de enige 106 met apk hebt. Wat zouden de andere 4 met hun bezit doen vraag je je dan af.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 22:14
door beeperhorrie
Die kunnen bijvoorbeeld bij een garage staan in afwachting van verkoop of bij een opkoper die wacht tot een scheepslading compleet is voor export. Maar natuurlijk ook bij een hobbïst die een grote schuur heeft en de auto opslaat of opknapt.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 22:38
door RobinHoed
beeperhorrie schreef:Die kunnen bijvoorbeeld bij een garage staan in afwachting van verkoop of bij een opkoper die wacht tot een scheepslading compleet is voor export. Maar natuurlijk ook bij een hobbïst die een grote schuur heeft en de auto opslaat of opknapt.


Maar is afmelden dan niet logischer, dan betaal je geen wegenbelasting ?
Of blijft bij afmelding het kenteken gewoon zichtbaar op de site zolang deze niet wordt afgemeld door export ?

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 00:24
door beeperhorrie
Bestaande kentekens blijven zichtbaar, geschorst is niet zo dat je kenteken vervalt dus die blijven ook zichtbaar. In de lijsten kom je ook behoorlijk wat auto's tegen die al jaren geen APK meer hebben maar nog wel verzekerd zijn. Er zit dus ook een stukje vervuiling in van auto's die clandestien gesloopt zijn en waarvan de eigenaar niet door de RDW te achterhalen is.

Als ik wat speciaals tegen kom kijk ik het kenteken ook altijd nog even na op de RDW site zelf.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 22:02
door LOSANGE48
Afbeelding[/url]

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 17:26
door jacqabe
LOSANGE48 schreef:Afbeelding[/url]

Deze zou ook prachtig staan naast de oprit. Eens kijken of ik dit door de commissie krijg ;-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 19:13
door A.B.203
DUDOK tankstation A2
Toevallig zit ik in de schoonheidscommissie en kan je zeggen dat hier geen enkele aanvraag voor is vereist !
Mensen met een dergelijke ambitie hebben een hoog historisch besef en dat mag onder geen enkele voorwaarde afgekapt of belemmerd worden. :D :D
Wat zou de wereld er toch mooi uitzien als mannen -het op dit gebied- geheel alleen voor het zeggen hadden.
Bij dit Dudok tankstation langs de A2 is wel het een en ander voorgevallen, zo zijn er ook eens twee Italianen doodgeschoten, ze waren met een auto en
dat heeft dan weer raakvlak met dit forum.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 20:43
door beeperhorrie
Prachtig tankstationnetje hoor, daar niet van. Maar ik denk dat je destijds er niet voor een mars of een kop koffie hoefde te komen.
Wat ik niet wist is dat sommige Amerikanen de motorkap zo zijdelings openden.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 21:47
door jacqabe
A.B.203 schreef:DUDOK tankstation A2
Toevallig zit ik in de schoonheidscommissie en kan je zeggen dat hier geen enkele aanvraag voor is vereist !
Mensen met een dergelijke ambitie hebben een hoog historisch besef en dat mag onder geen enkele voorwaarde afgekapt of belemmerd worden. :D :D
Wat zou de wereld er toch mooi uitzien als mannen -het op dit gebied- geheel alleen voor het zeggen hadden.
Bij dit Dudok tankstation langs de A2 is wel het een en ander voorgevallen, zo zijn er ook eens twee Italianen doodgeschoten, ze waren met een auto en
dat heeft dan weer raakvlak met dit forum.

Ik moet het eerst aan een andere commissie voorleggen en daar maak ik weinig kans :-)

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 12:56
door LOSANGE48
Afbeelding
Rotterdam Oude Binnenweg 1958

Leuk stukje oud Rotterdam met een paar bekende café's zoals "Melief Bender" en " Meneer Pardoel"
Op de voorgrond een Morris Minor die in Amersfoort door de Importeur Molenaar werd geassembleerd.
Op de achterruit onder de sticker "inrijden" een andere sticker met de trotse tekst : Alweer een Nederlandse Morris
Oude petrolheads zoals ik kunnen zich dat nog herinneren.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 15:35
door Michael
weer heel fraai , svp doorgaan met zulke plaatjes en praatjes !

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 12:30
door LOSANGE48
Afbeelding

Oostvoorne (Z-H) Het dorp waar ik een deel van mijn kinder- en tiener-jaren doorbracht en waar ik elk jaar nog even ga kijken.
Het Dorpsplein is onveranderd. Alleen staan er natuurlijk veel meer auto's. Destijds kende ik alle auto's en hun eigenaars.
Daarom weet ik zeker dat de Lloyd een "vreemdeling" was, niemand had er zo een.

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 20:41
door jacqabe
LOSANGE48 schreef:Oostvoorne (Z-H) Het dorp waar ik een deel van mijn kinder- en tiener-jaren doorbracht en waar ik elk jaar nog even ga kijken.
Het Dorpsplein is onveranderd. Alleen staan er natuurlijk veel meer auto's. Destijds kende ik alle auto's en hun eigenaars.
Daarom weet ik zeker dat de Lloyd een "vreemdeling" was, niemand had er zo een.

Heel herkenbaar. Ik kende vroeger bij ons in het dorp ook iedere auto en zijn eigenaar. Zelfs mensen die regelmatig ergens op bezoek kwamen werden herkend. Zelfs aan het geluid kon je soms al vertellen wat voor auto het was.
Nu klinken veel hetzelfde of zou dat toch aan mijn leeftijd/oren liggen? :-)