door Pininfarina504 » 10 maart 2015, 15:21
De waarheid achter de gele koplampen in Frankrijk
De gele koplampen zijn in Frankrijk ingevoerd ruim voor de Tweede Wereldoorlog, opdat de lokale troepenmacht gemakkelijk het verschil zou kunnen zien tussen de auto’s van de eigen bevolking en die van de Duitse vijand. Niemand die er blijkbaar bij had stilgestaan dat die gele vlekjes in de verte wel erg trefzekere doelwitten zouden vormen voor de Nazi-artillerie.
Ondanks dit falen bleven de Fransen ook na de oorlog hardnekkig vasthouden aan de eigenwijze verkeersmaatregel. Officieel omdat geel licht minder verblindend was voor tegenliggers dan wit licht, maar tegelijkertijd minder intens en dus ook minder verhelderend in normale nachtelijke omstandigheden. En dus lijkt de echte reden dat de Fransen erg gehecht waren aan de gele lampen, dat is nu eenmaal Frans.
Niet verwonderlijk dus dat er in een steeds opener Europa meer en meer klachten kwamen van buitenlanders die ‘s nachts rijden in Frankrijk gevaarlijk vonden wegens de inadequate verlichting van de lokale wagens. En dus besliste de Europese Commissie in 1994 om, in het kader van homogenisering van de markten, een einde te maken aan deze episode uit de autogeschiedenis.
Afschaffing of niet, de verplichting tot wit licht beperkte zich uitsluitend tot wagens geproduceerd na 1994. En omdat DS’en en 2CV’s voor eeuwig zullen blijven rondrijden, priemt er op het Franse platteland hier en daar nog steeds een gelige waas tussen de wijnstokken door.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.