Pagina 29 van 31

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 13 nov 2014, 18:24
door Jineuf
wowo schreef:Ik gooi 'm er hier even tussen;
http://www.leboncoin.fr/voitures/716831768.htm?ca=5_s

Krijg het plaatje niet gelinked. Bij uitzondering vind ik deze wel leuk, wat een maf ding :-)



Je bedoeld deze: die mag ook op het reguliere deel want----->
Voorkant: Citroen U23
Achterkant Peugeot D3/4

Afbeelding
Afbeelding

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 13 nov 2014, 21:32
door MarcoPeus
Vandaag Saxo op APK........ Afkeur :evil:
Lijstje met punten: mistlicht en dimlicht linksvoor werkt niet, knipperlicht niet oranje genoeg achter, gaatje in de uitlaat (waarschijnlijk de kat), dientengevolge te hoge lambda (meetfout dus denkelijk), kale band en fuseekogelhoes gescheurd.
Dus z.s.m. even 2 nieuwe voorbanden er op laten leggen (en uitlijnen, trekt erg naar links), fusee kogel vervangen, kat en uitlaat vernieuwen (met sloop delen) dan zal de lambda ook wel goed zijn en lampjes vernieuwen.
1 upside aan het hele verhaal, we zijn wel weer aan t sleutelen, zij het dan aan de verkeerde auto's :mrgreen:

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 14 nov 2014, 17:10
door MarcoPeus
Hmmm, op de sloop geweest, geen kat op voorraad en uitlaten ook niks van liggen. Nieuw bestellen dan maar en wachten tot dinsdag :? :(

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 14 nov 2014, 17:38
door Bart-Peugeot
Stond er ook geen 106 phase 2?

Vraag eens op:

http://clubfrance.nl
http://106.nl

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 14 nov 2014, 17:45
door Steven-
Die combi van de Citroen U23 & Peugeot D3/4 vind ik een behoorlijk gedrocht. Smaken verschillen! :wink:

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 14 nov 2014, 19:05
door MarcoPeus
Helaas niet Bart. Niks op voorraad en geen auto met de nodige onderdelen.

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014, 22:49
door MarcoPeus
Vandaag op de valreep even de nodige APK puntjes aangepakt aan de Saxo.
Kat vervangen:
Er zat bij de ophangbeugel een gat naast de lasnaad waardoor uitlaatgassen lekken. Kat zelf bleek nog in goede staat te zijn maar afkeur punt was lekkende uitlaat en lambda waarde te hoog.
De auto maar eens de lucht in...... dat was schrikken:
Afbeelding
Koppakking dus waarschijnlijk BEHOORLIJK lek. Druppels op de grond. MERDE! Maar goed, te verwachten bij een TU.

Dat op een ander moment "even" aanpakken dan maar, APK gaat voor nu.
Kat eronderuit. en de nieuwe er even naast leggen.
Afbeelding
Helaas een beetje wazige foto. Was wel even passen en meten, de nieuwe pakking heeft helaas niet van die leuke klemmetjes zodat je 'm aan t spruitstuk kunt klemmen dus die bleef niet hangen. Maar t is toch gelukt.
De staal wollen ring pakking tussen kat en middenpijp ook vervangen.
Afbeelding
De bussen die je links en rechts van de ring ziet zaten ook bij de KAT set en moest ik dan maar vervangen samen met de veren en bouten.
Dat viel niet mee, zaten heel erg vast geroest en vereisten enkele Limbursche krachttermen en behoorlijk wat PKs uit mijn rechter arm.
Het is gelukt. Vast zetten is een eitje (als je tenminste t hitteschildje niet vergeet).
Afbeelding

Daarna door met de fusee rubber. Zat een scheurtje in. Goed gezien APK meester. Vervangen is (zo heb ik aan de 205 geleerd) een leuk klusje en goed te doen middels een universeel rubbertje.
Afbeelding
Effe invetten, nieuwe rubbers en klemmen er op en alles weer in elkaar.
Dat was dat, ow nee toch niet. Hitteschildje (ik heb wat met die dingen) vergeten en toch weer alles uit elkaar. 10 minuten verder stond alles weer in elkaar.

Ander afkeurpunt is t mistachterlicht. Even de contacten van de stekker aan t achterlicht opschuren en inspuiten. Result!
Stadslichtje vervangen, ook klaar.
Nu alleen morgen even 2 andere bandjes voor er op, uitlijnen en 4 nieuwe knipper peertjes in oranje er op en APK here we come.

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014, 23:11
door Harrie
dat was dan een druk besteedde zondag...
maar petje af: "goed gedaan, jochie" ( vrij naar Rijk de Gooyer ) :D
trek je nog wel die sticker van de kat af ?
wordt erg heet en gaat zo stinken en roken.... :roll: :wink:
grt, Harrie

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014, 23:14
door joospeugeot
was die scheur dan niet meer te lassen ??

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 30 nov 2014, 23:49
door MarcoPeus
Zal nog wel te lassen zijn Joos, kan ik die oude reserve houden.
Dank je Harrie, was helaas haastwerk, woensdag loopt de keuring af.

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 04 dec 2014, 17:48
door MarcoPeus
Zoooooooo, de Saxo is voorzien van 4 nieuwe banden. 4 seizoenen. 'T stuurt me toch een stuk prettiger en het naar links trekken is verleden tijd. Zal in die oude banden hebben gezeten denkelijk.
Koppakking z.s.m. nog aanpakken en dan terug naar de vaste bestuurster.

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 23:50
door MarcoPeus
Vandaag snel begonnen aan de koppakking van de Saxo. Was hard nodig, de olie loopt er echt flink uit. Bestuurster was al aan t zeuren dat ze met de CC (nee niet de 206/207/307/308 maar Fiat) moest rijden en waarom t zo lang duurde.
Dekseltje los
Afbeelding
Erg zwart maar niet super veel sludge

Bovenkant kop
Afbeelding
Kleppendeksel pakking was ook gaar en wordt meteen mee vervangen natuurlijk. Die paar euro maakt t m niet meer.
D-Riem is ook aan vervanging toe zoals je kunt zien. Wordt meteen mee vervangen, ligt toch allemaal los samen met spanner etc.

Kopje los
Afbeelding
Links onder is goed te zien dat de koppakking dus echt kapot is en behoorlijk lekt. Tijd voor een nieuwe dus. Ligt er waarschijnlijk al 170.000 tussen.

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 11 dec 2014, 00:53
door Harrie
jammer van die siliconen afdichtingen voor de oliekanalen, juist DIE gaan altijd lek,
de koppakking zelf zelden / nooit... typisch TU-euvel. succes met de reparatie :wink:

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 11 dec 2014, 01:05
door EH Autoservice
Blijft zwak punt ........
MLS van een tu5jp4 er tussen !

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 11 dec 2014, 01:08
door Harrie
EH Autoservice schreef:Blijft zwak punt ........
MLS van een tu5jp4 er tussen !

Ja, daar is Edgar met het verlossende antwoord :D

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 11 dec 2014, 14:26
door 404noir
even voor de meelezers: MLS = multi layer steel , dat is dus een koppakking die samengesteld is uit meerdere flinterdunne lagen.
https://www.google.nl/search?q=multi+layer+steel+head+gasket&safe=off&biw=1772&bih=901&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=9IuJVM3nH8HC7gb1oICACw&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_
Het werkt heel goed, vooral ideaal in turbo motoren, maar het is wel essentieel dat de kop en het onderblok beiden perfect vlak en schoon zijn en dat de bouten perfect volgens specs worden vast gezet.

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 11 dec 2014, 17:15
door EH Autoservice
nou ........

Vlakken van kop of blok heb ik nog nooit gedaan bij een TU , en de kopbouten die per hoekverdraaiing aangetrokken dienen te worden , dat heb ik altijd zonder hoekverdraaiing indicator gedaan :mrgreen:

Valt dus allemaal reuze mee , is juist simpel en ALTIJD goed afdichtend :wink:
Schoon , zowel de pasvlakken als ook de schroefdraad van de kopbouten in het blok , is net zo vanzelfsprekend als smeren van kopbouten en het vernieuwen hier van :idea:

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 11 dec 2014, 18:00
door Harrie
EH Autoservice schreef:<.........>
Schoon , zowel de pasvlakken als ook de schroefdraad van de kopbouten in het blok , is net zo vanzelfsprekend als smeren van kopbouten en het vernieuwen hier van :idea:

+ 1

vuile schroefdraad en/of stroef draaiende kopbouten beïnvloeden het aanhaalmoment negatief. :!:

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 11 dec 2014, 18:04
door 404noir
dan zijn we het allemaal eens! :wink:

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 11 dec 2014, 22:19
door MarcoPeus
Vandaag maar weer verder met de Saxo.
Druk op de zaak dus deze jongedame moet snel weer op de weg.

Blok schoon gemaakt en geschuurd:
Afbeelding

Kop schoon gemaakt en geschuurd:
Afbeelding

Nieuw pakking (had ik reeds gekocht dus de MLS gaat niet worden)
Afbeelding

Nog even een blik onder de kap voor montage
Afbeelding

Pakking er op
Afbeelding

Kopje er op, pasvlak van de kleppendeksel pakking schoon gemaakt.
Afbeelding

Kopbouten er in, 2e vast draaien.................. en toen.......... KNAK!!!
Afbeelding

SHIT! Dat was balen zeg... Gelukkig ging t stompje er nog uit met een beetje aanmoediging.
Afbeelding

Gaatje weer leeg. Snel naar Gheuts en 41 euro aftikken voor 10 nieuwe kopbouten en morgen weer verder.
Afbeelding

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 12 dec 2014, 23:40
door MarcoPeus
Zoooo, D-riem met spanner/looprol vervangen, kop zit er weer op, afgevuld met olie, KVS, ontlucht en warm laten draaien.
Alles functioneert prima weer, nog een beetje de motor schoon maken met remmenreiniger en deze kleine meid kan weer crossen op de weg.
Op naar de volgende klus.

De koppakking was overigens heeeeeeel rot, niet alleen rond de siliconen afdichting aan de voorzijde van t blok maar rondom de bussen was de pakking gewoon vergaan en aan t afbrokkelen. Was echt tijd om te vervangen.

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 12 dec 2014, 23:52
door IVARIO
Goed bezig!

Gr.,
Ivar

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 13 dec 2014, 00:16
door joospeugeot
goe bezig he, mooi dat ze weer kan zorgeloos en zonder sporen (of handtekening :mrgreen: ) na te laten kan rijden.

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 13 dec 2014, 00:26
door IVARIO
Zeg Joos, da kannie:

"door joospeugeot » 13 dec 2014, 00:16 "

Je speelt vals, als ik dit schrijf is het 12 dec, 23:27 uur...

:-)

Re: Citroën-hoekje

BerichtGeplaatst: 13 dec 2014, 00:28
door MarcoPeus
Dan staat je tijdzone en/of zomertijd instelling in je profiel niet goed Ivar.