Citroën-hoekje

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Citroën-hoekje

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 apr 2008, 12:16

Tja, een Volvo-hoekje hebben we al, dus daarom ook maar een Citroën-hoekje dacht ik. Van mijn kant in eerste instantie hoofdzakelijk over mijn '93-er BX 1.9 TGI U9, mede omdat er zoals bekend nogal wat technische overeenkomsten zijn met een aantal uitvoeringen van de 305 en 405.

Ik moest mijn BX een paar weken laten staan vanwege een vervelende brandstoflekkage bij de rechter bovenhoek van de tank, vermoedelijk in de retourleiding. De lekkage deed zich tenminste alleen voor bij draaiende motor, terwijl er geen storing optrad tijdens het rijden.

Aan de hand van mijn Haynes Manual afgelopen donderdag de tank (bijna) leeggemaakt om deze in m'n eentje fatsoenlijk te kunnen uitbouwen. Dit was nodig om het lek te localiseren. Was nog een heel geknoei om de uitlaat achter voldoende te laten zakken en een deel van de hydro-pneumatische hoogteregeling los te halen alvorens de tank naar beneden te krijgen. Ook moesten vanonder de achterzitting de brandstoftoevoer- en retourslang los, de electrische verbinding van de vlotter, aan de achterkant de grote vulslang, en aan de linkerkant de ontluchtingsslang.

Tijdens de klus werd meteen duidelijk dat de metalen aanvoer- en retourleidingen langs de dorpel niet zo best meer waren. Deze ga ik dus nu vernieuwen, samen met de slangen van en naar de electrische pomp, deze zit rechts onder het achterste subframe. Moet nog informeren of de metalen leidingen voorgevormd verkrijgbaar zijn of dat ik deze zelf in model moet buigen. Komende week de nieuwe spullen halen, zodat ik binnenkort weer veilig en zonder benzinelucht de weg op kan, en vanwege de makkelijke bereikbaarheid zónder tank wil ik de bodemdelen boven de tank en het reservewiel en de hydaulische leidingen wat beter tegen roest te beschermen. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 304 coupe s » 27 apr 2008, 20:23

Die metalen brandstofleiding is een kwaal van de BX. Heeft die van mij al na een paar jaar last van gehad.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 jun 2008, 14:34

Ondanks montage van nieuwe leidingen en slangen lukte het maar niet de motor weer op gang te krijgen. Soms deed-ie een paar slagen, en hield er vervolgens weer mee op.

Omdat ik er wegens andere drukke werkzaamheden heel lang mee bezig ben geweest kan het zijn dat ik bij montage de slangen op de verkeerde plek had gemonteerd. Om er zeker van te zijn dat alles onder de wagen in orde is ben ik deze week naar Citroëngarage Bolt in Assen gereden om me een afbeelding van de layout van het brandstofsysteem voor een 1.9 monopoint injectie-motor te laten zien. Op de PC heeft een monteur het juiste type opgezocht, waarna ik een uitgeprinte tekening mee naar huis kon nemen.

Gisteravond, nog net voor dé wedstrijd, heb ik alvast alles weer uitgebouwd, en de diverse slangen van een sticker voorzien. Vanochtend alles netjes aangesloten volgens het meegekregen voorbeeld. Tevens na montage de bougies schoongemaakt, en de ontsteking en kabels ervan nagekeken.

Met de versgeladen accu geprobeerd te starten, het wil echter maar niet lukken. Met ingieten van een beetje benzine onder de luchttoevoer nog eens meerdere pogingen gedaan, waarbij de motor soms na een paar seconden wel wil starten, maar hij blijft niet lopen. Ik wordt er langzaamaan een beetje moedeloos van, want ondertussen staat-ie al twee maanden stil, en daar baal ik van. Iemand, vergelijkend met b.v. de 405, een idee wat de oorzaak kan zijn?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 304 coupe s » 07 jul 2008, 17:34

Dit verhaal al eens gepost op het Citroen forum ??

Ik zou zo geen antwoord weten , ik heb een BX 1,4 en dat is anders.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor alexxie_m » 07 jul 2008, 18:35

stappenplan:
1. brandstofslang (zo dicht mogelijk) bij motor losmaken, starten, komt er peut uit?
ja?->naar2. nee?-> probleem in peut, pomp/filter/brandstofleidingen?
2. bougies nakijken op vonken
vonk?->naar3. geen vonk?-> probleem in bobine/bougiekabels/rotor/kabel van accu naar bonine/rotor
3. blok op "tijd" zetten conctroleren, evt op tijd zetten.
goed? ja stap 4.
4. compressie test (laten) uitvoeren.
goed?
:roll: (denk ik nog even over na...laat je het evt weten...als je nu wat dichterbij woonde kon ik even langs komen...maar naar je toe rijden is voor mij niet "even"... :D )
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor 304 coupe s » 07 jul 2008, 20:44

Ik denk dat als de bx voor de reparatie goed liep je het in punt 1 van het vorige bericht moet gaan zoeken.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jul 2008, 21:36

Beide bedankt voor de reacties! Zoals gemeld alles nogmaals losgehaald en volgens onderstaande tekening opnieuw aangesloten.

Afbeelding

Het effect blijft gelijk, niet starten :? Met ingieten van een beetje brandstof draait de motor een paar seconden, maar slaat vervolgens weer af. De test op brandstoftoevoer met losgekoppelde slangen heb ik ook gedaan, tot mijn verbazing is er geen aanvoer naar de rechterkant van de injectie (en dat zou wel moeten, er staat zelfs een pijl op met de aangegeven stroomrichting), maar wél bij de U-vormige retourslang :shock: De aansluitingen heb ik voor de volledigheid nog eens uitgewisseld, zelfde resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de ontsteking kan het eigenlijk niet liggen omdat met een beetje ingegoten benzine de motor wel wil starten, en gedurende een paar seconden draait als bij een normale koude start. De pomp werkt ook, bij de contactstand hoor ik 'm eventjes druk zetten tot er kennelijk benzine tot de injectie gepompt is. Misschien een mankement aan de injectie zelf? Of de tekening fout? Probleem is dus nog niet opgelost! Wordt vervolgd, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Ami Super bekeken

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 jul 2009, 11:57

Gister samen met dochter Anna een vermoeiende rit naar Ligny-en-Cambrésis 59191 gemaakt om daar de op leboncoin te koop staande Ami Super Break te bekijken. Hoewel al om 07.20u vertrokken kwamen we toch nog zowat een uur te laat rond 14.00 aan op onze bestemming. Mazzeltje: preciers 1 kilometer voor de eerste tolpoort tussen Valenciennes en Cambray moesten we afslag 15 nemen naar Iwuy :D

's Ochtends tot Brabant eerst behoorlijk regenachtig, daarna klaarde het gelukkig helemaal op. Tamelijk druk op de weg ook, vooral voor Antwerpen, lange file met veel vakantieverkeer, en op twee plaatsen ongelukken met caravans, ik vermoed door gewoon niet goed opletten en te weinig afstand. Een kop-staartbotsing lijkt me geen leuke manier om de vakantie te beginnen :( Op terugweg eerst de "weg-van-de-snelweg" methode toegepast en door een warm en zonovergoten landschap getoerd. Zodoende 1020 km aan het tellertje toegevoegd!

Maar nu de voiture! De Ami is een zeldzaam exemplaar van de eerste serie, van maart 1973, met nog onbestickerde zijkanten, dichte velgen en het oude Ami-6 stuurwiel. Ze viel me op het eerste gezicht een beetje tegen, lang niet zo mooi als op de advertentiefoto, maar alles nalopend en keurend voor z'n leeftijd toch in goede ongerestaureerde staat.

Er zit alleen laswerk onderaan de carrosserie. Dorpels en aansluitend bodemplaatwerk moeten vervangen, en in de achterste wielkasten aan beide kanten het stuk plaatwerk waar de veerbegrenzer op vastzit. Is ook bij mijn 104 een kwetsbaar punt. Voor wat de opgaande koetsdelen als de stijlen, dak, scharnieren en het losse plaatwerk betreft erg gaaf, chassis in orde, goede buitenspatborden, gave portieren, motorkap en kofferdeksel, interieur ook nog redelijk netjes, en alle electrische voorzieningen werken nog. Ik meen wat speling op de voorste lagers te hebben vernomen met heen-en-weer schudden aan de voorwielen. De 4-cylinder motor loopt met het vertrouwde luchtgekoelde boxer-geluid, de uitlaat moet vooraan vervangen. Verder zit er rechts een vreemde ronde barst in de voorruit.

De verkoper wil niet zakken met de prijs, voor die 1850,- euro niet overvraagd voor zo'n zeldzaam en maar kort geproduceerd type, maar het blijft een hoop geld voor een wagen waar ook nog kostbaar reparatiewerk aan gedaan moet worden. Ik heb me nog niet verdiept in verkrijgbaarheid en kostprijs van de genoemde te vervangen onderdelen, maar als ik een schatting moet maken kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik voor dat geld ook mijn 104 kan voorzien van nieuwe spatborden, motorkap en vast ook nog wel het wegwerken van kleine deukjes en een nieuwe laklaag. Erg moeilijk een beslissing te nemen :? Ik zou 'm kunnen aankopen en in huidige staat geconserveerd voorlopig in de schuur zetten tot de 104 klaar is, en ondertussen van tijd tot tijd de benodigde onderdelen bijelkaar zoeken. Ik heb afgesproken deze week contact op te nemen, nog maar eens een nachtje over slapen.... Hierbij de plaatjes. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Donderkar » 13 jul 2009, 14:52

Ben je lid van de Amivereniging? Bodemplaten en dorpels zijn leverbaar bij de club... www.amivereniging.nl
Het zijn de beruchte plekken van Ami's: bodem, dorpels en achterste binnenschermen. Als je kunt lassen zijn de kosten wel binnen de perken te houden. Een een Super break is zeeeeer zeldzaam!!! Plaatwerk ziet er mooi uit trouwens!
Speling voorwielen zijn waarschijnlijk de fuseepennen, maar die speling mag vrij groot zijn bij de apk, levert meestal geen problemen op.
Succes met het nemen van de beslissing (ben zelf ook Amifanaat :oops: )
Oude liefde roest (niet)
Avatar gebruiker
Donderkar
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 27 jan 2006, 15:00
Woonplaats: Steenwijk

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 jul 2009, 16:00

Nee, geen lid, eerder wel van de GS&GSA-vereniging. Verkoper heeft als extra een kale Super-koets in de schuur staan, in Blue Delta. Kan ook in één koop :shock: Hij had als clublid nog veel meer in z'n schuur: meerder 2CV-tjes, zelfs een tweede iets jongere Super Break, met bestickering, rubber stuurwiel en velgen als bij de 1e serie GS, een donkergroene GS 1220, een blauwmetallic Renault Estafette, en diverse motoren, bakken etc.
De voetenbak van de te verkopen Super was in goede staat, de crux zit 'm enkel in het plaatwerk tegen de dorpels en de dorpels zelf. Kriksteunen waren degelijk overigens.

Nee, kan zelf niet lassen, en heb ook het gereedschap (nog) niet om het te vervangen plaatwerk weg te zagen of te snijden. Wél de ruimte :D Om dit goed uit te kunnen voeren voorzie ik een operatie waarbij de hele koets gestript van het chassis getakeld moet worden, dan de zaag erin, en nieuw materiaal inlassen. Zal kijken of ik hierover berichten op het Citroën-forum kan vinden, ben ik lid van :wink: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 304 coupe s » 13 jul 2009, 17:46

Ik denk niet dat de prijs heel gek te noemen is voor zo'n zeldzame Ami Super. Rijd echt leuk en snel met 1015cc motor.

En als je een Ami niks vind of als je bij peugeot wil blijven , ik heb nog een erg mooie en gave 304 Coupe te koop :wink:
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor Harrie » 13 jul 2009, 21:29

dit is toch wel erg leuk en schattig 8)
en design gecombineerd met simpelheid.
Geweldig mooi!
kunnen de achterschermen er nét zo gemakkelijk af als bij een DS?
is een cursus bij RustBuster niks voor jou?
sterkte met de nachtelijke overpeinzing :D
heeft de 106D het goed uitgehouden? en comfortabel genoeg op z'n lange rit? mooie zuinigheidstest, zo'n rit :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Donderkar » 13 jul 2009, 22:24

Harrie schreef:kunnen de achterschermen er nét zo gemakkelijk af als bij een DS?

3 boutjes, dopje 8
Binnen 2 minuten heb je allebei los liggen :D

Als de voetenbak nog goed is hoeft de carrosserie er niet af hoor.
Vooral laswerk dus en je zult de deurstijlen ook tijdelijk aan elkaar moeten lassen om de zooi in model te houden bij 't wegslijpen van de rotte dorpels... En beter geen losse stukken er in lassen, gewoon nieuwe bodemplaten en dorpels, gaat veel makkelijker :idea:
Oude liefde roest (niet)
Avatar gebruiker
Donderkar
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 27 jan 2006, 15:00
Woonplaats: Steenwijk

Berichtdoor jan eend + » 13 jul 2009, 23:12

Donderkar schreef:
Harrie schreef:kunnen de achterschermen er nét zo gemakkelijk af als bij een DS?

3 boutjes, dopje 8
Binnen 2 minuten heb je allebei los liggen :D

Moidiemarkus. Ja, tenzij de zaak vastgerot is zoals bij de meeste nederlandse Ami's : dan breken de ingelaste moeren af binnen twee minuten . . . :cry:
Verders: Zo'n eksemplaar kom je zelden tegen :!: 't Is idd geen koopje, maar wel bijzonder 8) Behalve de motor/bak is eigenlijk vooral het voorste chassisgedeelte anders dan de gewone Ami 8. De achterste as heeft ook een stabilisator-stang, verder zijn er wat kleinere verschillen :wink:
Gein&waar : mijn oudste zoon heeft een Mehari ( voor de jonkies : een eendejeep) op een Super-chassis met bijbehorende motor/bak. Rara wie die gebouwd heeft . . . :mrgreen:
'k Zou bijna zeggen "DOEN", maar maak vooral idd je eigen afwegingen :!:
Suck6&wijsheid gewenst&degroetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 jul 2009, 00:04

Was ik nog vergeten te vertellen Jan: een Mehari had-ie óók nog 8) een groene, en voor de kleine een DS trap-autootje, een echte liefhebbert dus :D

@Harrie: alle afschroefbare plaatwerk uitdrukkelijk bekeken, portieren allemaal schoksgewijs opgetild, de bevestiging rondom roestvrij, droog en degelijk. O ja, de voorste zijruit rechts tuimelde scheef uit de rail met opendraaien. Achter heeft-ie schuifruitjes :wink:

Wel een beetje vreemd dat de boven- en achterrand van het linker achterspatbord van boven tot/met het achterlicht vol zat met grijze kit, want achter het smalle klepje net boven het binnenspatbord (heb ik opengetrokken) was niks aangetast, rechts evenmin, ook de bovenkant van de wielkast niet :roll:

De 106 heeft zich netjes gedragen, uitermate geschikt voor de bochtige landweggetjes in die regio, net als hier op de Groninger klei :D
Tempo heb ik zo rond 110-115 gehouden, want anders maakt de 1.4 diesel wat te veel motorlawaai :( En de eerste verbruiksmeting: er bleken voor een afstand van 920 kilometer, met mijn beheerste :mrgreen: rijstijl, slechts 34 liters diesel nodig te zijn geweest :D Da's dus 1 op 27,05-en een heel klein beetje :shock: Dat haal ik dus niet met deze "vérbovenmijngemiddelde" snelheid :wink:
Met die XS-stoeltjes hou ik het behoorlijk lang vol, toch geschrokken van het slechte wegdek op de E19, de 106 veert kort en strak, dus daardoor wel behoorlijk stijf na die 1020 kilometer op één dag :!:

@304 coupe s: Prijs lijkt me, het geheel te hebben gezien, beluisterd en besnoven, zoals gemeld, ook niet overvraagd. Maar voor mijn begrippen een heel bedrag, en dan bén je er nog niet, weet ik ook uit ervaring met mijn 104 :oops: Helaas, een 304 Coupe, wonderschoon om te zien, maar dat past (nog) nog niet zo goed bij mijn bescheiden chique :oops:

Jullie maken het me moeilijk....Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 14 jul 2009, 23:03, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Donderkar » 14 jul 2009, 12:22

M. van der Meulen schreef:Jullie maken het me moeilijk....Groet, M.


Nachtje slapen heeft niet geholpen dus :mrgreen:
Maar denk je eens in, bodemplaten en dorpels zijn standaardplekken... elke eendspecialist kan dat in orde maken en dan heb je echt iets bijzonders. Kost je misschien een paarhonderd euro...
Dus wat zou je hebben gedaan als deze Ami 2300-2400 euro had gekost en bodem en dorpels perfect waren geweest? :idea:
Was je al specifiek al op zoek naar een Super of liep je er toevallig tegenaan?
Oude liefde roest (niet)
Avatar gebruiker
Donderkar
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 27 jan 2006, 15:00
Woonplaats: Steenwijk

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 jul 2009, 14:22

Een Ami Super (bij voorkeur een break vanwege het gebruiksgemak en mooie vormgeving) zoek ik al bijna 9 jaar schat ik :wink: Al van vóórdat de euro is ingevoerd in ieder geval. Destijds al een groot lichtblauw gekaft onderdelenboek gekocht, en het in drie originele groene mappen gehechte werkplaatshandboek. Resp. 60,- en 75,- gulden. Het bijbehorend dashboard-boekje kwam ik bij toeval eens in de lokale inbrengwinkel tegen.

Dat zoeken is eigenlijk gestopt toen ik april 2005 min-of-meer onbedoeld op Ebay aan mijn 104 SL bleef hangen :lol: gekocht in Boulogne-sur-Mer. Kostte geen drol, maar motor vast, dus daar kwam nog stevig bij. Leuk avontuur achteraf, en leuke reizen en belevenissen sindsdien.

Maar oude liefde roest niet (Ami's nadrukkelijk wél :mrgreen: ), en deze Super stond al eerder te koop, vraagprijs was toen 2250,- meen ik. De groene Super op leboncoin moet 1200,- kosten, maar qua staat veel en veel slechter. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 304 coupe s » 14 jul 2009, 20:18

M. van der Meulen schreef: Helaas, een 304 Coupe, wonderschoon om te zien, maar dat past (nog) nog niet zo goed bij mijn bescheiden chique :oops:

Jullie maken het me moeilijk....Groet, M.


En een Ami Break Super is niet chique? Dacht het wel.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor Donderkar » 14 jul 2009, 22:06

M. van der Meulen schreef:Een Ami Super (bij voorkeur een break vanwege het gebruiksgemak en mooie vormgeving) zoek ik al bijna 9 jaar schat ik :wink:


En gevonden dus :D
Wanneer ga je? :idea:
Oude liefde roest (niet)
Avatar gebruiker
Donderkar
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 27 jan 2006, 15:00
Woonplaats: Steenwijk

Berichtdoor Mockenrue » 14 jul 2009, 23:27

304 coupe s schreef:Rijd echt leuk en snel met 1015cc motor.


Kregen de latere Super's nog het 1220 GS blok ?
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor 304 coupe s » 15 jul 2009, 17:50

Mockenrue schreef:
304 coupe s schreef:Rijd echt leuk en snel met 1015cc motor.


Kregen de latere Super's nog het 1220 GS blok ?


Nee , is altijd bij een 1015 gebleven. Is snel zat hoor in een Ami.

Maar je kunt er wel een andere GS/A motor in bouwen , geen probleem.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 jul 2009, 10:37

304 coupé s schreef:

je kunt er wel een andere GS/A motor in bouwen


Daar twijfelde ik over :roll: want kom je dan geen problemen tegen vanwege met name de ontsteking en carburateur-voorzieningen die in recenter jaren de schadelijke uitstoot moesten verminderen? Een G13-blok inbouwen (48kW/4500 en 95Nm/3500 tegen 40,8kW/6500 en 87Nm/ 3250) eventueel met vijfbak, leek me wel aantrekkelijk vanwege een gunstiger koppel en iets meer vermogen :wink:

Met het oog hierop vraag ik me verder nog af of een Ami Super dezelfde krukas heeft als een GS(A), want daar zit vooraan een excentriek op ter aandrijving van de HD-pomp. Bij een Ami is die niet nodig, in het WPH is te zien dat de opening hiervoor in de rechter motorhelft is afgedicht met een opgeschroefd plaatje waaronder een pakking.

Vanochtend de verkoper een bericht gestuurd dat ik 'm wil kopen, nu nog een betaalbare manier vinden om deze dame naast de 104 in mijn schuur te krijgen.... :oops: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Ombouw

Berichtdoor jan eend + » 18 jul 2009, 12:34

Hamoidan. Het grootste probleem is de ophanging van de motor/bak :cry: De motorsteunen/rubbers bij een 1220 zitten zo'n 3 cm verder naar achteren dan bij een 1015 :? Bij de G13-motor weet ik het niet, maar kan me voorstellen dat daar net zoiets mee aan de hand kan zijn . . . 't Gaf toen ik een Besteleend ombouwde naar een Bestel-Super nogal wat problemen :evil: Bovendien is als ik me goed herinner de motor/bak ook iets langer, maar dat weet ik niet zeker. Na 25 jaar staan de details in het nauwelijks ontsloten archief . . . :oops:
Leuk project, denk er wel aan dat je zonder ekstra ( en dure :!: :cry: ) keuring niet meer dan 40% meer vermogen mag hebben, mocht je nog wildere plannen hebben :lol: Daarboven geldt de type-goedkeuring niet meer, en je weet wat in geval van schade de verzekering dan doet :cry:
Suck6&degroetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor GoodOldDiesel » 18 jul 2009, 21:33

Hmm transport zit op zo'n 500 euro's uit en thuis....










mocht je intress hebben, je weet mij te vinden :wink:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Harrie » 18 jul 2009, 23:29

M. van der Meulen schreef:Vanochtend de verkoper een bericht gestuurd dat ik 'm wil kopen, nu nog een betaalbare manier vinden om deze dame naast de 104 in mijn schuur te krijgen.... :oops: Groet, M.

geweldig! dan is Nederland een zeldzame klassieker rijker! ik gun het je van harte!
en de Ami kan bij jouw goed gestald worden, is absoluut een voorwaarde naast veel passie van z'n baasje 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Volgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten