How to: stappenplan auto poetsen!

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Idranor

How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor Steven- » 12 sep 2014, 18:53

Voor degenen die graag hun fraaie Peugeot er nog fraaier bij willen zetten heb ik dit topic aangemaakt met daarin een how-to om je auto wat professioneler te poetsen. Ikzelf ben ook ooit begonnen zonder enige kennis en heb via wat handige tips van anderen, het afstruinen van fora en het vooral gewoon te doen onder de knie gekregen.

Een heel erg handige site is carclean.nl. Op deze site is veel info te vinden en men beschikt over een webshop met een erg ruim scala aan poetsproducten. Er is tevens een forum waarin je veel how-to's kunt lezen en waar je ook op de hoogte kunt blijven m.b.t. de vorderingen van anderen. Ik heb trouwens geen enkel belang bij deze site en wil zeker geen reclame maken: het is alleen een handige site. Ik heb in de stappenplannen ook veel tips van forumlid Wok gebruikt, die mij ook heeft geadviseerd toen ik nog een groentje was. :wink:

Voordat we beginnen: voer alles bij voorkeur uit in de schaduw. Het wassen kan in een wasbox en is op straat verboden. De overige stappen kun je bij voorkeur en indien het mogelijk is het beste in een overdekte ruimte doen!

Stap 1: Wassen
We beginnen allereerst met het wassen van de auto. Hier gaat het vaak al fout, doordat men vaak een spons hanteert en één emmer. Een spons houdt veel vuil vast, waardoor je snel krassen kan maken in de lak. Het gebruik van één emmer is ook niet handig, omdat hier zich al het vuil in concentreert wat je van de auto hebt gewassen. Niet doen dus!

- Spuit voor het wassen de velgen of wieldoppen goed in met velgenreiniger. Daarna goed borstelen en schoonmaken, in het geval van velgen écht even je best doen en ook aan de achterkant van de velgen schoonmaken met een velgenborstel. Hierna kun je beginnen met wassen!
- Maak de auto eerst nat en gebruik daarna twee emmers voor het wassen: één met warm water en je autoshampoo, de andere met koud water. In de emmer met koud water kun je je washmitt schoonspoelen. Het shampoowater blijft zodoende mooi schoon en zal niet vervuild worden, zodat je krasvrij kunt wassen. (mijn shampoo: Meguiars - Gold Class Car Wash)
- Gebruik om te wassen een goede microvezel washmitt. Een dergelijke washmitt houdt het vuil niet vast door zijn samenstelling van microvezels. (Ik heb er zelf één van de Halfords)
- Je kunt eventueel naden en kieren inspuiten met een All Purpose Cleaner. Als je dan gaat wassen krijg je het vuil ook hier goed weg. Een goede mengverhouding is 1:10.
- Na het wassen met de hand de auto goed afspuiten met een hoge drukspuit.
- Hierna de auto goed drogen. Ik gebruik hiervoor twee speciale droogdoeken. Met de ene droogdoek ontdoe ik de auto van het meeste water, met de andere zorg ik ervoor dat er geen droogplekken achterblijven.

Stap 2: Cleanen van de lak
Nadat de auto gewassen is zitten er echter nog wel veel verontreinigingen in de lak. Wrijf maar eens met je vinger over een net gewassen, droge lak van een auto die nooit gecleand is. Je merkt dat de lak nog wat ruw aanvoelt. Dit komt door verontreinigingen die na het wassen nog achterblijven in de lak. Een heel goed middel om dit aan te pakken is het gebruiken van klei.

- Zorg dat je een spuitbusje met water hebt of een speciaal middel om de klei glad te maken. Spuit een klein oppervlak van de lak in en spuit daarna ook de klei nat. Maak van de klei een plat stuk, zodat je hem makkelijk in je handpalm kan leggen. Daarna kun je soepeltjes de klei heen en weer halen over het ingesprayde stuk lak. In het begin gaat het wat stroef, maar nadat de klei de verontreinigingen op heeft genomen gaat het soepel. Indien het oppervlak van de lak weer spiegelglad aanvoelt ben je klaar. De klei is ook vies geworden. Je kunt de klei weer samen kneden en de stappen herhalen voor het volgende stuk lak dat je wilt kleien. (Ik gebruik zelf het Meguiars - Quik Clay Detailing System)
- Nadat je een paneel gedaan hebt kun je het paneel weer drogen met een droogdoek om vlekken te voorkomen.

De lak is nu ontdaan van alle verontreinigingen en waxlagen en is hiermee perfect voorbereid om te gaan poetsen. De eerste twee stappen zijn essentieel om het poetsen krasvrij en zonder hologrammen te doen laten verlopen! Betekent ook dat na het polijsten de auto opnieuw in de wax zetten een must is!

Stap 3: Polijsten / Polishen
Deze derde stap zorgt ervoor dat je de glans weer kunt optimaliseren in de lak. Je kunt het polijsten met de machine (roterende machine of excentrische machine) of handmatig uitvoeren, waarbij de eerste optie mijn voorkeur geniet. Ikzelf gebruik een excentrische machine die redelijk foolproof is, waardoor de kans op lakschade minimaal is. Bij een roterende machine is dat anders: te lang op dezelfde plek polijsten kan dan grote gevolgen hebben.

Nadat je voor je zelf hebt besloten of je het machinaal of met de hand wilt doen, is het van belang om het juiste polijstmiddel te kiezen i.c.m. de juiste polijstpad. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende gradaties van schurende werking. Het is niet ongebruikelijk om in meerdere stappen te polijsten, waarbij de schurende werking steeds verder wordt afgebouwd. Als je bijvoorbeeld een zwaar verweerde lak hebt begin je met een zwaar polijstmiddel met een grove schurende werking. Een auto met een lak met alleen fijne krasjes hoeft vaak alleen met een finshing polish gepolijst te worden met bijpassende pad.

Hoe werkt het (machinaal):
- Bedek de ramen en bumpers met kranten en plak ze vast met tape. Indien je auto een schuifdak heeft ook hier dit doen. Het polijstmiddel tast de rubbers en trims namelijk aan en de ruiten worden onnodig vies.
- Plaats de juiste pad op de polijstmachine en verspreid het polijstmiddel via het zetten van stippen op de pad. Wrijf het eerst goed in op een klein oppervlak. Dit oppervlak kun je eventueel nog met speciaal tape afplakken om je werkgebied duidelijk te maken. Zet de polijstmachine op de lichtste stand en begin te werken. Van voor naar achter, van links naar rechts in een 50% overlappend patroon. Na het eerste rondje voer je de snelheid op tot 5. (de eerste keer op 1 omdat anders het polijstmiddel overal heen spat) Niet te snel gaan: geef de machine de tijd om de krasjes uit de lak te polijsten.
- Nadat je een aantal keer van boven naar onder en van links naar rechts bent geweest op het gewenste oppervlak, poets je de polijstmiddelrestanten uit met een microvezel doek. Je zult direct verbetering zien!

Ik was eigenlijk van plan om mijn eigen auto's maar één keer machinaal te polijsten. Meer is m.i. met goed onderhoud en goede lakbescherming ook niet echt nodig.

Ik heb zelf een DAP500-starterskit voordelig kunnen aanschaffen. Hier zitten al polijstmiddelen en -pads van Monello en een handige handleiding bij.

Hoe werkt het (met de hand):
- Met de hand is het eigenlijk hetzelfde principe! Je verspreidt het polijstmiddel over je polijstpad en begin rondjes te draaien (wat een machine dus ook doet). Ga ook hier van voor naar achter en van links naar rechts.
- Daarna afnemen met een microvezel doek.

Ik doe dit ook nog wel eens indien machinaal polijsten niet écht nodig is. Ik gebruik dan ook Monello polijstmiddelen en een handpadje welke ik thuis nog had liggen.

Stap 4: Glaze/Sealant/Wax
Nadat de auto helemaal naar je zin gepoetst is en deze je weer glimmend tegemoet lacht, is het van belang hem weer in een goede beschermlaag te zetten. Het kleien heeft namelijk de auto ontdaan van de meest recente waxlaag. Ikzelf zet mijn auto voordat ik dit doe ook nog in een glaze. Hiermee voed je de lak nog verder na het polijsten en het geeft een mooie 'wet look.' (Ik gebruik Mothers Wax - California Gold Micro-Polishing Glaze) Daarna kun je ook nog een sealant aanbrengen die ervoor zorgt dat de wax een langere standtijd heeft.

Waxen zijn er in twee verschillende soorten: een vloeibare wax en een harde, vaste wax. Belangrijk bij een wax is dat je niet teveel gebruikt, anders wordt het uitpoetsen lastig. Voor het aanbrengen van de wax gebruik je een zachte foam pad. Deze pad heeft geen schurende werking en zorgt ervoor dat je de wax netjes kunt aanbrengen.

Ik ga zelf altijd voor de harde wax. Ik maak de harde wax iets vochtig en wrijf hem daarna in op de foam pad. Hierna breng ik het op mijn auto aan en laat het een uurtje intrekken in de schaduw. Daarna poets ik alles uit met een microvezel doek. (mijn wax is niet leverbaar in NL: W5 Carcare wax van de Lidl uit Kroatië. Geweldig spul.)

Stap 5: Details
Hierna kun je aandacht besteden aan de details en het interieur:

- Het interieur afnemen met interieurcleaner. Mooi verspreid aanbrengen en daarna met een doek afnemen. Cockpitspray raad ik af: een dashboard hoort m.i. niet te glimmen.
- Je kunt het interieur nog afmaken met de Poorboy's World Natural Look, waarmee je alle kunststoffen en plastics netjes kunt voeden.
- Plastics en Trims kun je mooi maken met Auto Finesse Revive. Je bumpers worden zo bijvoorbeeld weer mooi zwart. Erg lange standtijd heeft dit niet.
- Ramen schoonmaken met glass cleaner.
- De banden kun je eventueel nog in de gel zetten, ziet er gaaf uit vind ik zelf.

------------------------------------------------------------

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is! Het kost natuurlijk wat, maar je kunt er vaak gebruik van maken en je zorgt ervoor dat je auto er tip top bij staat. Vind ik persoonlijk erg leuk om te doen. Krijg dan ook vaak reacties op mijn 205'en dat ze er nog zo goed en verzorgd uitzien. :D

Ik ben overigens ooit met dit pakket begonnen waar bijna alle stappen in verwerkt zijn!

Het is natuurlijk hoe gek je het zelf wilt maken. Uiteraard kun je veel poetsmaterialen verkrijgen bij de Halfords, je eigen automaterialenzaak of overige winkels die gespecialiseerd zijn in autopoetsmaterialen.

Succes!

Gr. Steven
Laatst bijgewerkt door Steven- op 09 dec 2014, 00:26, in totaal 3 keer bewerkt.
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor p205cabrio » 12 sep 2014, 21:10

klinkt allemaal heel goed, precies zoals ik wil.
wanneer kan ik hem brengen?.
p205cabrio
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 03 feb 2013, 14:21

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor Harrie » 12 sep 2014, 22:03

mooi, duidelijk en informatief verslag, Steven :wink:

nog een tip van mij ? was een auto nooit in de zon !
altijd in de schaduw of met bewolkt weer ( of in de regen :-) )

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor Steven- » 12 sep 2014, 22:15

Hoi Harrie!

Dankjewel. Goede tip, had hem er zelf in alinea 3 bijgezet!

Gr. Steven
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor tuuur » 13 sep 2014, 12:14

Geweldig Steven! Ga ik in alle rust eens doen, is nodig ook...
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1254
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor Steven- » 13 sep 2014, 17:13

Graag gedaan. Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel!
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor IVARIO » 15 sep 2014, 16:42

Dankjewel, Steven, voor dit gedetailleerde verslag!

Gr.,
Ivar
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor Steven- » 15 sep 2014, 18:38

Graag gedaan, Ivar. We kunnen het er zondag nog even over hebben. :)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor IVARIO » 15 sep 2014, 19:34

Ja, dat is goed!
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 575
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor ~Orin » 18 sep 2014, 20:57

Super, dit MOET ik echt eens doen ;)
Afbeelding
Peugeot 205 Génération 98'
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 734
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: How to: stappenplan auto poetsen!

Berichtdoor RobinHoed » 04 okt 2017, 20:53

~Orin schreef:Super, dit MOET ik echt eens doen ;)

Zekers doen !!

Ik heb via de KNAC een poetscursus bij Mequiares gevolgd.
Heb me hele leven eigenlijk nog nooit een auto gewassen en zelfs de “krasstraat” zoals deze op de cursus genoemd werd is mij vrij onbekend.
Maar goed nu ik een oldtimer heb ……

Het 5 stappen plan dat we geleerd hebben komt aardig overeen met wat Steven gepost heeft. Alleen stap 5 is onderhouden. Stap 2 doe je feitelijk 1x per jaar en stap 3 afhankelijk van frequentie gebruik auto in mijn geval 2x per jaar. Dus dacht deze post weer even onder de aandacht brengen met nog een paar kleine toevoegingen.

Het is veel en hard werken, dit doe je niet even tussendoor en je kunt ook niet een dagje later verder gaan als je halverwege stopt.
Wie niet begrijpt waarom lees het verhaal van Steven even goed door van.

Waarom zou je dit willen doen ….. :?: :roll: :?:

Hier het resultaat van de 1e keer in mijn leven dat ik een auto gewassen heb met dit stappenplan.
De swirls / ronde krassen (effect van spons gebruiken of waxen/polijsten als auto niet goed schoon is) vrijwel weg.
En ook de parkeerschade minder zichtbaar op het stuk verf dat weg is na.

Afbeelding

Toevoegingen bij wassen
• Behalve de 2 emmer methodiek zijn grid guards in de emmers geen overbodige luxe.
Deze zorgen ervoor dat het vuil op de bodem van de emmer blijft en verminder de kans op swirls nog meer.
• Wij hebben geleerd geen hoge drukspuit te gebruiken, als je dit wel doet flink afstand houden van de lak. Beter is een tuinslang met stromend water om de auto schoon of voor te spoelen.

Toevoegingen bij cleanen
• Een halve clay bar is genoeg voor 4-6 poetsbeurten afhankelijk van verontreiniging auto
• Vouw de klei iets om de middelste drie vingers heen, dan kan deze niet op de grond vallen
• Valt de klei toch op de grond, weggooien ! Anders kans dat je de hele auto onder krast

Toevoegingen polijsten / waxen
• Ook voor de pads geld nooit de grond laten raken, dus zorg altijd voor een reserve pad.
• Zorg voor genoeg doeken om uit te wrijven
• Beter weinig aanbrengen en eventueel een 2e ronde dan teveel.
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
3008 GT 1.6 THP - 2010 "Nachtmerrie"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten