Citroën-hoekje

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 apr 2010, 08:59

Dit staat er dus onder :wink: Heb gister de bumper eraf gehad om het frans geknikte middendeel weer een beetje in het fatsoen te rammen. Bouten en moeren gingen, in tegenstelling tot de achterbumper, moeiteloos los.

Afbeelding

Weet iemand de combinatie te verklaren? Stel me voor dat het kunt zien als de evenknie van onze groene garagehouder platen. Heeft Frankrijk trouwens een met RDW vergelijkbare site waar je online kentekens kunt raadplegen? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 304 coupe s » 25 apr 2010, 19:12

Wat ik ervan weet was dit een soort 1 dags kenteken voordat het definitieve kenteken erop kwam.

Heb dit ook met een paar GS'en van me.

Zover ik weet heeft Frankrijk niet een site net als de rdw waar je kentekens natrekken kan.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor Harrie » 25 apr 2010, 22:33

het was vroeger normaal in Frankrijk, dat kentekens zo op een zwarte ondergrond werden geschilderd.
Je Ami komt dus origineel uit regio 02.
Kees ( ruit48 ) zal er wel meer over weten te vertellen, of stuur hem een PB.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor ruit'48 » 26 apr 2010, 20:39

ruit48 schreef:In het afleverkenteken komt ongetwijfeld een W voor in het ergste
geval zelfs twee "W"''s ook fraai WW... :mrgreen:



Mijn bericht van 4 maart kennelijk over het hoofd gezien..
Het is dus WO geworden , gewoon een garage kenteken..j

En Harrie, je ziet een PB is niet nodig, ik kijk regelmatig in dit topic
je weet dat Citroen mijn favoriete merk is. :wink:
Laatst bijgewerkt door ruit'48 op 26 apr 2010, 21:05, in totaal 1 keer bewerkt.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor ruit'48 » 26 apr 2010, 20:52

Herstel ; WO is natuurlijk W0 ( W nul) gevolg door 2 is dus 02= dép. Aisne in Picardie, chef-lieu : Laon
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 apr 2010, 21:10

Dat 111 W, moet ik dat zien als een garage-code, of onderdeel van een bepaalde sequentie van zijn afleveringen, of iets departementaals, verzekering? Zal toch niet maar lukraak zijn geschilderd? De achterplaat zit er nog op gepopnageld, moet daar hetzelfde nummer zitten, of blanco?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor ruit'48 » 27 apr 2010, 03:53

de W is eigenlijk onze FH of HF. de departement code komt er achter , in dit geval 02 , zoals ik hierboven omschreef 02 = dep. AISNE ,
111 is een volgnummer, een andere garagist zal 112 hebben of 385 of om het even wat.
hier moet verder geen bijzondere waarde aan worden gehecht.
garage houders in Parijs voeren natuurlijk achter de W 75 , hun collega's uit
de Ardennen 08 enz, enz.
De achterplaat zal het zelfde nummer moeten voeren, maar kan ook blanco
zijn, men keek niet zo nauw, heb ooit platen gezien van zwarte tape , het
nummer met een witte markeerstift er op gekalkt, en nog erger met een krijtje.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor fab405 » 27 apr 2010, 22:48

ruit48 schreef:De kabelbreuk of andere storingen met de aanjager zijn ook bij de BX een bekend euvel, vaak is het probleem de regelbare weerstand op het dash board. Ik heb dat meerdere malen opgelost door e.e.a. rechtstreeks door te verbinden met een apart schakelaartje. De aanjager staat dan wel altijd op zijn hoogste stand maar dat is niet echt een probleem. Het dashboard hoeft er niet uit en de hele operatie is binnen een uur gefixt.


Het bleek een slechte (gesmolten) stekkerverbinding onder het dashboard te zijn geweest. Het was erg makkelijk op te lossen. Dus ik heb voor niks een jaar zonder werkende aanjager gereden :lol:

Iets meer dan een maand geleden heb ik de ZX dan toch verkocht :( Gelukkig aan een bekende zodat ik altijd op "bezoek" kan komen. Hij kwam trouwens fluitend door de apk :wink:
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Mockenrue » 29 apr 2010, 01:56

BTW, nog liefhebbers voor Citromobile, dit weekend ?

I.v.m. de presentatie van het 404 boek (zaterdag) ga ik zondag 2 mei.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2744
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Anne Jan » 20 mei 2010, 08:09

Afgelopen dinsdag was ik 1 van de gelukkigen die het Conservatoire in Parijs mochten bezoeken. Samen met Flying Duckman kon ik 2 uur lang rondlopen in het museum van Citroën in Aulnay-sous-bois bij Parijs, dankzij een uitnodiging van Citroexpert. Op maandag op tijd vertrokken met de Charly, zodat we eerst even Parijs in konden duiken:
Afbeelding

en over de Champs, even een rondje om de Arc-de-Triomphe:
Afbeelding

Dinsdagochtend dan het bezoek aan de fabriekscollectie, ik beperk me tot de 2CV's en andere eendachtigen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dinsdagmiddag weer in 7 uurtjes teruggereden van Parijs naar Enschede,
de Charleston had er na afloop mooi 1300 km bij op de teller.
Peugeot 205-309 Club Nederland: www.peugeot205-309clubnederland.nl

Peugeot 205 GTI 1.9, 1991
Citroën 2CV6 Charleston, 1986
Citroën Berlingo XTR 1.6 VTI120, 2010
Avatar gebruiker
Anne Jan
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 07 jun 2009, 20:22
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 mei 2010, 20:11

Prachtige collectie, bedankt voor de foto's! Goed dat ook de prototypen van de eend er tussen staan, had uit een artikel in de Citropolis namelijk begrepen dat Citroën zich er nogal voor schaamde. Hetzelfde geldt voor de hydro-pneumatische C60 / ELV 19.36, ontworpen als "inbetween" tussen DS en Ami. Ik vind dat zoiets bij de merkhistorie hoort, en al halen ze uiteindelijk het productiestadium niet, blij dat ze niet spoorloos in de schredder verdwenen zijn :D In de CitroExpert nr 3 van 1997 wijdt Wouter Jansen er een artikel aan, leuk leesvoer.

Mooie nieuwe Ami Super Club Berline :shock: :!:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 20 mei 2010, 20:27

geweldig leuk, mooie foto's, daar zal ruit48 ook van smullen :mrgreen:

idd, goed dat ook prototypes bewaard zijn gebleven..
van Peugeot zijn er amper prototypes bewaard...wat ons rest is soms een fotoootje... :-|

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor ruit'48 » 20 mei 2010, 21:22

Harrie schreef:geweldig leuk, mooie foto's, daar zal ruit48 ook van smullen :mrgreen:

grt, Harrie


Reken maar dat ie daar van heeft gesmuld, je suis ravi.. :lol: :lol:
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor Peter J7 » 25 mei 2010, 20:59

Ik heb zowaar wat te melden in het citroën-hoekje!

Ben samen met een vriend bezig om zijn BX weer een beetje op te kalefateren. Het is vooral een leerproject. Door aan deze auto te sleutelen, hopen we een beetje handigheid en ervaring op te doen. We zijn ons er overigens van bewust dat een BX dan niet de makkelijkste auto is. Maar ach; hij stond er toch voor.
We wilden beginnen met het vervangen van de hardy-disk maar kwamen al direct allerlei gebroken leidingen en versleten rubbers tegen. Dat wordt nog een flinke klus om deze BX überhaupt door de APK te krijgen.
Maar toe nu toe iig erg leuk om te doen!

Peter J7
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 mei 2010, 21:48

Om welk type en bouwjaar BX gaat het? Leidingen vervangen, of het nou de hydrauliek is van veersysteem, remmen en stuurbekrachtiging of voor de brandstof, is een klus voor volhouders! Rubber en plastic slangen, de beruchte bundel naar voren, talloze koppelingen en verbindingen, niveauregeling, en niet altijd even makkelijk bereikbaar. Draagarmlagers achter is ook een leuke opgave. Hopelijk heb je garageboeken als leidraad. Veel sleutelplezier in elk geval :!: Groet, M.

Afbeelding

PS bovenstaande foto is van de speciale turbodiesel uitvoering Ourane, met velours GTi interieur, achterspoiler, lichtmetalen velgen, en soms met airco en ABS. Leuk ding, maar voor zover ik weet alleen in Frankrijk geleverd, in de kleuren zilvergrijs en groen metallic. Op www.leboncoin.fr kun je aanbiedingen vinden. Staat op m'n lijstje :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Peter J7 » 25 mei 2010, 22:39

Eerlijk gezegd weet ik nog niet veel over die BX. Volgens mij is het een BX XB-14 (geen E type) met een benzinemotor. Het wordt in ieder geval geen oldtimer meer dus dat zegt iig iets over het bouwjaar.
Ik zal binnenkort eens wat meer gegevens verzamelen en met jullie in de Citroën-hoek delen. De BX is dus van een vriend van mij. Hij is momenteel bezig met een BX Sport die te koop staat. Dat is zijn droomauto... Op zich wel een mooi ding.
We hebben wel wat boeken gelukkig maar de techniek van een BX is niet echt uitnodigend om eens lekker op los te gaan. We hebben voor een mogelijke klusauto ook naar een Volvo Amazone gekeken met een gedemonteerde motor en behoorlijk slecht plaatwerk. Wat betreft techniek makkelijker maar in de aanschaf te duur. Deze BX stond er toch al en als wel hem door de APK kunnen krijgen en dan verkocht kunnen krijgen zou het al mooi zijn natuurlijk.
:wink:
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor JD » 25 mei 2010, 23:40

Peter J7 schreef:...Het wordt in ieder geval geen oldtimer meer dus dat zegt iig iets over het bouwjaar.


Ik neem aan dat je bedoelt dat deze niet meer belastingvrij wordt? Of een auto een oldtimer wordt wordt gelukkig niet door de belastingdienst beslist. :wink:
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 25 mei 2010, 23:58

JD schreef:
Peter J7 schreef:...Het wordt in ieder geval geen oldtimer meer dus dat zegt iig iets over het bouwjaar.


Ik neem aan dat je bedoelt dat deze niet meer belastingvrij wordt? Of een auto een oldtimer wordt wordt gelukkig niet door de belastingdienst beslist. :wink:

Ivm met rekeningrijden had de overheid het plan om auto's van 1987 of jonger niet meer belastingvrij te maken na het bereiken van de 25 jarige leeftijd.

Dat bedoeld Peter J7.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Peter J7 » 26 mei 2010, 09:15

Ivm met rekeningrijden had de overheid het plan om auto's van 1987 of jonger niet meer belastingvrij te maken na het bereiken van de 25 jarige leeftijd.

Dat bedoeld Peter J7.


Ja, inderdaad! Ben er overigens achter dat het gaat om een BX BX CANNES INJ. U9 uit '91.

@JD: in goede handen zou deze BX nog best een tijd door kunnen. Maar of wij handig genoeg zijn om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen is maar de vraag. Als er nog handige mensen van de belastingsdienst meelezen zijn ze van harte welkom om mee te sleutelen hoor :mrgreen:

Motorisch is hij overigens prima, vering is al helemaal bekeken en aangepakt, auto is eigenlijk bijna helemaal hard. Het is verder zeker niet moeders mooiste en is goed gebruikt. Dans son jus met klontjes is denk ik wel aardig passend bij deze auto :D
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor ruit'48 » 31 mei 2010, 03:43

De 14 is de meest eenvoudige BX je kan overal goed bij.
Let ook op dat de knoppen van de verwarming nog goed te verdraaien zijn en dat de aanjager nog werkt.
Roesten doen ze niet , dat is een groot voordeel, ook de leidingen van de '91 ers zijn al gepoedercoat. De rubber leidingen van de hydrauliek kunen wel problemen opleveren maar zijn over het algemeen makkelijk te vervangen.

Veel succes met deze klus,

gr. Kees
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor Peter J7 » 31 mei 2010, 09:36

@Ruit48: Dankje. Ik typte trouwens BX BX maar bedoelde natuurlijk BX XB CANNES INJ. U9 uit '91. Met je opmerking "roest niet" kan ik het helaas niet helemaal eens zijn :mrgreen:
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor ruit'48 » 31 mei 2010, 10:45

Peter J7 schreef:/ "roest niet" kan ik het helaas niet helemaal eens zijn :mrgreen:



Dat is dan jammer maar normaliter kennen deze auto's mede dankzij het toepassen van veel kunststof weinig of geen roest problemen.
Weet wel als de voorruit een keer vervangen is dat de A-stijlen kunnen gaan roesten.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor 304 coupe s » 31 mei 2010, 17:28

ruit48 schreef:
Peter J7 schreef:/ "roest niet" kan ik het helaas niet helemaal eens zijn :mrgreen:



Dat is dan jammer maar normaliter kennen deze auto's mede dankzij het toepassen van veel kunststof weinig of geen roest problemen.
Weet wel als de voorruit een keer vervangen is dat de A-stijlen kunnen gaan roesten.


Ik heb helaas de ervaring dat BX'en best op een paar plekken flink roetsen kunnen.
Type 1 staat er erg bekend om maar type 2 ook maar wel in mindere mate.

Maar het is niet zo erg dat je de deuren,drempels enz. eruit roesten zoals in de jaren 70 en 80.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor M. van der Meulen » 31 mei 2010, 19:58

Bij mijn '93-er 1.9 TGI u9 (Routière) eertijds ook weinig roest, alleen langs de naad van de linker wielkast als gevolg van een eerdere reparatie na een aanrijding. Enige wat ik verder heb kunnen ontdekken was in de achterste wielkast rechts een opgeloste beugel rond de bak van de tankontluchting, en aan de linkerhoek van de kofferbak roestte onderin het hoekje bij de aangelaste pen voor het ophangrubber van de uitlaat weg. Vocht en pekel kan er slecht weg.

Comfortabele en onvermoeibare reiswagen hoor, ruim, goede stoelen, stil door een degelijke geluids-isolatie, prettige caravantrekker. Minpuntjes bij mijn BX de zeer matige ventilatie en ik was niet zo gecharmeerd van de enkele ruitenwisser. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Peter J7 » 05 jun 2010, 18:44

Een kiekje van de BX XB Cannes waaraan we aan het sleutelen zijn. Daarachter de door mijn sleutelcompagnon vers aangeschafte BX Sport uit '86. Echt een raket op wielen...
De side-skirts moeten nog gemonteerd worden aangezien de dorpels verlast zijn.

Afbeelding
Vouloir c'est pouvoir.

Peugeot J7 PZ10
Peugeot 206 XR
Avatar gebruiker
Peter J7
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 13 jul 2009, 11:27
Woonplaats: Tilburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten