discussie: trein, elektrisch, files, milieu: MOBILITEIT

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

discussie: trein, elektrisch, files, milieu: MOBILITEIT

Berichtdoor brecht » 11 nov 2009, 10:58

Op een ander topic (deze dus) kwam een beginnende discussie los over auto's elctrisch rijden, ns vertragingen, kortom: mobiliteit. Vond t een interessante discussie in de buurt van mijn vakgebied, maar nogal off topic. Vandaar hier verder. Ben benieuwd hoe jullie er over denken. Ik zal vast aftrappen met wat persoonlijke statements:

trein is voor mij een ideaal vervoersmiddel
electrisch rijden heeft de toekomst
oldtimers worden puur ter recreatie

wie een beter titel weet mag ook een steentje bijdragen :-)
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor Brownie » 11 nov 2009, 11:11

Elektrisch rijden heeft wel de toekomst, nu de capaciteit van accu's snel toeneemt. Het grote probleem van elektriciteit is altijd de opslag geweest. Verder is het ideaal, elektriciteit kun je uit alles halen van energie bevat (olieen, wind, zon) en het wordt gebruikt in praktisch alle industrieen. Alleen grootschalige opslag is nog een probleem.

Mijn visie voor de (verre) toekomst, is dat persoonlijk auto verdwijnt, net als de bus. Ik denk dat er uiteindelijk overal, in alle straten kleine shuttles komen te staan, waar je in kan stappen en je bestemming kan intoetsen. Door GPS en sensor zal hij je dan naar de plek van bestemming brengen. Geen menselijke invloed meer dus. De shuttles weten van elkaar waar ze zijn en hoe snel ze gaan. Dus wel lekker bumperkleven, maar nooit meer ongelukken.

Dit lijkt misschien nog wel toekomstmuziek, maar het kan sneller gebeuren dan je denkt. De meeste auto hebben immers al GPS en sommigen kunnen al automatisch fileparkeren. Nog maar een paar stappen en we hebben een volautomatische auto.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor brecht » 11 nov 2009, 11:24

haha! file parkeren, dat zat laatst op een prius die ik mee had. Hij deed 5x over een plekje waar ik hemzelf zo in had geprikt. Maar goed wel leuk, stuur los, rem los... gaan!

Ik denk niet dat auto's verdwijnen, kan me niet voor stellen dat mensen dat stukje individualisme en uitstraling af gaan staan. (ik niet in ieder geval!) Wel slimmer gebruik ervan zoals jij met je shuttles bespreekt.

Electrisch heb je gelijk denk ik, accu;s zijn (NU NOG!) een probleem. we vervangen de ene delfstof (aardolie) voor de andere (Lithium) die ook op raakt. Met de huidige electrische hype gaat de accu techniek met sprongen voor uit,maar of t rendabel en echt duurzaam kan worden?

deze franse jongens bouwen auto's die letterlijk rijden op lucht!
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor Evert G.D » 11 nov 2009, 13:18

De auto is in onze samenleving het belangrijkste vervoermiddel van deur tot deur. In elektrisch rijden geloof ik niet. Een elektrische auto blijft een 'auto op batterijtjes', tenzij de actieradius fors toeneemt en ook de laadtijd beperkt wordt tot enkele minuten. Daarbij komt nog eens de vraag of het elektriciteitsnet het wel aan zou kunnen als Nederland massaal aan de elektrische auto zou gaan. Verder is elektrisch rijden slechts verplaatsen van uitstoot naar een andere locatie dan de uitlaatpijp van de auto. Voordeel hiervan is wel dat binnensteden schoner blijven. Om de capaciteit van het Nederlandse elektriciteitsnet te waarborgen, zou het goed zijn als massaal wordt ingezet op kernenergie in plaats van de huidige, vervuilende centrales.

Meer geloof ik in hybride techniek en alternatieve brandstoffen als waterstof of alcohol. In sommige Zuid-Amerikaanse landen rijdt een groot deel van het wagenpark overigens al jaren op alcohol. Zoveel aanpassingen zijn daar niet voor nodig ten opzichte van een traditionele benzinemotor en de uitstoot is vele malen minder.

Wat mobiliteit betreft: ik voel mij zeer nauw verwant met de opvattingen van de stichting Pro Auto (www.proauto.nl): meer ruimte voor de auto in Nederland, parkeertarieven omlaag, en maximumsnelheden afschaffen waar dat kan en zeker géén 'rekeningrijden', want we betalen ten opzichte van andere landen al genoeg accijns op motorbrandstoffen (o.a. het onterechte Kwartje van Kok, dat was 'tijdelijk', weet u het nog??). Ook in de jaren zeventig zijn een aantal 'tijdelijke' heffingen ingevoerd, die nooit zijn teruggegeven.

Klassiekers uitsluitend recreatief gebruiken ben ik persoonlijk zeer voor, maar ik wens niet opgelegd te krijgen hoe ik mijn klassieker moet gebruiken. Op mooie dagen is 'ie ook weleens de klos voor een zakelijk ritje en ik wens geen controlerende overheid die mij daarvoor een boete oplegt. Er wordt in Nederland al veel te veel gecontroleerd (kijk bijvoorbeeld naar het grote aantal camera's op de snelwegen en het astronomische aantal telefoontabs). Wie dagelijks met z'n klassieker wil rijden, moet dat kunnen doen. Al zou daar misschien wel tegenover moeten staan dat je in zo'n geval normaal motorrijtuigenbelasting zou moeten betalen en bij recreatief gebruik niet.

Waarbij ik wel aanteken dat er uiteraard oog moet zijn voor natuur en milieu bij het aanleggen van wegen. Zo was het plan om een tweede snelweg door Amelisweerd aan te leggen van de gekke. Goed dat daarvoor een andere oplossing wordt gezocht. Belangrijke natuurgebieden kunnen prima worden ontzien, al is het maar door bijvoorbeeld de aanleg van een tunnel als er toch een nieuwe weg moet komen.

Dan de NS, ofwel de trein. Een goed openbaar vervoer vormt de ruggengraat van het transport van personen en goederen. Er zou mijns inziens veel meer vracht vervoerd kunnen worden per spoor en binnenvaart, dat zou veel vrachtwagens schelen op de weg. Terwijl het net zo snel en efficient kan. Hoewel zelf een verstokte automobilist, neem ik soms de trein als dat qua bestemming beter uitkomt, bijvoorbeeld naar AmsterdamRAI of de Jaarbeurs Utrecht. Het treinkaartje is dan vaak ook nog goedkoper dan de kosten die je maakt voor brandstof en parkeren, gezien de schandalig hoge parkeertarieven in diverse grote steden.

In vergelijking tot de zware industrie en de luchtvaart is de auto slechts een heel kleine vervuiler, procentueel gezien. Ik denk dus dat er vooral bij de luchtvaart en industrie winst voor het milieu te behalen valt. Overheden kiezen echter vaak voor 'zichtbare' en 'voelbare' (vooral in de portemonnee) maatregelen om de bevolking te laten zien dat er echt wat gebeurt en om hun eigen portemonnee te spekken.

Een 'rechtse bal'? Misschien wel. Maar wie de motor van de auto figuurlijk uit zet, zet wel de motor van de economie uit. Want de auto is uiteindelijk de motor van onze economie.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Remco504coupe » 11 nov 2009, 15:45

In de trein ben al jaren niet meer geweest, en dat was ik ook niet van plan. Het kan ook aan mijn regio liggen, maar in Noord-en midden Limburg is het openbaar vervoer echt geen alternatief, helaas. Bovendien is het openbaar vervoer ook vervuilend, ik zie regelmatig lege bussen en treinen rijden, dan toch beter een enkele auto 's-avonds laat.

Dus dan toch maar de auto, maar hoe aangedreven?
Diesel: Toch wel erg vervuilend, en de bronnen raken uitgeput.
Benzine: Ook vervuilend, en ook deze bronnen hebben niet het eeuwige leven.
LPG: Minder vervuilend, maar ook hierbij spreken we de uitputtelijke bronnen van pacha mama aan.
Kool/lijnzaadolie: Wellicht een mogelijkheid als we de ruimte vinden voor de kweek, ik zou niet weten waar, landbouwgrond is bij de huidige overbevolking veel te kostbaar voor het gebruik van non-food productie.
Hybride: Deels een oplossing, creeert een afvalberg van accu's en heeft ook nog fossiele brandstof nodig.

Dan helemaal electrisch?

Het nadeel van accu's is, naast de beperkte opslagcapaciteit, de afvalberg.
Het nadeel van electrische auto's is inderdaad ook, dat je de vervuiling alleen maar verplaatst van de uitlaat naar de schoorstenen van de energiecentrales.

Kerncentrales zijn naar mijn mening niet schoon! Zowiezo zit je met ellenlange halveringstijden van het afval, die we vooral ver van ons bed ergens zien te dumpen.
Verder zijn nog niet alle consequenties bekend, ik vrees dat hier nog wel wat lijken uit de kast te voorschijn komen over enkele decennia.
Kernsplitsing is nog steeds gevaarlijk:Als het fout gaat hebben we het niet meer in de hand, neem het voorbeeld Tsjernobyl.

Als we eens kernfusie kunnen realiseren, schijnen we een onuitputtelijke energiebron te hebben. Of dit ooit mogelijk is, blijft, denk ik, nog lang een grote vraag.

Blijft er verder weinig alternatief over...wellicht toch waterstof?

Of maken we elk huis, elk gebouw, voor 100% zelfvoorziend voor hun energie dmv veel zonnecellen, zonneboilers, warmtepompen en windmolens met een vertikale as, die kunnen nl. bij elke windsnelheid blijven draaien, in tegen stelling tot de huidige molenparken, die maar tussen windkracht 4 en 8 actief zijn.
Dan kan elk gebouw zijn eigen auto opladen...
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor brecht » 11 nov 2009, 15:57

de vervuiling alleen maar verplaatst van de uitlaat naar de schoorstenen van de energiecentrales.

Die verplaatse vervuiling is dan wel veel minder, want een verbrandingsmotor in auto's is natuurlijk vele malen minder efficient dan die in een centrale, wel wat opslag/conversie verliezen natuurlijk. Maar toch veel efficienter èn duurzaam op te wekken als de centrale niet een kolencentrale is maar b.v. waterkracht.
...wellicht toch waterstof?...

waterstof moet ook electrisch opgewekt worden... kan daarna rechtstreeks verbrand worden, maar ook een electromotor voeden. Dan heb je een elctro-auto met eigen centrale :-)

Het jammere is dat we nog niet weten wat nu echt een haalbaar alternatief wordt. tot die tijd zal er denk ik wel op veel sporen ingezet worden. (ook weer goed voor de economie Evert!) Ik heb in een magazine thuis een mooi lijstje met bruikbare brandstoffen in auto's zal hem morgen proberen in te scannen.

@Evert: rechtse bal? weet t nog niet hoor je bent er zo te lezen in ieder geval wel mee bezig :-)

Wat mij tegen staat in de klimaatdiscussie (en ik een beetje in jouw verhaal proef): Heel veel beren op de weg zien. "Dit lukt niet, dat gaat nooit werken..." we moeten toch iets proberen?

Ook een dooddoener: iedereen probeert t probleem bij een ander te leggen. De automobilist: "auto's stoten procentueel toch niet zo veel uit, vrachtwagens zijn veel erger". De transportsector: "Transport is de motor van de economie en we hebben het al zo moeilijk laat de overheid maar ingrijpen". De overheid:" we hebben initiatieven nodig vanuit de maatschappij" Zo komen we natuurlijk nergens!

Om bij ons zelf te beginnen: Een auto ombouwen op biobrandstof als ethanol of methanol is niet zo moeilijk. heeft iemand dat al aangedurfd met zijn geliefde oldtimer peugeot?
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor Remco504coupe » 11 nov 2009, 16:31

brecht schreef:Een auto ombouwen op biobrandstof als ethanol of methanol is niet zo moeilijk. heeft iemand dat al aangedurfd met zijn geliefde oldtimer peugeot?


Hier weet ik weinig van af.
Ben benieuwd naar meer info:

Wat kost ombouwen?
Kun je dit zelf?
Waar kun je overal tanken?
Wat is de actiradius?
Wat kost tanken?
Hoe zit dat met wegenbelasting en accijns?
Is dit een onuitputtelijke bron van (schone) energie?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Brownie » 11 nov 2009, 17:05

Remco504coupe schreef:
brecht schreef:Een auto ombouwen op biobrandstof als ethanol of methanol is niet zo moeilijk. heeft iemand dat al aangedurfd met zijn geliefde oldtimer peugeot?


Hier weet ik weinig van af.
Ben benieuwd naar meer info:

Wat kost ombouwen?
Kun je dit zelf?
Waar kun je overal tanken?
Wat is de actiradius?
Wat kost tanken?
Hoe zit dat met wegenbelasting en accijns?
Is dit een onuitputtelijke bron van (schone) energie?


Ik rijdt al jaren probleemloos Peugeot 306, 505 en 604 op plantaardige olie. Kijk hier voor mijn laatste ombouw:

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Het is heel goed mogelijk, de dieselmotor is destijds ook ontwikkeld om te lopen op plantaardige olie. Diesel werd veel goedkoper, dus daar werd de focus opgelegd. Niettemin kunnen, zeker oudere diesel met weinig moeite op plantaardige olie lopen.

Tanken doe in Duitsland of België, in Nederland word het tegengewerkt, dus moet je leveranciers in het grijze circuit vinden. Officieel wil men het eigenlijk niet toestaan, maar er wordt niet actief vervolgd omdat de wet niet goed in elkaar steekt op dat gebied.

Wat betreft de prijs van olie: aan de pompen in Duitsland en Belgie ligt het ongeveer een dubbeltje onder de dieselprijs, maar ik gebruik de laatste tijd hollandse gebruikte olie van de frietboer, wel proffesioneel gezuiverd natuurlijk. Dan praat je over een literprijs zoals LPG. Verbruik en prestaties hebben er niet onder te leiden bij een goed ombouw.

Kijk ook op www.ppo.nu voor meer info

Alcohol/Ethanol is in Nederland eigenlijk onmogelijk, omdat er geen leveranciers zijn behalve de slijterij. :wink: maar in Brazilië rijdt een groot deel van het wagenpark erop, net als in Zweden. Deze ethanol word gemaakt uit biomassa.

In principe is het onuitputtelijk. De planten halen immers energie uit zonlicht en koolstof uit CO2 in de lucht. Het plantaardig materiaal van een plant word gebruikt voor energie winning waarbij de koolstof weer als CO2 de atmosfeer ingaat. Het probleem dat fossiele brandstoffen hebben, heb je niet bij plantaardig materiaal.

Hoe dan ook, is de energiebehoefte zo sterk groeiende dat het voor de toekomst geen enige oplossing in verband met het beschikbare landbouwareaal. Maar we moeten ook niet denken in 1 oplossing, dan worden we weer afhankelijk van 1 ding, zoals nu de oliesjeik. Allerlei dingen moeten we gaan gebruiken zodat we ook wat flexibeler zijn dan nu. Die zelfvoorzienende huisjes zouden wel een goede stap zijn denk ik.

Kijk ook hier: http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3096
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Brownie » 11 nov 2009, 17:24

Wat betreft de auto op waterstof en lucht, dat word nooit wat want dat rendement ligt eigenlijk per definitie lager dan een elektrische auto, doordat de brandstof geproduceerd moet worden met elektriciteit en energie verlies.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor brecht » 11 nov 2009, 17:33

wow! dat is in ieder geval veel info voor de dieselaars onder ons.

voor de benzine mensen (die naar ethanol kunnen) is dit een mooie link. Er kan dus getankt worden in Ned. Maar riant is het niet.

Ethanol en Methanol zijn slecht voor de benzine leidingen in het systeem, tank en leidingen moeten dus vervangen worden door een kunststof exemplaar. Ik twijfel nog of het ook voor de motor slecht zou kunnen zijn. Nog geen goede info gevonden. Vermogens blijven het zelfde. In Frankrijk zit er tegenwoordig standaard 5% ethanol in de benzine. We hebben hier eens een ford bi-fuel )die op ethanol zou moeten rijden met steeds hogere concentraties methanol gevuld (tot 85%) Auto functioneerde prima!

hier staat nog wat meer infor over ethanol inclusief nog meer links. Jammer dat de prijzen bijna gelijk zijn aan die van benzine. En dan daar rij je er ook nog minder ver op!
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor Brownie » 11 nov 2009, 17:42

brecht schreef:wow! dat is in ieder geval veel info voor de dieselaars onder ons.

voor de benzine mensen (die naar ethanol kunnen) is dit een mooie link. Er kan dus getankt worden in Ned. Maar riant is het niet.

Ethanol en Methanol zijn slecht voor de benzine leidingen in het systeem, tank en leidingen moeten dus vervangen worden door een kunststof exemplaar. Ik twijfel nog of het ook voor de motor slecht zou kunnen zijn. Nog geen goede info gevonden. Vermogens blijven het zelfde. In Frankrijk zit er tegenwoordig standaard 5% ethanol in de benzine. We hebben hier eens een ford bi-fuel )die op ethanol zou moeten rijden met steeds hogere concentraties methanol gevuld (tot 85%) Auto functioneerde prima!


Er zit dus toch schot in het aantal ethanol tankstations. Maar inderdaad, ethanol is net als biodiesel heel aggressief. Wees dus zeker dat je geschikte leidingen hebt. Oude auto's hebben dat in elk geval niet. Bovendien kunnen allerlei pakkingen er flink onder te lijden hebben. Saab levert al jaren zijn auto's standaard af geschikt voor ethanol. (overigens is methanol wel iets anders, nog aggresiever. Word onder anderen gebruikt in de productie van biodiesel)

In Nederland wordt tegenwoordig ook 5% biodiesel en ethanol bijgemengd. Zelfs die concentratie schijnt al tot problemen te hebben geleid bij oude auto's. Mijn advies is, ethanol/biodiesel is prima mogelijk voor nieuwe auto's, terwijl de gewone plantaardige olie het juist goed doet in oldtimers.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor brecht » 11 nov 2009, 17:49

Brownie schreef:overigens is methanol wel iets anders,
dat klopt daarom wilde we het ook proberen :-)

Brownie schreef: terwijl de gewone plantaardige olie het juist goed doet in oldtimers.
als ik dat in mijn oldtimer gooi gaat t nie goed hoor :wink:
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor Brownie » 11 nov 2009, 17:56

Brownie schreef: terwijl de gewone plantaardige olie het juist goed doet in oldtimers.
als ik dat in mijn oldtimer gooi gaat t nie goed hoor :wink:[/quote]

Correctie: oldtimers voorzien van een dieselmotor. :wink:

Maar on-topic: Ik denk wel dat alles uiteindelijk elektrisch wordt. Batterijen kunnen makkelijker recycled worden dan CO2 neem ik aan. Ik ben niet zo bang voor een afvalberg accu's.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Evert G.D » 11 nov 2009, 21:05

Het zou wel kunnen dat alles elektrisch wordt, maar dat zal nog jaren duren. Zolang de actieradius van een auto op elektriciteit niet meer bedraagt dan pakweg zo'n 200 kilometer en je daarna langdurig aan de 'lurk' moet, gaat dat 't niet worden. Denk maar 's aan een lange vakantierit. Zakenmensen maken ook vaak meer dan 200 kilometer per dag.

Elektrische auto's komen pas in de picture als er een actieradius van pakweg 600 / 700 kilometer kan worden gehaald. Dan denk ik nog eerder aan een elektromotor die gevoed wordt door een brandstofcel, dan aan een stekker. Want als we om 18.00 uur massaal onze auto aan de stekker leggen, gaat het elektriciteitsnet totaal plat, als het niet fors wordt uitgebreid de komende jaren.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Brownie » 11 nov 2009, 21:16

Uiteraard gaat dat nog lang duren, maar die kant gaan we wel op hoor. De ontwikkelingen gaan snel de laatste jaren. Te beginnen met de kleine stadsautootjes. Die zie je al wel eens elektrisch, in London bijvoorbeeld zijn ze vrij populair.

Of het zo belastend zou worden voor het net vraag ik me vraag. We doen toch ook allemaal het licht en de TV aan 's avonds? De hoogste belasting van het net is nu tijdens kantooruren. Bovendien mogen we aannemen (hopen) dat de capaciteit van het net meegroeid met de behoefte.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Koffiemolen » 11 nov 2009, 22:42

Ik zie ook nog mogelijkheden voor biogas, door algen en wieren uit zonne-energie gesynthetiseerd. Groet voordeel hiervan is dat het CO2 neutraal kan, omdat deze algen en wieren CO2 absoreren (die bij verbranding van het biogas weer vrijkomt). De oceanen hebben enorme CO2 opnamecapaciteiten dankzij algen en wieren, maar door milieuvervuiling neemt deze capaciteit ook af. Wellicht kunne we land (woestijn?) exploiteren met zonnecellen waarin algen welig tieren en methaangas produceren die via een leidinstelsel wordt gedistribueerd. Er zijn in elk geval succesvolle laboratoriumpstellingen. Ik geloof in de creativiteit van de mens, we zullen of een of een combinatie van alternatieven gaan vinden.
Overigens denk ik ook dat de mens niet snel zijn individueel vervoermiddel zal prijsgeven. Zelfs met de witte fiets is het nooit iets geworden, hoewel het in Parijs redelijk werkt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Mark » 12 nov 2009, 12:30

Kon natuurlijk niet uitblijven, deze discussie ook hier, op onze klassiekervluchtplek, maar LEUK!

De toekomst is zeker aan accubakken. Maar wel de verre toekomst. Voorlopig hebben we nog 7 miljoen auto's met verbrandingsmotor. Naar pakweg 2020 toe zullen er steeds meer e-exemplaren bij komen, maar veel meer dan een paar % is het dan nog steeds niet. Deze korte bijdrage even om de elektrohysterie die her en der woedt wat te blussen.

En zeker laten we vooral ook wieren, algen, (bio)gassen en synthetische en biodiesel niet vergeten. We komen ondertussen namelijk ook om in onze mest en huisvuil, terwijl je daar wat nuttigs mee kunt. Enig idee hoever je kunt rijden op wat 1 koe jaarlijks aan methaan uitruft? Heel ver! Methaan is geloof ik een 4 maal krachtiger broeikasgas dan CO2.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Evert G.D » 12 nov 2009, 12:52

Dus allemaal straks een aanhanger met een koe erin achter de auto, met een slang naar de carburateur?? :mrgreen: :mrgreen: Wat gaat dat betekenen voor de melkplas?? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Grapje natuurlijk. De elektrische auto heeft alleen toekomst als de kwaliteit van accu's fors wordt verbeterd en dus de actieradius omhoog gaat. Ook blijft het probleem van 'tanken'. Wie een eigen oprit/garage heeft, kan dat gemakkelijk. Maar wat als je tien hoog op een appartement woont, dan leg je niet even een snoertje naar beneden. Dus zul je voldoende openbare oplaadpunten moeten hebben op parkeerplaatsen om auto's op te laden. Een enorme logistieke operatie om dat aan te leggen, los gezien nog van de kosten ervan.

Daarom geloof ik toch meer in bijvoorbeeld waterstof. Dat kun je net als benzine en diesel gewoon tanken. Of - nog beter, want qua ontwikkeling goedkoper - rijden op ethanol of methanol. Maar dat zou dan chemisch ontwikkeld moeten worden vanwege de beperkte landbouwgrond, alhoewel dat in principe wel kan natuurlijk. (M)ethanol is goedkoper in ontwikkeling, omdat het in principe gewoon op benzinemotoren kan worden toegepast, met enkele aanpassingen.

Er schijnt ooit een Nederlander geweest te zijn die uitvond dat een auto op water kon rijden. De toenmalige Nederlandse regering heeft de man naar het schijnt na een lobby van diverse oliemaatschappijen op laten bergen in een gesticht, waar hij daadwerkelijk gek gemáákt is en nooit meer uitgekomen. Ooit wist ik de naam van die man ook nog, maar die is me ff ontschoten, zal de leeftijd of de alcohol zijn... :roll:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Evert G.D » 12 nov 2009, 13:57

Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Evert G.D » 12 nov 2009, 18:58

Nog een aardige column in relatie met dit onderwerp:

http://www.automotive-online.nl/home/6734-nieuws.html
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Mark » 12 nov 2009, 23:39

Evert G.D schreef:Er schijnt ooit een Nederlander geweest te zijn die uitvond dat een auto op water kon rijden. De toenmalige Nederlandse regering heeft de man naar het schijnt na een lobby van diverse oliemaatschappijen op laten bergen in een gesticht, waar hij daadwerkelijk gek gemáákt is en nooit meer uitgekomen. Ooit wist ik de naam van die man ook nog, maar die is me ff ontschoten, zal de leeftijd of de alcohol zijn... :roll:

Korsakov :?: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor brecht » 13 nov 2009, 10:42

Toch leuk om te zien dat we ondanks dat we allemaal oude slurpers rijden toch wel nadenken over het milieu :-)

Ik had nog beloofd een lijstje met alternatieve brandstoffen te plaatsen. Bij deze:
Afbeelding
Afbeelding

Om ook nog wat meninge te spuien:
ik lees hier vaak: electrisch wordt pas wat als de accu;s beter worden, maar we moeten toch ergens beginnen? als we nu allemaal gaan zitten wachten tot de accu's beter worden, dan worden ze dat niet. Daarom vind ik projecten als een electrische passat (die dan ruim een ton kost en nog steeds maar 200 km rijdt) of hybride auto's (wat een onhandig en lelijk hok is die prius toch!) toch erg goed.

zo, nu ook ff werken.
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor JT » 23 feb 2010, 22:52

Eerste Grand Prix met elektrische auto's in juni
Geen ronkende motoren, wel gierende banden. Het Franse stadje Levallois heeft een wereldprimeur. Op 4, 5 en 6 juni is daar de eerste Grand Prix met elektrische auto's. Tesla Motors organiseert de racewedstrijd.

De producent van elektrische sportwagens heeft als doel de meningen over elektrische auto's positief te beïnvloeden. De racewagens rijden op een baan van drie kilometer met acht scherpe bochten en een tunnel van achthonderd meter. Voor de coureurs niet anders dan anders. Maar het publiek merkt het verschil wel. Niet het snerpende geluid van de motoren, maar het geroezemoes op de tribune overheerst straks in het Franse dorpje. Of dit nu een droom of een nachtmerrie is voor de fans, dat doet er eigenlijk niet toe. Het is in ieder geval een unieke ervaring.
De entree is gratis en toeschouwers krijgen de mogelijkheid de auto's na afloop te bekijken. In de buurt van het parcours vindt ook een expositie plaats over elektrische auto's. Bezoekers komen hier meer te weten over de milieuproblemen en innovaties op het gebied van vervoer. Voor de kleinsten is er een ecotuin en een elektrisch kartparcours. (bron: duurzaamnieuws.nl, green2.nl)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Remco504coupe » 23 feb 2010, 23:00

Dat lijkt me leuk, Levallois, is dat ver weg?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor brecht » 24 feb 2010, 10:01

mmm ik zie een bedrijfsuitje voor me :D
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten