destijds geel licht in NL auto?

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor wowo » 27 jan 2014, 00:28

Vraagje voor de oldtimers onder ons :-P

Werden franse auto's destijds in NL nieuw afgeleverd met geel licht? Of had mijn vader als francofiel zelf gele pitten in z'n 16TX gedraaid?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Re: destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor Jineuf » 27 jan 2014, 00:35

Hey Wouter ben je er weer! :D
Afbeelding

dat hangt af van het bouwjaar denk ik.
De gele lampen zijn afgeschaft in F in de jaren 90, precies wanner zoek ik op wa dat is wel een feitje dat je MOET weten vind ik.
Wat ik wel weet is dat er eind jaren 8o gewoon wit licht zat in de 305's en 505's die ik heb meegemaakt.
Bij de auto's die daarvoor in de familie kwamen maakte ik me daar nog geen zorgen over.
In de jaren 50 kwamen ze met geel naar NL vertelde grootvader Jineuf.

Ik vervang wit trouwens nog steeds voor geel. 8)


EDIT de VERSTRALERS bij deze TX hebben net als de 604 bv een Geel kapje dat er niet (heel) uit kan dus JA!
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor joospeugeot » 27 jan 2014, 01:58

ik weet dat wij vroeger gewoon lampen met gele kapjes ervoor in voorraad hadden op t tankstation en weet ook dat er toen veel franse auto's met gele lampen redden in Nederland. of ze zo geleverd waren weet ik niet. kan ik wel eens bij mijn peu dealer navragen.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor ruit'48 » 27 jan 2014, 06:18

Dat klopt Jineuf ! Franse auto's kwamen in de jaren '50 en begin jaren '60 naar NL met geel licht.
Zo ook in de Dauphine welke mijn vader in 1957 nieuw kocht zat geel , toen echter een tijd later een van de 6 volt bolletjes doorbrandde
werden beide lampjes door wit vervangen. Jammer, ik vond het toen al mooi en rij zelf nog steeds fanatiek met geel in beide voitures. !

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor CinqCentCinq » 27 jan 2014, 13:15

ruit48 schreef:Jammer, ik vond het toen al mooi en rij zelf nog steeds fanatiek met geel in beide voitures!

In de Peugeot-sportfiets zit toch ook wel een geel bolletje Ruit, of heeft die geen koplamp/verlichting? Want een echte Franse fiets/brommer/motor had vroeger ook geel licht! :wink: (Mijn Motoconfort Mobyx brommer van '74 en onze oude Franse Peugeot-fiets "voor de heb" in ieder geval.)
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor MarcoPeus » 27 jan 2014, 13:47

Ik las toevallig een verhaal over de reden van gebruik van gele koplampen door de Fransen. In de 2e WO kon men door het gebruik van gele koplampen goed zien of de aankomende auto/brommer/motor/fiets vriend of vijand was. Helaas was men vergeten dat de bezetter ook kon zien of het vriend/vijand was. In 1994 heeft de EU verboden dat men nog langer auto's met gele koplampen mocht verkopen of laten rijden. Vandaar dat de auto's na die datum nooit meer geel (mogen) hebben.
http://drivr.be/2009/06/17/de-waarheid-achter-gele-koplampen-in-frankrijk/
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor ruit'48 » 27 jan 2014, 14:06

MarcoWetzels schreef:Ik las toevallig een verhaal over de reden van gebruik van gele koplampen door de Fransen. In de 2e WO kon men door het gebruik van gele koplampen goed zien of de aankomende auto/brommer/motor/fiets vriend of vijand was. Helaas was men vergeten dat de bezetter ook kon zien of het vriend/vijand was. In 1994 heeft de EU verboden dat men nog langer auto's met gele koplampen mocht verkopen of laten rijden. Vandaar dat de auto's na die datum nooit meer geel (mogen) hebben.
http://drivr.be/2009/06/17/de-waarheid-achter-gele-koplampen-in-frankrijk/


Dat verhaal is erg ongeloofwaardig, reeds voor de oorlog reed men met geel licht, tijdens de oorlog of liever gezegd de bezetting
werd er verduisterde verlichting gevoerd, slechts twee hele kleine spleetjes waren toegestaan. bovendien was er toen geen lokale
troepenmacht meer, die zat in krijgsgevangenschap , in Engeland of diep in het bos. Bovendien reden de bezetters ook met geel licht
tijdens hun nachtelijke speurtochten naar het verzet. Een indianenverhaal dus.

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor wowo » 27 jan 2014, 23:22

Jineuf schreef:Hey Wouter ben je er weer! :D


Niet echt weggeweest hoor :) maar heb geen Pug dus niet zoveel te vermelden...

Dank voor de verdere reacties, lijkt me duidelijk t/m jaren '60. In mijn NL geleverde Mercier-fiets zit wel geel licht :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Re: destijds geel licht in NL auto?

Berichtdoor Harrie » 29 jan 2014, 00:40

Er zit voor autofabrikanten veel verschil in modellen, afhankelijk van het land van export.
Zo werden o.a. 304 en 504 in Italië geleverd met witte clingoteurglazen vóór, daar was daar standaard.
Ook grote verschillen tussen "Froid" ( koude landen ) en overige, dat terzijde.
Geel licht was decennia lang "standaard" in Frankrijk, kijk ook eens in de oudere Peugeot-folders. :wink:
Voor NL werden de *04's en *05's geleverd met witte duplo of H4 vanaf de jaren '70.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten