Fiat-Hoekje

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 21 dec 2012, 21:29

In mijn zaak loopt al jaren een Fiat Cinquecento SX 900. Omgebouwd tot een mini bedrijfs autotje. Super handig, goedkoop en toch lekker ruim (ik pas er met mijn 1,97 en 122kg redelijk in).
Gekocht voor een koopje in mei 2008 en sindsdien ca 50.000 gereden met de nodige reparaties.
2 keer dynamo
Koppelingskabel
Afgebroken uitlaat
Versleten handremkabels
Koppakking
Gescheurde carterontluchtingslang
enz
Nu heeft er echter een serieus probleem de kop op gestoken. Vandaag belde me de regelmatige bestuurdster dat de auto "op 3 poten liep" Ze had de auto laten staan en haar eigen auto gepakt.
Gelukkig was mijn autotrailer net klaar bij de aanhangwagen boer dus de Expert ervoor gehangen en het kleine knorretje opgehaald.
Kreeg m net op de trailer gereden voordat ie weer afsloeg. Duidelijk te horen dat het blokje moe is.
Mee naar huis genomen om te bekijken en in mijn steenkolen automonteurskennis ernaar te kijken.
Met een stroboscoop eens op alle bougiekabels getest of er een vonk zat. Dat bleek op 1 kabel niet t geval. Dus dan maar een nieuwe bobine er op (ik was al aan t hopen dat het daarmee opgelost was). Inbouwen (3 boutjes en 2 stekkers) en............ Helaas t zelfde probleem. Dan die bougie er maar eens uit draaien. OEI :shock: Dat was geen bougie meer maar een helemaal volgestouwde vettige prop. Geen electroden meer te zien en geen isolator.
Dan maar eens even goed schoon maken, Wat remmenreiniger er over, even door de straalkast er mee en schoon, nog even afspuiten met remmenreiniger en er weer in draaien.
Starten ging t zelfde en t motortje liep nog steeds op 3 poten.
Dus...... vrees ik dat de motor te weinig compressie heeft en daardoor dus slecht loopt op 1 cilinder. De hoofdbestuurdster moet regelmatig olie bijkieperen en heeft elke 2-3 weken langs de kant van de weg gestaan met oplopende temperaturen hoorde ik vandaag.
Van t weekend maar eens compressie meten, eventueel kleppendeksel lichten en kleppen stellen, anders wordt het revisie/sloopblok inbouwen.
Laatst bijgewerkt door MarcoPeus op 07 feb 2013, 21:45, in totaal 1 keer bewerkt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor pick~up » 21 dec 2012, 23:03

Even een kleine tip vervang bij een fiat panda of Cinquecento vervang altijd de thermostaat want die is altijd stuk!!
Daar door gaan koppakkingen niet zo lang mee!

Ik rij zelf in in een panda 4x4 en ik vind het echt prachtige zo''n kleine fiat!!
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor Remco504coupe » 21 dec 2012, 23:36

Klinkt als meestal koude kilometers met een gevoelloze hoogtoerige loodpoot.
Waarschijnlijk ook nog onnodig op de rem bij rotondes... :twisted:
Hopelijk poetst ze wel goed :mrgreen:
Nokkenas een nok afgeslepen?

Ik vind Fiat trouwens niks, liever een BMW hoekje :wink:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor 403diesel » 22 dec 2012, 00:08

MarcoWetzels schreef:Met een stroboscoop eens op alle bougiekabels getest of er een vonk zat. Dat bleek op 1 kabel niet t geval. Dus dan maar een nieuwe bobine er op (ik was al aan t hopen dat het daarmee opgelost was). Inbouwen (3 boutjes en 2 stekkers) en............ Helaas t zelfde probleem.


Wat is hetzelfde probleem nu? Dat ie op 3 poten loopt of dat je geen vonk hebt?
Eerst de vonk oplossen. Als je geen verbrandingsdruk hebt krijg je uiteindelijk ook vuiligheid op je bougies.
Ik weet niet hoe lang ze er al mee reed maar op 3 poten lopen is niet echt lekker voor de zuiger / cilinder, KAT houd er ook niet echt van. Kijken of je em weer op 4 aan 't draaien krijgt en een keer rustig goed warm rijden.
Kleine stukjes is niet echt lekker voor het bakkie. Zuigerveren kunnen vast gaan zitten, etc. Compressiemeting is nooit verkeerd maar dat moet bij benzine wel heel laag zijn wil die cilinder niet meer mee doen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 22 dec 2012, 10:24

Thermostaat, bougies en kabels zijn nieuw (pas 5-6 maanden oud) dus moeten goed zijn.
Helaas heb ik geen endoscoop dus kan de cilinder niet van binnen bekijken. Toch eens aanschaffen.
Ik vrees ook dat er een gebroken/versleten zuigerveer is of een verbrandde klep. De 4 bougies vonken nu in ieder geval alle 4 weer.
Doordat de motor veel olie verbruikt zal de inwendige koolopbouw echter schikbarende vormen hebben aangenomen waardoor de bougie ontzettend vervuild was.
Misschien van middag eens even t kleppendeksel optillen en de kleppen van boven eens bekijken en de bougies uitdraaien zodat ik de werking van de stoterstangen kan zien.
@Serge, hetzelfde probleem was dat met de andere bobine er ook geen vonk kwam op de bougies, dat lag dus aan de zwaar vervuilde electroden aan de bougie.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor Nikilauda504 » 22 dec 2012, 10:45

Inleveren op de sloop, verder geen tijd aan besteden :mrgreen: . Haal maar een 106, 205, 309; goed en zeer voordelig :lol:
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor risky » 22 dec 2012, 13:28

Een fiat hoekje :?: :?: :?: :?: het moet toch niet gekker worden....
Maar om antwoord op je vraag te geven trek de oliedop onder het draaien er maar eens af
Waarschijnlijk voel je hem dan erg blazen dat gebeurt wel vaker bij de fiat motoren dat de zuiger veren verrot gaan
Maar dat ligt meestal aan je rechtervoet waardoor dit gebeurt
Dan kan je het blok wel weggooien en een andere halen
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 22 dec 2012, 14:58

Zo eenvoudig is t niet NikiLauda, De Fiat heeft redelijk wat kosten gehad de afgelopen 10 maanden en is voorzien van 600 euro aan bestikkering. Die kost ook weer geld ter vervanging.
Een (net zo mooie) 205 of 106 kost duiten en is nauwelijks leverbaar in zilver (onze bedrijskleuren) en een 309 al helemaal niet. Bovendien kost de fiat geen cent te veel per maand. 720 kg op benzine is erg goedkoop en je gooit er een hele kast materiaal in met de bank plat.
Dirk, zonder zware rechtervoet gebeurd er weinig in een cinquecento, dat zul je toch wel weten :mrgreen: . Die moet je wel redelijk op toeren houden om vooruit te blijven gaan. zonder olie rijden is meestal ook funest en dat is een paar keer gebeurd bij dat beestje.
Laatst bijgewerkt door MarcoPeus op 07 feb 2013, 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor 403diesel » 22 dec 2012, 15:46

Zonder olie gereden? Ga dan idd maar op zoek naar een ander blok. Zijn maar heel weinig auto's die er tegen kunnen.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 22 dec 2012, 17:07

Net even gevoeld en gekeken, motor blaast niet via de olievuldop (eerder zuigen) en ook niet via de peilstokbuis. Dus zuigerveren lijken me niet de boosdoener, eerder kleppen. Start wel heel makkelijk in 1 keer zonder gas bij geven.
Door die aanhoudende regen en mijn gebrek aan garageruimte kan ik helaas niets aan de wagen doen nu. Wachten tot t droog is of ik de garage heb opgeruimd dus en dat kan nog wel wat duren.

Zou t een klepstoter kunnen zijn die een klep niet meer dicht laat gaan?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor joospeugeot » 22 dec 2012, 18:41

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 17 jan 2016, 02:54, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor risky » 22 dec 2012, 21:16

je zou ook nog eens naar de klepdeksel pakking kunnen kijken als het goed is dat tevens ook je inlaatpakking.
even laten draaien en inspuiten met remmenreiniger en kijken of hij op 4 gaat draaien
Deze willen met olielekagè ook nog wel eens doorslaan
En idd je moet lekker door trappen om een beetje gang te houden :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 22 dec 2012, 23:09

Goeie tip, als t eens zou stoppen met regenen kan ik dat proberen. Zondvloed ondertussen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 31 jan 2013, 11:28

Toch maar de stap ondernomen om een sloper te kopen voor 2 meier en die uit elkaar te trekken samen met Fiat Sloop Service Heerlerbaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Koffie is lekker trouwens.
Ik sta er versteld van dat die auto zo vernuftig in elkaar zit. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een Peugeot man maar die Fiat is goed in elkaar geschroefd.
Auto is nu netjes gedemonteerd op de achteras na, die laten we zitten. Wel de wielen en veren er onderuit gehaald maar de rest is klaar voor hergebruik.
Motor komende week voorzien van nieuwe pakkingen (kop/kleppendeksel/carter/krukas), nieuwe koppeling met lager, klepsteelrubbers en nieuwe aandrijfashoezen bak-kant en dan kan de versnellingsbak van mijn 500 er weer aan geschroefd worden. Scheelt toch weer enorm in de kosten zodat vader staat meer heeft af te romen van het bedrijfsresultaat.
Wordt vervolgd.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor jan-03 » 31 jan 2013, 16:42

MarcoWetzels schreef:Toch maar de stap ondernomen om een sloper te kopen voor 2 meier en die uit elkaar te trekken samen met Fiat Sloop Service Heerlerbaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Koffie is lekker trouwens.
Ik sta er versteld van dat die auto zo vernuftig in elkaar zit. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een Peugeot man maar die Fiat is goed in elkaar geschroefd.
Auto is nu netjes gedemonteerd op de achteras na, die laten we zitten. Wel de wielen en veren er onderuit gehaald maar de rest is klaar voor hergebruik.
Motor komende week voorzien van nieuwe pakkingen (kop/kleppendeksel/carter/krukas), nieuwe koppeling met lager, klepsteelrubbers en nieuwe aandrijfashoezen bak-kant en dan kan de versnellingsbak van mijn 500 er weer aan geschroefd worden. Scheelt toch weer enorm in de kosten zodat vader staat meer heeft af te romen van het bedrijfsresultaat.
Wordt vervolgd.

Zeeeeeer milieuvriendelijk bezig Marco.. Hergebruik van onderdelen zou toch ook recht moeten geven op mrb vrijstelling...
Je kan het voorstellen aan de ontvanger der direkte belastingen.. :roll:
Succes met de operatie..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 02 feb 2013, 23:57

Zie hier het restje Fiat CC dat overbleef en richting de sloop werd gebracht.
Afbeelding
Afbeelding
Met dank aan en hulp van/bij de Fiat Sloop Service Heerlerbaan en omstreken is deze kleine rode rakker ontdaan van haar kostbare delen en gaat zij rusten op de eeuwige jachtvelden. Haar delen worden zoals Jan ook al aangaf milieuvriendelijk hergebruikt in mijn "Mini Moppen Trommel Fiat CC" die als bedrijfsauto fungeert en zeer veel bekijks trekt.
We hergebruiken de voorruit, motor, koplamp(en) en wieldoppen. De rest gaat in voorraad voor de toekomstige ongelukjes en defecten. ik heb de CC nu 5 jaar en buiten 3 dynamo's, een uitlaat, banden, koppakking en een cartelventilatieslang heeft ze t altijd goed gedaan tot 4 maanden geleden toen er meer olie dan bezine verbruikt werd. Nu wordt uit de rode CC de motor deels gereviseerd.

Mijn CC is al ontdaan van de motorsappen, KVS, radiator, bumper en motorrandapparatuur zoals luchtfilter en slangen. Volgende week wordt de motor/bak losgekoppeld en gedropt om de motorruimte eens goed te reinigen (Cleaning Service hè) en wellicht van een likje verf te voorzien. De originele bak voorzien van een nieuwe koppeling en aan de gereviseerde motor geschroefd en na een schoonmaakbeurt weer in de CC gelift. Hopelijk blijft ze dan lang schoon en droog voor nog minimaal 3-4 jaar dienst.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor Breeze » 03 feb 2013, 19:35

Mooi verhaal Marco.
Mw. Breeze heeft een flink aantal jaren ook in een Cinquecento gereden. Weinig problemen mee gehad, behalve een doorgeslagen koppakking. Wanneer leren ze nu eens dat een kvs temperatuurmeter ook in een klein autootje een zinvol instrument is. Na 14 jaar was het echt einde oefening, Speling op wielophanging achter, beginnende en gevorderde roestplekken en dus een APK-probleem.
De opvolger, een Seicento, heeft een beetje tot mijn verbazing een duidelijk hoger comfortniveau, minder herrie, betere wegligging en meer vermogen (niet zo verwonderlijk).

Kleine auto's maken kunnen ze in Turijn.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 03 feb 2013, 20:37

Ja, die temp meter is geen overbodige luxe, als het temp lampje aangaat is t meestal al te laat. Koppakking was bij mij ook al een probleem in t verleden en nu ook weer ben ik bang.
Overigens werd de CC en de SC allebei in Polen gemaakt naar ik vermoed gezien t typeplaatje onder de motorkap. Maar kleine autos maken kunnen ze goed.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor Breeze » 03 feb 2013, 21:09

Ja je hebt natuurlijk gelijk, Polen is het.
Turijn was meer figuurlijk, overdrachtelijk, bij wijze van spreken bedoeld :wink: .

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor risky » 03 feb 2013, 23:29

De koppakking is bij de fiat gewoon een probleem bij bepaalde kilometer stand
De kachelradiateur ook een slecht punt ook vaak lek dit is niet zo`n lekkere klus dan kan het hele dash eruit
Nou ja probleem 2 uurtjes werk en er zit een nieuwe koppakking tussen echt een koekie bij een fiat :lol:
Ik heb ooit een punto gehad die had de koppakking en de kachel radiateur lek,die punto kocht ik voor 25 euro
Wel een lekker scheurijzertje trouwens toch een jaar mee gereden en mijn zus ook nog bijna 2 jaar :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor joospeugeot » 04 feb 2013, 02:06

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 17 jan 2016, 02:54, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor tuuur » 04 feb 2013, 09:45

Een Punto voor 25 euro!?!? :)
Was ooit mijn eerste (lease) auto, vond het een fijn ding.
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor Breeze » 04 feb 2013, 16:31

Omdat het hier het Fiathoekje is kan deze foto ook wel denk ik.
CC uit en SC in, of anders gezegd er is een tiet van komen en er is een tiet van gaan.

Afbeelding

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor joospeugeot » 04 feb 2013, 19:03

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 17 jan 2016, 02:54, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Fiat-Hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 04 feb 2013, 19:48

Vandaag de handen weer lekker vuil kunnen maken aan de CC. Aandrijfassen los maken, alle kabels en slangen verder demonteren en toen eens even t kleppendeksel en de kop gelicht.
Kijk en huiver!

Afbeelding
Welke cilinder zou niet meer meedoen denk je? :(

Afbeelding
Aan de kop ws t net zo'n drama, aangekoekte olierestanten overal, maar wat zien we daar?? :shock:

Afbeelding
Hmmmmmm, zou dit t verlies in compressie tot gevolg kunnen hebben??? Wat denken jullie................. :mrgreen:

Zuigers zijn ook nog even onderworpen aan een high-tech test om te zien of de zuigerveren nog een beetje afdekken. De test met thinner op de zuiger dus. Zuigerveren bleken afdoende af te dichten. De klep is dus enigste en hoofddader.
Overzetten van de kop was dus waarschijnlijk voldoende geweest maar nu kunnen we de hele motor goed schoon maken en alle pakkingen en keerringen vernieuwen plus een nieuwe koppeling plaatsen.
Morgen verder.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten