Peugeot 405 Turbo16 (replica)

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Joep83 » 28 jan 2015, 09:12

Hallo!

Wij, Joep en Loek, speelden met het idee om eens een keer met de carbagerun of een dergelijke roadtrip mee te gaan doen. Omdat we beiden Peugeot liefhebber zijn begonnen we dus te brainstormen over wat voor een, of welke Peugeot we daarvoor konden gebruiken. Het belangrijkste uitgangspunt is en blijft dat het zo goedkoop mogelijk moet. We hebben beiden al een of meerdere Peugeot projecten lopen die grondig aangepakt moeten worden, dus dit is echt een intermezzo, en het moet wel leuk blijven.

Omdat er al vaak iets met een 205 gedaan wordt kwamen we op het wat onorthodoxe idee om als basis een 405 te nemen.


Nope, geen typefout, echt een 405… :wink:


Een Mi16 of T16, of zelfs een SRi valt eigenlijk al sowieso buiten budget, tenminste, als je een beetje een solide basis wil en niet direct een halve wagen moet restaureren om het enigszins veilig en mooi te maken. Dus werd er gezocht binnen de pijnlijk trage zone. :wink:

We hadden als budget voor aanschaf maximaal € 500,-- gesteld en het MOEST een witte zijn, waarom vertellen we dadelijk. Dan wordt de keuze dus al akelig klein. Desalniettemin vonden we iets naar onze smaak, een witte 405 1.6 GL *kuch* automaat *kuch* met slechts 138.000 km op de klok. Geen geldige APK en woonachtig in België. Hmmm…

Dus op de gok, de ambulance achter de 607 gehangen en op naar Maldegem. Aldaar troffen we een helemaal niet verkeerd exemplaar aan. Het enige wat opviel was de hoeveelheid rook uit de uitlaat, maar verder keihard en gewoon netjes! De handelaar niet meegerekend, was de 405 van de eerste eigenaar. Een oud stel dat, ook te zien aan de onderhoudshistorie, altijd korte stukjes gereden heeft. Tenenkrommend lui maar nooit verkracht, hoogstens de koppeling :wink: . Dus, papiertjes getekend, centjes overhandigd, opgeladen en naar huis ermee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Maar goed. Dan heb je dus een degelijke Peugeot 405 1.6 GL *kuch* automaat *kuch*, en dan? Wat kun of wil je ermee?

Allebei zijn we erg gecharmeerd van de 405 Turbo 16 en wel de uitvoering waarmee Ari Vatanen in 1988 het record op de Pikes Peak vestigde.

Afbeelding

Dit is dus de reden dat het een witte 405 moest zijn. Afgezien van het buitenaards grote verschil in vermogen en het feit dat het een speciaal ontwikkelde 2-deurs carosserie betreft, zijn wij ervan overtuigd dat we er een uiterst respectabele 4-deurs replica van kunnen maken. Dus dat gaan we doen! We hebben er een Photoshopje van gemaakt, deze gebruiken we als referentie bij het bouwen natuurlijk, maar ook om de lezers een beeld te geven van wat het kan, zal en moet worden.

Afbeelding


Maar goed…

Voordat het zover is, zal de 405 technisch helemaal in orde gemaakt moeten worden voor invoer en keuring bij de RDW. Er waren enkele puntjes mis die aangepakt moesten worden:

- De spiegel in de koplampen was compleet verweerd en APK-afkeur. Dus voor een paar euro een setje goede koplampen aangeschaft. Goed te zien op de foto, links de oude en rechts de nieuwe unit.

Afbeelding

- De aandrijfashoes aan de bijrijderskant was gescheurd en moest vervangen worden. Hiervoor een aftermarket hoesje gekocht en met een kegel gemonteerd, zodat niet de gehele aandrijfas uitgenomen hoefde te worden.

- Remblokken vervangen.

- De einddemper en middendemper waren niet al te best meer. Gelukkig voor een paar tientjes een z.g.a.n. setje op de kop kunnen tikken.

Afbeelding

- Er bleek bij de vorige APK-keuring in België een te groot verschil in remkracht links en rechts te zijn bij de achterremmen. We konden er verder niets aan zien, dus een keer goed ontluchten en maar hopen dat het verschil op de rembank binnen de marges valt.

- Tevens stond de handrem veel te strak, deze nog wat afgesteld.

- Verder nog een beurtje gegeven. De bougies zwommen alle vier in een aardige plas olie, het luchtfilter was ook doordrenkt in olie. Brandstoffiltertje, oliefiltertje, nieuwe olie, etc. Na deze beurt en het blok een keer goed heet te hebben gereden was ook direct het roken opgelost, puur condens in het blok en de uitlaat dus. Dit was ook wel het vermoeden aangezien er behoorlijk wat sludge in het olievulputje te vinden was.

Technisch gezien was de 405 klaar, maar om wat goodwill te kweken bij een keurmeester, wilden we de 405 toch proper de werkplaats in kunnen rijden:

- De voorbumper even provisorisch gerepareerd. Het zal immers niet de uiteindelijke bumper zijn waarmee gereden zal worden. Daarover later meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Een setje van Joep’s 306 velgen erop geknikkerd met goede banden erop. Oogt toch wel wat beter, echter wel tijdelijk. We hebben al een setje witte 1.9 Speedline’s klaarliggen.

Afbeelding

Afbeelding

- Het motorruim ook maar eens aangepakt.

Afbeelding

Afbeelding

- Als laatste de 405 een grondige poets, klei en wax beurt gegeven, tot en met de binnenkant van de achterlichtunits. En zie hier, toch een nette 405!

Afbeelding



22-12-2014 – D-Day

De 405 bij de RDW aangeboden voor invoer en keuring. Allebei een beetje gespannen, we zijn geen doorgewinterde monteurs dus kunnen er nog altijd 1001 dingen niet goed zijn. Maar goed, de keurmeesters waren enthousiast om eens een 405 te zien –en het mag gezegd- vooral in een dergelijk mooie staat. De keurmeester was zeer schappelijk en deed zelfs op de rembank nog een aantal extra pogingen omdat in eerste instantie de achterremmen toch wat te veel verschil tussen links en rechts lieten zien, maar later herstelde dit zich. Op de brug voor de APK keuring kwam hij alleen witte i.p.v. oranje lampjes in de achterste knipperlichten tegen en een ontbrekend rubbertje aan de bestuurderszijde bij de remslang. Wederom zeer schappelijk om dit als puntjes mee te geven maar de 405 er niet op af te keuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ongelooflijk maar waar, de 405 met vlag en driekwart wimpel door de keuring heen. Het ritje terug naar huis was dan ook zeer bevredigend, overigens ook de eerste keer om met de 405 op de snelweg te cruisen.

Het is een fantastische wagen, geweldige stoelen, fijn stuur, de automaat schakelt heerlijk. Schandalig eigenlijk, dat je voor zo weinig geld zo’n fijne auto met maar 138.000 km op de klok kunt kopen.

Goed, waar waren we? Oh ja. De 405 gekeurd, dus na bpm-aangifte was het wachten geblazen op het kenteken. Altijd leuk, in afwachting zijn van het kenteken dat wordt toegewezen. Het is geworden:

Afbeelding

Afbeelding


Wat nog rest is het vervangen van de distributierem, spanrol en waterpomp, want we hebben geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is.

De 405 is nu geschorst en zal de komende maanden de metamorfose tot Turbo 16 Replica ondergaan. Bij de volgende update zal de eerste bestickering en andere aanpassingen de revue passeren.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende!

Groeten,
Joep en Loek
'92 Phase 2 405 GL 1.6 8v (wit, maar dan kun je 't niet meer lezen)
'95 Phase 1.5 306 Cabriolet 2.0 8v
'96 Phase 1.5 306 XSI6 Belfort 2.0 16v RFS
'98 Phase 2.5 306 GTI6 2.0 16v RFS
Avatar gebruiker
Joep83
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 sep 2011, 13:11
Woonplaats: Urmond

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Remco504coupe » 28 jan 2015, 10:16

Mooi project heren, wordt nog zonde om mee te gaan racen :wink:
Ik zou wel even informeren of die voorspoiler zo mag, zo'n bulldozer zou tegen veiligheidsregels in kunnen gaan.
Hopelijk niet, maar wellicht zo maken dat het eenvoudig te (de)monteren is?

En wennen aan dat Chevrolet=logo, maar ja, het hoort zo :D
Ik ben benieuwd naar het eind resultaat :-)
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor A.B.203 » 28 jan 2015, 10:22

Proficiat met deze mooie voiture en succes met de sportieve opbouw !
Prachtige fotoserie hoor.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Joep83 » 28 jan 2015, 11:03

Thanks!

Die spoilers, mja, daar zijn we nog niet helemaal uit. Ze moeten inderdaad makkelijk demonteerbaar zijn (voor veiligheid en voor verbruik ;) ). We weten ook nog niet precies welk materiaal we voor de spoilers gaan gebruiken.

Zelf zou ik het graag nog zo willen hebben dat ze geen gaten achter laten en de auto gewoon met rallye bestickering over de straat kan.

We hebben ook al een heel zeldzame bumper op de kop getikt voor het voorfront.
'92 Phase 2 405 GL 1.6 8v (wit, maar dan kun je 't niet meer lezen)
'95 Phase 1.5 306 Cabriolet 2.0 8v
'96 Phase 1.5 306 XSI6 Belfort 2.0 16v RFS
'98 Phase 2.5 306 GTI6 2.0 16v RFS
Avatar gebruiker
Joep83
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 sep 2011, 13:11
Woonplaats: Urmond

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor RG1992 » 28 jan 2015, 17:31

Gaaf project zeg! Ben zelf ook altijd erg van de Ari Vatanen wagentjes geweest. Zowel de 205 als de 405. Ik kan niet wachten op het eindresultaat!
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Joep83 » 17 feb 2015, 14:32

Update!

Helaas zelf niet meer kunnen doen dan onderdelen bestellen, maar Loek is al flink bezig geweest:

Zoals we in de openingspost lieten weten, is de 405 gekeurd en op kenteken gezet. Nu kunnen we dus eindelijk aan de slag met optische metamorfose.

We hadden reeds laten weten dat het fixen van de voorbumper slechts een tijdelijke situatie zou zijn. Aangezien de standaard 405 voorbumper niet erg goed past bij het design van de Turbo 16, zijn we op zoek gegaan naar alternatieven.
Via Marktplaats vonden we een voormalig Nederlands importeur van o.a. Luxfibres, een Luxemburgse fabrikant van bodykits. Voor zover we weten bestaat Luxfibres allang niet meer en is uberhaupt info over de bodykits op internet nauwelijks te vinden.

Toch kwamen we dit tegen:

AfbeeldingAfbeelding

We weten niet of deze bodykit alleen voor de 405 Break is uitgebracht, maar de bodykit sluit een heel stuk beter aan bij het design van de Turbo 16 dan de standaard bumpers. De beste man had alleen nog de voorbumper en de sideskirts van de bodykit liggen en toen we hem vertelden wat de plannen waren en dat het budget zeer beperkt is, was hij bereid het polyester spul voor een paar tientjes te verkopen, op voorwaarde dat hij foto's zou ontvangen als de 405 eenmaal klaar zou zijn. Nou, hartstikke leuk en de deal gesloten. :thumb:

Eenmaal thuis hebben we de sideskirts en de voorbumper provisorisch tegen de auto aangehouden en snel kwamen we tot de conclusie dat de pasvorm uitmuntend is! Vooral Loek heeft dramatische bodykits meegemaakt en flink moeten verbouwen, dus dit is een welkome afwisseling.

Afbeelding

Na het proefpassen werd al gauw duidelijk dat de mistlamp uitsparingen dicht gemaakt moeten worden. In de eerste plaats omdat de Turbo 16 geen mistlampen in de voorbumper heeft, in de tweede plaats omdat we niet over de bijbehorende lampen beschikken. Dus zo gezegd zo gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de aanpassingen gereed en de bumper goed geschuurd kon de grondlak gezet worden.

Maar hoe eigenlijk? Bij gebrek aan budget, gereedschap en verwarming in de loods moeten we terugvallen op zeer verfijnd materieel:

Afbeelding

Juist ja. Kwasten en rolleren! :)

Drie goede lagen grondlak geeft dan dit resultaat.

Afbeelding

Goed en grondig nat schuren (280/400/600) geeft vervolgens een redelijk glad bumpertje. Afplakken en aflakken dan maar, uiteraard weer met de kwast en de roller!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorzichtig de tape verwijderen maakt dan zoiets. Toch tevreden!

Afbeelding

Afbeelding

Met de voorbumper klaar kan de eerste bestickering aangebracht worden. Bij een lokaal beletteringsbedrijf een aantal lappen Avery stickerfolie besteld met de PTS-kleuren en andere kleurtjes als stalen erbij. Een weekje later lagen er een aantal rolletjes stickerfolie klaar om op te halen.

Afbeelding

Eerst maar eens beginnen met de grille. Een tamelijk eenvoudig maar prominent onderdeel van elke 80'er jaren Peugeot sportauto wegens de befaamde PTS-striping. Via Photoshop een 1:1 formaat van een foto van de Turbo 16 gemaakt en opgemeten wat de afmetingen zouden moeten zijn. Dit vervolgens met de hand uitgesneden en voorzicht aangebracht op de grille. Een leuk klusje en het doet deugd de eerste optische vorderingen te zien uit de lange lijst die nog te gaan is.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de voorbumper ook klaar is ook die maar gelijk onder handen genomen. Naast het blauwe vlak op de voorbumper hoort er ook nog een PTS-blauwe pinstripe bij. Dit zou te omslachtig zijn om af te plakken en te lakken dus dit doen we maar met stickerfolie. Hiervoor dunne strookjes stickerfolie van 4 mm. gesneden en netjes aangebracht op de voorbumper.

Afbeelding

Afbeelding

We zullen in vogelvlucht proberen uit te leggen hoe dat maken van logo's en bestickeren voor amateurs nu eigenlijk in zijn werk gaat.

Allereerst uiteraard de afmetingen van de sticker bepalen. Alle logo's hebben we in vector formaat dus kunnen we die Illustrator gemakkelijk bewerken. In dit voorbeeld gaat het om de "MICHELIN" stickers. De totale breedte moet 45 cm. worden. Dus in Illustrator geschaald naar 45 cm. en verdeeld over een A4 en afgedrukt.

Afbeelding

Afbeelding

We snijden vervolgens de delen van de afdruk uit en snijden er een iets groter stuk stickerfolie bij uit. De afdruk wordt simpelweg met plakband op het stuk stickerfolie geplakt.

Afbeelding

Dit vervolgens met een vlijmscherp Stanley mesje, door het papier langs de contouren, uitsnijden. Als je daarna het papier, de plakband en de omliggende folie weghaalt heb je je logo klaar om te plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het nog handig om met een stukje schilderstape en een stiftje markeringen te maken om goed en gemakkelijk te kunnen bepalen waar de letters of onderlinge delen van de sticker uitgelijnd moeten worden.

Afbeelding

Als laatste nog de stickers van de Michelin mannetjes (verkregen via eBay) plakken en de voorbumper is al compleet!

Afbeelding

Vergelijking met het origineel:

Afbeelding

Afbeelding

Wellicht valt op dat de Michelin mannetjes een stuk kleiner zijn dan bij het origineel. Alleen in dit kleinere formaat waren ze betaalbaar. In het grotere formaat waren we al snel € 50,- kwijt en dat wordt teveel van het goede.


Afijn. De kop is eraf! De eerste stappen in de optische metamorfose zijn gezet. Voorlopig zullen er alleen stickers gesneden worden maar niet geplakt gezien de koude temperaturen (de voorbumper konden we nog binnen neerleggen i.t.t. de rest). Maar er zijn nog een aantal andere zaken die gedaan kunnen worden, maar daarover later meer.

Tot de volgende!
'92 Phase 2 405 GL 1.6 8v (wit, maar dan kun je 't niet meer lezen)
'95 Phase 1.5 306 Cabriolet 2.0 8v
'96 Phase 1.5 306 XSI6 Belfort 2.0 16v RFS
'98 Phase 2.5 306 GTI6 2.0 16v RFS
Avatar gebruiker
Joep83
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 sep 2011, 13:11
Woonplaats: Urmond

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor ~Orin » 17 feb 2015, 17:08

Ik had de voortgang al gezien op het GTi forum, super netjes! Mooi gedaan met de materialen die zijn gebruikt, petje af. :-)

Mvg, Orin.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor 404noir » 17 feb 2015, 19:31

prachtig!
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Joep83 » 17 feb 2015, 21:05

Thanks!

Ik hoop dat alles zo voorspoedig blijft gaan. We gaan er in ieder geval een zo'n perfect mogelijke replica van maken.
'92 Phase 2 405 GL 1.6 8v (wit, maar dan kun je 't niet meer lezen)
'95 Phase 1.5 306 Cabriolet 2.0 8v
'96 Phase 1.5 306 XSI6 Belfort 2.0 16v RFS
'98 Phase 2.5 306 GTI6 2.0 16v RFS
Avatar gebruiker
Joep83
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 sep 2011, 13:11
Woonplaats: Urmond

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor IVARIO » 18 feb 2015, 13:41

Erg leuk om te volgen, voor mij de eerste keer om zo'n metamorfose gedaan te zien worden.

Heel leerzaam ook!

Veel succes met de voortgang
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor lionceau » 21 feb 2015, 23:43

Welke keuren heb je bij avery bestelt voor de pts strepen?
Ik wil mij 104 rallye nog wat opleuken dus ik wil daar ook graag wat bestellen.
Groeten T succes met dit leuke project :D
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Joep83 » 22 feb 2015, 11:53

Leek heeft deze besteld. Ik vraag het even na.
'92 Phase 2 405 GL 1.6 8v (wit, maar dan kun je 't niet meer lezen)
'95 Phase 1.5 306 Cabriolet 2.0 8v
'96 Phase 1.5 306 XSI6 Belfort 2.0 16v RFS
'98 Phase 2.5 306 GTI6 2.0 16v RFS
Avatar gebruiker
Joep83
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 sep 2011, 13:11
Woonplaats: Urmond

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Sjaaks » 22 feb 2015, 14:35

Hallo allemaal, Loek hier. Bedankt voor de leuke reacties tot dusverre. Het is een leuke extra bij het plezier dat we beleven bij het verbouwen van de 405.

@lionceau

Let wel, het kleurengamma van Avery is redelijk beperkt. De kleuren zijn dus echt bij benadering. Ik heb de reproductiestickers voor mijn 205 rallye als voorbeeld naast de kleurenwaaier van Avery gehouden. Voor sommige kleuren kwam ik niet verder dan 85~90% benadering, anderen weer net wat meer. Het is zeker acceptabel maar als je originaliteit hoog in het vaandel hebt, is het misschien net niet goed genoeg.

De kleurnummers zijn:

PTS lichtblauw: 809
PTS donkerblauw: 823
PTS rood: 850
PTS geel: 807

Overigens zou ik de folie bij een lokaal beletteringsbedrijf bestellen, dat scheelde bijna de helft in prijs t.o.v. de website van Avery. Succes!
Sjaaks
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 22 feb 2015, 14:25

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Dennieee_205 » 24 feb 2015, 12:18

Geweldig project dit! Ga het ook zeker blijven volgen.

Wel heb ik nog een vraagje.. Hoe hebben jullie die motorruimte zo mooi schoon gekregen? :shock:
Peugeot 205 1.1 Accent '86
Peugeot 208 1.2 Allure '15
Dennieee_205
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 24 jul 2014, 17:59
Woonplaats: Rotterdam

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Sjaaks » 25 feb 2015, 10:00

Thanks!! :-)

De motorruimte hebben we schoon gemaakt met een emmer, een sopje en een spons. Ik denk dat het niet zo'n ernstige vervuiling was, want het kwam er redelijk goed vanaf. In ieder geval hebben we geen speciale goedjes hoeven gebruiken.
Sjaaks
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 22 feb 2015, 14:25

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Steven- » 25 feb 2015, 10:09

Ziet er inderdaad zeer gaaf uit, complimenten!
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Dennieee_205 » 25 feb 2015, 12:58

Bedankt voor de tip! Heb ik binnenkort weer wat te doen als het mooie weer eraan komt :mrgreen: !
Peugeot 205 1.1 Accent '86
Peugeot 208 1.2 Allure '15
Dennieee_205
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 24 jul 2014, 17:59
Woonplaats: Rotterdam

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Joep83 » 02 maart 2015, 21:55

Bedankt voor de reacties allemaal!

En we gaan weer verder!

De vorige keer gaven we aan dat door de nog te lage temperaturen, we voorlopig niets meer aan bestickeren kunnen doen, behalve het snijden van de stickers zelf dan. Toen we de motorkap bevestiging eens goed bekeken bleek het echter geen enkel probleem om de motorkap maar gewoon los te schroeven en binnen neer te leggen. Zo gezegd, zo gedaan.

De motorkap in de woonkamer gelegd en we kunnen weer lekker freubelen! Eerst nog even de PTS striping op de motorkap aangebracht, aangezien deze van de grill nog een stukje doorloopt op de motorkap.

Bijna alle stickers die na deze update gaan komen, worden op transferfolie aangebracht, zodat het bestickeren niet letter voor letter hoeft, dat scheelt een hoop meten en kloten. Maar voor deze update was dat nog niet mogelijk. Dus alle letters en dingetjes moeten één voor één geplaatst worden. Dus eerst maar eens zorgvuldig met tape en markeringen alles uitgemeten zodat we geen onnodige fouten gaan maken. Misschien niet heel duidelijk te zien op de foto, maar toch.

Afbeelding

Hatseflats, een berg stickers gesneden en klaar om te gaan plakken.

Afbeelding

Overigens erg prettig voor de rug, een avond lang gebogen over de motorkap stickertjes plakken. :)

Naast het bestickeren van de motorkap, loopt er bij de Turbo 16 blauwe striping boven de koplampen.

Afbeelding

Dus wat tapen, markeren, snijden, korrel 1000tje nat schuren, ontvetten en dan kun je kliederen (uiteraard weer met de kwast :) ). Overigens gebruiken we voor dit soort klusjes de "profi" 3M blue masking tape. Beter spul is er op dit gebied niet te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

De oplettende kijker heeft gezien dat er bij de Turbo 16 nog een biesje boven de striping langs loopt, maar deze laten we weg. Dit omdat we de naad tussen de motorkap en de voorschermen moeten volgen (de Turbo 16 heeft geen naad tussen de motorkap en voorschermen). Juist door deze naad zal het er niet mooi uitzien om er nog een biesje tussen te frotten. Wel komt er op de voorschermen onder de striping een biesje te lopen, zoals ook bij de Turbo 16.

Met alle bestickering ziet de motorkap er dan zo uit.

Afbeelding

Afijn, de boel beplakt, de verf weer droog, dus monteren die hap. Op de motorkapscharnieren was nog goed te zien waar de bouten precies gezeten hebben, dus het terug monteren is een eitje en je hoeft ook niets af te stellen.

Dichtgooien die hap en nog wat fotootjes maken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog steeds tevreden! :)

Nu kunnen we écht even niet meer bestickeren totdat het warmer is. Maar er zijn nog een aantal andere frutsels die we in de tussentijd kunnen gaan doen, naast natuurlijk het snijden van de stickers. Maar daarover later meer.


Tot de volgende!
'92 Phase 2 405 GL 1.6 8v (wit, maar dan kun je 't niet meer lezen)
'95 Phase 1.5 306 Cabriolet 2.0 8v
'96 Phase 1.5 306 XSI6 Belfort 2.0 16v RFS
'98 Phase 2.5 306 GTI6 2.0 16v RFS
Avatar gebruiker
Joep83
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 sep 2011, 13:11
Woonplaats: Urmond

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Wok » 02 maart 2015, 23:06

Prachtig! Wát een awesome project, heerlijk om te volgen! :D
1989 205 1.6 CTI --> RFS
1991 205 1.9 GTI
1978 604 TI Automatique
Avatar gebruiker
Wok
 
Berichten: 635
Geregistreerd: 28 mei 2009, 23:47
Woonplaats: Eindhoven

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor 305 friesland » 02 maart 2015, 23:52

Zeer zeker een erg mooi project en wat kan je dan van een, vind ik persoonlijk ,saaie witte 405 een compleet andere auto maken ,geweldig ,ben zeer benieuwd naar het eindresultaat ,
Wel veel werk maar bij eventueel verkoop wel echt een meerwaarde maar dat zal niet de bedoeling zijn.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor jacqabe » 03 maart 2015, 09:19

Echt prachtig om te volgen hoe deze onopvallende brave gezinsauto door twee enthousiaste mensen langzaam een metamorfose ondergaat en wordt omgetoverd in een rallyemonster. !!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor ~Orin » 03 maart 2015, 16:58

Ziet er echt brandschoon uit! Goed bezig :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor MarcoPeus » 03 maart 2015, 20:43

Gaaf Joep. Leuk project om te volgen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor RG1992 » 04 maart 2015, 20:43

Ik vind het aanpassen/verknoeien van auto's normaal gesproken verschrikkelijk, maar dit project vind ik onwijs gaaf! De manier waarop jullie alles zo professioneel aanpakken is gewoon geweldig. Dat er enkele dingen niet overeen komen met de originele T16 vind ik juist leuk. Op de weg ziemand ziet het verschil en de oplettende autogek heeft nog wat te ontdekken :mrgreen:
Kan niet wachten tot de volgende update!
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Peugeot 405 Turbo16 (replica)

Berichtdoor Sjaaks » 05 maart 2015, 09:38

Thanks allemaal! Het motiveert enorm om leuke reacties te krijgen. :-)

Gr Loek
Sjaaks
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 22 feb 2015, 14:25

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten