Citroën-hoekje
Geplaatst: 27 apr 2008, 12:16
Tja, een Volvo-hoekje hebben we al, dus daarom ook maar een Citroën-hoekje dacht ik. Van mijn kant in eerste instantie hoofdzakelijk over mijn '93-er BX 1.9 TGI U9, mede omdat er zoals bekend nogal wat technische overeenkomsten zijn met een aantal uitvoeringen van de 305 en 405.
Ik moest mijn BX een paar weken laten staan vanwege een vervelende brandstoflekkage bij de rechter bovenhoek van de tank, vermoedelijk in de retourleiding. De lekkage deed zich tenminste alleen voor bij draaiende motor, terwijl er geen storing optrad tijdens het rijden.
Aan de hand van mijn Haynes Manual afgelopen donderdag de tank (bijna) leeggemaakt om deze in m'n eentje fatsoenlijk te kunnen uitbouwen. Dit was nodig om het lek te localiseren. Was nog een heel geknoei om de uitlaat achter voldoende te laten zakken en een deel van de hydro-pneumatische hoogteregeling los te halen alvorens de tank naar beneden te krijgen. Ook moesten vanonder de achterzitting de brandstoftoevoer- en retourslang los, de electrische verbinding van de vlotter, aan de achterkant de grote vulslang, en aan de linkerkant de ontluchtingsslang.
Tijdens de klus werd meteen duidelijk dat de metalen aanvoer- en retourleidingen langs de dorpel niet zo best meer waren. Deze ga ik dus nu vernieuwen, samen met de slangen van en naar de electrische pomp, deze zit rechts onder het achterste subframe. Moet nog informeren of de metalen leidingen voorgevormd verkrijgbaar zijn of dat ik deze zelf in model moet buigen. Komende week de nieuwe spullen halen, zodat ik binnenkort weer veilig en zonder benzinelucht de weg op kan, en vanwege de makkelijke bereikbaarheid zónder tank wil ik de bodemdelen boven de tank en het reservewiel en de hydaulische leidingen wat beter tegen roest te beschermen. Groet, M.
Ik moest mijn BX een paar weken laten staan vanwege een vervelende brandstoflekkage bij de rechter bovenhoek van de tank, vermoedelijk in de retourleiding. De lekkage deed zich tenminste alleen voor bij draaiende motor, terwijl er geen storing optrad tijdens het rijden.
Aan de hand van mijn Haynes Manual afgelopen donderdag de tank (bijna) leeggemaakt om deze in m'n eentje fatsoenlijk te kunnen uitbouwen. Dit was nodig om het lek te localiseren. Was nog een heel geknoei om de uitlaat achter voldoende te laten zakken en een deel van de hydro-pneumatische hoogteregeling los te halen alvorens de tank naar beneden te krijgen. Ook moesten vanonder de achterzitting de brandstoftoevoer- en retourslang los, de electrische verbinding van de vlotter, aan de achterkant de grote vulslang, en aan de linkerkant de ontluchtingsslang.
Tijdens de klus werd meteen duidelijk dat de metalen aanvoer- en retourleidingen langs de dorpel niet zo best meer waren. Deze ga ik dus nu vernieuwen, samen met de slangen van en naar de electrische pomp, deze zit rechts onder het achterste subframe. Moet nog informeren of de metalen leidingen voorgevormd verkrijgbaar zijn of dat ik deze zelf in model moet buigen. Komende week de nieuwe spullen halen, zodat ik binnenkort weer veilig en zonder benzinelucht de weg op kan, en vanwege de makkelijke bereikbaarheid zónder tank wil ik de bodemdelen boven de tank en het reservewiel en de hydaulische leidingen wat beter tegen roest te beschermen. Groet, M.