Einde lief en leed Peugeot 5008

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Einde lief en leed Peugeot 5008

Berichtdoor Koffiemolen » 07 apr 2010, 15:42

Dit topic aangepast en uitgebreid, lees actueel verder vanaf pagina 10.

Mijn 5008 weegt ruim 1500 kg en heeft een krachtige HDi-motor met veel koppel. Je zou zeggen: DE idelae trekauto voor je sleurhut of trailer.

Nee hoor. Mijn 5008 mag dus maar 1050 slepen (geremd)!!!

Mijn 504 en 505 wegen minder, maar mogen een stuk meer trekken. Mijn pa heeft een 406 van 1200 kg met een simpel 1.8'tje maar die mag er 1400 of 1500 kg achter hangen. IUk denk dat 1400 kg achter mijn 5008 toch echt een stabielere combi oplevert.

Is dit beleid om het anatal sleurthutten op de weg te reduceren? Weet iemand of er strengere normen bij toelating wordne egsteld door de RDW? Ik vermoed van wel. Straks moiet je voor een beetje sleurhut een zware bus kopen, want zware personenauto's komen er steeds minder met de huidige CO2-wetgeving....
Laatst bijgewerkt door Koffiemolen op 28 feb 2014, 11:54, in totaal 10 keer bewerkt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor rick » 07 apr 2010, 19:31

Ligt meer aan de constructie onder de auto.
Mijn busje weegt 1620 kilo (VW Transporter 2.5 TDI 75 kW) en ik mag 1700 kilo trekken. Zelfde busje, andere uitvoering mag 2000 kilo trekken. Trekhaak is goedgekeurd tot 2500 kilo.

Het heeft ook met het maximale laadvermogen te maken, mijn busje mag namelijk totaal 2800 kilo wegen. Het maximale treingewicht is 4500 kilo voor alle VW Transporters van dit type.

Zo mocht mijn vorige 205 800 kilo geremd trekken (auto woog leeg op kenteken 894 kg).

mvg Rick
205 Terberg 2,1 TDI '92
rick
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 05 apr 2007, 21:21
Woonplaats: Obdam

Berichtdoor GoodOldDiesel » 07 apr 2010, 20:20

Terwoordig is dit meer aan de hand, begreep dat dit ook met de milieu normen had te maken, de afstelling van de motor en roetfilter ed... anders wordt alles te zwaar belast.... evenals dat men kleine motoren in grote auto's plaatst om maar een goed energielabel en bijtelling te creeeren

De 1.6 is natuurlijk geen wonder op wielen tenslotte....
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Harrie » 07 apr 2010, 21:01

Volgens mij bepaald de fabrikant, voor 5008 dus Peugeot, de maximale trekgewichten, net zo als de max. daklasten, max. as-lasten, etc.,.
Dit houd ook verband met hoe stevig een auto is, en of de trekhaak is bevestigd, aan langsbalken of slechts aan dun blik.
Tevens is de 5008 zelf al zwaar, en met in nood, als de geremde aanhanger zelf niet of minder remt,
ook de aanhanger nog steeds kunnen afremmen. De remmen zullen daarop berekend moeten zijn.
Ook zal zoals hierboven beschreven, het milieu mee kunnen spelen, zwaarder trekken is meer uitstoot.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor SV605 » 07 apr 2010, 21:20

toch bevreemd dit verhaal mij ook :

toevallig dit weekend vacantie plannen gemaakt en via het kenteken van de fraaie 5008 met speciale leren bekleding hier op her forum het max. trekgewicht geremd van de 5008 1.6 HDi bekeken en mijn eerste gedachte was :..... dit moet een tikfoutje zijn; ze bedoelen zeker 1500 KG :!: Maar blijkbaar niet dus :?: :evil: :evil: :shock:

Mijn 407 XS 2.0 mocht zelfs 1800 KG geremd hebben :shock:

Dit verschil is wel erg groot, ook is het verschil tussen geremd en ongeremd bijzonder klein.. :shock:

Voor een auto die vooral bedoeld voor de wat grotere gezinnen lijkt me dit op z'n zachtst gezegd geen pluspunt....
Het is dat de caravan die we gaan gebruiken vrij klein is, mijn oude caravan had ik dus ongveer leeg mee moeten nemen :roll:

Volgens mij zou Peugeot NL er goed aan doen dit op de een of andere wijze aan te passen, dit is zo geen verkoopargument.. :twisted:

Groeten :D
Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Berichtdoor Zwarte 203 » 07 apr 2010, 21:33

Wat Harrie schrijft klopt volgens mij ten dele.

De fabrikant bepaalt de technische laad/draag/trek vermogens. en de RDW de technische, dus wat er op je kentekenbewijs komt te staan.

Het zou best zo kunnen zijn dat de trek haak van de 5008 gekeurd is op 1080 kg.

Bij vrachtwagens is het zo, dat een trekhaak met een koppelpen van 50 mm 30 ton mag trekken, maar met een technische specificatie van de bevestiging kun je een ontheffing aanvragen tot bv 60 ton.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 apr 2010, 21:48

Het is echt gekkenwerk met die trekgewichten bij Peugeot. Voorbeelden zijn legio!

407 sedan 2.0 benzine, handbak, mag over het algemeen 1500 kg trekken.
407 SW 2.0 benzine, handbak mag over het algemeen 1400 kg trekken.
Tja, de SW is zwaarder (ongeveer 100 kg) zou daar het verschil vandaan komen?

We gaan verder.

Zelfde 407 SW, 2.0 benzine AUTOMAAT, 2004, mag 1000 kg trekken! De modellen van 2005 en jonger mogen 1100 kg trekken!

307 SW 1.6 hdi 90 pk uit de beginjaren mogen 1000 kg trekken, later is het ineens 1300 kg. Ook de laatste 1.6 hdi 110 pk mag zo'n 1300 kg trekken.

Bovenstaande voorbeelden heb ik allemaal gecheckt op rdw.nl

Je kan echt nergens van opaan! Het gekke is dat dealers het ook niet weten. Als jeje kentekenbewijs krijgt, weet je pas echt wat je mag trekken.

Ik kijk vaak tweedehands Peugeots en het trekgewicht check ik meteen bij de RDW. Dan kom je gekke dingen tegen.
Bij de 407club zijn al meerdere mensen in de problemen, omdat ze een te zware caravan trekken met hun 2.0 benzine automaat (volgens de RDW gegevens welteverstaan).
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Koffiemolen » 07 apr 2010, 21:48

Een aantal van jullie hypothesen zouden waar kunnen zijn. Wat in elk geval niet klopt is dat de 1.6 HDi er niet op zou zijn bestand. Ik bedoel maar: 270 Nm bij 1750 tpm is geen kattenpis. De 1.8 in de 406 van m'n pa levert amper de helft bij het dubbele toerental. Dus die hypothese valt af.

Dan de constructie: de 5008 is de veiligste Peugeot die ooit is gebouwd. Dit model scoort de hoogste scores tot nu toe. Hij doet trouwens niet onder voor de veel duurdere veiligste Volvo ooit: de XC60. Alleen de hoofdsteunen scoren iets lager.
Deze scores komen tot stand o.b.v. eenzijdige aanrijdingen die de crashtests zijn, ofwel: zijn gerelateerd aan het eigen gewicht. Een zware auto die dus ook nog eens goed scoort is dus vele malen steviger geconstrueerd dan een lichtere auto met een veel lagere score (om bijv de 406 maar eens te noemen, die scoorde in de jaren '90 met de veel minder strenge normen van destijds maar 2 sterren tegen bijv. 4 voor een 307). M.a.w. de stevigheid van de constructie kan hieraan ook niet ten grondslag liggen, want dan kun je een 1500 kg zware caravan echt veel beter achter een 5008 dan achter een 406-je hangen. Daarbij zit de trekhaak niet op blik maar op verstevigde langsbalken....Als ik dat vergelijk met de trekhaak van mijn 505 (die 200 kg meer mag trekken)......

En qua remmerij: de 5008 heeft 4 gigantische molenstenen rondom (schijven van grote diameter). De 406 van m'n pa heeft trommeltjes achter, maar mag toch veel meer slepen. Sowieso vind ik het remssteem op hoog niveau staan, veel beter ook dan va de VW Touran, ook geen lichtgewicht.
Daarbij ook nog eens heel veel remweerstand vanwege de zeer brede banden: (standaard) 215. De Touran had 205. En mocht toch veel meer trekken.

Ik denk toch dat we het moeten zoeken in strengere veiligheidsnormen en milieu-eisen.
Laatst bijgewerkt door Koffiemolen op 07 apr 2010, 21:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 apr 2010, 21:52

Net even een 308 SW 1.6 hdi 110 pk gecheckt bij de rdw: Mag 1500 kg trekken!

Heb wel eens gehoord dat Peugeot zich makkelijk van die trekgewichten afmaakt.
Zo van, oh kunnen we veilig trekken volgens jullie veilgheidsinstantie (RDW ofzo)? Prima! Klaar!
Terwijl als ze wat meer moeite doen, met testen oid, wel een fatsoenlijk trekgewicht een goedkeuring voor krijgen.

Heb ik dus van horen zeggen.
Laatst bijgewerkt door Bart-Peugeot op 07 apr 2010, 21:56, in totaal 2 keer bewerkt.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Koffiemolen » 07 apr 2010, 21:53

Bart-Peugeot schreef:Net even een 308 SW 1.6 hdi 110 pk gecheckt bij de rdw: Mag 1500 kg trekken!


Tja, nou snap ik er helemaal niks meer van!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 07 apr 2010, 22:35

Zwarte 203 schreef:Bij vrachtwagens is het zo, dat een trekhaak met een koppelpen van 50 mm 30 ton mag trekken, maar met een technische specificatie van de bevestiging kun je een ontheffing aanvragen tot bv 60 ton.
jaja.. vrachtwagens ( truck met oplegger ) heeft hier NIETS mee te maken!
tuurlijk is er verschil in KingPin, maar de schotel op de truck zit "muurvast" aan het logge chassis.
onvergelijkbaar ! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jan-Sietze » 07 apr 2010, 23:12

Grappig, 'mijn' bedrijfswagen even nagekeken:

VW Transporter TDI 96 KW DC 1.2
(Massa leeg voertuig 2.020 kg)
- autonoom geremd 2.500 kg
- middenas geremd 2.500 kg



De 406 V6 mag "maar" 1200 kg trekken, valt ook tegen...
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Harrie » 07 apr 2010, 23:18

Jan-Sietze schreef:De 406 V6 mag "maar" 1200 kg trekken, valt ook tegen...
:?: :shock: onze 406 1.8 16V ST Break 2001 mag 1500 kg geremd trekken!
en dat gaat ook nog prima, onze Knaus heeft een max totaalgewicht van 1500 Kg. En dat gaat al jaren prima, zelfs in de Elzas over hoge heuvels..
met redelijke bepakking en bagage, maar wel een zeer doordachte gewichtsverdeling. 8)
en een autotrailer met een 604 GTI ( 1460 kg ) er op, ging ook prima over 4 km.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jan-Sietze » 07 apr 2010, 23:27

Ja, je hebt gelijk :oops:
1500 kg voor de 406 , maar dat maakt niks uit - er zit toch geen trekhaak onder :wink:

De 405; die mag 1200 trekken.
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor A.BRANDHORST » 07 apr 2010, 23:46

De 505 2,2 autom. uit ´85 heeft als maxima

609 ongeremd
1265 geremd
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor GoodOldDiesel » 08 apr 2010, 08:19

Voor de juiste vergelijking zou men het maximaal toelaatbaar gewicht van de auto + het maximaal geremd gewicht aanhanger moeten vermelden. Ik denk, als je deze 2 opteld, steeds op een zelfde totaal komt.

Daarnaast zou je alleen verschillende modellen met een 1.6 moeten vergelijken.
Bovendien zit er nog wel eens verschil tussen automaat en handgeschakelt...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Koffiemolen » 08 apr 2010, 11:01

GoodOldDiesel schreef:
Daarnaast zou je alleen verschillende modellen met een 1.6 moeten vergelijken.
Bovendien zit er nog wel eens verschil tussen automaat en handgeschakelt...


Ja, ik dek dat we het -zeker met jouw laatste vaststelling- vooral moeten zoeken in de hoek van koelcapaciteit. Die verschilt per motor, maar ook per koetswerkvariant. Een totaal van verschillende factoren dus.

Het blijft een ogenschijnlijk simpel maar interessant vraagstuk!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Remco504coupe » 08 apr 2010, 13:42

Kan het zijn dat een wegklapbare trekhaak minder mag hebben? De zwakste schakel hiervan is wellicht de vergrendeling.

En zou het iets uitmaken dat je een zitrij achter de achter-as hebt?
Dat geeft meer asdruk op de achterkant... :?:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Bart-Peugeot » 08 apr 2010, 15:44

Remco504coupe schreef:Kan het zijn dat een wegklapbare trekhaak minder mag hebben? De zwakste schakel hiervan is wellicht de vergrendeling.

Trekgewichten waar we hier over spreken zijn gewoon de gewichten zoals bekend bij de RDW. De meeste trekhaken hebben geen probleem met dit gewicht.

De uitzonderingen die ik weet: tbv een VW transporter zijn er haken die een meer of minder kogeldruk aankunnen.

Maar goed, de haak zelf staat los van bovenstaande discussie.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Zwarte 203 » 08 apr 2010, 19:42

Dat ben ik niet helemaal met je eens, als het goed is dan zit er bij de auto een specificatieblad van de trekhaak.
Zou je een andere trekhaak monteren dan zou in principe de auto opnieuw gekeurd moeten worden.

@ harrrie:

Het heeft er zoveel mee te maken dat het een voorbeeld is, en dan met name om duidelijk (te proberen) te maken dat een vershil in trekhaken en bevestiging ook een ander trekgewicht kan maken.

ik kan me voorstellendat het bij auto's ook zo is, en dan met name met de wegklaphaken.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor Harrie » 08 apr 2010, 19:54

Zwarte 203 schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens, als het goed is dan zit er bij de auto een specificatieblad van de trekhaak.
Zou je een andere trekhaak monteren dan zou in principe de auto opnieuw gekeurd moeten worden.

Die aanvullingsbladen bestaan al véééle jaren niet meer..., RDW keuren na montage v.d. trekhaak ook niet.
Dit is al sinds het gele kentekenbewijspapier vervangen is door het huidige groene ( grijs kentekenpapier even buiten beschouwing gelaten )
Het max. te trekken gewicht ongeremd en geremd staan sindsdien op kentekenbewijs Deel 1, 2e blad,
en ongeacht of er wel of geen trekhaak onder zit, nog welk merk en type trekhaak er onder zit.
résumé: door de fabrikant bepaald.
Zoals Bart-Peugeot al schreef: max. kogeldruk wordt bepaald a.d.h.v. opgave fabrikant i.c.m. fabrikant trekhaak i.v.m. constructie
van die trekhaak en wel/niet afneembare kogel.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Zwarte 203 » 08 apr 2010, 21:32

Ok, dat bewijst maar weer eens, dat ik beter thuis ben in oldtimers.
Die met het gele kentekenbewijs.

Dat neemt niet weg dat ik het raar vind dat het niet zo geregeld is als bij de vrachtwagens.
Maar dan gaan we wel heel erg off-toppic.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor Koffiemolen » 09 apr 2010, 10:57

Remco504coupe schreef:
En zou het iets uitmaken dat je een zitrij achter de achter-as hebt?
Dat geeft meer asdruk op de achterkant... :?:


Heb ik niet. Heb een 5-persoons. Ik hoef geen busje...
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor rick » 09 apr 2010, 21:01

Ach, de trekgewichten kijk ik wel naar voor de bekeuringen maar meestal kun je het grof ovverschrijden zonder dat er iets fout gaat. Zitten genoeg veiligheden ingecalculeerd natuurlijk.

Heb hier nog een Volvo V40 2.0
leeg gewicht: 1265 kg
trekgewicht ongeremd: 500 kg
trekgewicht geremd: 1400 kg

Dus ach...

mvg Rick
205 Terberg 2,1 TDI '92
rick
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 05 apr 2007, 21:21
Woonplaats: Obdam

Berichtdoor chr. » 09 apr 2010, 21:18

Koffiemolen schreef:
Bart-Peugeot schreef:Net even een 308 SW 1.6 hdi 110 pk gecheckt bij de rdw: Mag 1500 kg trekken!


Tja, nou snap ik er helemaal niks meer van!


Ik ook niet :oops: .

een vriend van mij met zijn freelander mag 1000 kg trekken.
Nu zal je denken zo'n auto met een stevig chassis mag meer trekken, dus niet.

Denk dat je de vraag over de treklast ''5008''gewoon kan beantwoorden op z'n alller simpelst;
dat de carrosserie niet berekend is op te zware last en ook de rem installatie speelt hierbij een belangrijke rol.
En of er nu een trekhaak op zit met afneembare kogel heeft geen rol in deze.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten