GEZOCHT: vraagbaak 504 coupe C12

Voor het (gratis) adverteren van gereedschappen, folders, garageboeken, onderdelenboeken etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

GEZOCHT: vraagbaak 504 coupe C12

Berichtdoor Vincent » 13 aug 2007, 19:38

Waar kan ik vraagbaken/werkplaatshandboeken of hoe je het ook wilt noemen vinden, betreffende de 504 coupe C12. Ik heb heel het internet afgezocht, vind een heleboel workshop manuals en vraagbaken, maar niet betreffende de C12.

Alvast weer bedankt voor julie reacties. Zal binnenkort een foto plaatsen van mijn 504 coupe.

De groeten maar weer!
Peugeot 504 coupe 2.0 1974
Peugeot 306 break 1.6 1999
Avatar gebruiker
Vincent
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 09 aug 2007, 08:19

Berichtdoor tomtom » 14 aug 2007, 09:05

Hallo Vincent,

Er bestaat geen (werkplaatshand)boeken specifiek over de coupe. Aangezien de techniek voor het grootste deel overeenkomt met de 504 TI kun je de peugeot 504 werkboeken gebruiken. Bijvoorbeeld Olyslager en Haynes (engels) maar er zijn er nog veel meer. Op de club kun je ook een onderdelenboek en officieel werkplaatshandboek kopen van 504 (kopieen). Waar heb je de coupe gekocht? Je hebt in elk geval al gelijk de mooiste; nl het eerste type :mrgreen: !
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Vincent » 16 aug 2007, 09:11

Hoi,

Ik heb de coupe gekocht bij Kurt Orbie. Wagen is helemaal origineel, antraciet grijs (hoe noem je die kleur in het frans....iets met gris?) met beige skailederen interieur. Geen radio of wat dan ook in de middenconsole, maar gewoon een mooi zilverkleurig plaatje met pininfarina erop geschreven. Het geluid tijdens het rijden klinkt voor mij al als een symfonie!

Gisteren een gaatje in de uitlaat laten lassen, kleppen laten stellen, ontsteking nagekeken. Loopt mooier, vooral rustiger nu.

Misschien dat iemand weet hoe het komt dat hij bij rustig rijden wat stottert. (niet heftig hoor!) Je voelt hem af en toe inhouden. De garagehouder zei dat ik een keer injectioncleaner er doorheen moest gooien. Kon volgens hem zijn dat, omdat de wagen in 33 jaar slechts 120.000 km heeft gereden, de injectie enigzins vervuild is. Raden jullie het aan om een keer injectioncleaner erin te gieten??

Iets anders, ik tank op aanraden van Kurt gewoon euro98 en voeg geen loodvervanger toe. Hij zei dat loodvervanger slecht is voor de kugelfischer. Wie weet hier meer van??
Bij het zoeken op het forum naar onderwerpen over loodvervanger, viel het me op dat iedereen eigenlijk zijn eigen ding wel doet. Wie heeft er dus ervaringen met een 504 coupe c12, met en zonder loodvervanger.

De groeten,

Vincent
Peugeot 504 coupe 2.0 1974
Peugeot 306 break 1.6 1999
Avatar gebruiker
Vincent
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 09 aug 2007, 08:19

Berichtdoor JT » 16 aug 2007, 12:18

Hoi Vincent, probeer de ontsteking iets te vervroegen om dat stotteren bij lage vermogensvraag proberen te verhelpen...

Ik rijd met en zonder en merk geen verschil tijdens het rijden. Ik rijd normaal gesproken met loodvervanger. Loodvervanger is smering.
Het lijkt mij logischer om het benzinemengsel zo dicht mogelijk bij de toenmalig verkrijgbare benzine te krijgen. Dus met loodvervanger.
Kurt ziet heel veel 504cc's langskomen, hij zal toch ook niet zomaar wat zeggen... dus nu ben ik in twijfel....
Heel kort dan, want ik blijf met loodvervanger rijden. :wink:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor tomtom » 16 aug 2007, 21:26

Stotteren bij lage vermogensvraag kan ook wat anders zijn; ik zou het niet gek vinden als het iets met de injectiepomp zou zijn. Ik ben trouwens benieuwd of je zeker weet dat het die 120000 km zijn; zitten de boekjes erbij? Ik zou (met alle respect) de verhalen van dhr. Orbie niet direct voor waar aannemen. Een second opinie bij Willem Driessen of Evert Jonkhart is zeker aan te raden. V.w.b. de injectiecleaner; kun je zeker doen maar verwacht er geen wonderen van. Uiteindelijk heb ik bij twee auto's alle standaard dingen gedaan (bougies, kabel, ontsteking, accu etc.) maar uiteindelijk kon alleen Willem Driessen de auto goed afstellen.....vakmanschap = :mrgreen: voor mij!
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor peugeot-304 » 16 aug 2007, 21:49

Dag Jan en Vincent.
Naar mijn weten wordt loodvervanger gebruikt om een té vroege ontsteking van het benzine-luchtmengsel bij een hogere compressie te voorkomen. Het zogenaamde "pingelen".

Wil je iets goeds voor je Kugelfischer doen voeg dan bij iedere tankbeurt een scheutje BARDAHL Topoil in een verhouding van 2 op 1000 toe. Dit zorgt ervoor dat o.a. de plunjers van de pomp minder wrijvingsweerstand ondervinden.

Klik HIER voor meer info

En zeker Euro98 gebruiken.

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor JT » 16 aug 2007, 22:29

@Tomtom, ik bedoelde ook "probeer" in de vorm van, een mogelijk probleem zou kunnen zijn. Bij mij was een minimale vervroeging de oplossing (dus die tip wilde ik iig geven)...

@Dieter, ik ben ook niet 100 zeker, maar een loodvervanger kan octaanverhogend zijn. Volgens mij is in ieder geval als hoofdzaak bedoeld voor de smering. Zie ook http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... c&start=50
Bedankt voor de TopOil tip. Ik heb die Top Oil aangevraagd bij die pipo's, ben benieuwd!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Vincent » 17 aug 2007, 07:12

Hoi Dieter,

Bardahl Top Oil is dus geen loodvervanger begrijp ik. Jij tankt dus euro98, en voegt daar verder geen loodvervanger aan toe?

Mijn vragen klinken misschien wereldvreemd, maar ja.....ben nogal een groentje op dit gebied!

Groeten,

Vincent
Peugeot 504 coupe 2.0 1974
Peugeot 306 break 1.6 1999
Avatar gebruiker
Vincent
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 09 aug 2007, 08:19

Berichtdoor tomtom » 17 aug 2007, 11:51

Jan was was geen verwijt hoor :D alleen een aanvulling. Met minimale vervroeging bedoel je meer dan 5 graden dus?

Vincent; het aardige is dat iedereen allerlei "wondermiddeltjes" heeft waar hij of zij (vrouwen trappen daar overigens minder snel in is mijn ervaring :mrgreen:) bij zweert (ik hoor daar zelf ook bij :oops: ) helaas kan ik zelden of eigenlijk nooit overtuigend bewijs vinden en moet ik achteraf vaststellen dat het meestal geen @#$% uitmaakt. De basis is gewoon; alles zou afstellen en gebruiken zoals peugeot het bedoeld en voorgeschreven heeft (uiteraard is LVV zinnig want dat zat vroeger nu eenmaal in de benzine op de kleppen te smeren). Voor de rest; probeer "alles" vooral uit maar verwacht er niet teveel van...... :?

PS. waar blijven de foto's? Vooral Jan en ikzelf zijn volgens mij erg gecharmeerd van type I 504CC :D
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Vincent » 17 aug 2007, 12:08

Ik zal later vandaag wat fotos maken en die even op het forum zetten in de categorie "Even voorstellen".

Zoals ik al zei heb ik eergisteren de kleppen laten stellen en is de ontsteking nagekeken. De motor loopt veel rustiger nu, maar hij houdt merkbaar in bij het optrekken en je voelt wanneer je hem op snelheid rijdt steeds schokken, alsof hij tijdens het rijden ook steeds wat inhoudt. Niet ernstig, maar wel merkbaar.

Wat denken jullie?

Groeten!

Vincent
Peugeot 504 coupe 2.0 1974
Peugeot 306 break 1.6 1999
Avatar gebruiker
Vincent
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 09 aug 2007, 08:19

Berichtdoor JT » 17 aug 2007, 12:20

tomtom schreef:Jan was was geen verwijt hoor :D alleen een aanvulling. Met minimale vervroeging bedoel je meer dan 5 graden dus?
Weet ik, pillendraaier!! En no offense taken (kon het alleen niet vriendelijker formuleren), Maar als een formulering tot twijfel leidt, dan moeten we die recht zetten. Dat heb je gedaan, maar voordat iedereen weer denkt dat ik alles maar vervroeg om problemen tegen te gaan, wilde ik dat weer even rechtzetten... zucht....

Schokken is een vaker voorkomend probleem bij de TI's en er zijn meer dan een dozijn oorzaken mogelijk.

Meest voorkomende is vuile benzine. Heb je een groffilter bij de tank? Hoe ziet dat er uit? Fijnfilter op orde?

Maakt je stuwpomp misschien veel geluid?

...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor peugeot-304 » 17 aug 2007, 12:56

@Jan, mijn bescheiden bijdrage is gebaseerd op DIT artikel.
De tip van BARDAHL kreeg ik van een bekende, die als taxateur werkt, en heel wat oldtimers ziet en daarom ook veel ervaringen uitwisselt met anderen. Ik vond dit nog op een ander forum:
Voor een aantal klassiekers en youngtimers is wel degelijk loodvervanger nodig.
Het lood in de benzine verhoogde de klopvastheid (tegen pingelen / nadieselen / of spontane ontbranding). Bijkomend voordeel was dat het lood een smerende eigenschap had voor de klepstelen/geleiders en de klepzittingen.
Superbenzine (met die loodtoevoeging) is er volgens mij pas halverwege de jaren 50 gekomen (of later??). Motoren van vóór die tijd en natuurlijk 2-takt hebben die loodtoevoeging of loodvervanger dus niet nodig.



@Vincent, inderdaad ik gebruik geen loodvervanger in de 504. De kop is i.v.m met LPG ook voorzien van geharde klepzetels. Inhouden bi het optrekken kan verschillende oorzaken hebben: vacuümvervroeging in de verdeler in orde? Benzineverrijking in de injectiepomp wordt ook door onderdruk geregeld.

In ieder geval su6 met zoeken.
Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Vincent » 17 aug 2007, 15:38

Net bij Jonkhart in Hilversum geweest. Lang mee gesproken, veel van geleerd. Heb injectioncleaner, loodvervanger en molykote meegekregen. Bus injectioncleaner in de tank gedaan (tank zat nog halfvol), beetje molykote erin gedaan en gaan rijden.....verdomd, het lijkt al minder!
Binnenkort ga ik eens uitgebreid langs. Gaat Jonkhart luisteren naar de auto, technisch eea nakijken. Ik moet zeggen, komt heel erg professioneel en goed over.

O ja, de fotos ga ik nu doen!! Dus zometeen even kijken bij de rubriek "even voorstellen".

Groeten

Vincent
Peugeot 504 coupe 2.0 1974
Peugeot 306 break 1.6 1999
Avatar gebruiker
Vincent
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 09 aug 2007, 08:19

Berichtdoor Vincent » 17 aug 2007, 15:44

Goed, de fotos willen niet lukken. Staan op de computer in een map, maar hoe kan ik ze op het forum plaatsen?

Groeten
Peugeot 504 coupe 2.0 1974
Peugeot 306 break 1.6 1999
Avatar gebruiker
Vincent
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 09 aug 2007, 08:19

foto plaatsen

Berichtdoor peugeot-304 » 17 aug 2007, 16:02

Vincent, kijk een HIER voor het plaatsen van foto's.

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor JT » 17 aug 2007, 17:01

Mooie discussie, misschien toch verplaatsen naar die loodvervanger-topic die er al is.
Ik ga toch nog sputteren en mijn mening blijft(nog even) onveranderd, Dieter, :wink:
Je verwijst naar een artikel over tetraethyllood. Als ik alles goed snap, is dat loodhoudend en klopvastheid-verhogend. Sinds 88 wordt tetraethyllood vervangen door Methyl-tert-butylether, dit fijne spulletje is ook klopvastheid-verhogend.
In welke mate klopvastheid-verhogend de beide producten zijn? Ik weet het niet. Is er niet een chemicus in de zaal?

Bovenstaande n.a.v. het lezen van:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methyl-tert-butylether

Wikipedia schreef:Aan benzine wordt sinds 1988 vaak methyl-tert-butylether (MTBE) toegevoegd om de klopvastheid te verhogen. Vroeger werd daarvoor het zeer giftige tetraethyllood (TEL) gebruikt (loodhoudende benzine). Ook aan MTBE worden tegenwoordig schadelijke eigenschappen toegerekend en een verbod op gebruik ervan mag wellicht in de toekomst dan ook worden verwacht.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Vincent » 17 aug 2007, 20:06

Foto's zijn gelukt en te bewonderen in de rubriek "even voorstellen".

Groeten,

Vincent
Peugeot 504 coupe 2.0 1974
Peugeot 306 break 1.6 1999
Avatar gebruiker
Vincent
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 09 aug 2007, 08:19


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten