2 koloms brug op de kop getikt

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor MarcoPeus » 30 okt 2012, 13:06

Gisteren een 2 koloms brug op de kop getikt via een Peugeot dealer (:D).
Betreft een brug met grote zware dorpel tussen de kolommen waarop de kolommen vast geschroefd worden. 2 armen aan elke kolom tellen de auto op.
Aan de dorpel zitten 2 lange armen en 2 korte armen. Is t wenselijk om die brug in de grond te verankeren of is deze ook losstaand te gebruiken?
De dorpel weegt om en nabij de 300 kg, de kolommen elk ook ongeveer. Met 4 monteurs op mijn trailer moeten laden.
De dorpel zat origineel met 4 draadeinden in de vloer vast.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor tomtom » 30 okt 2012, 14:03

Die zou ik zeker goed VASTzetten! Je kunt je een beetje een voorstelling maken als een auto bovenop staat en gaat schommelen.....dat vinden 504cc's (en andere auto trouwens ook niet) niet zo leuk
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor MarcoPeus » 30 okt 2012, 14:13

Balen, in mijn huurstalling mag ik geen gaten in de vloer boren en in mijn garage kan ik niet hoog genoeg. Op de oprit opbouwen is al zoiets he.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor joospeugeot » 30 okt 2012, 14:26

moet ik ff zien. ik weet dat bij iemand zo'n brug gewoon los op de grond staat en daar gaat dus heel veel op. ook zwaar spul.
404/504/604 krijg je volgens mij wel erop maar wel heel lastig.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor jan-03 » 30 okt 2012, 14:53

Er komen geen krachten op deze vloerbouten volgens mij als je gaat heffen.. Dat zou een slotbout ook niet houden..
de boel moet in balans zijn en evenredig op vloer steunen.. De bouten is volgens mij meer om schuiven e.d te voorkomen..
Ik zou zeggen neerzetten en de auto van iemand anders om even te proberen... :mrgreen:
gefeliciteerd Marco met deze aanwinst..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor M. van der Meulen » 30 okt 2012, 18:32

Zou me geweldig lijken om er zelf ook eentje te hebben, maar onder de zoldering is er te weinig ruimte om er volledig plezier van te hebben. Op de plaats waar-die vandaan komt zat-ie blijkbaar ook goed aan de vloer verankerd, dus ik zou zeggen veilgheid voor alles! De schade is groot als er wat mis gaat, nog afgezien van het persoonlijk risico. Je verzekering zal waarschijnlijk niet erg coulant zijn als de brug niet volgens voorschrift is gebruikt. Het geheel moet bovendien ook de krachten aankunnen die vrijkomen als je zware (de)montages moet uitvoeren (om bv bijzonder vast aangeschroefde delen van het onderstel van een wagen los te halen) die wellicht grotere schommelingen veroorzaken dan welke een los staande combinatie aankan. Kijk uit wat je doet!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor maan » 30 okt 2012, 22:30

Ik zou de fabrikant bellen en vragen welke instructie ze mee geven voor deze brug. Neem geen risico.
Moet ie vast en mag je niet in de grond boren dan moet je wellicht een stalen vloerplaat leggen met daaraan schoren voor de kolommen.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor Harrie » 30 okt 2012, 23:31

tomtom schreef:Die zou ik zeker goed VASTzetten! Je kunt je een beetje een voorstelling maken als een auto bovenop staat en gaat schommelen.....

+1, liefst met chemische ankers !
en de voorzijde v.d. auto ( motor ) aan de zijde met de korte hefarmen.
dit is i.v.m. de gewichtsverdeling.

@ Marco: als je daar niet in de vloer mag boren: maak langszij 2 stalen balken ( aan elke kant 1 ) die je aan
de bevestigingsgaten kunt verbinden. Die balken liggen dus in dezelfde richting als de auto die op de brug zou staan.
Hierdoor kan de brug niet omkieperen. Misschien kun je iets met dat idee ?
een nadeel zie ik ook: je kunt struikelen over die balken, die zullen flink in de weg liggen.
Is een verbinding met een stalen balk naar boven eventueel mogelijk ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor Bart-Peugeot » 31 okt 2012, 00:20

Volgens mij mag een 504 niet op een 2 kolommer.

De 504 mag alleen opgekrikt worden waar de krikpunten zitten. Dus bij de dorpel net voor de achterwielen een aan de voorzijde, aan het subframe.

Dat heb ik ooit op dit forum gelezen. Was een bericht van Harrie.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor jan-03 » 31 okt 2012, 00:26

Je kan de steunpunten wel zodanig aanpassen dat de wagen over een breder vlak wordt gedragen.. Maar uitkijken en weten wat je doet blijft het..
Mijn 61 jarige heeft ook op zo'n brug gestaan tijdens de lpg inbouw.. Maar de dame gaf geen krimp...
Op mijn brug staat ze zoals ze is geboren namelijk op haar wielen... :wink:
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor Harrie » 31 okt 2012, 00:28

Bart-Peugeot schreef:Volgens mij mag een 504 niet op een 2 kolommer.
De 504 mag alleen opgekrikt worden waar de krikpunten zitten. Dus bij de dorpel net voor de achterwielen een aan de voorzijde, aan het subframe.
Dat heb ik ooit op dit forum gelezen. Was een bericht van Harrie.
nee, Bart, dat heb ik nooit geschreven, lees alle 12.777 berichten maar na :mrgreen: :mrgreen:
En, 504 heeft geen subframe.
ik heb wel een bloedhekel aan 2-kolommers omdat ze een auto verkeerd-om torderen.
Bij 404, 504 en 604 is een 4-kolommer een must als je uitlaatdelen vervangt, anders krijg je het nooit
spannings- en rammelvrij omdat de wielen / assen naar beneden hangen. Op een 4-koloms staat een auto net zoals op de weg.
En een lekker grote werktafel voor je neus, bok er bij en je kunt geweldig sleutelen.
Als je een versnellingsbak uit een 205/309/405/etc.,. wil halen, gaat dat juist weer véééél gemakkelijker op een 2-kolommer.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor wondervinger » 31 okt 2012, 01:36

Gefeliciteerd ermee,

Vele dealers en dorps garages hebben een soortgelijke brug. En ook daar wordt iedereen geholpen. :roll: Er is altijd wel een plekje waar de armen steun hebben. Voor het monteren van de brug zou ik ook kiezen voor 2 ijzeren rijplaten en hier op de brug vastpikken met las apparaat. Kun je later evt. zo weer losslijpen als het moet.

Gr. Henk
Het Beste,

403 BL `60, ferguson TEF met banaanlader `54, Zundapp 510-101 `63.
Avatar gebruiker
wondervinger
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 19 maart 2009, 00:15
Woonplaats: Veendam

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor Remco504coupe » 31 okt 2012, 02:21

Harrie schreef:
Bart-Peugeot schreef:Volgens mij mag een 504 niet op een 2 kolommer.
De 504 mag alleen opgekrikt worden waar de krikpunten zitten. Dus bij de dorpel net voor de achterwielen een aan de voorzijde, aan het subframe.
Dat heb ik ooit op dit forum gelezen. Was een bericht van Harrie.
nee, Bart, dat heb ik nooit geschreven, lees alle 12.777 berichten maar na :mrgreen: :mrgreen:
En, 504 heeft geen subframe.


Wbt de c/c heeft Bart qua subframe voorzijde gelijk.
Achter net voor de achterwielen is niet de dorpel, maar traverse bij silentblock het krikpunt, van b/b/f wet ik het niet.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor MarcoPeus » 22 mei 2013, 20:34

Mijn brug staat eindelijk, 't is te zeggen, de zuilen staan, de armen hangen er echter nog niet in.
Nu was ik er van overtuigd dat de brug goed om stond maar vandaag was ik even gaan kijken en ik twijfel toch weer.
Is er iemand die weet of er bij zo'n soort brug de lange armen voor moeten of de korte?
Het is een vrijstaand model met een vloerplaat waarop de zuilen zijn vast ge-bout. De vloerplaat heeft aan 1 kant een kort pootje en aan de andere kant een langere poot.
De armen van de brug zijn ook 2x lang (uitschuifbaar) en 2x kort.

Ongeveer zo'n model maar dan ouder:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor Harrie » 22 mei 2013, 22:15

hoi Marco :-)
mooi dat 'ie staat !

De korte armen zijn voor VOORZIJDE auto ( met motor voorin ) , de lange armen voor achterzijde.

succes :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor 403diesel » 22 mei 2013, 22:25

Echt super zo'n brug.
Korte pootjes zijn voor voorkant auto. Heb eigenlijk mooit anders gezien. Op zich logisch gezien bijna alle auto's het gewicht voorin hebben.

Is wel erg lekker sleutelen met brug. Ik heb vandaag weer een uurtje onder een auto gelegen maar merk dan toch dat ik geen 20 meer ben.
Ben benieuwd naar de foto's, ook van je nieuwe ruimte.

Groet, Serge

Ehh, zoals Harrie dus al zegt.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor jan-03 » 22 mei 2013, 23:05

Geweldig Marco.. Ik heb mijn 4 kolommer verkocht en omdat ik een 2 kolommer kon overnemen van een jonge garagist die alles gaat modeniseren..
en ik hier de boel aan het veranderen ben past een 2 kollommer beter en is het handiger om overal bij te kunnen...
Een 4 kollommer is voor krokante voiture's wel beter maar de mijne zijn nu Klokgaaf.. :roll:
Hij heeft toen deze eerst tijdelijk moeten verplaatsen en toen zijn is er wat mis gegaan waardoor deze nu onbruikbaar is..
Met andere woorden.. Ik heb geen brug meer.. :evil:
Vanavond ook weer liggen emmeren..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor MarcoPeus » 23 mei 2013, 06:51

Thx voor de bevestiging Harrie en Serge.
Als je in de buurt bent kom je maar even een bakkie doen Serge. Ik zal eens kijken of er voldoende licht is voor foto's
Shit Jan, dat is natuurlijk zuur, als je er eerst een had en die verkoopt voor een kapotte is erg jammer. Ik hoop dat je er snel een vindt. tot die tijd mag je gerust die van mij gebruiken :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor EH Autoservice » 23 mei 2013, 07:05

Normaal de korte armen aan de voorzijde van de auto inderdaad .
Echter zet ik ook gerust een auto andersom er op , als mij dat beter uit komt :mrgreen:
Nu zit mijn 2 kolommer wel vast met 16 stuks M20 chemisch anker :lol:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor MarcoPeus » 23 mei 2013, 10:04

Ja, dat helpt natuurlijk als je 16 bouten in de vloer hebt staan verankerd met M20 bouten.
Die van mij staat los omdat ik de vloer niet wil beschadigen. Er komt hoofdzakelijk toch alleen klein grut op te staan (misschien de 604 en 505 ooit, maar dat zien we dan wel).
Ok, jullie zeggen dus ook, korte armpjes voorzijde (motorkant) van de auto net zoals de korte armen van de vloerplaat. Klinkt ook logisch als je nagaat dat er dan meer massa aan de achterkant van de brug komt te hangen waar de lange armen aan de vloerplaat zitten. Meer steun dus daar.
mooi, ga ik verder met afmonteren. De kabel moet nog ingehangen worden over de katrol en de armen er nog aan en dan een kabel op maat maken naar de 380 op de muur.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor EH Autoservice » 23 mei 2013, 15:48

Dat 16 stuks M20 , is omdat de "sokkel" van de beide kolommen vrij klein is , is "modern" :mrgreen:

Vroeger ook weleens een 2 kolommer los op de vloer gehad , maar daar had ik nog wel een paar extra lange stalen kokers tegen aan gelast :idea:
Verder een kwestie van balanceren , en vooral uitkijken bij een los staande brug als je b.v. een motor er uit gaat halen .
Zo heb ik eens een achteras gedemonteerd , maar kon de auto niet meer los laten , anders zou het zaakje omgevallen zijn :oops:
Gelukkig kwam er iemand langs , zodat we de boel een eind konden laten zakken :P

Sindsien een 2 kolommer toch maar vast .......

Overigens gaan er bij mij ook weleens Boxer's en dergelijke op de 2 kolommer , een extra reden om die 16 stuks M20 te gebruiken , want zo'n apparaat krijg je nooit "in balans" :lol:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor MarcoPeus » 04 jun 2013, 22:51

De olietank in de brug blijkt na opbouw en testen vrij leeg. Navraag leert dat de olie die er in moet Unil Hydro46 is. Dat schrijft Koni voor. Echter is die olie nergens te krijgen met die naam. Wel Hydro HDV en HDB 46.
Ik kan de olie bij Koni bestellen maar dat kost ruim 110 euro voor 8 liter en dat is me toch wat erg gortig.
Heeft iemand ervaringen met dit soort bruggen en welke olie er wel/niet in moet? En eventueel een alternatief?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor Harrie » 05 jun 2013, 01:01

Kroon Oil heeft zeer goede oliën, waaronder speciale hydrauliek-olie.
Hanteer de viscositeit 46, : klaar.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor jan-03 » 05 jun 2013, 06:24

Harrie schreef:Kroon Oil heeft zeer goede oliën, waaronder speciale hydrauliek-olie.
Hanteer de viscositeit 46, : klaar.
grt, Harrie

Ik had het hier bij het mechanisatie bedrijf gekocht...
Gezegd waar het voor was en toen zij die oh hydroliek-olie en heb ik een grote kruik meegekregen.. Ik weet niet meer hoeveel ik betaald heb de liter maar het was niet wat jij nu kwijt bent Marco..
Erin gekieperd en nooit last gehad..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: 2 koloms brug op de kop getikt

Berichtdoor peterschroten » 27 nov 2013, 23:27

Beste Marco Wetzels,

Jij en ieder ander zult mij waarschijnlijk niet kennen.
Maar ik wil graag met je in contact komen omdat jij één van de weinigen bent die een Koni brug heeft van het type dat ik nu wil kopen.
Over deze brug heb ik nog wat vragen qua gebruik. Mijn vraag is namelijk, zodra de auto op de brug staat, is het dan nog wel mogelijk om de deuren te openen?
Ik vermoed namelijk dat de brug die jij hebt een afstand van 2,1 mtr tussen de kolommen heeft? Hiermee blijft er weinig ruimte over tussen de auto en de kolom.

Verder een antwoord op de vraag waarom ik via dit topic u probeer te benaderen; Nou, het is voor mij nog niet mogelijk om een privé bericht te sturen.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Peter Schroten
peterschroten
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 27 nov 2013, 23:17

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten