Pagina 1 van 1

Gezocht: Nette 404

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 16:41
door 4ooh4
Hallo,

Ik ben nieuw hier, sinds kind reeds groot liefhebber van specifiek de 403 en 404 en daarom sinds begin 2019 al op zoek/oriënteren naar een Peugeot 404 sedan. Ik moet mij nog voorstellen, maar dit wil ik eigenlijk t.z.t. doen met de auto erbij natuurlijk. Ik zag geen specifieke rubriek voor 'gezocht', dus vandaar in deze categorie. Als dit verkeerd is, hoor ik het graag!

Enfin, voor de helderheid eerst even wat dingetjes op een rij wat ik zoek in een 404 (gezien/gelezen op het www), waarna ik m’n verhaal zal afsteken over het waarom etc.:
- Staat: Netjes. Liefst de bodem niet ‘geteerd’ en dat deze (zo goed als/grotendeels) roestvrij is. Bodem mag onbehandeld, gelakt of een (doorschijnende) wax bevatten.
- Origineel NL kenteken: Heeft wel de voorkeur.
- Optisch originele uitstraling: Liefst wel. Voorkeur gaat uit naar een zwarte/donkerblauwe lak met rood of zandkleurig (wittig) interieur.
- Technische originaliteit: Niet verplicht, zolang het dan maar wel wat toevoegt aan de veiligheid, comfort, etc. Voorbeeldje: Schijfremmen voor (zie max. bouwjaar waarom).
- Lak: Mag zijn overgespoten (liefst originele kleur), maar zou fijn zijn als deze (i.c.m. goed poetsen natuurlijk!) nog zo’n 15 jaar mee kan, waarna ik hem dan helemaal onder handen zal nemen.
- Carrosserie type: sedan.
- Uitvoering: GT of Super Luxe (liefst met armsteun voor en rekje op cardantunnel).
- Schuifdak: Gaat niet mijn voorkeur naar uit, maar ik weet niet of de GT en/of SL ooit ook zonder schuifdak zijn geleverd? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
- Extra accessoires: Hoofdsteunen, zou mooi zijn als deze er al in zijn gemaakt (gelast met klikmechaniek), maar uiteraard niet verplicht.
- Max. bouwjaar: 1966 (ben 'verliefd' op de horizontale Jaeger teller, met zwarte achtergrond/witte letters, en weet gewoon dat ik iets minder geniet als ik met de ronde klokjes rond zou gaan rijden. No offence naar de latere types uiteraard, gewoon mijn smaak). Ook de 1968 ‘budget’ modellen met de kortere bumpers gaat niet mijn hart helemaal naar uit.
- Km stand: Gezien de robuustheid van de motoren is dit niet zo heel erg interessant, denk ik? Ik ga er immers al vanuit dat ik o.a. kleppen, radiateur (vanwege troep) e.d. sowieso moet stellen, spoelen en evt. vervangen (zie hieronder)?
- Motor: 1600 met 5-gelagerde krukas, benzine (met LPG heeft de voorkeur), carburateur uitvoering (beslist géén injectie). Ik vermoed dat het zich dan om een XC6 motor gaat handelen? Voor zover ik weet is er op benzine gebied de XB5, XC6 en XC7 (inspuiting). Klopt dit?
- Versn.bak: Handmatig.
- Prijsbereik: Discutabel, maar zoek momenteel tussen de 6500-8500 EUR als max., afhankelijk van de staat natuurlijk.

Vroeger toen ik nog klein was (zo'n 19 jaar terug), had mijn vader een 404 (rood, beige lederen interieur, horizontale teller en de mooie wieldoppen). Ik vond dit toen geweldig om af en toe bij in te mogen zitten wanneer wij met het gezin een ritje gingen maken en misschien dat dit ook wel de reden is waarom ik de 404 de mooiste auto vindt die er is. Helaas moest deze destijds, vanwege omstandigheden, weg. Anyway, ik zoek dus een nette 404. Ik ben van plan om er dagelijks in te gaan rijden, omdat ik het type ben dat graag een voorwerp gebruikt in plaats van in de schuur laat staan. Ik zie het als uitdaging om de auto in eenzelfde staat te houden, maar om er dan wel dagelijks gebruik van te maken. Daarbij kan ik de 404 beter 'verzorgen' wanneer ik deze als enigste auto heb dan wanneer ik er nog een dagelijkse auto extra bij neem op LPG. Enigste vereiste voor mij is dat hij wel op LPG loopt, gezien de dagelijkse afstand (geldt voor elke auto). Naast deze financiële 'compensatie' in verbruikskosten, blijft de olie, bougies e.d. bij LPG ook langer schoon. Onderhoud, sleutelwerk en poetsen zal ik voor het grootste deel zelf gaan doen, zodat ik ook weet hoe het in elkaar zit en wat er aan de hand is, mocht zich er toch iets voordoen. Mocht het mij zelf allemaal niet helemaal lukken, heb ik altijd nog een broer die (monteur beroepshalve) veel ervaring heeft met Engelse auto's (MG, Bentley e.d.) en mij altijd graag op weg helpt. Verder ben ik van plan om de auto technisch meer te moderniseren (voornamelijk op het gebied van veiligheid en comfort) zonder dat je dit echt merkt, waaronder:
- Elektronische ontsteking (zoiets als 1-2-3 met startblokkering).
- Alarm.
- Hoofdsteunen (bijpassend bij het interieur natuurlijk en vind ik vereist voordat ik er dagelijks in ga rijden).
- Volledige verlichting (misschien koplampen uitgezonderd) op LED (wel waarheidsgetrouw licht). Vanwege efficiency en levensduur LEDs zal dit een compleet aangepast systeem zijn met o.a. precieze regeling van PWM en spanning, waarbij de verlichting ook het natuurgetrouwe 'faden' van de gloeilamp zal nabootsen.
- Zelf ontworpen solid state knipperrelais met origineel geluid (sampled).
- Traploos regelbare snelheid/interval ruitenwissers (wederom solid state, FET based).
- Op termijn zal er waarschijnlijk ook een nieuw electrisch schema gemaakt worden met kabelboom, zodat alles (net als bij de moderne auto's) individueel gezekerd is middels een centrale zekeringskast (netjes weggewerkt uiteraard). Dit zal pas echter gebeuren als de lak het niet meer houdt en de hele auto kaal wordt gemaakt (laten afbijten en opnieuw verzinken).
- Nog veel meer ideeën die ik nu even liever voor mezelf houdt en waar ik in principe wel de rest van m'n vrije tijd aan kan besteden ;-)

Enkele hobby's die ik graag uitoefen naast mijn baan (software engineer):
- Elektronica ontwerpen en bouwen van schema (stromen, spanningen, formules) tot printplaat (CAD tekenen en solderen), met handhaven industriestandaarden op het gebied van spanningen, ontwerpprincipes, voldoen aan RoHS e.d.
- Reparatie en uitzoeken werking van 'antieke' buizentechniek.
- Onderhoud/sleutelen aan m'n volledig gereviseerde Yamaha RD50M bromfiets.
- En in principe geïnteresseerd in alle andere zaken waar een stekker aan zit.

Verder had ik nog enkele vraagjes naast de hierboven reeds gespecificeerde:
- Zijn de sierlijsten allemaal RVS, of alleen de bumpers?
- Hanteren jullie allemaal de destijds gespecificeerde onderhoudsintervallen?
- Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij het kopen van een 404 naast de algemene criteria ( zoals specifieke plekken, bepaalde technische zaken etc.)? Ik kon niet echt een draadje vinden waar koopadvies in werd gegeven. Wel heb ik op het Duitse forum al een mooi lijstje waarop ik moet letten: http://www.404forum.de/viewtopic.php?f=34&t=1331. Als iemand hier nog een aanvulling op heeft, hoor ik dat ook graag.
- Kunnen op de 3-gaats velgen ook tubeless banden? Ik had gelezen dat dit misschien mogelijk was op de latere modellen (1970+?). Hoor graag of dit zo is en/of waar ik dan zulke velgen nog kan vinden.

Wat ik zelf al heb doorzocht in het laatste half jaar voor een 404:
- Marktplaats
- Mobile.de
- Ebay kleinanzeigen
- Gaspedaal
- 2dehands
- Leboncoin
- Nog enkele andere, maar op de sites hierboven heb ik allemaal zoekopdrachten lopen met alerts. Zitten soms wel goede tussen, maar prefereer een van origine NL kenteken (meeste lijken tegenwoordig in de 90er jaren geïmporteerd).

Mocht iemand dus nog een nette 404 hebben (of weten te staan) die (grotendeels) voldoet aan bovenstaande criteria waarbij je weet dat deze naar een persoon gaat die er goed voor zal zorgen, hoor ik graag van je! Ik hoop dat, wanneer ik de juiste 404 heb gevonden, nog veel informatie mag opnemen en weer komen delen.

edit: Verhaal iets ingekort en max prijs iets aangepast, aangezien er zeer waarschijnlijk nog LPG bij in moet komen.

Re: Gezocht: Nette 404

BerichtGeplaatst: 22 sep 2019, 11:20
door Pininfarina504
Een kennis van me heeft een groene uit 66.
Of hij hem van de hand wil doen???
Harde en gezonde auto, loopt als een zonnetje, technisch geheel geserviced, hij is een gepensioneerde automonteur.
Net interieur, rubberwerk goed, geen roest, relatief lage kilometerstand, geen jankende cardan.
De auto had lang stilgestaan, hij heeft hem weer gangbaar gemaakt.
Franse import.
Hydrovac verwijderd, is voorzien van moderne servo, dat is ook veel beter.
Auto heeft geen manco's.
Schijfremmen zijn van een latere generatie, evenals de extra gelagerde krukas.
Mocht je het evt. willen, breng ik je in contact met hem.
Verdere details over eventuele verkoop, moet je met hem persoonlijk bespreken.

Re: Gezocht: Nette 404

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 02:10
door 4ooh4
Hoi Pininfarina504,

Dat klinkt, eerlijk gezegd, wel interessant :-) Ik kan blijkbaar nog geen PBs sturen, omdat ik nog niet genoeg heb gepost. Zou je de beste man voor mij willen benaderen en willen vragen of hij zijn contactgegevens wil delen? Ik kan hem dan bellen, mailen etc. Als hij het liever via jou wil doen, vind ik dit ook eerst prima ;-)

Alvast bedankt voor de moeite!

Re: Gezocht: Nette 404

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 09:08
door Pininfarina504

Re: Gezocht: Nette 404

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 22:23
door 4ooh4
Bedankt voor het doorgeven, zal morgen contact met hem opnemen! :D

Re: Gezocht: Nette 404

BerichtGeplaatst: 05 okt 2019, 14:49
door 4ooh4
Helaas geen succes (foto's gezien en ik begrijp heel goed waarom hij hem nog wil houden) ;-)

Vraag staat dus nog open :-)