Citroën-hoekje

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 25 jun 2014, 00:04

Thx Harrie.
Inmiddels is de saxo weer rijdbaar.
Vandaag nieuwe koppeling, radiateur en stabi klem opgehaald. Ook de koppelings vork vervangen incl de bussen. Er zat inderdaad speling op en die pin gaat er met geen mogelijkheid meer uit dus de zaag er in en nieuw er op.
Niet goedkoop maar beter nu vervangen dan over een jaar en weer alles los moeten maken.
De afgebroken resten van de stabi beugel gingen na enkele uren weken in de WD5x8 makkelijk los. Draad opnieuw opgetapt en nieuwe bouten met beugel gemonteerd in een dun laagje kopervet. Die roesten niet meer zo snel vast.
Nieuwe koppeling gemonteerd, bak er op, alles aansluiten, assen d'r in en klaar. Toen de radiateur vervangen. Die was echt helemaal rot en aan vervanging toe. Was een sloop exemplaar.
Goed ontlucht en de kleine dondersteen kan weer rijden. Met dank aan PSH voor de snelle hulp. Al met al toch een uurje of 8-9 zoet mee geweest met z'n tweeën.
Op termijn wel nog de koppakking en distributie vervangen, koppakking lekt (TU, dus links voor) en distributie is misschien al 165.000 km oud. Voorpijp lekt ook trouwens dus die moet ook vervangen, nadeel: daar zit de kat in :evil:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor joospeugeot » 25 jun 2014, 00:12

goed bezig daar :D . die koppeling was toch ver heen zo te zien :idea:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 25 jun 2014, 00:17

Wonder boven wonder reed de Saxo wel nog Joos en kwam nog van de plaats. Pedaal bleef alleen af en toe op de grond "liggen"
Koffie smaakt ook goed daar. Aanrader!, Je slaapt er alleen slecht van :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor jan-03 » 25 jun 2014, 08:34

Je word op deze manier ook al een aardig monteurtje Marco, en knap van je dat je zelf ook steeds hier bovenop ondanks je drukke werkzaamheden.
De chauffeusse zal blij zijn dat ze weer kan saxoën.. :mrgreen:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 25 jun 2014, 08:52

Nou Jan, een aardig monteurTJE inderdaad. Bij PSH is echter 10 keer zoveel kennis als bij mij minimaal. Ik probeer echter van alles wat mee te krijgen en te leren. Drukke werkzaamheden of niet, die auto moest weer lopen anders moest deze dame met mijn 405 blijven rijden en dat heb ik liever niet. Dus mouwen opstropen, handjes laten wapperen en olie en benzine opsnuiven.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor IVARIO » 25 jun 2014, 12:43

Mijn Citroën-verleden bestaat uit een HY camper uit 1967 en een in België geassembleerde ID19 uit 1970.
Aan de HY bewaar ik bijzonder leuke herinneringen. Ik kocht hem samen met een vriend in de zomer van 1989 voor 2.000 gulden. Ik was achttien jaar en de inkt van mijn rijbewijs was nog nat.

We zijn er direct met een viertal vrienden vanuit Drenthe, via een tussenstop op een camping in Valkenburg, mee naar Luxemburg getuft. Dat had nog heel wat voeten in de aarde, want betrouwbaar was het beestje bepaald niet. Diverse keren stilgevallen, ANWB ingeschakeld, door mede-campinggasten aangesleept, verlichting en ruitenwissers die tijdelijk de geest gaven... Erg veel lol gehad, dat wel, en een goede voedingsbodem was gelegd voor meer oldtimers...

Gr.,
Ivar


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor tuuur » 25 jun 2014, 13:26

VWE.nl meldt dat de HY 99-80-JG nog steeds bestaat! :-)
Avatar gebruiker
tuuur
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: 05 jun 2012, 11:03

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor IVARIO » 26 jun 2014, 00:50

Ja, Arthur, dat heb ik ook gezien.
Heb derhalve vorig jaar al een balletje opgegooid bij de HY-sectie van het Citroënforum, helaas zonder resultaat.

Het nummerbord is meen ik van 1969. Dit duidt erop dat "mijn" HY'tje twee jaar na zijn (het is tenslotte een HY!) geboorte al tot camper is omgebouwd. Dat kon je ook wel zien aan de ouderwetse inbouw.

In 1989 was ie best nog in redelijke staat, al was er hier en daar al wel een vervangend stukje plaatwerk ingezet en was er (denk ik nu) sprake van achterstallig onderhoud.
Na de vakantie weer verkocht voor dezelfde prijs. Het jaar daarna kwam de roze J7 camper, waarvan foto's te vinden zijn op pagina 2 in de J7 rubriek "Het (grote) reisverhalentopic". God, wat een plezier in zo'n busje!

Gr.,
Ivar
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor chummydj » 17 aug 2014, 18:43

Mn Deux CheVaux als trouw auto !!!

Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
chummydj
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 09 dec 2013, 15:37

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor 205RVH » 18 aug 2014, 22:13

Geweldig leuke foto's van die HY!! Heb vorige week een bezoek gebracht aan Armand modelcars in Sittard en daar hadden ze een 2CV in het groen met precies dezelfde stripping als de eend op de foto!! :D

Afbeelding
205 EEN UNIEK STERK NUMMER!
Avatar gebruiker
205RVH
 
Berichten: 1144
Geregistreerd: 11 jun 2014, 19:09
Woonplaats: Vught

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor wowo » 21 aug 2014, 10:20

Is deze al voorbij gekomen? Stond in Nice opeens voor m'n neus.
Indrukwekkende auto, ik vond 'm echt mooi. Kan me niet voorstellen dat deze voorbehouden blijft aan de Chinezen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor 404noir » 21 aug 2014, 18:28

wowo schreef:Is deze al voorbij gekomen? Stond in Nice opeens voor m'n neus.
Indrukwekkende auto, ik vond 'm echt mooi. Kan me niet voorstellen dat deze voorbehouden blijft aan de Chinezen.


grappig dat je die Chinese versie gespot hebt. PSA is vrij actief op de Chinese markt.
nou... wat zal ik er van zeggen. Ik vind de bekleding leuk gedaan maar de rest is naar mijn bescheiden mening niet des Citroens.
Maar dat is al zo sinds de C4 en 2de C5 (zonder hydropneumatische vering...). Blijkbaar heeft Citroen besloten auto's te willen maken voor de massa. Daar waar ze altijd een unieke niche markt bedienden met auto's als de DS, ID, SM, CX, GS/GSA, BX, Xantia, XM en C6.
Ik vind het ding meer van het zelfde tussen de Kia's Hyundai's en Nissan's
Een echte Citroen is voor mij zeer comfortabel bij voorkeur hydropneumatisch geveerd, zit vol met innovatie en heeft die typische elegant Franse vormgeving.

Zeg nu zelf, wat maakt meer indruk op jou, een revolutionaire DS of de aerodynamische CX of innovatieve Xantia Activa versus deze DS6? Eerlijk antwoorden.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor 205RVH » 21 aug 2014, 18:40

Wat mij betreft een CX! Bij mij in Vught staat een originele CX Gti wat is dat toch een machtig apparaat! :shock: Is een originele CX Gti eigenlijk een zeldzame verschijning?
205 EEN UNIEK STERK NUMMER!
Avatar gebruiker
205RVH
 
Berichten: 1144
Geregistreerd: 11 jun 2014, 19:09
Woonplaats: Vught

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor 404noir » 21 aug 2014, 23:26

de chroom bumper GTi (eerste model) zijn steeds zeldzamer. En in top conditie ook steeds duurder. Kijk maar eens naar deze Pallas:
http://www.micexclusive.nl/contents/nl/d104_Citroen_CX_2400_Pallas_1976.html
Er was ook nog de Prestige en verlengde Prestige limousine. Ook heel fraai.
Daarna had je nog de GTi turbo en GTi turbo2 met dikke bumpers. Die zijn iets minder puur qua vormgeving maar de GTi turbo2 is wel echt snel. ik heb ooit 233km/h gereden met eentje van Oberhausen naar Arnhem, bij die snelheid lag de auto als een blok op de weg. Geweldige ervaring.
De TD en TD2 zijn ook heel fijn als reis wagen.

ik zou er best nog wel ooit eens eentje willen hebben. Liefst een GTi Turbo2 met automaat, leder en schuifdak.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor Mockenrue » 22 aug 2014, 01:13

404noir schreef:Blijkbaar heeft Citroen besloten auto's te willen maken voor de massa. Daar waar ze altijd een unieke niche markt bedienden met auto's als de DS, ID, SM, CX, GS/GSA, BX, Xantia, XM en C6.


De meeste van ons zullen het daar wel mee eens zijn. Citroen is echter tot de conclusie gekomen dat je met extravaganza alleen het niet meer redt, als autofabrikant. Er moet gewoon flink verkocht worden.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor jan-03 » 22 aug 2014, 08:27

Toch kopen ouderen nog het meest een nieuwe auto, of die nou deze als voorkeur hebben??..
Ikzelf vind de vormgeving van de gestroomlijnde voiture's niet echt lelijk maar wel die disign ( noem ik het maar)...kop en achterlichten..
Vind ik echt lelijk... De bestelwagen van nu zijn ook voorzien van de meest verschrikklijke modellen lampen..
Dat zal de Oosterse invloed zijn vermoed ik. De verkoopcijfers zijn bepalend voor wat er op de markt komt..
In Nederland is men nu behoudend geworden met het kopen van een nieuwe auto..
Ook misschien omdat er toch wel veel kinderziekten in de nieuwe modellen blijken te zitten wat hoge onkosten voor de rekening koper zijn vaak...
Ja en Nederland is gewoon duur met alles... Er zit veel belasting op en heel veel regelgevingen wat tot kosten lijd.. Ook de bekeuringen zijn niet buiten de deur te houden... Je weet gewoon niet waar je aan toe bent..
Maar goed, Citroën doet het goed volgens mij.. Ja en deze zal echt voor onze Oosterse vrienden gemaakt zijn..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor chummydj » 09 sep 2014, 18:52

Enkele sfeer foto's !!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
chummydj
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 09 dec 2013, 15:37

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor Breeze » 09 sep 2014, 19:09

205RVH schreef:Wat mij betreft een CX! Bij mij in Vught staat een originele CX Gti wat is dat toch een machtig apparaat! :shock: Is een originele CX Gti eigenlijk een zeldzame verschijning?

Zeldzaam is een relatief begrip. Rijden kunnen ze nog steeds. Zie hier: Raid Arctique

Machtige happening was dat.

Adri
Xantia V6 Break
Zweven is een ongekende ervaring
Breeze
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 10 jan 2011, 20:39
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 19 sep 2014, 20:44

Vandaag hoorde ik weer een typisch gevalletje.
Sta ik bij mijn sloperij, komt er een vrouwtje van rondom de 55 binnen. Ze moest een nieuwe koplamp hebben voor haar Saxo.
"Welke saxo" zegt een medewerker, "Een rode" zegt mevrouw :mrgreen:
Anyway, koplamp erbij gepakt, "ja zegt ze ik heb een hele waslijst waarop de auto is afgekeurd, het dashboard moet er uit" :shock: :shock: :shock:
"Waarom dat dan wel niet" Zei ik.
"Nou" vervolgt zij, "de stuurhuisrubbers moeten vervangen worden" :shock: :shock: :? :lol: :lol:
"Koplamp kapot, aanjager hebben we los gekoppeld en de zijknipper lampjes knipperden niet oranje genoeg"
Mij vielen de schoenen uit. De aanjager hadden ze los gekoppeld want hij bleef op stand 3 blazen. (kachelweerstand dus) en waarschijnlijk moest daarvoor (een deel van) het dash los.
Reparatie en keuring zou bij die garage rond de 400-500 euro gaan kosten.................... jaja
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor ruit'48 » 20 sep 2014, 08:26

Aanjager kapot..? In mijn laatste drie BX en heb ik er steeds mee te maken gehad ,het betrof dus ook de regelbare weerstand.
Ik heb dit elke keer opgelost door een by-pass te maken met een simpel trekschakelaartje. Voor de APK was dat nimmer een
probleem- als-tie-maar blies. Verkleurd glas van remlichten of richtingaanwijzer wordt met een beetje goede wil verholpen door
het vervangen van het witte bolletje door een oranje exemplaar, kosten, een paar luttele euro's.
Het is schandalig dat sommige garages niet wat klantvriendelijker/meelevend zijn voor hun klantjes met een kleine beurs.

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor MarcoPeus » 20 sep 2014, 08:36

Dat vond ik dus ook Kees.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor chummydj » 01 nov 2014, 20:19

Vandaag genoten van het mooie weer !!! ;)

Tijd ook voor een duo shoot !!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
chummydj
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 09 dec 2013, 15:37

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor figlio del commesso » 01 nov 2014, 22:06

Jammer van dat roze gedrocht ;-) , leuk eendje. Smaken verschillen, zulen we maar zeggen.
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor Steven- » 02 nov 2014, 23:36

Je 2CV staat er mooi bij, Chummy. Leuke foto's ook. :-)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Citroën-hoekje

Berichtdoor wowo » 13 nov 2014, 13:12

Ik gooi 'm er hier even tussen;
http://www.leboncoin.fr/voitures/716831768.htm?ca=5_s

Krijg het plaatje niet gelinked. Bij uitzondering vind ik deze wel leuk, wat een maf ding :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten