Evenals BOVAG, blijkt een meerderheid in de Tweede Kamer geen heil te zien in lokale initiatieven om oude auto's de toegang tot een stad te ontzeggen.
Maar waar staat het uitgebreide BOVAG standpunt?
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Amsterdam weert auto's toch niet om bouwjaar
ANP
gepubliceerd op 19 mei 2008 14:47, bijgewerkt op 19 mei 2008 16:31
AMSTERDAM - Niet het bouwjaar maar de euronorm, een Europese uitlaatgasnorm, moet ervoor zorgen dat vervuilende auto's straks niet meer binnen de ringweg A10 in Amsterdam rijden. Dat maakten verantwoordelijk wethouders Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) en Marijke Vos (Milieu) maandag bekend.
Eerder nog kondigden de politici aan dat auto's op benzine en lpg van voor het bouwjaar 1992 uit de stad moesten verdwijnen. Doel hiervan is om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van minister Camiel Eurlings (Verkeer).
Euronorm
In plaats van de aanvankelijk geschatte 20.000 voertuigen, moeten nu 13.000 vuile auto's de stad uit. In het definitieve plan, waarover de gemeenteraad nog moet beslissen, staat nu dat het toelatingscriterium voor de zogeheten milieuzone (het gebied binnen de A10) de euronorm wordt. Die geeft namelijk de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan. Controle vindt plaats op basis van het kenteken.
In het plan maken de wethouders een uitzondering voor oldtimers ouder dan 25 jaar, aangepaste voertuigen voor gehandicapten en garagebedrijven. Autobezitters die in de milieuzone wonen en een laag inkomen hebben, kunnen verder in aanmerking komen voor een speciale kredietregeling. Ze kunnen een renteloze lening afsluiten bij de gemeente. Verder ontwikkelt de gemeente samen met de RAI Vereniging en Bovag een sloopregeling; een financiële tegemoetkoming bij de sloop van een auto die niet voldoet aan de criteria.
Vrachtwagens
Op 1 oktober moet de milieuzone voor vrachtwagens ingaan. De maatregelen voor personenauto's en bestelbussen gelden, als het aan het stadsbestuur ligt, vanaf eind volgend jaar.
De aanpak is volgens Herrema en Vos hard nodig. Uit cijfers van de GGD blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad niet verbetert en dat op diverse plekken de normen voor uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide worden overschreden. Dat is slecht voor de gezondheid van de inwoners, maar ook voor de ontwikkeling van bouwprojecten in de stad.
Idranor schreef:Kan iemand uitleggen hoe dat zit met die Euronorm? Is dat die norm van 132 g/km ofzo? En hoe weet ik wat mijn auto uitstoot?
Keer terug naar Café des Sports
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten