Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 dec 2013, 21:39

Ik ben me een beetje aan het oriënteren voor een goede gevulde gereedschapswagen.

In "Toolspecial" wordt altijd geadverteerd met Hazet en Kraftwerk, ziet er beide goed uit, maar wie heeft ervaring met een van beide of met beide merken?

In de "Toolspecial" merk ik wel dat je erg veel keuze mogelijkheden hebt bij Kraftwerk, veel verschillende modules

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring

ps ik weet ook wel dat er nog veel andere goede merkgen zijn, zoals Gedore, Tengtools, Sonic ( vind ik ook heel mooi spul), Facom, Forge etc, dus ik ben nog wel ff aan het speuren :mrgreen:

Ik heb wel een oogje op Kraftwerk, tenzij de ervaringen daarmee tegenvallen….

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor RondeB » 20 dec 2013, 23:39

Ik kocht in 1980 van m'n defensie afzwaaipremie een hele set Hazet gereedschap...doppen set, steek- en ringsleutels, schroevedraaiers en diverse tangen. Niet echt zuinig op geweest, half Europa door gesleept enz. Nu 33 jaar later mis ik een paar schroevedraaiers, eigen schuld. De ratel is 10 jaar terug vervangen onder "levenslange garantie" omdat het ratelmechanisme door sloeg. Alle andere delen zijn nog steeds in goede staat. Mijn conclusie : prima gereedschap ! :D
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor jon » 21 dec 2013, 00:29

M'n pa werkt al jaren met Kraftwerk, geen problemen mee. Privé heb ik er ook een doppenset van met grote en kleine ratel en ook ik ben er erg tevreden over. Voelt degelijk aan en werkt prima.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor Harrie » 21 dec 2013, 18:05

Bekende goede merken zijn o.a. Hazet, Gedore, Stahlwille, Elora, Facom, etc.,.
Heel goed en goedkoop is o.a. Mannesmann en Sonic.
( zonder andere merken te kort willen doen.)
Kraftwerk ken ik niet als gereedschapsmerk, wel als dé band van o.a. "Autobahn" :D :D
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor eas1964 » 21 dec 2013, 18:43

of dit merk , mannesman http://link.marktplaats.nl/756584895 prima spul !
Afbeelding
Avatar gebruiker
eas1964
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 06 mei 2012, 11:08

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor Harrie » 21 dec 2013, 18:52

eas1964 schreef:of dit merk , mannesman http://link.marktplaats.nl/756584895 prima spul !

klopt, had ik al vermeld. ik heb er een superieur doppenset van, voor slechts € 25,- ( nieuw ! )
Wat vooral belangrijk is, dat het ook lekker in de hand ligt, dat doet die Mannesmann ratel wel.
Bij schroevendraaiers kun je het best zelf eerst uitproberen, ik heb schroevendraaiers van een
bekend merk, die snijden je het eelt uit je handen, bagger ! Facom heeft een fijne grip ,
een setje Torx van Facom is geweldig, zelfs met holle punt voor "beveiligde" torx - schroefkoppen
( met een stiftje in de holte.. ) ; die holte verzwakt de torx-punt, maar het is beresterk, geeft geen krimp :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor EH Autoservice » 22 dec 2013, 14:15

Ik heb een hele (extra) kar hier staan van Mannesman :

De ratels heb ik na een paar (serieus) weken maar in de oud ijzer bak gegooid :mrgreen:
Doppen houden het wel prima , alleen Torx is ook een serieus probleem , daaer heb ik ook wat anders voor nu .
Schroevendraaiers zijn bij mij ook al een paar keer spontaan afgebroken , terwijl ik hier ook beitels heb , voor er grapjassen mij uit gaan leggen dat je een schroevendraaier alleen daar voor moet gebruiken waar die voor gemaakt is :P
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor eas1964 » 22 dec 2013, 14:23

je moet die ratel natuurlijk ook niet gebruiken als hamer :wink:
Afbeelding
Avatar gebruiker
eas1964
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 06 mei 2012, 11:08

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor Harrie » 22 dec 2013, 14:37

eas1964 schreef:je moet die ratel natuurlijk ook niet gebruiken als hamer :wink:

Als je met een ratel veel kracht zet, gaat 'ie sneller, maar zowiezo een keer stuk.
Een ratel is bedoeld om snel te sleutelen. Als iets muurvast zit, moet je dat niet met een ratel lossen.
Ik heb zo al eens in 1978 een Elora ratel kapot gedraaid, maar goed, die werd 6 werkdagen in de week
zeer intensief gebruikt. Ik heb toen ook een dop 17 ( Elora ) kapot kunnen draaien, een hele hap er uit,
werd gratis vervangen door de leverancier. De dop heb ik altijd bewaard. Er zal wel een materiaalfout
in gezeten hebben, want volgens de experts was het onmogelijk bij een normale belasting, zo'n breuk.
Alles kan kapot. Gebruik je goede gereedschap dus op de juiste manier :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor jan-03 » 22 dec 2013, 15:31

Harrie schreef:
eas1964 schreef:je moet die ratel natuurlijk ook niet gebruiken als hamer :wink:

Als je met een ratel veel kracht zet, gaat 'ie sneller, maar zowiezo een keer stuk.
Een ratel is bedoeld om snel te sleutelen. Als iets muurvast zit, moet je dat niet met een ratel lossen.
Ik heb zo al eens in 1978 een Elora ratel kapot gedraaid, maar goed, die werd 6 werkdagen in de week
zeer intensief gebruikt. Ik heb toen ook een dop 17 ( Elora ) kapot kunnen draaien, een hele hap er uit,
werd gratis vervangen door de leverancier. De dop heb ik altijd bewaard. Er zal wel een materiaalfout
in gezeten hebben, want volgens de experts was het onmogelijk bij een normale belasting, zo'n breuk.
Alles kan kapot. Gebruik je goede gereedschap dus op de juiste manier :wink:

Word ook nog wel een buis om de greep geschoven om nog meer voordeel te halen uit: Last x lastarm = Kracht x krachtarm..
Als je zelf moet dokken wil je dit wel laten en het gereedschap gebruiken zoals Harrie al aangeeft..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor pauldevries » 22 dec 2013, 16:04

Ieder zijn ervaring, Over hazet is het een duurdere speler maar 98% goed spul.
Kraftwerk hebben we hier geen ervaring mee.

Mannesmann zijn naam ten spijt is naar mijn 2 maanden lange ervaring nu
(tevens mijn broer en mede sleutelmakkers)
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, Torxbitjes breken erg graag af, ook een gescheurde dop is regelmaat
En de ratels zijn bij enige belasting (wat mijn supergoedkope Lux rateltje van de praxis goed kan hebben)
al niet meer vrij van speling.
Ben nu met de leverancier in overleg dat hij al het Mannesman spul terugneemt en omruilt voor Proxxon.

Ik bezit al meer als 15 jaat twee proxxonratelsetjes die werkelijk waar op alle mogelijke!!! manieren mishandeld zijn
en dit spul geeft geen krimp.
Buis van dik een meter op de 1/2inch ratel om zo krukasbouten of kopbouten lostedraaien, geen probleem!!! 8)
Het heeft vaak genoeg weken buiten gelegen als er in de donker weer eens wat ontbrak,
heeft water en zand gezien in ruime hoeveelheden, zeker in de tijd dat ik nog een 14 a 15 jarig pubertje
met brommer-opvoer-ideeen was, dan ben je nog niet zo voorzichtig :oops:
en de doppen gebruik ik tegenwoordig op de Luchtsleutel om zo wat ik echt niet loskrijg lost te breken.
Voor de prijs wat het kost is het naar mijn ervaring het beste wat er voor dat geld te koop is,
Vergeleken met Beta en dergelijke is Proxxon van hogere kwaliteit.

Dit is puur gebaseerd op persoonlijke ervaring en mijn mening over dit gereedschap,
Kan voor een ander weer anders zijn.

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor Harrie » 22 dec 2013, 19:49

janbachee schreef:
Harrie schreef:
eas1964 schreef:je moet die ratel natuurlijk ook niet gebruiken als hamer :wink:

Als je met een ratel veel kracht zet, gaat 'ie sneller, maar zowiezo een keer stuk.
Een ratel is bedoeld om snel te sleutelen. Als iets muurvast zit, moet je dat niet met een ratel lossen.
Ik heb zo al eens in 1978 een Elora ratel kapot gedraaid, maar goed, die werd 6 werkdagen in de week
zeer intensief gebruikt. Ik heb toen ook een dop 17 ( Elora ) kapot kunnen draaien, een hele hap er uit,
werd gratis vervangen door de leverancier. De dop heb ik altijd bewaard. Er zal wel een materiaalfout
in gezeten hebben, want volgens de experts was het onmogelijk bij een normale belasting, zo'n breuk.
Alles kan kapot. Gebruik je goede gereedschap dus op de juiste manier :wink:

Word ook nog wel een buis om de greep geschoven om nog meer voordeel te halen uit: Last x lastarm = Kracht x krachtarm..
Als je zelf moet dokken wil je dit wel laten en het gereedschap gebruiken zoals Harrie al aangeeft..
gr jan
verleng de greep van een ratel niet met een buis, het ratelpalletje, veertje en ratelwiel is
daar niet op gebouwd en niet tegen bestand. Gebruik dan een T-sleutel op je dop ( e.v.t. met verlengstuk )
en zet daar eens een buis op. Dan zul je in enkele gevallen zien, dat de stang van de T-sleutel krom wordt !

Koop gereedschap naar eigen behoefte, sleutel je weinig, dan kun je met goedkope set's al heel ver komen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 dec 2013, 21:39

Dit topic is door een ervaren sleutelaar gestart :lol: en ik ben dan wel geen professionele/dagelijkse sleutelaar, maar ik ben niet op zoek naar Gamma kwaliteit :wink:

Ik zoek wel een kar met goed gereedschap voor betaalbare prijs, maar het moet wel voor een frequent gebruik geschikt zijn.

Ik gebruik geen pijp voor mijn ratel, daar heb ik een T-sleutel van 50 cm voor ( van stahlwille dus daar kan ik voldoende kracht mee zetten)

Ik heb ook zo'n doordruk ratel van het merk Rahsol ( voor maar 1 kant op draaien) en daar kan je ook heel erg veel kracht mee zetten, heb ik denk ik al 30 jaar en heb hem nog nooit weten stuk te draaien, ook niet met een pijp erop :mrgreen:

PS Wat ik gezien heb is dat de doppen vaak 6 kant zijn en dat vind ik soms wel een nadeel. De duurdere doppen die ik heb zijn veel-meer-kantig. Niet dat dit een onoverkomelijkheid is maar toch.

Maar nog steeds geen oordeel over Kraftwerk en daar ging het me nu net om. Hazet ken ik al als een goed merk, maar die andere niet.

Wie o Wie

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor joospeugeot » 22 dec 2013, 22:08

hazet is gewoon goed. maar wel duur (uiteraard). maar ik heb ook dingen van hazet gezien die ook wel prullig waren hoor.

zelf heb ik ook nog spul van Mannesmann. ben ik ook wel tevreden over.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor 403diesel » 22 dec 2013, 23:55

Ik heb een jaar of 2 geleden een gereedschapskoffer gekocht. Ik dacht ook van kraftwerk maar zou ik morgen even moeten controleren. De set gebruik ik incidenteel (staat standaard in de bus voor sleutelen op locatie) maar ik heb toch al 2 doppen gemold (zijn open gescheurd).

Rahsol is de ongepolijste versie van Gedore met dezelfde levenslange Gedore garantie. Heb ik een 12-kantige doppenset van en nooit problemen. Hier zal idd zo'n doordruk ratel bij maar die heb ik uit practische overwegingen vervangen door een ratel van Stahlwille. Ratel is niet kapot te krijgen.
Ik heb ook een ringsleutel set van Rahsol; ook geen problemen

Ik ben ook aan het orienteren voor een kar omdat je alles bij elkaar hebt en niet steeds door de werkplaats hoeft te ijsberen om telkens gereedschap van het bord te halen. Zeker als ik in de andere hal bezig ben kost dit (te)veel tijd.
Maar gevulde karren van de bekende A-merken zijn flink aan de prijs dus ik ben benieuwd wat je gaat doen en wat je ervaringen zijn.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor Bart-Peugeot » 23 dec 2013, 00:46

Mannesmann heeft toch 2 kwaliteiten? Groen en Rood?

Groen was professionele kwaliteit meen ik en Rood goedkopere/hobby kwaliteit. Of precies andersom?
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor Nikilauda504 » 23 dec 2013, 14:10

De meeste merken (ook de topmerken) hebben goede en minder goede gereedschappen. Ik heb daarom zelf een oude ladekast van het leger omgetoverd tot gereedschapswagen :mrgreen:

Afbeelding

en aan de zijkant een bakje gemaakt voor 4 spuitbussen en 2 houders voor tie-wraps :D

enkele lades:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ervaring van de afgelopen 25 jaar:
Top: Gedore, Hazet, Stahlwille, Facom, Tengtools, Rahsol (is Gedore), Knipex, Bahco, Belzer
Matig tot Redelijk: Beta, Kraftwerk, Elora, Brüder Mannesmann. Mannesmann en Kraftwerk breken gewoon af; Elora en Beta kun je niet (in de regen) buiten laten liggen.
Prijs/Kwaliteit winnaar is dan Tengtools.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor RondeB » 23 dec 2013, 15:26

Nu we dan toch een beetje in de ouwe-legermeuk-sfeer zitten...: kleine tip voor gereedschap aankoop: kijk eens bij de betere dumpzaak.Defensie heeft de laatste jaren veel gereedschap afgestoten, bijna altijd Hazet/Gedore/Stahlwille . Zo heb ik m'n inchmaten sets voor een habbekrats bij elkaar gesprokkeld :D
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor jan-03 » 23 dec 2013, 17:12

RondeB schreef:Nu we dan toch een beetje in de ouwe-legermeuk-sfeer zitten...: kleine tip voor gereedschap aankoop: kijk eens bij de betere dumpzaak.Defensie heeft de laatste jaren veel gereedschap afgestoten, bijna altijd Hazet/Gedore/Stahlwille . Zo heb ik m'n inchmaten sets voor een habbekrats bij elkaar gesprokkeld :D

Goede tip.
Kzal er op letten als ik er ben..
Grjan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wie heeft ervaring met Kraftwerk en Hazet gereedschap?

Berichtdoor MarcoPeus » 25 dec 2013, 12:00

Mocht je nog gereedschap nodig hebben, bij mij (en LdF) om de hoek is een soort mega dumpstore (langs de snelweg te zien aan een grote straaljager op een trailer) die heel veel gereedschap per opbod hebben liggen.
Geen Hazet of Kraftwerk maar wel degelijk denk ik. Leger bespaart niet op kwaliteit.
https://www.troostwijkauctions.com/nl/ex-us-army/01-18200/
Geen verdere bekendheid met de verkopende partijen of de staat van het materiaal.

Ow ja, ze hebben ook 3 P4's staan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten