Koffiemolen schreef:Michael schreef:Ik lease mn auto's niet, te duur en geen vrijheid .
Die keuze heb ik niet! Staat wel veel ander moois tegenover.
De oplettende lezer had het misschien al gezien: in onderstaand lijstje heeft de 5008 plaatsgemaakt voor de Volvo XC70.
Tijden veranderen en omdat het leasebeleid van mijn werkgever nu nog verder is uitgekleed qua keuzemogelijkheden plus dat er t.g.v. reorganisatie veel gebruikte auto's (met veelal hoge kataloguswaarde en 25% bijtelling) in de pool zitten heb ik na enig getouwtrek met mijn werkgever afstand mogen doen van de lease-auto en rijd ik nu met km-vergoeding. Het leasecontract van de Peugeot 5008 liep 19 maart af maar omdat ik de Volvo inmiddels al in bezit heb mocht ik de Peugeot eerder inleveren. Een blok aan het been minder, want anticiperend op dit scenario reed ik sinds 1 januari alleen nog zakelijk met de 5008, dus stond hij in de weekenden als extra auto eerder in de weg dan dat ik er lol van had. En o.b.v. ultieme keuzevrijheid heb ik gekozen voor een auto die ik al jaren erg mooi vind, de ideale samensmelting van robuust, elegant, chique maar nooit patserig.
De 5008 is nu dus voor een zacht prijsje met 127.000 km te koop via BLOC (Businesslease Occasion Centre).
Persoonlijk zou ik hem om meerdere redenen niet kopen. In zijn algemeenheid dan, want als je wel voor een 5008 HDi van 2010 gaat heeft de mijne een aantal USP's die andere van hetzelfde bouwjaar niet hebben. Dat betreft een nieuw gemodificeerde stuurkolom dat alleen op aangeven van klachten door de dealer (garantie) wordt vervangen en een fraai leerpakket dat je niet vaak in een 5008 tegenkomt. Qua stuur: de meeste eigenaren zijn zich niet bewust van de speling op de kruiskoppelingen van het eerste type stuurhuis (3008 en 5008) en rijden daar dus nog vrolijk (?) mee rond. Ik heb 2 eerste type stuurkolommen gehad en na productmodificatie dus een 3e en die was goed (nazomer 2013 gemonteerd). Ik heb dus het leeuwendeel van de leasecontractperiode met een onvolmaakte stuurinrichting rondgereden. Met veel ongemak en ergernis tot gevolg. Laatste zomer op Corsica was het echt rampzalig. Slechte wegen, de spelingen gaven enorm veel lawaai (metaal op metaal klapperen) in het interieur. Jammer dat het nu pas is opgelost, ook seriematig. Mijn schoonvader had een 3008 van eind 2009 die had het ook (heeft ie niks aan laten doen). Zijn nieuwe 3008 van herfst 2013 heeft het niet meer.
Om verder kort te gaan nog wat ander leed die voor mij wel mede bepalen dat ik privé geen 5008 zou kopen:
-opnieuw schimmels in het climate control systeem (gezwollen luchtwegen, stank) -> opnieuw gereinigd
-defect mechaniek van stoel RA
-afgebroken verstellingshandle passagiersstoel (is hooguit 3x versteld in de levensduur) -> vastgelijmd
-ruitensproeiers vielen uit, pomp liep wel: gebroken slang t.h.v. scharnier motorkap t.g.v. defect bevestigingsklemmetje van een hoog made in China gehalte -> beu om naar dealer te gaan, dus zelf met siliconenstent gerepareerd -> beter dan ooit!
-luidruchtig onderstel sinds ongeveer 100.000 km -> droge silentrubbers? -> niet laten onderzoeken
-trilling in stuur bij ca 125 km/u -> bleef terugkeren ondanks 2x per jaar bandenwissel met balanceren en af en toe uitlijnen
-zeer onnauwkeurige km-teller -> kwam ik achter t.g.v. rittenadministrate met GPS-app. Er staat nu 127.000 op de teller, maar ik vermoed dat het maar amper meer dan 115.000 km's zijn (voordeel: ik heb met de 5008 nooit een boete voor te hard rijden gehad)
In zijn algemeenheid zou ik een 5008 niet prive kopen omdat hij relatief duur is in de exploitatie vanwege de matige bouwkwaliteit, maar ook vanwege het hoge omslagpunt met huidige diesleprijzen. Verder kun je er geen caravan mee trekken vanwege zijn lage max trekgewicht (max 1050!!) t.o.v. hoog eigen gewicht (wat raar is).
Waar je hem wel voor moet kopen zijn: goede stoelen, in mijn geval het leerpakket, relatief lage verbruik (6,3 liter/ 100 km overall) en praktische mogelijkheden plus ruimte.
Al met al vond ik het voor een 'busje' een hele fraaie auto met een prettige zit, fijne dieselmotor (wel relatief veel toeren op de snelweg), laag verbruik en ruimte (hoog). Daarmee was het een ideale auto in de afgelopen levensfase met net geboren en peuterende kinderen. Nu past een gewone grote stationwagon beter bij mij. De hoge zit ben ik echter gaan waarderen. Daarnaast zocht ik naar robuuste bouwkwaliteit, een hoog actief en passief veiligheidsniveau, een fijne automaat en 'wat extra power' achter de hand (onder de voet). En toen kwam ik per ongeluk bij een Zweedse Peugeot uit...