Citroën-hoekje

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jul 2009, 18:54

:wink:
Verkoper is akkoord :D ophalen zal naar alle waarschijnlijkheid komend weekend of in het eerste van augustus zijn, daarna is-tie zelf op vakantie. Sinterklaas is vroeg dit jaar :!: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor A. van der Meulen » 20 jul 2009, 22:18

Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Als je hulp wilt met bijvoorbeeld schoonmaken of schroefjes losdraaien, laat het maar weten! Waarschijnlijk rij ik pas eind aug/begin sept af, helpen met rijden gaat dus niet echt lukken. Heb je toch nog iets van de prijs af kunnen krijgen?
Groetjes, Anna
A. van der Meulen
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 dec 2006, 23:05
Woonplaats: Utrecht

Molenaars

Berichtdoor jan eend + » 20 jul 2009, 23:24

HamoidieMarkus & Anna. Ik moet maar goed de naam lezen van wie het bericht komt ( M of A ) , anders raak ik in de war . . . :mrgreen: :lol: :!:
Groetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Harrie » 20 jul 2009, 23:26

familie zeker :?: :?: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor A. van der Meulen » 21 jul 2009, 08:06

Hihi! That'll keep you awake, children! Ik ben gewoon een beetje trots dat m'n vader iets heeft gedaan dat 'ie al zolang wil.
A. van der Meulen
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 dec 2006, 23:05
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor JD » 21 jul 2009, 11:15

Hoi Marcus,

Gefeliciteerd hoor. Als ik dat zo allemaal lees moet ik maar eens een tochtje naar/in het hoge noorden maken. Kom ik bij jou een kopje koffie drinken en je aanwinsten bekijken. Kan ik gelijk zien hoever je met je huis bent. :D
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 jul 2009, 16:35

@Johan: Naar/in het hoge noorden is het altijd schitterend, dat weet je nog van die rondrit hier, toch? :wink:

@Anna: Nee, helaas, maar na al die lovende commentaren op AVN-forum en hier dacht ik "moet tóch maar wezen" 8) en als je de AMI net zo goed poetst als de 104 destijds, tige wolkom :!:

@Harrie: schijnt zo te zijn idd, en ik ben blij dat deze appels blijkbaar dicht bij de boom zijn gevallen :lol: Ik voorzie dat beiden nog eens in één of andere ouwe brik uit Frankrijk komen aanzetten, nóg een Ami misschien, GS, DS, CX, 104, 204, 304, 404, 504.....Keus genoeg :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 jul 2009, 19:10

Zó, deze kat zit in 't bakje :D Ophaal-actie is vlot en op één Belgische botsing-file na voorspoedig verlopen. Iets over zessen uit z-o Friesland naar het zuiden vertrokken, om half een 's middags waren we op plek van bestemming. Aldaar volgde, om de Ami op de trailer te krijgen, nog een heel gerangeer met een gifgroene Méhari op drie wielen, een deken vol gereedschap eronder, de Estafette, en een paar 2CV's. Eentje werd als energieleverancier ingezet om de 4-pitter aan de praat te krijgen, de eigen accu was hiervoor veel te zwak.

De zaak goed gebalanceerd en strak vastgesjord, betaald, papieren in een mapje meegekregen, sleutels erbij, waarna we tegen tweeën aan de terugweg konden beginnen. Daarbij nog even de gelegenheid wat plaatjes te maken, o.a. van de andere Super, mét strepen en geperforeerde velgen, dus van ná juni 1973. Zit midden in de restauratiefase, duidelijk dat de velgen inmiddels zijn opgeknapt.

Prima weer om te rijden gister en een krachtige Audi A6 2.8 Avant Quattro om dit vrachtje naar het hoge noorden te brengen. Tegemoedkomend een hele stoet vrachtwagens afkomstig van de TruckStar dag in Assen, en veel publiek langs de A28 en op viaducten, druk foto- en filmopnames makend van die bonte stoet. Om tien uur stond de Albatros bij me thuis onder de luifel. Trip kostte 139,20 aan brandstof (1 op 9,5), voor de trailer 25,- en twee flessen wijn, en ik mag mezelf een paar dagen bij m'n broer inhuren om z'n huis te schilderen 8)

Al met al een geslaagde dag, maar opnieuw een zware belasting voor m'n rug zo'n lange zit. De nacht ervoor en ook afgelopen nacht zeer slecht geslapen, dus helemaal brak, en gelukkig is het hier shitweer anders had ik me waarschijnlijk niet kunnen beheersen er nu nog een verse accu in te zetten en er een eerste "rondje om de kerk" mee te maken :wink: Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Jineuf » 27 jul 2009, 19:14

Gefeliciteerd!! Zulke expedities blijven leuk :D
Succes met het vervolg.

Groet W.
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor Manitoba » 27 jul 2009, 21:13

Zo'n Ami Break had gisteravond bij Top Gear op de BBC zelfs nog een hoofdrol! De heren mochten voor GBP 3.000,-- een auto op een veiling aanschaffen. James May wachtte te lang en zat vast aan de laatste auto op de veiling.... een Ami Break dus. Daarmee moesten ze vervolgens in Zwitserland meedoen aan een echte Time Trial, ieder geholpen door een 'vreemdsoortige' navigator. May kreeg een beeldschone Engelse Miss mee, bijzonder leuk om naar te kijken maar navigeren kon ze niet. Maar dankzij de miskoop van Hammond (een oude Londen-taxi) en Clarkson (een Midget) won 'ie uiteindelijk wel!

Veel plezier met je Ami!

Grtz,
Manitoba
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Harrie » 27 jul 2009, 22:28

Geweldig, gefeliciteerd Markus! prachtig!
beterschap met je rug, maar je kunt nu hopelijk beter slapen ( dromen ) :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 jul 2009, 21:05

Afbeelding

Zó, nu eerst een ......, en vanavond niet meer aankomen :mrgreen: :mrgreen:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 307204XSI » 31 jul 2009, 23:14

Kwijl...........Een ami! en wat voor eentje echt een plaatje Markus, gefeliciteerd. Ik ben behoorlijk jaloers. Maar mijn kans komt ooit nog weleens. Heel veel plezier ermee en hou ons hier een beetje op de hoogte

grz,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 aug 2009, 11:33

Ja, wát voor eentje: mét gebreken :mrgreen: Ziehier wat plaatjes van de slechte plekken. Dorpels aan weerszijden, binnenspatborden achter, links-achter de onderkant van de C-stijl, bodemplaten aan weerskanten (aan de rechterkant het slechtst) en het deel daarvan onder de geluiddempende mastieken ondermat. De gordelbouten staan nu in de kruip-olie, evenzogoed nog kans dat ik ze pas loskrijg als ik plaatwerk mee omhoog trek....Natuurlijk allemaal het gevolg van vocht dat door de niet-ventilerende vloermat niet weg kan, en weinig of geen bescherming.

Voorste zijruit rechts is inmiddels hersteld, één houder was van de ruit gesprongen, waardoor de ruit met opendraaien scheef in het portier zakte. De houder zelf was gelukkig onderin het portier blijven liggen en kon na schoonmaken zó weer op de ruit gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik de bestuurdersstoel helemaal gestript. De dikke schuimvulling en het steunmatje eronder van het zitgedeelte zijn niet best meer, en ook de dunne schuimlaag welke op de stof genaaid zit is aan de linkerkant nogal kruimelig gewoden. Dit durf ik er niet af te halen uit vrees de zichtbare siernaden te bederven. Misschien beter er een tweede dunne laag op te plakken. De vulling van de zitting kan niet hersteld, dus vervangen door een frisse, óf door één van m'n dochters te laten "inpakken" in een slijtvaste stoffen hoes o.i.d.
Het frame blijkt al eens gelast op twee plekken, nogal broos allemaal, dus nóg eens laten doen, of ook vervangen.

Losse interieurdelen worden nu schoongemaakt, gesmeerd en voor zover nodig hersteld, en komen dan voorlopig op zolder. Bij het interieur ben ik toe aan het natte schoonmaakwerk, daarna kunnen de stukken plasticfolie weer op het portier gelijmd. Links de rail nog smeren, de deels losgelaten bekleding van de middentunnel vastlijmen, schakelkogel smeren, de achterbank moet nog schoon en de achterplaat ervan hersteld, en dan kan de boel er zo'n beetje weer in. Daarna volgt de buitenkant, dus goede was- en poetsbeurt. Wordt vervolgd, groet, M.


Groet, M.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 01 aug 2009, 22:29

hoi M., je maakt er wel werk van, goed bezig!
idd, het schuim onder de stof kun je niet simpel vervangen, dat wordt een rimpelzooi..
Er een laag schuim onderlijmen lijkt MIJ ook de beste oplossing, maar met welke lijm?
het mag niet doorweken in de stoelstof, dus misschien kun je advies inwinnen bij een autobekleder of een meubelsoffeerder. Die hebben dat schuim ook op voorraad.
Zo aan de ruit in het portier te zien is de Ami overgespoten en is e.e.a. niet goed kaalgemaakt,
en is de ruit in het portier gebleven tijdens schuren, natschuren en spuiten..(witte vlekken op de ruit ).
Succes, je bent op de goede weg!
grt, Harrie
p.s. wat glanst er als een SPIEGEL, rechts naast het kale stoelframe? het is een glimmende 104 SL :!: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 aug 2009, 10:14

Ik zal v.w.b. de lijmsoort eens rondsnufflen op de drie fora waar ik nu lid van ben Harrie, tegen de schuimlaag op de stoelstof zou zoals gezegd een dunne en op maat geknipte nieuwe laag kunnen, licht met lijm aangesmeerd, en dan met b.v. een dikke verfroller voorzichtig op de oude laag vastrollen.
Het rugkussen is erg netjes nog, de vulling ervan bestaat ook uit meerdere aan elkaar gelijmde lagen/stroken welke als geheel op het stoelframe gelijmd zitten om te voorkomen dat de hele bekleding op het frame heen-en-weer schuift tijdens het rijden.

Ben overigens blij met de simpele constructie, heel wat anders dan de 104-stoelen met zijn tallose *krammetjes op plekken waar je niet bij kunt :!:

Bij de ruit bedoel je de "matte" onderste strook? Op de hele ruit zie je de spiegeling van de grind-oprit en onderaan de vuiligheid op het deel van de ruit "where the sun don't shine" :wink:

Vanmorgen de Super voor het eerst gewassen, nu die schoon is zie je meerdere plekken waar provisorisch plamuur- en spuitwerk is verricht, maar in z'n geheel wel charmant :wink: In tegenstelling tot de 104 prakkizéér ik bij de Ami niet over een complete lakbeurt. Hoogstens de bumpers weer een beetje in het fatsoen brengen zodat deze niet tegen het plaatwerk van de spatborden duwen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 aug 2009, 12:35

Hierbij nog een tweede filmpje, afgelopen dinsdagavond gemaakt na de eerste rit, en voordat ik de rest van het interieur eruit gehaald heb. M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor ruit'48 » 02 aug 2009, 20:06

Marcus,
Heb het hele verhaal met aandacht en veel genoegen gelezen, prachtig !
Ik wens je veel succes met deze "belle ami".
Ben er van overtuigd dat het allemaal goed gaat komen.
Het doet mijn Citroën-hart goed om te weten dat er weer een telg van dit roemrijke geslacht gered wordt ! :-) :-)
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor Harrie » 02 aug 2009, 22:16

een goede lijmmethode is beide te lijmen oppervlaktes inspuiten met SABA spuitlijm FR.
als je zo'n goedkoop bovenbekerverfspuit ( zoals in compressorsets ) of een oude afgedankte van een autospuiterij gebruikt i.c.m. een ( Firm/Kinzo-) compressor,
gaat dat fantastisch! ik deed dat destijds met hemels maken ( VH schuifdak-inbouw ).
ik heb al eens spuitlijm in spuitbussen gekocht, dat was in dat geval een drama.. rotzooi.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 aug 2009, 19:40

@ruit48: ik zal m'n best doen, en niet meteen de hele wagen binnenstebuiten keren. Ik ben begonnen met de simpele dingen uit het interieur en de bedieningsorganen, als de bestuurdersstoel klaar is en de achterbank schoon en opgeknapt volgt waarschijnlijk eerst de lekke uitlaat, en de voorruit moet nog vervangen. Daarna is de techniek aan de beurt.

Ik acht het niet onmogelijk dat op het volgens type-codering (JG) berline-chassis op enig moment een break (JF) koets geplaatst is, en niet noodzakelijkerwijs van een Super maar mogelijk van een Ami 8. Enkele zaken die hierop wijzen zijn de ongebruikte opening (witte huls) onder het dashboard voor een Ami 8 handrem of paraplu-pook,

Afbeelding

en bij het centrale plaatje met verklikkerlichten het ontbreken van controlelampjes voor grootlicht en de alarmlichten. Openingen en logo's zitten wél in en op het plaatje, maar geen openingen in het platte bruine dashboardpaneel eronder. Typisch dat het plaatje ook een andere indeling heeft dan de uitvoering zoals toegelicht in het instructieboekje :roll:

Afbeelding

Op de foto uit het boekje is onder de knop voor de achterruitverwarming een extra blinde plek voor een drukknop gereserveerd, mijn Ami heeft die niet maar wel een kantelknop voor alarmverlichting (zonder logo) rechts aan de stuurkolom. In mijn eerst GS (1015 Confort Convertisseur) zat zo'n knop voor bediening van de kachelventilator met twee snelheden. Ongekende luxe overigens dat de Super al regelbare dash-verlichting heeft, dat hebben zelfs mijn 106 XRD en 104 SL niet :!: :lol:

@Harrie: Goede tip! Bestaande polyurethaan-lagen en delen van het stoelframe zijn dun met lijm aangesmeerd. Dat was ik ook weer van plan, maar het is zaak er een lijmsoort voor te zoeken die niet droog verhardt en vervolgens verkruimelt, én die tevens het te verlijmen materiaal niet opvreet. Heel spaarzaam aanbrengen lijkt me, de lijm mag in geen geval de bekleding raken, want die is dan meteen bedorven. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 03 aug 2009, 23:09

M. van der Meulen schreef:@Harrie: Goede tip! Bestaande polyurethaan-lagen en delen van het stoelframe zijn dun met lijm aangesmeerd. Dat was ik ook weer van plan, maar het is zaak er een lijmsoort voor te zoeken die niet droog verhardt en vervolgens verkruimelt, én die tevens het te verlijmen materiaal niet opvreet. Heel spaarzaam aanbrengen lijkt me, de lijm mag in geen geval de bekleding raken, want die is dan meteen bedorven. Groet, M.

de SABA spuitlijm FR kun je er gerust redelijk voldoende opspuiten, als je het daarna maar even laten luchtdrogen.
Als het het ingespoten deel meteen zou inknijpen, kan de dan-nog natte lijm wel doorweken.
5 minuten laten aandrogen is al ruim voldoende, samenvoegen en zeer gelijkmatig aandrukken, bijv. met een plank met een kussen of stuk schuim daaronder.
het is een contactlijm, functioneerd dus als Bison kit e.d.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 aug 2009, 00:06

De stoel is inmiddels provisorisch gerepareerd door de grootste scheuren in het zitkussen met spuitlijm weer aan elkaar te plakken, de kwetsbare onderkant heb ik met een vel op maat geknipt plastic vloer-isolatiefolie (geen piepschuim) verlijmd, bij Franse Auto in Groningen een nieuw matje op de kop getikt :wink: en één ontbrekende spanner tijdelijk vervangen door dubbel elastiek en twee zelf geknipte haakjes uit een metalen kleerhangertje :mrgreen: Blijft een lapmiddel natuurlijk, maar het zit al een stuk steviger, en voorkomt dat ik er onverwacht doorheen zak met gescheurde bekleding als gevolg.

Binnenkort in het AVN-magazijn een nieuw kussen zien te scoren en de onderste dwarsbalk in het stoelframe vastlassen. Eén glijrail is ook al eens behandeld zag ik, maar zolang er nog geen nieuwe dorpels en vloerplaten in komen heeft dat nog niet veel nut. Een goed stoelframe zoeken is misschien nóg beter.

Ondertussen is het hele interieur gereinigd en weer ingebouwd, de bedrading in de stuurkolom nagelopen, clignoteur uitgewisseld en de kapotte linker flexbuis van de verwarming vernieuwd. De rechter komt ook nog, er zit nu een exemplaar met te grote diameter op.

Vanavond de lekke expansiedemper verwijderd, want dit kan echt niet meer:

Afbeelding

Afbeelding

Had nog even de hoop de van bovenaf zichtbare lekkage tijdelijk te verhelpen, maar links zit een pinkgroot gat, en rechts passen er al twee duimen in, bovendien blijkt er al eerder een vuller te zijn gebruikt. Wég ermee, en een nieuwe opzoeken. Was erg gemakkelijk uitbouwen allemaal trouwens, de bouten voor de drie klemmen en de flexibele bevestiging aan de achterkant van de versnellingsbak had ik zó los, en alles is geschikt voor hergebruik, dat scheelt weer :D Kan er nu en dan stiekem mee gereden worden zonder dat de halve provincie het weet :mrgreen: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Demper

Berichtdoor jan eend + » 12 aug 2009, 01:00

Moidiemarkus. Leuk om 't verhaal te volgen :!: Die demper wel bewaren hoor, al was het alleen al als voorbeeld. Ami Superspul is ernstig schaars :?
:oops: Maar wsl wist je dat al, gegeven jouw grondige voorbereiding op zaken :mrgreen: :wink:
Groetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 aug 2009, 07:52

Toch niet 100% hoor, A anders had ik bij aankoop al geweten dat chassisnummer en fabriekscodering van de koets niet bijelkaar horen :oops: De verkoper was niet makkelik te verstaan, óf heeft zich wijselijk stilgehouden (en geef 'm eens ongelijk :lol: ), het laatste keuringsrapport met daarin de opmerking over de discrepantie tussen die codes, kreeg ik pas bij vertrek onder ogen; en B dan ik had geweten dat de Super- en "8"-koetsen niet hetzelfde zijn. Vanwege de gewijzigde positie van de pook en de handrem kán dat logischerwijs ook helemaal niet, óf je moet het schutbord al (deels) willen verknutselen, en dat is niet het geval. De witte huls op één van de voorgaande foto's is eenvoudig ter bovenste bevestiging van de middentunnel, er komt een bout doorheen :oops:

Ik weet dat je het altijd "schtarrwende" druk hebt, maar als je toevallig eens in de buurt bent: ik zou het op prijs stellen dat je je op gebied van de A-typen technisch geoefende oog er eens op laat vallen, bij voorkeur met een praktijk-test in de vroege avond :mrgreen: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 aug 2009, 13:05

Op mijn vrije woensdag (lekkere onderbreking middenin de week is dat :wink: ) de Super onder de motorkap aan een nadere inspectie onderworpen. Het was al de bedoeling het kachelhuis op te knappen, want de schuifknoppen ervan gaan veel te zwaar, en de foambekleding binnen de collector en het ventilatorhuis is inmiddels foetsie.

Na ook het luchtfilterhuis te hebben verwijderd kan ik nu tevens goed bij de remklauwen, deze zitten tegen de versnellingsbak gemonteerd namelijk. Na uitvissen van de blokjes blijkt dat de voeringen erg onevenredig afgesleten zijn, de buitenste ruim dik genoeg, de binnenste tot op de signaleringsdraad versleten. De Super heeft hiervoor geen voorziening op het dashboard trouwens. Opvallend dat de zuigers zo ver uit de cylinders geperst zijn, kennelijk toch wat aanslag die belemmert dat de zuigers voldoende teruglopen. Roest lijkt me uitgesloten, met al die vettigheid rondom de motor :mrgreen: Misschien zaak de remklauwen in z'n geheel ook nog te verwijderen en te reinigen.

Daarmee wordt de klus iets uitgebreider als voorzien dus, want een deel van de remolie zal eruit moeten om te voorkomen dat het reservoir overstroomt bij terugduwen van de zuigers. Zal tevoren proberen de zuigers zo goed mogelijk te reinigen aleer ze terug te duwen, anders misschien kans dat de afsluitrubbers beschadigd raken. Handremkabel moet er ook af, en naderhand uiteraard de boel ontluchten en de handrem opnieuw afstellen. Blokdikte daarvan moet ik nog controleren overigens. Zal eerst de boeken eens raadplegen voordat ik er een knoeiboel van maak, en de veiligheid niet uit het oog verliezen 8)

Carburateur kan ook een schoonmaakbeurt gebruiken zag ik, nogal vettig-zwarte boel daarbinnen, en de chokebediening vertoont nogal wat speling.

Tot dusver nog niet teleurgesteld omtrent de compleetheid van de wagen en het gemak waarme ik dingen uitelkaar of los kan schroeven moet ik zeggen. Alleen het ventilatorhuis uitbouwen was een tijdrovende en over het front en spatborden hangend voor de rug pijnlijke rotklus zonder kleine pijpsleuteltjes, kon bijna niet bij de boutjes vanwege 1,5cm te lange tapeinden hiervoor op het schutbord en de moeilijke hoek om dop- en steeksleutels in te zetten :evil: Wordt vervolgd! Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten