Einde lief en leed Peugeot 5008

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Veel lief, soms leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 21 jul 2011, 08:27

@403 diesel: het wordt druk in Ede... :mrgreen: Wat een verhaal man! Beeld past inderdaad goed bij de ervaringen zoals ik die heb.

@Jan Bachee: ik zou willen dat ik mijn 5008 (lease) bij een universele garage mocht laten onderhouden, dan ging ik naar mijn eigen trouwe vakgarage (gespecialiseerd in Peugeot). Dat had hierboven echt een ander verhaal gestaan!

Update middag:

Rond de middag werd ik gebeld door de garage. Omdat ik vandaag thuis was bood men aan om mijn auto thuis op te halen en een leenauto achter te laten. Prima voorstel, vind ik goede service. De 5008 staat nu dus weer bij de garage en wordt nu in orde gemaakt. Met hoop op een goede afloop...
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 22 jul 2011, 21:42

Vandaag met een 307 1.6 automaat van 2002 naar mijn werk, (overigens best een comfortabele combinatie). Al weer bijna nostalgisch zo'n 307 en tegelijkertijd nog hartstikke modern. Rond de middag kon ik mijn 5008 weer ophalen, zodat ik met mijn eigen auto door kon naar een afspraak in het oosten des lands.

De 5008 stond er nu weer keurig bij, bumper netjes gemonteerd, sproeierkap vervangen en sensoren strak gemonteerd. En als toef slagroom op de taart een nieuwe kentekenplaat gemonteerd!

The proof of the pudding was natuurlijk 'rijden' en ik was vooral benieuwd naar het stuurgedrag op de snelweg, want daar was ik in de korte tijd tussen de reparaties nog niet geweest en juist op de snelweg had ik het meest last van de speling in het stuurhuis.

Onderweg geen vervelende piepjes meer van de P-sensoren en ook de onheilspellende foutmelding van het ESP bleef achterwege (stuurhoeksensor vervangen). Daarna een flink stuk snelweg heen en terug moeten rijden en ik heb goed nieuws: op oneffenheden en brugrichels ligt het stuur weer speling- en trillingsvrij in de hand, ook bij ferm afremmen. Ik durf de auto op snelheid ook weer met 1 hand te rijden, want dat deed ik op richels liever niet meer.

Al met al zijn we met dat stuurhuis natuurlijk een jaar verder en had de reparatie deze week nogal wat voeten in aarde, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de dealer na woensdag voortvarend heeft doorgepakt en daarbij ook goede service heeft geleverd (leenauto thuis gebracht, kentekenplaat vervangen en snelheid van oplossen storing).
Aanvankelijk leek het allemaal nogal knullig te gaan, maar klaarblijkelijk heeft men de handschoen daarna wel opgepakt, beter laat dan nooit en e.e.a. vooralsnog tot een goed eind gebracht. Wekt toch weer een beetje vertrouwen. Genoeg om klant te blijven? Ach, we gaan gewoon de komende tijd lekker km's maken, de volgende beurt is nog ruim 10.000 km (gaat snel genoeg, maar in oktober staat hij bijna een maand stil ivm inrichting en verhuizing nieuwe huis (1 straat verder, dus geen km's... :D ).

Op naar de ton. Wordt vervolgd.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Harrie » 22 jul 2011, 22:24

leest die dealer mee op dit forum.... :?: :shock: :roll: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
en, richting het oosten rijden is altijd de goede kant op :mrgreen: :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 23 jul 2011, 20:30

Nog steeds speling, maar gelukkig ook nieuwe inzichten!!

Vandaag voor een aantal boodschappen het dorp door geweest, waaronder een straat die gereconstrueerd is, maar waar de toplaag van het asfalt nog moet worden aangebracht. Dat levert dus 4 cm uitstekende putdeksels en bij de overgang naar nieuw wegdek een richel van 4 cm op. Ideaal testterrein dus. Op deze weg was luid en duidelijk voelbaar en hoorbaar dat de speling er geenszins volledig uit is. De deksels met een wiel berijden geeft een stuurreactie die deels binnen de speling wordt opgevangen en dus een klapperend gevoel in het stuurwiel geeft, en ook (nog altijd) geluid. Thuisgekomen dacht ik: en nu ga ik het zelf eens tot op het bot uitzoeken, want op geleide van de bevindingen van de dealer ben ik er zelf ook altijd van uit gegaan dat de speling in het rondsel op de tandheugel zat, in het stuurhuis dus. Maar nu is dus duidelijk dat er meer aan de hand moet zijn!

In het stuurhuis kan de speling niet meer zitten, dus moet er toch ergens anders worden gezocht. Stoel helemaal naar achteren gezet en onder het dashboard gekropen met een goede LED-looplamp. Heb een waterpomptang gepakt om de stuurstang op verschillende plaatsen goed te fixeren en gelijktijdig aan het stuur te draaien. Op het stuurwiel zit namelijk op de buitenrand zo'n 5 mm vrije speling zonder dat de onderste stuurstang meedraait (natuurlijk niet goed bij een nieuwe auto, mijn 504 uit '71 heeft zelfs minder).
Door de stuurstang vlak boven het stuurhuis bij binnenkomst in de voetenruimte te fixeren werd mij snel duidelijk dat de speling zich met zekerheid BOVEN het stuurhuis bevindt. En zo naar boven 'gelopen' was ik er snel uit. Er zitten in de voetenruimte 2 kruiskoppelingen die tezamen met een stuk uitschuifbare stuurstang de draaihoek mogelijk maken tbv het verstelbare stuurwiel. De speling zit niet in de onderste kruiskoppeling, ook niet in het inschuifbare gedeelte van de stuurstang, maar duidelijk in de bovenste kruiskoppeling aan het uiteinde van de stuurkolom. Bij goed uitlichten met de LED-lamp kun je de speling met het oog gewoon zien in het kniegewricht.

Het is natuurlijk wonderlijk dat ik uiteindelijk zelf tot deze diagnose moet komen, maar ik ben wel erg blij dat de oorzaak nu is gevonden. Het is ook niet helemaal verbazingwekkend dat de speling hoog (in het interieur) zit, omdat de speling ook geluid maakt dat je op het oor ook lokaliseert t.h.v. de stuurkolom.
Ik hang maandag aan de telefoon met de Peugeotdelaer en volgens mij moet het dan vrij simpel opgelost kunnen worden door die bovenste koppeling te vervangen. Met een beetje geluk krijgen ze hem er vrij makkelijk tussenuit omdat het stuk stuurstang eronder inschuifbaar is, dat geeft de ruimte. M'n handen jeuken om het zelf 'even' te doen (het regent morgen toch), heb nog een koppeling van een 504 liggen. Zal wel niet passen :mrgreen: enne, bij Peugeot zullen ze dat wel niet goed vinden... :roll:

Wordt weer vervolgd.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Harrie » 23 jul 2011, 20:52

:shock: tja, maar toch goed dat je het gevonden hebt !
Dan kan Peugeot binnenkort een gerichte terugroep-actie regelen.

Laatst was SV605 weer gezellig op de koffie hier, en bij het afscheid heb ik even in z'n 5008 gezeten
ik heb ook , toen ik naast de auto stond, het stuur licht beetgepakt en kon het zo 2 á 3 cm heen en weer draaien
zonder enige weerstand... Steven klaagt er niet over, hij heeft er geen last van schijnbaar..
Maar die speling zit ook overduidelijk in die 5008.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 23 jul 2011, 22:17

Harrie schreef::shock: tja, maar toch goed dat je het gevonden hebt !
Dan kan Peugeot binnenkort een gerichte terugroep-actie regelen.

Laatst was SV605 weer gezellig op de koffie hier, en bij het afscheid heb ik even in z'n 5008 gezeten
ik heb ook , toen ik naast de auto stond, het stuur licht beetgepakt en kon het zo 2 á 3 cm heen en weer draaien
zonder enige weerstand... Steven klaagt er niet over, hij heeft er geen last van schijnbaar..
Maar die speling zit ook overduidelijk in die 5008.
grt, Harrie


Ja, die van hem is van dezelfde bouwmaand en hij heeft nog 10.000 km meer op de teller, dus verbaast mij niets.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 25 jul 2011, 21:42

Vandaag dealer gebeld, stuurstang met koppeling wordt besteld. Het eind is in zicht...

Wordt vervolgd.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor SV605 » 26 jul 2011, 21:24

@Bas : mooi dat je het gevonden hebt :D

@Harrie: er zit echt niet zoveel speling op hoor :mrgreen:

Tijdens 3300 KM in de vacantie over voor een groot deel behoorlijk hobbelige Tsjechische wegen heb ik geen verder geen verontrustende geluiden of bewegingen gevoeld, dus er is volgens mij bij mijn 5008 niet zo veel schokkends aan de hand :D
Als dat zo was, zou ik er ook geen seconde over na denken om in Duitsland met 4000 toeren in 6 de helling af te gaan ( Bas kan wel nagaan wat de snelheidsmeter dan aangeeft ) :shock:

Kortom, ik ben na 66000 Km zeer tevreden over zowel de 5008 als over mijn Winterswijkse Peugeotdealer :!:

Het enige wat mij verontrust is, dat de vering en stoelen van een Peugeot blijkbaar op VAG moeten gaan lijken :evil:

Hier is Peugeot volgens mij duidelijk niet op de goede weg, en ik ben niet de enige die dit moet constateren..
Dat het onvolprezen Franse comfort steeds meer verdwijnt kan een ieder die regelmatig in modernere Peuzen rijdt zelf duidelijk constateren, als klap op de vuurpijl is in de familie zelfs een ASG ( Scheel ) stoel in een 207 Outdoor geplaatst, dit was volgens mij zo'n 10 jaar geleden bijna ondenkbaar in een Peugeot :!:

Zelf bespeur ik na lange ritten een vreemd gevoel in mijn rug, dat mij soms doet vermoeden dat ze helaas iets
"te goed " naar de Touran hebben gekeken bij de ontwikkeling van de 5008 ...
Waar zijn de tijden gebleven dat mensen met rugklachten geadviseerd een Peugeot aan te schaffen ? :idea:

Groeten

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 27 jul 2011, 21:45

SV605 schreef:@Bas : mooi dat je het gevonden hebt :D

@Harrie: er zit echt niet zoveel speling op hoor :mrgreen:

Tijdens 3300 KM in de vacantie over voor een groot deel behoorlijk hobbelige Tsjechische wegen heb ik geen verder geen verontrustende geluiden of bewegingen gevoeld, dus er is volgens mij bij mijn 5008 niet zo veel schokkends aan de hand :D
Als dat zo was, zou ik er ook geen seconde over na denken om in Duitsland met 4000 toeren in 6 de helling af te gaan ( Bas kan wel nagaan wat de snelheidsmeter dan aangeeft ) :shock:

Kortom, ik ben na 66000 Km zeer tevreden over zowel de 5008 als over mijn Winterswijkse Peugeotdealer :!:

Het enige wat mij verontrust is, dat de vering en stoelen van een Peugeot blijkbaar op VAG moeten gaan lijken :evil:

Hier is Peugeot volgens mij duidelijk niet op de goede weg, en ik ben niet de enige die dit moet constateren..
Dat het onvolprezen Franse comfort steeds meer verdwijnt kan een ieder die regelmatig in modernere Peuzen rijdt zelf duidelijk constateren, als klap op de vuurpijl is in de familie zelfs een ASG ( Scheel ) stoel in een 207 Outdoor geplaatst, dit was volgens mij zo'n 10 jaar geleden bijna ondenkbaar in een Peugeot :!:

Zelf bespeur ik na lange ritten een vreemd gevoel in mijn rug, dat mij soms doet vermoeden dat ze helaas iets
"te goed " naar de Touran hebben gekeken bij de ontwikkeling van de 5008 ...
Waar zijn de tijden gebleven dat mensen met rugklachten geadviseerd een Peugeot aan te schaffen ? :idea:

Groeten

Steven


Hoi Steven, goed te lezen dat je al zo veel probleemloze km's hebt gereden. Met mijn 50k hobbel ik erachteraan, haha!

Ik denk toch dat mijn kruiskoppeling met speling incidenteel is. Als ik een 40 jaar oude kruiskoppeling uit de doos pak (met minstens 100k in de 'benen', dan zit daar 0, nada, noppes aan speling op! En zeker bij een moderne auto moeten deze toleranties minimaal zijn om een strak en solide stuurgedrag te garanderen. Blijkbaar heb jij dan ook geen speling, want ik zou onder huidige omstandigheden toch niet met 4.000rpm in 6 naar beneden willen.

Qua vering wil ik een nuancering aanbrengen: ik vind hem soepeler dan mijn vorige Touran en daarbij: je kunt domweg geen hoge (mpv) auto maken die EN strak stuurt EN soepel is geveerd. Dat staan de wetten van o.a. Newton ons niet toe. Een 508 is alleen door zijn lagere zwaartepunt al veel comfortabeler dan een 5008.

Dan je opmerking over de stoelen: er blijkt een groot verschil tussen de standaard met stof beklede stoelen en de stoelen met het leerpakket die ik heb. Mijn stoelen zijn heerlijk zacht en geven daarbij wel zeer goede steun (en hebben diverse stelmogelijkheden). Ik zou iedere rugpatient ze aanbevelen... De stof beklede stoelen (mijn schoonpapa heeft een 3008 met stof) zijn idd erg hard. De stoelen in mijn vorige auto (Touran) waren dramatisch, daarmee ben ik het dus met je eens!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Manitoba » 28 jul 2011, 07:40

Koffiemolen schreef:
...
Dan je opmerking over de stoelen: er blijkt een groot verschil tussen de standaard met stof beklede stoelen en de stoelen met het leerpakket die ik heb. Mijn stoelen zijn heerlijk zacht en geven daarbij wel zeer goede steun (en hebben diverse stelmogelijkheden). Ik zou iedere rugpatient ze aanbevelen... De stof beklede stoelen (mijn schoonpapa heeft een 3008 met stof) zijn idd erg hard. De stoelen in mijn vorige auto (Touran) waren dramatisch, daarmee ben ik het dus met je eens!


Bas, jij hebt toch achteraf ingebouwd leer, dus niet af-fabriek? Dat betekent dan toch dat er dezelfde stoelen in jouw 5008 staan als in een versie zonder (achteraf) leer?

Greetz,
Walter.
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 28 jul 2011, 16:10

Manitoba schreef:
Bas, jij hebt toch achteraf ingebouwd leer, dus niet af-fabriek? Dat betekent dan toch dat er dezelfde stoelen in jouw 5008 staan als in een versie zonder (achteraf) leer?

Greetz,
Walter.


Jawel, volgens mij wel, maar feit is dat ze veel beter zitten. Ik heb ze ook vergeleken in proefritten en bij Peugeot Experiene. Volgens mij heeft leren bekleding een eigen opvulmateriaal aan de binnenzijde waardoor de zittingen zachter worden.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 01 aug 2011, 21:33

Update 1 augustus: vanavond ( :!: ) belde de Peugeotdealer om te melden dat ze een nieuwe stuurstang met koppeling hebben besteld en hebben we een afspraak gemaakt voor eind augustus om hem in te bouwen.
Dealer geeft aan dat het afwachten wordt hoe het resultaat is, omdat de showroommodellen ook dezelfde lichte speling vertonen. Het onderdeelnummer is inmiddels echter wel gewijzigd, dus dat geeft hoop...

Wordt weer vervolgd!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Harrie » 01 aug 2011, 22:25

Koffiemolen schreef:Update 1 augustus: vanavond ( :!: ) belde de Peugeotdealer om te melden dat ze een nieuwe stuurstang met koppeling hebben besteld en hebben we een afspraak gemaakt voor eind augustus om hem in te bouwen.
Dealer geeft aan dat het afwachten wordt hoe het resultaat is, omdat de showroommodellen ook dezelfde lichte speling vertonen. Het onderdeelnummer is inmiddels echter wel gewijzigd, dus dat geeft hoop...
Wordt weer vervolgd!
Uh ? nieuwe showroom-modellen hebben ook de speling ? dat zou betekeken dat het probleem bij PSA France nog niet / niet lang bekend is :?:
als de nieuwe een ander onderdeelnummer heeft, zou dat misschien betekenen dat er recent een wijziging is doorgevoerd.
ik ben benieuwd...
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 02 aug 2011, 20:45

Harrie schreef:Uh ? nieuwe showroom-modellen hebben ook de speling ? dat zou betekeken dat het probleem bij PSA France nog niet / niet lang bekend is :?:
als de nieuwe een ander onderdeelnummer heeft, zou dat misschien betekenen dat er recent een wijziging is doorgevoerd.
ik ben benieuwd...


Klopt, en die constatering had ik vorig jaar ook al gedaan: toen hadden alle showroommodellen die ik checkte dezelfde speling. Ik, en de technieten van de dealer met ij, dachten toen nog dat het lager zat, in het stuurhuis dus. Dezelfde speling heb jij bij de 5008 van Steven ook gevoeld. Het zit in de koppelingen aan het einde van het bovenste deel van de stuurkolom.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 25 aug 2011, 21:36

Koffiemolen schreef:Vandaag dealer gebeld, stuurstang met koppeling wordt besteld. Het eind is in zicht...

Wordt vervolgd.


Groot nieuws: PROBLEEM OPGELOST!!!!

Gisteren is de op mijn verzoek bestelde stuurstang (het is een onderdeel in 1 geheel met stuurnaaf en behuizing samengebouwd, dus eigenlijk de complete stuurkolom) gemonteerd en gisteravond kon ik de 5008 ophalen.
Het nieuwe onderdeel heeft een NIEUW nummer gekregen, en dat gaf al hoop. De oude stuurstang in de hand gehad en er zat inderdaad goed voelbare speling in het bovenste kniegewricht net onder de stuurnaaf.
Deze gaat terug naar 'les laboratoires Peugeot' voor nader onderzoek.

Vandaag uitgebreid testgereden en zoals verwacht: de speling is weg en mijn 5008 stuurt nu dus echt superstrak en stil. Wat een genot! Ik heb er flink wat geduld voor moeten opbrengen, maar dan heb je ook wat. Ik heb vermoedelijk nu een van de best sturende 5008's van Europa.... :lol:

Wie tekent alvast in voor het moment dat de 5008 uit de lease gaat? :mrgreen:

Op naar de 60.000!!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor BRAM » 25 aug 2011, 21:48

Bas, proficiat. eindelijk dus de auto zoals je haar wilt hebben.

Ben je nu zo verschrikkelijk precies en pietluttig, dat jij de speling wel opmerkt en de overige 5008-rijders niet.

Dat de Peugeot laboranten dit zelf nooit heb opgemerkt, blijf ik na het lezen van je hele relaas, zeer opmerkelijk vinden.

Maar gelukkig is het nu opgelost.

Nogmaals, nog veel plezierige en veilige kilometers toegewenst, van een jaloerse V. G... V...... Bl.. Mo....-rijder ( met nog maar 5000 km op de teller.)

Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor SV605 » 25 aug 2011, 21:51

Hoi Bas,

gefeliciteerd !!

de aanhouder wint, wie weet krijg ik ook nog wel een keer een steering up-grade ? :wink:

Sinds vandaag wel 70.000 ( probleemloze ) Km's op de klok :mrgreen:


Groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Harrie » 25 aug 2011, 22:53

Gefeliciteerd Bas !
en nu nóg meer, zeg maar extreem genieten van je mooie 5008.

ik heb wel interesse als het leasecontract eindigd.
grt, Harrie

@ SV605: waarom voel ik die speling wel in jouw 5008 en jij niet..?
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 26 aug 2011, 23:22

Tja, bij mijn 5008 was er weinig pietluttigheid nodig om vast te stelen dat er speling op het stuur zat, behalve ee rammelend/ klapperend gevoel gaf het ook lawaai dat door alle medepassagiers kon worden gehoord op slechte ondergronden. De dealer heeft dan ook bevestigd dat mijn 5008 deze speling had. Daarnaast is door mij, maar ook door de dealer, vastgesteld dat andere 5008's (showroommodellen) het ook hebben, zij het in iets minere mate, maardat is een kwestie van tijd. Bij de 3008 van mijn schoonvader (35k) wordt het ook steeds erger, dus ik weet zeker dat de 5008 van Steven er een stevige speling in heeft zitten.
Er is nu een nieuw onderdeelnummer, dus of van andere fabrikant, of een modificatie. Maar in elk geval vrij van speling en dus beter dan toen mij 5008 nieuw was.

Vandaag belandde ik op de autosnelweg A348 t.h.v. Rheden in extreem noodweer. Ik heb heel wat km's gereden in mijn leven, maar nog nooit heb ik het zo slecht meegemaakt: het zicht was slechter dan in de wasstraat en we kwamen op de linker (!!) rijbaan tot stilstand. Later op de vluchtstrook. Ging gelukkig goed. Ik ben geen schijterd achter het stuur, maar je KON niet verder rijden. Od het de felle hagel was of niet: bij het angstig naar boven kijken naar m'n glazen gevechtskoepel constateerden we een scheur van 30 cm in het panoramadak.

Dus ik mag mijn auto binnenkort weer naar de dealer brengen voor een nieuw glazen dak. Ben blij dat ik geen eigen risico bij schades betaal, want ik zit in 2011 zeker al dik over de 3 mille schade heen, allemaal stomme overmacht natuurlijk (vallende platen op de snelweg en dat soort onheil). Dus sorry mensen, de premies gaan in 2012 omhoog!
Je ziet het Harrie: ik houd hem netjes voor je... :mrgreen:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 22 sep 2011, 13:54

Update: na een aantal duizenden kilometer nog steeds volledig spelingvrij en dus superstrak sturen. Heerlijk! Wat een auto!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor jan-03 » 22 sep 2011, 20:09

Glazen dakje wel hagelsteenbestendig?? Mooi dat het nu verder allemaal naar tevredenheid is met deze prachtige auto..
gr Jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 20 dec 2011, 23:16

Inmidels bijna 65 k gereden. Net grote beurt gehad waarbij het panoramadak is vervangen (scheur in wegens hagel afgelopen augustus).
I.v.m. rugklachten zat ik een week aan huis gekluisterd, mocht niet deelnemen aan het verkeer vanwege medicatie (inmiddels hersteld).
Grote service: de dealer uit Wageningen kwam de 5008 thuis ophalen en bracht hem 2 dagen later ook weer netjes terug, nog gewassen ook! Tevens een lelijke kras (dader onbekend) weggepoetst en interieur gestofzuigd (was ik sinds de verhuizing niet meer aan toe gekomen).
Nieuw dak heel netjes geplaatst en naast een grote beurt ook de pakking van een verstuiver vervangen die bleek te lekken, ontdekte men. Dat scheelt vermoedelijk brandstof (hoewel zuing als altijd, overall nog altijd 6,2 liter/100 km) maar vooral geluidsproductie op hogere snelheden.
Verder software geupdated zodat ik nu de dagrijverlichting (in 2010 nog niet verplicht) heb kunnen programmeren, hoef ik niet meer het hele jaar op dimlicht te rijden en kan dus gebruik maen van de automatische stand v/d lichtsensor.
En er is als productupdate (?) een nieuwe paravan met fijner gaas gemonteerd zodat ik geen blaadjes meer in het ventilatiesysteem krijg (zoooo jaren '70...). Overigens helpt de nieuwe plek bij huis ook: geen irritante berkenbomen meer.
Het blijft een heerlijke auto, op naar de ton (volgend jaar).
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Harrie » 20 dec 2011, 23:24

rij er niet té veel mee, alvorens ik die geweldige 5008 van je overneem ! :mrgreen:

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 22 dec 2011, 13:13

Harrie schreef:rij er niet té veel mee, alvorens ik die geweldige 5008 van je overneem ! :mrgreen:

grt, Harrie


Nou, op de huidige voet zal het wel 150-160k worden (leasecontract loopt 4 jaar of 160k).

Nu zou ik dinsdag de winterbanden bij de KwikFit laten monteren (6 weken wachttijd) maar bleek dat ze de slotbout kapot hebben gedraaid. Die is nu bij Peugeot besteld en dan moet ik opnieuw een afspraak plannen. Vreselijk die verschillende verplichte adressen, ik heb het liever zelf in de hand. Uiteindelijk kost mij een lease-auto zo wel veel geregel en dus tijd. Ik denk truwes dat ik dit jaar de winterbanden oversla. Op zomerband is de remweg onder alle omstandigheden korter, slechts bij ijs en sneeuw uitgezonderd. Maar statistieken leren dat dat maar 0,?? % van de totale rijtijd is.
Liever heb ik de winterbanden op velg thuisliggen, dan gooi ik ze eronder als het moet, en er ook zsm weer van af. Eigenlijkm oet je met winterbanden net zo omgaan als met sneeuwkettingen: je moet ze bij je hebben, voor de omstandigheden. Maar ja, de commercie hè....angst en onwetendheid verkoopt nu eenmaal hartstikke goed.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Veel lief, steeds minder leed nieuwe 5008

Berichtdoor tout est beau avec une... » 22 dec 2011, 14:16

Om de kosten te drukken werken leasemaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen met goedkope adresjes.
Gevolg hiervan is dat er een of andere kneus aan je auto komt te werken waar jij veel geld voor betaald hebt, of zoals jij (en ik), dagelijks voor je werk van afhankelijk bent.
Echt een trieste ontwikkeling! Maar je wordt gewoon gedwongen.

Je mening met betrekking tot de winterbanden deel ik niet (meer) met je.
Zelf dacht ik eerder ook dat het pure commercie van de bandenhandel was om in Nederland op winterbanden te rijden.
Nadat ik in december een paar jaar geleden een rijvaardigheidstest heb gedaan ben ik echter wel overtuigd dat je met winterbanden veel meer grip hebt als met zomerbanden.
Let er alleen maar eens op hoe vaak je ABS ingrijpt in dit jaargetijde op bijvoorbeeld klinkerwegen en dergelijke: met winterbanden duidelijk minder vaak.
Maar dat is mijn mening.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten