Om ook maar even hierop in te haken...
Joep, super leuk dat je op zoek bent naar een 205! Het zijn erg leuke autootjes waar nog zat onderdelen voor te krijgen zijn en als je een beetje handig bent, kun ja nagenoeg al het onderhoud en reparaties zelf uitvoeren.
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Ruurd. Ik heb zelf een Roland Garros staan met 168.000 km op de klok en ook nog een XS met 118.000 km aan levenservaring en ja, deze laatste is ook van een oud vrouwtje geweest
Het zijn super leuk wagentjes, maar het is vooral de collectors-status die het 'm doet. Houd er rekening mee dat bijna alle XS'en in Nederland uitgevoerd zijn met de TU3M injectie motor die 75pk levert en niet met de Solex carburateur welke 85pk heeft.
Deze injectie motor is overigens wel gekoppeld aan een 'sportieve' 3S cilinderkop, die ervoor zorgt dat de motor zijn top koppel en vermogen op iets andere hogere toerentallen bereikt. Ook zit de motor gekoppeld aan een versnellingsbak met kortere verhoudingen waardoor het ondanks zijn geringe vermogen toch een pittig bakkie is. Het onderstel is hetzelfde als dat van een normale 205, alleen is er een iets dikkere en stijvere stabilisatorstang gemonteerd.
Echter, de Generation doet qua prestaties niet echt onder voor een XS, het verschil is echt marginaal. Ik heb zelf meerdere malen in de auto van Ruurd gereden en ik kan alleen maar zeggen dat het een super leuk en vooral fijn wagentje is! Standaard zijn ze misschien wat saai, maar zoals Ruurd al zei zijn er volop onderdelen in omloop om 'm op te leuken. Ruurd's Generation heeft ruim het dubbele op de teller staan als mijn XS, maar zelf vind ik de Generation de fijnere wagen. Ruurd heeft ook meerdere malen in mijn XS gereden, maar ik denk toch dat ie niet van auto zou willen ruilen haha. Staar je dus ook vooral niet blind op de kilometerstand, maar kijk vooral naar hoe fijn je de auto vindt rijden tijdens de proefrit.
Technisch gezien is de Generation misschien ook nog net wat beter dan de XS. Zowel de ontsteking als de injectie zijn geüpdatet en vooral de injectie is een wat zwakker punt bij de XS (en andere oudere 205'tjes). Qua koets zijn juist de oudere 205'jes beter gebouwd. De Generations zijn gebouwd in Spanje en deze willen nog wel eens wat meer roesten, maar niks ernstigs. Over het algemeen roest een 205 sowieso bijna niet.
Om een lang verhaal kort te maken, een XS of Roland Garros koop je meer voor de naam en de potentiële toekomstige stijging in waarde, maar voor de prestaties kun je net zo goed een Generation kopen. Deze koop je momenteel voor een appel en een ei of een paar kratten bier en je kunt hier net zoveel plezier mee beleven als met een XS. Mocht je nog iets van tuning willen gaan doen, dan kun je dit ook beter bij een Generation doen omdat de waarde van deze auto's toch gering is. Op deze manier kun je er echt jóuw auto van maken :)
Ik wens je veel succes met je zoektocht (en met het lezen van dit ellenlange verhaal
) en mocht je nog vragen hebben, stuur dan gerust een berichtje!
RG1992
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk