Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 18 feb 2015, 19:10

In navolging van de topics Peugeots op Neerlandsch dreven en Oude Menschen met hun automobiel, presenteer ik u een derde topic waarin oude plaatjes gedeeld mogen worden. In dit geval specifiek tijdsbeelden van Nederland door de jaren heen uit de 20e eeuw.

Doel
Wat mij betreft is er van alles welkom waar geen Peugeot op staat of waar een oud mensch naast zijn automobiel poseert. Zo houden we de overige twee topics on-topic en is dit een derde topic waarin van alles gedeeld kan worden wat niet aan de criteria voldoet van de andere twee topics. De titel is gekozen om een zo breed mogelijk tijdperk aan te spreken, het leukste is denk ik om te gaan tot pak 'm beet de jaren '80. Zo kun je denk ik door de jaren heen verandering laten zien.

Verder is het misschien nog handig als de plaatjes niet breder zijn dan 900 pixels. :idea:

Ik zal even voor de kick-off zorgen:

Afbeelding
(klik voor vergroting)

16 juni 1960, het zonnetje schijnt op de P.C. Hooftstraat te Amsterdam. Achter de Fiat 600 staat volgens mij een hoogst zeldzame Lancia Flaminia Berlina. Wat staat er achter die Mercedes?
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor CinqCentCinq » 19 feb 2015, 00:06

Leuk Steven! :-)

De auto achter de Mercedes is een Ford Consul cabriolet! :wink:

Afbeelding
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 19 feb 2015, 01:06

Ik had hem al in de Oldtimercatalogus voorbij zien komen nadat ik dit had gepost, maar twijfelde toch nog. Ben helemaal niet thuis in dat soort auto's.. Wel jammer dat de rijdende scooter niet in beeld is gebracht, zijn vaak leuke exemplaren!
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor CinqCentCinq » 19 feb 2015, 01:57

Geeft niet! :wink:

Er staan trouwens nog meer oude Fordjes op de foto zoals de achter de VW Kever geparkeerde Thames 100E Van en schuin naast/achter de scooter nog zo'n Consul in de sedan-uitvoering, en een Taunus "Wereldbol" die verderop aan komt rijden! :-)

Afbeelding

Afbeelding
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 20 feb 2015, 10:44

Afbeelding

Foto uit de jaren '50, de titel van de ansichtkaart spreekt voor zich. :wink:
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 21 feb 2015, 09:00

Steven- schreef:Afbeelding

Foto uit de jaren '50, de titel van de ansichtkaart spreekt voor zich. :wink:

Echt een leuke foto, roept veel herinneringen op.
Wonend in Friesland ben ik vroeger een paar keer met mijn ouders bij het monument geweest op de afsluitdijk, een echte belevenis. Dit zal eind zestiger jaren geweest zijn of begin zeventig, ik was nog een kleuter. We gingen toen vaak op een mooie zondag uit toeren met de Ami van mijn ouders. Picknickmand en plait mee, het zogenaamde bermtoerisme wat je in die tijd veel zag :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 21 feb 2015, 10:52

Leuk hè, Abe. Ik begrijp goed dat dit soort plaatjes bij velen van jullie veel herinneringen oproepen. Helaas ben ik niet één van die velen en moet ik het doen met dit soort plaatjes. :wink:

jacqabe schreef:Picknickmand en plait mee, het zogenaamde bermtoerisme wat je in die tijd veel zag :-)


Over dat bermtoerisme heb ik me altijd verbaasd. Auto gewoon in de berm parkeren en lekker naast de weg gaan recreëren. Zie ook dit plaatje, ergens geschoten in de jaren '60. Op de wegwijzer van de ANWB wordt de splitsing tussen de weg richting Hilversum en Kortenoef (N201) en de weg richting Nederhorst Den Berg (N523) aangekondigd, waardoor ik de exacte locatie van de foto wel kan bepalen. De foto is genomen langs de N201 pal langs de plas Wijde Blik, waar rechts lekker in gezwommen wordt. De Wijde Blik is één van de Loosdrechtse Plassen.

Zo te zien stamt de foto uit één van de zomermaanden. De kust was toch een eindje rijden vanaf hier en dan is zo'n plassengebied natuurlijk een prima uitkomst. De bestuurder van de Taunus 12M heeft net geparkeerd of is weer op weg naar huis, zo te zien zit vrouwlief naast hem voorin. Voor het Kevertje staat volgens mij een Ford T-bird, modeljaar 1963.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Steven- op 22 feb 2015, 13:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 21 feb 2015, 16:44

Nog even een fotootje van de bewuste Ami :-)
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 21 feb 2015, 17:09

Steven- schreef:Afbeelding

Foto uit de jaren '50, de titel van de ansichtkaart spreekt voor zich. :wink:


Rij er nu langs dus bij deze een foto van de huidige situatie.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 22 feb 2015, 11:48

Leuk! Vanwaar die Zwitserse sticker op het linker achterscherm van de Ami?

In 2010 ben ik met mijn vader ook bij het monument gestopt. Bij Kornwerderzand bevindt zich ook nog een Kazemattenmuseum, maar die hebben we overgeslagen. In de zomer van 2013 kwam ik voor het laatst over de Afsluitdijk. Voor mij is het een onlogisch stuk snelweg om te rijden, alleen als ik in het Westen van Friesland moet zijn loont het. :wink:

Als we het dan toch over 's lands Rijkswegen hebben, is de brug naar het ontstaan van de file snel geslagen. Ergens in de jaren '50 was op Tweede Pinksterdag bij het verkeersplein (rotonde) Oudenrijn bij Utrecht de eerste file ontstaan. Veel recreatieverkeer zorgde ervoor dat de rotonde het verkeersaanbod niet kon verwerken. In de jaren '60 nam de welvaart in Nederland verder toe en konden ook steeds meer mensen zich een auto veroorloven, zodat files vanaf die periode steeds vaker voorkwamen. Zo zien we op onderstaande schitterende foto een file op de Rijksweg A2 Amsterdam - Utrecht, op zondag 10 oktober 1965. Waarschijnlijk veelal dagjesmensen die onderweg naar huis waren. :wink:
In de file zie ik in ieder geval een Simca 1000, gevolgd door een Vauxhall Viva, Renault Dauphine, Mercedes-Benz 300 (?), paar Kevertjes, Dodge Polara uit 1964, NSU Prinz, Opel Kapitän en een Fiat 1100. De Opel Olympia rechts heeft vrij baan.

Afbeelding
(klik voor vergroting)
Laatst bijgewerkt door Steven- op 23 feb 2015, 01:08, in totaal 3 keer bewerkt.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 22 feb 2015, 12:28

Steven- schreef:Leuk! Vanwaar die Zwitserse sticker op het linker achterscherm van de Ami?

In 2010 ben ik met mijn vader ook bij het monument gestopt. Bij Kornwerderzand bevindt zich ook nog een Kazemattenmuseum, maar die hebben we overgeslagen. In de zomer van 2013 kwam ik voor het laatst over de Afsluitdijk. Voor mij is het een onlogisch stuk snelweg om te rijden, alleen als ik in het Westen van Friesland moet zijn loont het. :wink:


We gingen vroeger wel op vakantie naar Zwitserland. Een broer van mijn vader werkte bij de Cern (van de deeltjesversneller) en wij mochten dan in de zomervakantie in hun huis verblijven. Een geweldige tijd in een riant huis met zwembad. Tja, daar konden wij in Friesland alleen maar van dromen :-)

Ik woon vlakbij Harlingen en voor mijn werk moet ik regelmatig naar noordholland. Kan de afsluitdijk dus wel dromen.
Met de files valt het hier in Friesland gelukkig nog wel een beetje mee al moet je de brug in de afsluitdijk niet tegen hebben......
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 22 feb 2015, 14:00

jacqabe schreef:We gingen vroeger wel op vakantie naar Zwitserland. Een broer van mijn vader werkte bij de Cern (van de deeltjesversneller) en wij mochten dan in de zomervakantie in hun huis verblijven. Een geweldige tijd in een riant huis met zwembad. Tja, daar konden wij in Friesland alleen maar van dromen :-)

Oké, leuk. Aardig ritje wel naar het Zuiden met de Ami. Mijn opa en oma gingen vroeger bijna altijd met de Simca 1000 (en later 1100) naar de Costa Brava, 4 personen erin en helemaal afgeladen. 8)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 22 feb 2015, 17:40

Steven- schreef:
jacqabe schreef:We gingen vroeger wel op vakantie naar Zwitserland. Een broer van mijn vader werkte bij de Cern (van de deeltjesversneller) en wij mochten dan in de zomervakantie in hun huis verblijven. Een geweldige tijd in een riant huis met zwembad. Tja, daar konden wij in Friesland alleen maar van dromen :-)

Oké, leuk. Aardig ritje wel naar het Zuiden met de Ami. Mijn opa en oma gingen vroeger bijna altijd met de Simca 1000 (en later 1100) naar de Costa Brava, 4 personen erin en helemaal afgeladen. 8)


Later gingen we met de Citroen GS en zelfs nog een keer een twee cilinder Visa. Geweldige herinneringen.
Mijn opa had ook een Simca 1000 maar reed zeer weinig. Rijden kon hij niet en zette hem dan al bij 40 km/u in de vierde versnelling, dan had dat maar vast gehad zei hij dan. Als kind hobbelden we dan op de achterbank mee. Ook had hij een Mc-Cormick trekkertje maar geen gevoel voor techniek. Hij ging dan ook liever met paard en wagen het weiland :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 25 feb 2015, 01:20

Afbeelding
(klik voor vergroting)

24 mei 1964, stuntrijden met een Simca 1000 op Zandvoort. Zou 'ie heel gebleven zijn..?
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 25 feb 2015, 10:23

Afbeelding

Wie heeft ze zelf nog meegemaakt, de Porsches van de Rijkspolitie? Maakte denk ik toch wel indruk!
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 25 feb 2015, 10:54

Steven- schreef:Afbeelding

Wie heeft ze zelf nog meegemaakt, de Porsches van de Rijkspolitie? Maakte denk ik toch wel indruk!

Op een mooie zomeravond in 1995 reed ik met mijn Audi Quattro, mijn trots van destijds, over een zeer rustige A7. Het gas er flink op, de auto even goed uitproberen. De teller gaf al 220km/h uur aan en plotseling doemden er twee lichten achter me op die nog sneller op me af kwamen even later gevolgd door "Stop politie".
Toen de agent eenmaal naast mijn raampje stond zei hij met een lach op zijn gezicht; "Gefeliciteerd, u bent aangehouden door de laatste porsche 911 van de rijkspolitie".
Gelukkig kon in die tijd je rijbewijs niet ingevorderd worden maar de bekeuring die ik later kreeg van bijna 800,- gulden deed wel pijn.
De foto is niet mijn auto maar wel hetzelfde model. Heb helaas weinig foto's en al helemaal geen digitale.Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor MarcoPeus » 25 feb 2015, 16:14

Je was niet alleen nu je rijbewijs kwijt geweest maar waarschijnlijk ook nog enkele duizenden euro's aan bekeuring, (verplichte) cursussen en wat men nog allemaal verzinnen kan. Daar staat die 363 euro van toen als peanuts tegenover.
Mijn vader heeft in 86 of 87 eens bijna tegen een 911 van de politie aangebotst met zijn toenmalige 505 SR automaat.

Hij hield mijn vader staande (Dhr v.a.n. T-.i-.l.) omdat mijn vader een plaat aluminium gebruikt had i.p.v. een goedgekeurde nummerplaat.
Passeerde eerst links onze combinatie, kwam voor ons rijden, liet zich terug zakken via de pechstrook, ging weer achter ons langs, passeerde ons weer en reed toen voor ons met "Volgen" "Politie" op t rode-letters bord achterop.
Toen we stopten vergat mijn vader de selecteur in de P te zetten. Omdat de auto in een kuiltje stond bleef hij staan toen hij de rem los liet.
"v.a.n. T-.i-.l. Rijkspolitie" zei de diender "Mag ik uw rij en kentekenbewijs zien?"
"Wacht" zei mijn vader "ik stap uit dat praat wat makkelijker"
Op t moment dat mijn vader uitstapte kwam de auto uit de kuil doordat de bak nog in de D stond reed deze richting de 911. Met een snoekduik dook mijn vader de auto in om de handrem aan te trekken.
Onnodig te zeggen dat de agent ZEER graag mijn vaders rijbewijs wilde zien na deze actie. :mrgreen:
Is al bijna 30 jaar geleden maar ik kan t mij als de dag van gisteren nog herinneren.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 25 feb 2015, 18:03

@Abe: ontzettend gaaf, zo'n Quattro. Kan me best voorstellen dat je snel geneigd was om je voet even wat verder te laten zakken en de auto uit te proberen, zeker op de Rijkswegen in Friesland waar de verkeersintensiteiten doorgaans laag zijn. Jammer dat de pliesie daar ook getuige van was. Opzich wel uniek dat je staande gehouden bent door politieagenten in de allerlaatste 911 van de Rijkspolitie, maar die ervaring was je natuurlijk liever bespaard gebleven! En die ƒ 800,- zal inderdaad wel pijn gedaan hebben, maar zoals Marco al zei was het vandaag de dag een veel erger probleem geweest. Ik ken iemand en die heeft alle ellende die Marco noemt over zich heen gekregen nadat 'ie zich ooit in een Ferrari had uitgeleefd op de A13 van Rotterdam naar Den Haag. Gelukkig was de regeling vroeger anders. Mocht je nog een plaatje vinden van je Quattro hou ik me aanbevolen!

@Marco: ik snap dat je zoiets niet snel vergeet. Mijn vader heeft ooit ook één keer de transmissie in de D laten staan nadat hij had geparkeerd, dit was volgens mij toen hij net van handgeschakeld naar automaat was overgestapt. Hij voerde nog even een telefoongesprek in de auto en liet op een gegeven moment de rem los, waarna de auto tegen een paaltje schoot. Geen hele prettige eerste ervaring met een andere transmissie. Zijn aandacht was duidelijk op iets anders gefixeerd. :-)
MarcoPeus schreef:Onnodig te zeggen dat de agent ZEER graag mijn vaders rijbewijs wilde zien na deze actie. :mrgreen:
Is al bijna 30 jaar geleden maar ik kan t mij als de dag van gisteren nog herinneren.

Haha, kan ik me voorstellen. Aan de andere kant een behoorlijke reflex, niet heel veel mensen hadden de schade kunnen voorkomen als ik me de situatie zo inbeeld. De agent zal je vader daar ook wel dankbaar voor geweest zijn, lijkt me. :wink:
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor 404noir » 25 feb 2015, 22:45

Steven- schreef:Afbeelding

Wie heeft ze zelf nog meegemaakt, de Porsches van de Rijkspolitie? Maakte denk ik toch wel indruk!


De redenen dat ze die Porsches gebruikten: ze waren snel, maar ze konden ook met het targa-dak open rijden waardoor de bijrijder rechtop uit het dak kon staan en het verkeer kon regelen. Nog een ander opvallend detail: de Porsche kon door de luchtgekoelde motor achterin lang en vrij snel achteruit over de vluchtstrook rijden zonder te oververhitten! handig als je aan de staart van een groeiende file moet staan!
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor jacqabe » 26 feb 2015, 09:04

Ja inderdaad Marco, €363,- is nu nog wel stevig maar wel overheen te komen. Maar geloof me, 800,- gulden toen deed net zoveel pijn als 800,- euro nu.
Leuk verhaal ook van je vader, zoiets blijft je echt voor altijd bij. Waar blijft de tijd.
---
Je weekt heel wat herinneringen los Steven. Ik heb mijn Quattro dik 20 jaar gehad maar je interesses veranderen in de loop der jaren.
Het is ook niet de meest praktische sleutelauto en toen ik met de verbouwing van mijn huis begon stond hij er maar te staan en daar wordt hij echt niet beter van. Met pijn in het hart heb ik besloten om hem een paar jaar geleden weg te doen om het geld in de stenen (huis) te stoppen. Toen dit laatste weer redelijk op de rit was heb ik een oude 403 aangeschaft, een heerlijke sleutelauto. Inmiddels staan er al twee in het hok waar ik ontzettend veel plezier aan beleef. Inderdaad heel wat anders dan een Quattro maar dit past nu beter bij me. De (paar) oude foto's liggen ergens verstopt op zolder maar ik heb er een gevonden die bijna precies op de mijne lijkt.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 26 feb 2015, 12:50

Inderdaad Abe, interesses verplaatsen zich door de jaren heen. En het leven bestaat uit veel keuzes en soms moet voor een keuze iets anders het veld ruimen.
De tijdsbeeld plaatjes roepen ongetwijfeld veel herinneringen bij jullie op. Ik vind het jammer dat ik niet hetzelfde kan zeggen, maar dat schreef ik al eens eerder. :wink:
------
Afbeelding
(klik voor vergroting)

De Kapitän met z'n 6-pitter trekt die caravan natuurlijk met gemak. Foto dateert uit 1963, locatie is mij onbekend. Heb nog wel wat meer plaatjes liggen uit 1963, maar dan van een ander seizoen. Maar die zijn voor de volgende keer. :-)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Bart-Peugeot » 26 feb 2015, 13:04

Een Otten caravan. Wat leuk. :D
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor Steven- » 27 feb 2015, 17:26

Afbeelding
(klik voor vergroting)

Op de foto zien we de Voorstraat in Woerden op 25 juni 1953. In Woerden was een comité aanwezig dat op deze dag een dagje uit voor senioren organiseerde, de reis ging die dag naar de Veluwe. Zie ook het bord voorop op de Chevrolet Deluxe dat de doelgroep omschrijft :-) . De Chevy is van 1950 en heeft daardoor nog een provinciaal kenteken met de code van Zuid-Holland: HZ. In 1951 gingen we over naar het landelijke kentekensysteem.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor CinqCentCinq » 01 maart 2015, 02:00

Afbeelding

Mijn opa, oma en nog jonge moeder zijn begin jaren '60 twee keer op deze manier met zo'n vehikel naar camping La Ballena Alegre bij Castelldefels, iets onder Barcelona, gereden! :-)

De meeste bagage en de bungalowtent die er niet in paste ging met vrienden mee in een grote Opel maar voor de rest was het geen probleem omdat er nauwelijks snelwegen waren en je dus sowieso maar zo'n 80-90 km/h kon rijden...

Ze waren dus een paar dagen onderweg maar ondanks dat later alles sneller kon zijn mijn opa en oma, en mijn ouders en ik, nooit doorrijders geworden. De vakantie begint (begon) als we (ze) thuis in de auto stappen (stapten) en na een dag of drie (vier), zijn (waren) we (ze) op de camping in zuid-Frankrijk (Spanje)! 8)
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Jaren van verandering - Nederland in de 20e eeuw

Berichtdoor 205RVH » 01 maart 2015, 11:42

Het is bijna niet voor te stellen dat ze met zo'n Isetta naar Spanje gingen! :D
Laatst bijgewerkt door 205RVH op 01 maart 2015, 11:56, in totaal 1 keer bewerkt.
205 EEN UNIEK STERK NUMMER!
Avatar gebruiker
205RVH
 
Berichten: 1144
Geregistreerd: 11 jun 2014, 19:09
Woonplaats: Vught

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten