Gisteren weer een productieve dag gehad bij Fiat Service Heerlerbaan. De mannen daar zijn daadkrachtig en hebben kennis van zaken en dat merk je.
Nadat we eerst t koffieapparaat hadden gevuld en ingeschakeld heb ik een bezem door de werkplaats gehaald om lekker schoon en fris te kunnen werken.
Donderdag hadden we de koppeling al er op geschroefd maar nog niet kunnen vastzetten door gebrak aan een centreerpen.
Die was er vrijdag dus wel en away we go.
Allereerst de koppeling centreren en vastzetten. Dat ging redelijk goed. De pen pastte niet perfect maar met het timmermans oog en een beetje geluk blijkt t goed te gaan.
Toen het nieuwe lager geplaatst en de hoofdas voorzien van speciaal koppelingshuis vet (oude wijsheid van Klaziek ut Zalk zal ik maar zeggen), het bestaan hiervan was me onbekend vanaf gisteren dus niet meer.
Hier het lager op z'n plaats met de as ingevet.
De startmotor was behoorlijk vettig en druipte bijna van de olie en smeer. Na 5 minuten boenen en poetsen heb ik deze toch weer kunnen monteren.
Ondanks dat de originele waterpompjes goed uitzagen en geen speling vertoonden hebben we er toch voor gekozen om een nieuwe te plaatsen. Voor de prijs hoef je t niet te laten wat ze kosten maar 4 tientjes, en aangezien alles toch los ligt is de moeite klein. De blokjes hebben de reputatie snel warm te lopen dus dan moet je er voor zorgen dat de pomp perfect werkt.
Toen volgde de dynamo. Mijn CC heeft al 2 keer stil gestaan met een kapotte dynamo. De eerste op de vluchtstrook met een lege accu (op de trailer naar huis gehaald en een sloop dynamo er op) en de tweede ook op de vluchtstrook, bijna precies op dezelfde plek met een vastgelopen lager en kapotte riem. Die heb ik ter plekke vervangen in de berm van de A276 net na het Atrium ziekenhuis en na 15 minuten stond rijkswaterstaat naast me te vragen hoe lang t nog ging duren.
Deze dynamo zat er nog op en bleek na demontage van de regelaar aan zijn eind te zijn. Koolborstels waren 95% versleten. De sloper had een dynamo met hele goeie borstels en die draaid eook nog eens makkelijker. Die er dus maar op geschroefd.
De chef monteur van FSH vond het toen tijd worden voor koffie alvorens te beginnen aan de kop(pakking). De smaakte goed en toen de kop geplaats op de nieuwe koppakking. Bouten (en de gaten ervoor) schoon gemaakt en handvast gezet.
Op de foto is te zien hoe de bouten vastgezet moeten worden en met welk moment. Maar liefst 4 vast-zet-cycli moeten de bouten ondergaan. 2 KG 4 KG en 2 keer 90graden. Die 2 keer 90 graden doen we natuurlijk in de auto aangezien daar grote krachten bij vrij komen.
Toen werd het tijd om de motor weer in de auto te hijsen. Goed gereedschap is belangrijk en dat was voor handen. De lift tilde het blok er binnen 2 minuten in en na 5 minuten zaten de motorsteunen alweer vast.
Ik heb toen zelf de assen schoon gemaakt en weer op hun plaats gezet zodat de auto weer op de wielen kan staan om te verplaatsen.
Niet slecht die blik onder de kap voor een auto van 17 jaar oud he? Ik was van mening een goeie schoonmaakbeurt te moeten doen maar dat viel heel erg mee.
Uitlaat vast gezet met een nieuwe pakking, oliedrukschakelaar aangesloten alsmede de lambda kabel en de schakelkabels.
Volgende week verder met afmonteren van de motor (koeling/inlaat/carb/leidingen voor benzine en vaccuum) en de schijven en blokken vervangen voor die van de sloper.