Vreemde vogel

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vreemde vogel

Berichtdoor MarcoPeus » 13 jul 2012, 11:30

Gisteren was ik uitgenodigd op een verjaardag (jaja, ik hou nog vrienden over). Zittend in de woonkamer komt er opeens een andere gast naar me toe en zegt:
Je hebt een eend onder je auto zitten en het lijkt of hij vast hangt met zn kop. :shock: Meteen naar buiten (met nog 5 man) om te kijken.
Hangt er onder mijn auto ('07 expert) een bos witte en zwarte veren ter hoogte van het dashboard zoiets. We wisten niet wat we zagen. Ik kon me niet herinneren dat ik ergens over heen had gereden en ik had ook verder geen schade aan de voorkant.
Een stok uit de kofferbak gehaald om het verenpakket eens een por te geven. Geen resultaat, nog eens, niks. hmmmmmm, onder de motorkap maar eens kijken. :shock: HOLY SHIPS, een slagveld. Bloed op diverse delen en plukken veren op t blok e.d.
Daarnaast zag ik dat er diverse isolatiehoezen en matten waren "aangevreten" en beschadigd.
Aha, waarschijnlijk heeft er dus een marter onder de motorkap gezeten en die heeft onze gevederde vriend onder de motorkap getrokken als tussendoortje.
Toch maar wat meer spierballen tonen richting het stoffelijk overschot en waarrempel daar viel het kadaver op de grond. Bleek een onthoofde kip te zijn van een redelijk formaat/gewicht. Sterke marter dus.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor jan-03 » 14 jul 2012, 00:18

Hangt die al aan het spit?? De marter gunt je wel een lekker boutje.. :mrgreen:
Bon apetite!!
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor Evert G.D » 17 jul 2012, 22:06

Kippensoep is lekker.... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor Koffiemolen » 06 aug 2012, 22:20

Haha, mooi verhaal! Limburg hè? Heb een tijd in hartje Mestreech gewoond (ja, ik ben dus een Hollander die manieren heeft geleerd, dank aan Limburg!) en daar moesten de bougiekabels van mijn 405 het regelmatig ontgelden, met 3 pitten op de A2, dat soort dingen.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor MarcoPeus » 06 aug 2012, 23:06

Jaja, de limburgsche marter, bougiekabels' worst nightmare. Heeft de toenmalige Volvo van mijn vrouw 3 keer nieuwe kabels gekost
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor LouisdeFunes » 13 aug 2012, 02:07

da's wel sterk dat stukje over de marter. ik heb pal naast mijn woning een perk van de gemeente en daar woont al sinds een paar jaar een marter. hij heeft al verschillende auto's te pakken gehad en voor redelijk wat schade links en rechts gezorgd. dat word wel een plaag in oostelijk nederland zo langzamerhand.

gelukkig 'lust' ie niet de kabels van mijn auto. ik heb zelfs laatst midden in de nacht oog in oog met hem/haar gestaan en wel in mijn keuken! ik ga meestal vrij laat naar bed, dat komt omdat ik tot vrij laat in de weer ben met werk. en dan wil je toch nog even ontspannen en gelukkig kan ik uit met heel weinig slaap. maar enfin, ik zit een tweetal maanden geleden nog een film te kijken, en ik hoor het kattenluik klepperen, ik zag in mijn ooghoeken mijn twee katers rustig liggen te maffen dus ik stond heel stilletjes op en liep met zijden voetjes richting keuken. zag ik daar de buurmarter bezig met de kattenbrokjes, hij keek op, ging op zijn achterpoten rechtop staan, keek mij spottend recht in de ogen aan en draaide om zijn as en glipte in een beweging door naar buiten en verdween over de tuinmuur.

daarna ben ik mij eens wat meer gaan verdiepen in de marter. want het zijn leuke en prachtige diertjes, maar om ze nu in huis te krijgen dat gaat me wat ver. ik schrok trouwens van de grote van het dier. een van mijn katers is een belachelijk groot uitgevallen exemplaar, maar die marter was groter.

nu heb ik gelezen dat ze inderdaad op kattenbrokjes afkomen, die ruiken wat sterker en ze zijn er dol op. verjagen of doden van de marter heeft geen enkele zin. de marter leeft in sterk afgebakende terreinen. waar 1 marter zit, zitten gegarandeerd nog veel meer marters en ze bewaken elk hun eigen terrein. vang je of dood je hem, dan wordt het beschikbaar staande terrein na een paar weken alweer ingenomen door een jonge marter die nog opzoek is naar eigen terrein. daarnaast zijn het beschermde dieren.

ze zijn schuw van mensen, en zelf hoef je er ook niet bang voor te zijn. katten laten hen meestal met rust, want een kat legt het af tegen de marter. vandaar dus dat mijn katers weinig animo toonden om er iets tegen te doen. ze bijten de stroomkabels van auto's door uit honger. dwz, het beestje heeft trek en loopt onder een geparkeerde auto door en ruikt de verwerkte visolie in het plastic omhulsel van de kabel en begint dat aan te vreten. visolie wordt nog door enkele fabrikanten gebruikt, als het niet in de bekabeling zit dan toont de marter geen enkele interesse in je auto.

wil je het gewoon voorkomen dan is er een heel eenvoudige truc, je doet een sok, een gedragen sok van jezelf tot een bolletje maken en deze ergens in de motorruimte hangen, de sok ruikt sterk naar de mens en de marter blijft uit de buurt. een panty met wat afgeknipt haar erin schijnt het m ook te doen.

dus, heb je ook een marter in de buurt, doe er je voordeel mee. vallen zetten heeft geen zin.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor MarcoPeus » 13 aug 2012, 10:16

LouisdeFunes schreef: vallen zetten heeft geen zin.


En is verboden vanwege de beschermde diersoorten. Helaas is mijn auto ook beschermd en zal ik m toch aan mijn hooivork spiezen als ik m zie (en snel genoeg ben)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor LouisdeFunes » 13 aug 2012, 13:19

en dat heeft dus geen enkele zin, de plaats van het vermoorde beestje wordt binnen de kortste tijd, zodra de reuksporen vervagen, weer ingenomen door een jonge sterke marter en die gaat met extra energie verder aan jouw auto.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor Evert G.D » 13 aug 2012, 13:28

MarcoWetzels schreef:
LouisdeFunes schreef: vallen zetten heeft geen zin.


En is verboden vanwege de beschermde diersoorten. Helaas is mijn auto ook beschermd en zal ik m toch aan mijn hooivork spiezen als ik m zie (en snel genoeg ben)


Leeuwen vormen inderdaad een beschermde diersoort... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor MarcoPeus » 14 okt 2013, 18:40

Nou, vandaag de 3e dag op de oktoberfeesten de tenten schoon gemaakt.
Zaterdag had ik opeens een kapotte koplamp op weg naar de tenten, even vervangen van de week dacht ik.
Vandaag ging opeens de tweede lamp kapot en reed ik dus zonder groot dimlicht. :shock: Ik was gelukkig al op t feestterrein en kon dus volstaan met parkeerlicht en mistlampen.
Net bij thuiskomst toch maar eens even die lampen vervangen zodat ik morgen vroeg om 6 uur niet hoef te klooien in t donker op de oprit.
Wat schetst mijn verbazing: 1 lamp is helemaal geëxplodeerd in de koplamp en alle scherven en een stofachtige laag licht op de spiegel in de lamp. :? :evil: NONDEJU.
Afbeelding

De H4 verwijderd en die ziet er dus zo uit.
Afbeelding

Dat was dus de kant die ik vanmorgen kapot zag gaan, ook maar meteen de al kapotte lamp van zaterdag vervangen, zie (en ruik) ik opeens iets onder de kap.
Afbeelding

Is er dus alweer een marter op bezoek geweest met een feestmaal. Weer de kop afgebeten van deze vogel net zoals de kip destijds.
Tijd om wat WC blokjes en een zakje hondenhaar onder de kap te gaan hangen. Voor nu maar een lading toiletspray onder de kap gespoten.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Vreemde vogel

Berichtdoor LouisdeFunes » 14 okt 2013, 19:05

Als je op onderstaande link klikt en je even de tijd neemt om alles door te lezen, dan wordt je heel snel duidelijk wat je tegen een steenmarter kunt doen.

http://www.hanbrinkcatesteenmarter.nl/

Wij hier in de straat hebben hetzelfde probleem, er woont een steenmarter. Mijn auto is tot op heden nog gespaard gebleven, maar andere auto's heeft ie flink te grazen genomen.

Het beste middel tegen een steenmarter kost niks en is gemakkelijk aan te brengen en het werkt ook nog:

Je moet ( misschien deed je dat al :mrgreen: ) je sokken een paar dagen dragen zodat ze goed stinken. Deze sokken frommel je op tot een balletje en die hang je ergens in je motorruimte. ze blijven gegarandeerd weg als ze een menselijke lucht ruiken.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31


Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten