el diablo schreef:.....,terwijl in bijv. belgie en duitsland auto's ouder als 30 jaar belasting vrij zijn (volgens de europese afspraken binnen de EU) .....
Effe corrigeren ...
Voor zover ik weet zijn auto's ouder dan 30 jaar in België NIET belastingvrij !
Het is wel zo dat auto's vanaf 25 jaar al als oldtimer beschouwd kunnen worden en van een goedkoper belastingtarief genieten. De verkeersbelasting (in NL is dat de MRB geloof ik) bedraagt .... (tadadatadaaaa !) : 34,77 eurotjes (voor een heeeeel jaar !). (Wanneer je je auto inschrijft kost het je 41,61 euro extra, dat noemen ze de BIV -
Belasting op
In
Verkeersstelling).
Je hebt ook de keuze om:
1. de auto effectief als oldtimer in te schrijven: dan moet hij slechts 1 maal naar de technische keuring (zoiets in de aard als de APK) en dat kost dan iets tussen de 11 en 12 euro
2. de auto gewoon in te schrijven: dan moet hij jaarlijks naar de keuring en dat kost dan wat meer (tussen de 30 en 70 euro, afh. of het de eerste keer is , of er een trekhaak bij is, ...)
Als je de auto als 'oldtimer' inschrijft zijn er wel beperkingen: geen dagelijks gebruik, m.a.w. je mag er niet meer naar het werk of school, ... Sinds vorig jaar is er wel een versoepeling, er is geen beperking meer van 25km van de woonplaats of enkel naar evenementen, je mag nu zo ver als je wil rijden en je mag nu ook 's nachs rijden.
Als je de auto (+25 jaar) gewoon inschrijft en elk jaar naar de keuring gaat: blijft het goedkope belastingtarief én mag je overal en altijd rijden
.
dus even vergelijken: hier in B is de verkeersbelasting pakken goedkoper, is de benzine goedkoper, vind je nog bijna overal Super 98 benzine, ....
Maarreuh, kom nu niet allemaal over die grens naar beneden hé, hier woont ook al genoeg volk, enneuh, hier vind je niet zo veel gespecialiseerde en/of betaalbare oldtimer-onderdelen leveranciers/restaurateurs/....