Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijving

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijving

Berichtdoor tuuur » 30 nov 2013, 14:34

Laat ik voorop stellen dat ik er momenteel het geld, noch de plek, noch de technische kennis voor heb; maar als hypothetisch project.

Hoe uitvoerbaar is het om een klassieker om te bouwen naar elektro-aandrijving? Denk aan zaken als:
- waar haal je een motor vandaan? (Heb gelezen dat bv een vorkheftruckmotor zou werken)
- hoe zit het met goedkeuring bij de RDW? Problemen te verwachten?
- hoeveel kosten zou het met zich mee brengen?

Het idee is om een donor wagen te halen zonder motor. Zoals bijvoorbeeld deze 203 bachee voor 550 euro:
http://www.leboncoin.fr/voitures/578667028.htm?ca=12_s

Inspiratie komt van deze Ford Model A met electro aandrijving:
http://ivanbennett.com/forum/index.php?topic=6.0

Ik moet elke dag 30km heen en 30km terug rijden naar mijn werk. Dat zou mogelijk in het genoemde rijbereik passen.
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor MarcoPeus » 30 nov 2013, 15:15

Kijk eens op de site van Burton tuur. Die beste man (ik heb m ontmoet, leuke kerel) heeft de 2cv omgebouwd naar electro aandrijving en burton body. Ik heb er op de RAI in gezeten en was er gecharmeerd van m.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor bas2 » 30 nov 2013, 18:14

Een elektrische en oranje :wink: Peugeot 504 cabrio is op dit forum al eens aangehaald. Wie weet de status van die auto?
504 cabrio elektrisch
Groet, Bas
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor tomtom » 30 nov 2013, 20:06

De elektrische CV was wahnsinnig veel werk (zie artikel in klassiek & techniek) en de Oranje is nog (lang) niet af maar eerlijk gezegd lijkt het mij ook wel gaaf/cool er 1tje om te bouwen. Er zijn ook webshops voor dus ga daar maar eens informeren.
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Michael » 30 nov 2013, 20:53

Stel ik een pick up ter beschikking. Mooi plek voor een accu .
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Maarten Deen » 02 dec 2013, 08:00

Kijk ook eens op http://www.electricvolvo.com/ , een Volvo 240 station (toch niet de meest zuinige, lichte, aerodynamische auto) omgebouwd tot elektrische auto. En op kenteken.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Jineuf » 02 dec 2013, 16:08

304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor MarcoPeus » 02 dec 2013, 16:15

En filmpje 2 ook. Alleen redelijk irritant geluidje van die LHM pomp die elke 5 seconden even luidruchtig loopt.
http://www.youtube.com/watch?v=GuzQu8pY2hM
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Harrie » 02 dec 2013, 18:49

MarcoWetzels schreef:En filmpje 2 ook. Alleen redelijk irritant geluidje van die LHM pomp die elke 5 seconden even luidruchtig loopt.

wat je hoort, is de elektromotor die die LHM-pomp aandrijft, dat verdient inderdaad verbetering: langzamer laten draaien.
Het is bij (o.a.) een DS heel normaal dat je zo nu en dan die LHM -pomp hoort, maar dan klinkt het anders en niet storend.
De hoeveelheid accu's in de DS vind ik wel erg veel... zal een redelijke actieradius geven, maar toch...
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor MarcoPeus » 02 dec 2013, 21:00

Dat idee had ik ook al qua LHM pomp. Ben benieuwd wat de auto voor een acceleratie/top/actieradius heeft.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor peugeot505 » 02 dec 2013, 21:54

In Belgie is er een bedrijfje al een tijdje met bezig.
http://www.vier.be/planb/videos/ministe ... mers/20095
Gr Dave
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Harrie » 03 dec 2013, 01:17

innovatieve man, dank voor de link, Dave :wink:
richting "Zero Emission" is dit pas als je de auto-accu's oplaadt met
energie van zonnecellen in plaats van uit je stopcontact thuis ( van o.a. kolencentrales.... :roll: )

Dat geldt overigens ook voor alle recente nieuwe '"Z E " auto's, die een schijn ophouden van "geen uitstoot",
want opladen kost energie.
En met omzetten van energie treden er altijd verliezen op, zelfs bij transport van energie.
"Zero Emission" bestaat dus NIET.
Zelfs bandenslijtage en remblokslijtage geeft 'emission' .
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Frank.04 » 03 dec 2013, 03:09

De elektrische oranje 504 cabriolet staat 'on hold', dus nu ben ik zelf maar een oranje aan het opbouwen (jaune capucine).

Het plan is om de Tulpenrally ermee te rijden (deed ik al eerder met 504 cabriolet, 404 cbriolet, 404 berline en Mercedes Pagode).
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor jan-03 » 03 dec 2013, 09:07

Een elektrische 104...... wie weet....
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor tuuur » 03 dec 2013, 11:07

peugeot505 schreef:In Belgie is er een bedrijfje al een tijdje met bezig.
http://www.vier.be/planb/videos/ministe ... mers/20095
Gr Dave


Wat een held! :D Die man mag fier op zijn werk zijn zenne! Veel respect voor.

Ben wat aan het grasduinen op verschillende EV sites (Electric Vehicles) en aan het inventariseren wat er zoal nodig is.
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor tuuur » 03 dec 2013, 14:41

Michael schreef:Stel ik een pick up ter beschikking. Mooi plek voor een accu .


Vind ik een geweldig aanbod! En ja, een pick up was ook mijn eerste idee.
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Harrie » 03 dec 2013, 21:43

janbachee schreef:Een elektrische 104...... wie weet....
gr jan
Dat zou misschien wel goed kunnen, en je hebt dan minder accu's nodig dan in een DS :mrgreen: :mrgreen:
Het lage gewicht van 104 lijkt me geschikt, je zag hoe "klein" die elektromotor was. Echter hoe koppel je die
aan de versnellingsbak en koppeling van een 104 ? Bovenzijde bak met een plaat en vulplug dichtmaken, kan misschien wel.
Er blijft dan in de motorruimte ruimte over voor enkele accu's, de rest achterin.
Daar wordt de wegligging van de 104 ook beter van. :mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor jan-03 » 03 dec 2013, 23:48

Harrie schreef:
janbachee schreef:Een elektrische 104...... wie weet....
gr jan
Dat zou misschien wel goed kunnen, en je hebt dan minder accu's nodig dan in een DS :mrgreen: :mrgreen:
Het lage gewicht van 104 lijkt me geschikt, je zag hoe "klein" die elektromotor was. Echter hoe koppel je die
aan de versnellingsbak en koppeling van een 104 ? Bovenzijde bak met een plaat en vulplug dichtmaken, kan misschien wel.
Er blijft dan in de motorruimte ruimte over voor enkele accu's, de rest achterin.
Daar wordt de wegligging van de 104 ook beter van. :mrgreen: :mrgreen:

De blauwe heeft een trekhaak Harrie, kar voor accu's.. :mrgreen:
Geen idee hoe dit dan gebouwd zou moeten worden.. Voorlopig hou ik het maar bij een verbrandingsmotor..
Ik ben niet zo'n fan van al dat accuzuur of wat het ook mag zijn..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor maan » 03 dec 2013, 23:57

Er is al ooit een officiële 205 electrique geweest. Nog met gewone accu's, niet met die laptop-powerpacks van tegenwoordig.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Harrie » 04 dec 2013, 01:00

oh ja, nog vergeten: door al die Hybride's en elektrische auto's is de vraag naar lood
enorm gestegen, met alle gevolgen van dien, niet alleen duurder, maar ook veel
meer milieu-vervuiling, bij produktie, en vooral recycling of afdanken van lood !
Zo "schoon" is het dus niet... :roll:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor MarcoPeus » 04 dec 2013, 07:44

'T gaat om t idee en de publieke opinie Harrie. Wat men niet ziet vervuilt ook niet. Een uitlaat waar rook uit komt is vervuilend (denkt men). Dat die uitlaat maar 2000 km per jaar rookt telt schijnbaar niet, hij kan beter 50.000 km per jaar van een veel te zware V6 3.2 Hybride Lexus roken want die is hybride en dus goed voor t milieu. En dat is geen enkele van die 50.000 km gelogen.
Vullen we die accu's daarna met atoomenergie, ook schoon voor het milieu. Geen uitstoot en super veilig, vooral als 't ver weg is fukoshima staat.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Maarten Deen » 04 dec 2013, 08:02

Harrie schreef:oh ja, nog vergeten: door al die Hybride's en elektrische auto's is de vraag naar lood
enorm gestegen,

Dat is vreemd, want hybride batterypacks worden niet gemaakt met loodaccu's. De accu's die gebruikt worden zijn NiMh, Li-ion of LiPo accu's en daar zit geen lood in.

Klassieke loodaccu's zijn ook niet heel geschikt voor hybride auto's. je hebt 3 tot 4x zoveel inhoud en meer dan 10x zoveel gewicht nodig voor dezelfde energieinhoud.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor jan-03 » 04 dec 2013, 09:55

Het is allemaal nog in ontwikkeling en het kan best zijn dat er nog weer andere mogelijkheden ontdekt worden..
We zijn begonnen bij de stoommachine immers... :D
Hoe meer elektrike voiture's des de exlusiever onze oudjes reken ik maar..
Ook die zullen in de toekomst door de fiscus gepakt worden reken maar...
Er word nu een worst voorgehouden maar die raakt op en dan word dat weer helemaal uitgemolken..
De goedkoopste voiture is de trapauto en zal dat ook blijven denk ik...
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor Maarten Deen » 04 dec 2013, 10:03

janbachee schreef:Het is allemaal nog in ontwikkeling en het kan best zijn dat er nog weer andere mogelijkheden ontdekt worden..
We zijn begonnen bij de stoommachine immers... :D
Hoe meer elektrike voiture's des de exlusiever onze oudjes reken ik maar..
Ook die zullen in de toekomst door de fiscus gepakt worden reken maar...

Hoe minder er van zijn, hoe minder interessant het is om "gepakt" te worden. De hele verandering in belasting voor oude auto's is alleen maar omdat er steeds meer gebruik van wordt gemaakt en er door de toegenomen verbetering van de kwaliteit (25 jaar geleden dus) steeds meer auto's van 25 jaar en ouder zijn en ook daadwerkelijk voor dagelijks gebruik geschikt zijn.
Het is dus niet meer dan normaal dat de regeling voor vrijstelling van klassiekers aangepast wordt. Het is bedoeld voor mensen en auto's die als hobby worden gebruikt, niet om mensen een goedkope manier van autorijden te verschaffen.
Daarom worden ook de diesels en de LPG auto's extra gepakt. Dat zijn juist de auto's die populair zijn bij dit soort "belastingontduikers" (tussen aanhalingstekens, want ze maken natuurlijk alleen maar gebruik van de mogelijkheden). Maar als ik bij mij om de hoek bij een autobedrijf oude Mercedes diesels met nieuw kenteken zie staan (duidelijke import), dan vind ik dat niet passen binnen de geest van de belastingvrijstelling.
(maar goed, daar hebben we een ander topic voor).
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Zinnig of onzinnig idee? Klassieker met electro aandrijv

Berichtdoor jan-03 » 04 dec 2013, 10:35

Maarten Deen schreef:
janbachee schreef:Het is allemaal nog in ontwikkeling en het kan best zijn dat er nog weer andere mogelijkheden ontdekt worden..
We zijn begonnen bij de stoommachine immers... :D
Hoe meer elektrike voiture's des de exlusiever onze oudjes reken ik maar..
Ook die zullen in de toekomst door de fiscus gepakt worden reken maar...

Hoe minder er van zijn, hoe minder interessant het is om "gepakt" te worden. De hele verandering in belasting voor oude auto's is alleen maar omdat er steeds meer gebruik van wordt gemaakt en er door de toegenomen verbetering van de kwaliteit (25 jaar geleden dus) steeds meer auto's van 25 jaar en ouder zijn en ook daadwerkelijk voor dagelijks gebruik geschikt zijn.
Het is dus niet meer dan normaal dat de regeling voor vrijstelling van klassiekers aangepast wordt. Het is bedoeld voor mensen en auto's die als hobby worden gebruikt, niet om mensen een goedkope manier van autorijden te verschaffen.
Daarom worden ook de diesels en de LPG auto's extra gepakt. Dat zijn juist de auto's die populair zijn bij dit soort "belastingontduikers" (tussen aanhalingstekens, want ze maken natuurlijk alleen maar gebruik van de mogelijkheden). Maar als ik bij mij om de hoek bij een autobedrijf oude Mercedes diesels met nieuw kenteken zie staan (duidelijke import), dan vind ik dat niet passen binnen de geest van de belastingvrijstelling.
(maar goed, daar hebben we een ander topic voor).

Ben ik niet met je eens, er zijn nu eenmaal mensen die iets hebben met de diesels uit die periode..
Ze rijden ook niet heel veel want een oude voiture is in gebruik nu eenmaal duurder dan een nieuwe..
Iemand die 50.000 p/ j rijd doet dit niet in een oude bak.. Misschien een enkeling die gek genoeg is maar dat is mondjesmaat..
Ikzelf heb vroeger een mb300d gereden.. Blauw je kent ze wel.. Reed prima. Mooi diesel geluid....
Maar heeft niet de charme van een Franse voiture dus zal ik deze zelf niet kopen maar anderen weer wel en begrijpelijk...
Nu blijkt ook nog dat de nieuwere typen schadelijker zijn voor ons millieu dus waarom moet je deze mensen zo zwaar pakken...
Het is niet eerlijk en niet nodig want de huidige regelgeving werkt afdoende... Is bewezen meerdere malen...
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten