Het groene proefkonijn

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 26 aug 2011, 23:51

Voordat ik aan de 403 met restauratiewerkzaamheden kan beginnen moet eerst de kever af waar ik momenteel mee bezig ben.
Ik heb al wel eerder het één en ander aan auto's gedaan, maar dit was allemaal wat ingrijpender. Kevers schijnen vrij goed te kunnen roesten. Het ding is aangeschaft door een vriendin van me die al heel lang een kevertje wilde. Met een beperkt budget is er eentje gevonden waarvan het leek dat alleen één van de dorpels vervangen diende te worden en een gaatje in de wielkast gedicht. Verder wat APK dingetjes als scheef remmen, pedaalrubbertje, slechte massa van één van de achterlichten, afstellen van de motor en een beetje speling op een voorwiel.

Na aanschaf eens naar een garagebedrijf gegaan om een voorkeuring uit te laten voeren. Hier kwamen nog een paar onbenullige dingen uit, maar ook een gat in de bodemplaat voor. OK, geen probleem.

Na het verwijderen van de treeplanken bleek dat het verstandig zou zijn de andere dorpel ook maar gelijk te vervangen. Het autootje zou eigenlijk ook opnieuw gespoten moeten worden dus begonnen met strippen; ruiten er uit, spatborden eraf en interieur eruit.
Toen nog eens kritisch gekeken. Ai, dat viel toch wel een beetje tegen.
De auto was al eerder opgelapt waarbij de buitenkant mooi van een nieuwe laklaag was voorzien maar de binnenkant was duidelijk te zien dat, waar de roestduivel nog niet had toegeslagen, de zwarte transportlak te zien was zonder enige verdere bescherming. Op een aantal vervelende plekken moest er toch wat nieuw staal in.

Zo is het volgende vervangen:

- buitendorpel L + R
- bumpersteun achter inclusief achterplaat L + R
- kokerbalk afdekplaat R achter
- reparatiepanel zijscherm rechtsonder (achter de deur)
- een redelijk stuk wielkast rechtsachter

Afbeelding

- Voorste 20 cm van kokerbalk rechts buiten
- Diverse nieuwe stukken in de binnendorpel gelast.

Verder zijn er diverse kleinere plaatjes her en der ingelast.

Verder is de techniek deels opgefrist waaronder nieuwe stuurdemper, achterremmen, wiellagers, achteraskeerringen, en vooraslagers aan één kant.

Nog in grote lijnen te doen:

Nieuw membraan acceleratiepomp, nieuwe voorremmen, nieuw stuuraslager en nog wat kleine dingen.

In ieder geval is het las, plamuur en schuurwerk voorbij en staat de kikkergroene kever te drogen in de spuitcabine.

Afbeelding

Afbeelding

Snel opbouwen zodat de 403 in i.i.g. naar binnen kan.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor jan-03 » 27 aug 2011, 00:01

Grasgroen, kikkergroen, Hij is inderdaad supergroen, Groener kan niet.. :lol: :lol:
Waarom wilde ze graag een kevertje?????????????? En ook nog een Groene!!
Maar dat zal ze waarschijnlijk ook van de mijne zeggen... :mrgreen: uh groene 203 pickup dan natuurlijk..
Maar wordt wel serieus aangepakt, kan die later mooi groen in de Keverklasse autocross :lol:
Succes met afbouwen en weer met het echte werk beginnen..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 27 aug 2011, 22:00

janbachee schreef:Waarom wilde ze graag een kevertje?????????????? En ook nog een Groene!!


Buiten het feit dat ze het model leuk vind heeft een kever als oldtimer best een paar voordelen:

Goedkoop in aanschaf
Alles is nieuw te krijgen tegen lage prijzen. Een dorpel kost bijvoorbeeld iets van €11,- voor een nieuwe.
Simpele techniek maar dat geldt voor veel oldtimers.
Redelijk betrouwbaar
Hopelijk op termijn redelijk makkelijk te verkopen.

Ook genoeg nadelen trouwens:

Roesttechnisch zijn ze behoorlijk slecht ontworpen.
In de winter kunnen de lange onderbroeken en wollen wanten zeker uit de kast want het is volgens mij voor geen meter warm te krijgen in zo'n ding.
Wegligging zou ik zelf ook niet echt blij mee zijn. Motor zit gewoon op de verkeerde plek. Mocht iemand nog een paar flinke stoeptegels over hebben voor in het vooronder dan hoor ik het graag. :mrgreen: :mrgreen:

De kleur is de originele Lofoten Grun en hoort wel een beetje bij het bouwjaar. Het moest een groene, lichtblauwe of oranje worden. De blauwe en oranje waren op dat moment of te gaar, of te duur.

Op zich een mooi projectje voor me geweest. Ik heb verschillende anti-roest middelen gebruikt om eens op een auto te kunnen vergelijken. Na de winter dan maar eens bepalen wat er op de 403 komt.
Een groen proefkonijn dus...

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor Harrie » 27 aug 2011, 22:09

je kunt beter een paar zakken zand in het vooronder leggen ( is nu in de aanbieding bij een Grote bouwmarkt ),
dan kan ze meteen strooien als ze vast komt te staan met gladheid.
en de verwarming, tja met luchtkoeling op de motor... :roll:
zou er NU, zó veel decennia dat de Kever al bestaat, niemand daar een verbetering voor bedacht hebben?
Wellicht kun je verbeteringen voor het verwarmingssysteem vinden op internet.
Dat "Lofotengrün" is wel een typische jaren '70 Kever -kleur.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor tout est beau avec une... » 28 aug 2011, 12:37

Een mooie originele kever is hartstikke leuk!
Geinige techniek die inderdaad op de meeste punten erg simpel is.
Ik meen me alleen nog te herinneren dat het opbouwen van de portieren geen feest is.
Omdat de kevers erg populair zijn, zijn er inderdaad veel onderdelen nieuw te krijgen.
Hiervan is de kwaliteit en pasvorm echter vaak ver te zoeken, kost niet wat maar dan heb je ook niks!
Mijn ervaring is dat je beter je originele onderdelen kunt repareren / restaureren dan te werken met imitatietroep.
Roesten doen ze harder dan een Peugeot, dus hoe ze aan de reputatie van degelijke auto zijn gekomen is mij niet duidelijk.
Maar: leuke auto!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 11 sep 2011, 00:32

tout est beau avec une... schreef:Omdat de kevers erg populair zijn, zijn er inderdaad veel onderdelen nieuw te krijgen.
Hiervan is de kwaliteit en pasvorm echter vaak ver te zoeken, kost niet wat maar dan heb je ook niks!
Mijn ervaring is dat je beter je originele onderdelen kunt repareren / restaureren dan te werken met imitatietroep.


De delen die nu vervangen zijn waren al immitatie. Door gebrek aan corrosiewerende middelen aan de binnenkant van de schermen (zat nog de transportlak op) waren deze weer behoorlijk doorgeroest.
Pasvorm ging nog wel; alleen van één achterscherm 2 boutgaten aan moeten passen. Wel zit ar na het monteren iets spanning in.

Vandaag de losse delen van de Kever toch opnieuw gespoten. Met name de randen waren te schraal gedaan door de eigenaresse van de Kever. Ik heb geprobeerd ze bij te spuiten maar dat is met 2K lak lastig; je blijft de overgang zien. Door tijdgebrek en een beetje angst dat het nog een keer fout zou gaan is mij gevraagd dit te doen. Dit kon gelukkig tegen een schappelijke prijs in de spuitcabine bij een schadeherstelbedrijf op 200 meter van mijn ruimte.
Ging goed voor een beginner :D Zelfs zo goed dat de eigenaar van het bedrijf vroeg of ik maandag kon beginnen :mrgreen: :mrgreen:
Alle gekheid op een stokje, het is erg strak geworden. Weer een vaardigheid die ik van mijn lijstje kan vinken. Bied weer goede perspectieven voor de 403. Nu nog eens verdiepen in schuren en plamuren, en dieseltechniek.

Resultaten van vandaag,
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor Harrie » 11 sep 2011, 15:39

403diesel schreef:Ging goed voor een beginner :D Zelfs zo goed dat de eigenaar van het bedrijf vroeg of ik maandag kon beginnen :mrgreen: :mrgreen:
Alle gekheid op een stokje, het is erg strak geworden. Weer een vaardigheid die ik van mijn lijstje kan vinken.
Bied weer goede perspectieven voor de 403. Nu nog eens verdiepen in schuren en plamuren, en dieseltechniek.
Bijvoegen op je CV zal je bedoelen ? :D Netjes hoor !! Voorbewerken is lastiger en secuurder werk dan het spuiten zelf..
Dat voorbewerken maakt spuitwerk dan ook zo duur, en de lak is ook erg in prijs gestegen in de afgelopen 15 jaar...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 05 nov 2011, 16:50

Het groene proefkonijn is klaar!

Gisteren een verse APK voor 2 jaar na nog even een keertje de achteras keering links vernieuwd te hebben voor een a-kwaliteit setje. (remverschil achter was vorige week 80% doordat de versnellingsbak olie over de remschoenen lekte; goedkoop b-kwaliteit setje was dus duurkoop) :evil:
De eerste km zijn voorzichtig gemaakt. Nog een beetje afstellen (groot CO en koolwaterstof verschil tussen linker en rechterbank; waarschijnlijk een vervuilde klepzitting door het kleine stukjes verplaatsen afgelopen jaar) en maandag even een brug gereserveerd voor het behandelen van de onderkant. Best een flink project geweest alles bij elkaar.
Op naar het volgende project, de 403 :D

Afbeelding
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor jan-03 » 06 nov 2011, 00:55

Mooi gedaan Serge!! Afsluiten en op naar het leukere project.. :mrgreen:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 06 nov 2011, 15:00

janbachee schreef:Afsluiten en op naar het leukere project..


Gaat wel lukken Jan. Of het al met al leuker wordt met de 403 wordt nog even afwachten. Aan de ene kant wel natuurlijk; ik heb meer met peugeot dan met een kever, aan de andere kant kon het nog wel eens frustrerend worden aan nette spullen te komen tegen een beetje acceptabele prijs. Om de 403 echt mooi te maken dienen alle rubbers bijvoorbeeld vervangen te worden. Met een kever ben je met €100,- een heel eind op weg. Bij de peugeot moet ik het nog zien. Het moet kostentechnisch ook een beetje leuk blijven. Ik wil toch proberen er niet meer aan onderdelen in te steken dan de auto uiteindelijk waard wordt.
Verder is er aan mijn 403 in de loop van de tijd veel gefreubelt. Om dit in originele staat te krijgen is een goed voorbeeld onmisbaar. Ook hier maar eens in verdiepen. Keertje bij die van Hans kijken met een camera op zak zou niet verkeerd zijn.
Eerst maar eens de boel uit elkaar halen om te kijken wat de staat precies is en een inventarisatie maken van de benodigde spullen.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor Hans en Linn » 06 nov 2011, 16:34

Ik heb deze topic gevolgd en je kunt ECHT trots zijn op

het resultaat :shock: :shock:
Peugeot 4 0 4 1963
Avatar gebruiker
Hans en Linn
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 04 aug 2011, 15:13

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor Harrie » 07 nov 2011, 00:05

mooi resultaat. tja, ik heb nix met kevers. maar dit ziet er strak en mooi klassiek uit,
en zal zorgen voor een opleving in de grijze massa op straat :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor jan-03 » 07 nov 2011, 00:45

Je zou een lijst kunnen maken met benodigde spullen die je zoekt..
Dan info vragen waar of wie het nog heeft liggen en een begroting maken.
Maar ik weet zelf ook dat het behoorlijk doortikt als je alles bij elkaar optelt.
Ik heb ook al een aardige som geld neergeteld zo langzamerhand.. Maar dan heb je ook wat..
Als ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor chr. » 07 nov 2011, 23:05

Als je gaat beginnen aan zo'n project kom je geheid dingen tegen
waar je niet op hebt gerekend.Laat staan het koste plaatje.
Aan de andere kant denk ik dat de 403 geen klus is niet snel af moet.
Wel deel voor deel afmaken anders raak je geheid het overzicht kwijt.

De manier waarop de VW is gedaan komt het met de Peugeot ook goed.
Succes en ik zal je vorderingen zeker gaan volgen.
grt, Chris.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 305 friesland » 07 nov 2011, 23:33

Petje af hoor ,ik wou dat ik het zo kon maar ik hou het liever bij sleutelen al heb ik wel ander werk staan nu .
En je bent natuurlijk welkom hoor om wat plaatjes te schieten ,origineler dan die van mij kan haast niet , is buiten onderhoud eigenlijk niks aan gebeurd op de robri stukken en de kleine dingen de ik zelf gedaan heb na.
Ga zo door en er staat straks ook een perfecte blauwe 403 :D :D :D
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 08 nov 2011, 10:44

Allemaal bedankt voor de complimenten, ik zal deze ook doorgeven aan de eigenaresse van het kevertje.

chr. schreef:Als je gaat beginnen aan zo'n project kom je geheid dingen tegen
waar je niet op hebt gerekend.


Tja, we begonnen met één gat in een wielkast achter van 5 x 10 cm en één slechte dorpel. Dit was de kennis die we hadden toen we de auto kochten afgelopen Februari. Het wordt meestal niet erg gewaardeerd als je ter plekke voor aankoop de auto half demonteert om de staat te controlleren. De eerste auto van een bepaald merk/type is ook altijd het lastigst omdat je deze dan nog niet echt kent. Ik heb deze inmiddels goed leren kennen. Veel werk geweest, maar geen spijt ondanks dat de auto duidelijk slechter was dat gedacht.

Nu de 403. Ik zal hier een nieuw topic voor openen en proberen dit een beetje bij te houden.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor RondeB » 08 nov 2011, 13:52

Nu de 403. Ik zal hier een nieuw topic voor openen en proberen dit een beetje bij te houden


Goed plan.......DOEN!! :D
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor jan-03 » 08 nov 2011, 18:35

RondeB schreef:
Nu de 403. Ik zal hier een nieuw topic voor openen en proberen dit een beetje bij te houden


Goed plan.......DOEN!! :D

+1 gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor chr. » 08 nov 2011, 19:42

janbachee schreef:
RondeB schreef:
Nu de 403. Ik zal hier een nieuw topic voor openen en proberen dit een beetje bij te houden


Goed plan.......DOEN!! :D

+1 gr Jan.


idd. ook +1.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor Remco504coupe » 08 nov 2011, 19:56

janbachee schreef:
RondeB schreef:
Nu de 403. Ik zal hier een nieuw topic voor openen en proberen dit een beetje bij te houden


Goed plan.......DOEN!! :D

+1 gr Jan.


Leuk, ik zie dat ook graag.
En het Kever forum waarschijnlijk ook :mrgreen:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 08 nov 2011, 23:22

Remco504coupe schreef:Leuk, ik zie dat ook graag.
En het Kever forum waarschijnlijk ook


Helaas voor het Keverforum, ik heb er geen account, ook niet van plan eigenlijk. Het is een wat andere manier van een hobby uitoefenen; veel opgevoerde motoren, verchroomde velgen, etc. Niet helemaal mijn ding. En ik ben pas 37.. :wink: :wink: Dit forum voldoet ruimschoots aan mijn behoeften :D :D

Ik maak even een draadje aan onder 403 met de voorlopige titel "Opknappen / restaureren 403 diesel.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 19 mei 2012, 21:58

Afgezien van de voldoening die je hebt van het opknappen van je auto, iets wat met geen pen te beschrijven is en door anderen soms maar meestal niet wordt begrepen, zeker als die mensen niets met auto's hebben of zich niet voor kunnen stellen dat je er zin in hebt 's avonds en in de weekeinden vette armen te halen waardoor je vervolgens midden in de zomer gedwongen lange mouwen draagt om de tot diep in de porien ingetrokken vettigheid te verbergen, is een bevestiging van die noeste arbeid altijd leuk. Door hier een financiele waarde aan te hangen is het juist makkelijker lange neuzen te trekken naar het deel van de mensen buiten onze hobbywereld; het deel van de mensheid die er niets van begrijpt. Het is een bevestiging dat je niet gek bent en dat je volstrekt economisch verantwoord bezig bent. We hebben waarschijnlijk allemaal zo'n moment dat dit nodig is.
Kortom, de taxatie. Een aantal weken geleden is het groene proefkonijn getaxeerd en vandaag is het rapport binnengekomen.
Zelf hadden we ingeschat dat de waarde iets boven de totale kosten uit zou komen. De kosten zijn alle materialen van plaatwerk tot sierlijsten, van huur voor de spuitcabine en een paar keer een ambulance tot de diesel voor de bus, de kosten voor overschrijven van het kenteken en de rollen gebruikte afplaktape en schuurpapier; alle kosten dus.
Aangenaam verrast bleek dat de taxatiewaarde 3,5 x deze totale kosten bedraagt en bijna een factor 10 van de aanschafprijs van de auto.

Ik besef me een paar dingen;

"Geluk gehad" is er één van. De Kever ligt goed in de markt, veel mensen willen er één. Bijkomend voordeel daarvan, en het feit dat er veel zijn, is dat onderdelen goed verkrijgbaar zijn tegen lage prijzen. Rubbers, interieurbekleding, sierlijsten, plaatwerk. Alles is te krijgen tegen zeer lage prijzen. Wat dat betreft een makkelijke auto, veel makkelijker en goedkoper dan onderdelen voor onze oude Peugeots;

De taxatiewaarde zal nooit de verkoopwaarde zijn;

En misschien wel de belangrijkste, zelf doen loont. Als een deel van het werk was uitbesteed was de uitkomst duidelijk anders geweest. Nu heb ik het geluk dat ikzelf het één en ander kan met metaal, mijn vriendin bij een importeur van autolakken werkt en daardoor het één en ander van spuiten weet, de buurman in het bedrijf naast mij een autostoffeerderij heeft waar ik wel eens een beetje meehelp en de spullen kan lenen, etc.
Toch is het allemaal niet zo moeilijk als het lijkt, lassen is met een beetje oefening goed te leren en spuiten is ook te doen (zie topic van Jeetje met z'n Porche, alhoewel dat wel een natuurtalent is met dit resultaat voor de eerste keer).

Het verhaal over het groene proefkonijn is (voor) nu echt klaar. En gezien de constructie van een Kever beginnen we over een aantal jaar gewoon weer opnieuw :? :mrgreen:

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor Harrie » 19 mei 2012, 22:34

403diesel schreef:Het verhaal over het groene proefkonijn is (voor) nu echt klaar. En gezien de constructie van een Kever beginnen we over een aantal jaar gewoon weer opnieuw :? :mrgreen:
Groet, Serge

dus ? Verkopen ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor 403diesel » 19 mei 2012, 22:51

Harrie schreef:
403diesel schreef:Het verhaal over het groene proefkonijn is (voor) nu echt klaar. En gezien de constructie van een Kever beginnen we over een aantal jaar gewoon weer opnieuw :? :mrgreen:
Groet, Serge

dus ? Verkopen ?
grt, Harrie


Nee, gewoon over een jaar of 8 de stukken die dan weggeroest zijn vernieuwen. En over 16 jaar weer hetzelfde riedeltje. Roesttechnisch zitten ze bar slecht in elkaar.
Verkopen zal niet snel gebeuren denk ik, misschien wil mevr 403diesel er ooit nog eens een bril bij, of een spijlbusje. Maar voor het zover is komt dat staatsloterij verhaal weer om de hoek zetten voor een boerderijtje met een paar flinke schuren. Om ruimte te creeren door een paar Peugeots te verkopen zie ik niet zo zitten.
De groene blijft voorlopig, wordt elke dag gebruikt zonder mopperen en sputteren en heeft inmiddels ook veel emotionele waarde gekregen. Dat laatste is dan weer het nadeel van zelf doen :wink:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Het groene proefkonijn

Berichtdoor jan-03 » 21 mei 2012, 07:58

Een brug in de loods Serge! 1 auto erop en 1-tje eronder.. :wink: Ik heb de groene kever gezien en die ziet er prachtig uit hoor..
Mooi dat je Eega hier zoveel plezier aan beleeft, daar doe je het tenslotte voor.. Plezier hebben met je oldtimer..
Deze topic dan maar een jaar of 7 in de koeling... :D
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten