Carte grise

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Carte grise

Berichtdoor 403B-1963 » 11 dec 2007, 22:23

Als ik op E-bay frankrijk rondneus zie ik regelmatig bij advertenties van oldtimers:

Carte grise of Carte grise collectioneurs.
Wat zijn dit voor formulieren (zelf denk ik dat het het kentekenbewijs is)

Wat is het verschil tussen deze twee?

Soms staat er sans carte grise geeft dit problemen bij import? En zo ja welke?

En het certificat de cession (of zoiets) is dit noodzakelijk, zo ja waar haal je zoiets? Wat is de functie en moet je het ook gebruiken? (elders op het forum stond namelijk eens dat dit formulier helemaal niet nodig was)

Hebben jullie nog meer zaken waar je op moet letten?
Ik doel dan op evt. andere formulieren of formaliteiten en is er een bepaalde volgorde die je moet aan houden bij import? (Vb eerst RDW of eers Douane of nog wat anders/)

Ben eigenlijk al langere tijd aan het kijken naar een betalbare 403 pickup (evt met bache) of een gesloten break (utilitaire) war geen of niet al te veel werk aan zit (vooral geen laswerk).
Van daar mijn vragen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Idranor » 11 dec 2007, 23:23

Voor wat betreft de 403 pickup: er ligt er eentje op een sloperij in Amsterdam maar die is uiteraard niet roestvrij.

Voor wat betreft je vragen over papieren kan ik je helaas niet verder helpen. 8)
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Stefan » 11 dec 2007, 23:26

Carte grise is inderdaad het kentekenbewijs, Carte grise collection is voor auto's ouder dan 25 jaar. Auto's met een carte grise collection komen dan te vervallen voor le controle technique.

Wat een auto is zonder carte grise is kan ik je niet precies zeggen, maar ik weet wel dat je hem dan niet kan importeren. origineel heb je absoluut nodig.

Zorg er wel voor dat je een certificat de non-gage krijgt van de verkoper (hierin verklaart de prefectuur dat er geen probleem is om de plaat over te dragen dwz geen openstaande fiscale schulden of boetes).

Een certificat de cession is een bewijs van recente technische controle.

verder kan ik je niet helpen, ik hoop dat dit het e.e.a. verduidelijkt.
Peugeot 406 Coupé 3.0 V6 ('99)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Stefan
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 07 dec 2007, 22:03
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Brownie » 11 dec 2007, 23:49

Kleine correctie: certificat de session is het bewijs dat de auto van eigenaar is gewisseld. Deze wordt in tweevoud opgemaakt aan de keukentafel. De oude eigenaar kan hiermee de auto van zijn naam af halen en de verzekering stopzetten. De nieuwe eigenaar kan daarmee een nieuwe carte grise aanvragen. Voor invoer in Nederland is die niet van belang.

Maar inderdaad, voor invoer heb je een carte grise nodig, maar ook niks meer.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 dec 2007, 00:44

Wagens met ontbrekende CG worden (meestal) voor een spotprijs aangeboden. Ik heb in zulke gevallen altijd het vermoeden dat met zo'n wagen (of de eigendom ervan) geknoeid is. Kun je alleen importeren als je er nog in Frankrijk een nieuw Frans kentekenbewijs bij organiseert. Of je dat als buitenlander net zo makkelijk/moeilijk/kostbaar lukt als een Franse aanvrager weet ik niet. Ik zou in elk geval hééél goed uitkijken, en vooral opletten of er niet met het chassisnummer gerotzooid is.

Hoe zit het eigenlijk met wagens die van origine als type niet in Nederland verkocht zijn? Franse CG is voldoende?

Afbeelding

Ik kreeg de CG van mijn 104 in bovenstaande staat, vergezeld van een Frans overschrijvingsdocument wat wel door de eigenaar op de CG maar niet door degene aan wie de wagen op 28-07-2003 verkocht is was ingevuld. Kennelijk is de auto toen voor de belasting of kentekenregistratie niet overgeschreven, alleen de verzekering is aan het DEKRA-zegel te zien wat langer blijven doorlopen. Ik heb met verkoper ook verder geen documenten hoeven invullen, betalen, opladen, even kletsen nog, en wegwezen. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Brownie » 12 dec 2007, 00:51

In jouw geval heeft de laatste eigenaar nooit een carte grise aangevraagd en heeft de auto dus ook nooit verzekerd. Voor de franse registratie bestond hij dus niet meer omdat hij al was uitgeschreven door de vorige eigenaar. Ik dat geval had de laatste eigenaar ook geen certificat de session nodig. Vergelijkbaar met het nederlandse vrijwaringsbewijs in feite. Verschil met Nederland is dat hier het kenteken altijd gehandhaaft blijft en er dus altijd een eigenaar is die verzekeringsplichtig is. In Frankrijk heb je dat niet, daar is een auto na verkoop in feite verdwenen, totdat iemand met de oude carte grise deze op zijn naam zet.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 dec 2007, 01:01

Die datum op het DEKRA-zegel, is dat een ingangs- of einddatum van een assurantie(jaar)termijn? Ingeval van einddatum stel ik me voor dat Mr Roussel de auto dus nog tot getoonde datum verzekerd had, en de wagen, toen de lekke koppakking zich voordeed, in juli 2003 aan mijn verkoper heeft overgedaan als verkoop voor onderdelen. Hoewel de wagen even daarvoor 25 jaar oud was geworden is het kenteken toen niet naar een CG collection overgezet. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 403B-1963 » 12 dec 2007, 01:16

Begint me al veel duidelijk te worden.

Al vast bedankt voor de reacties en tips.

Ga ik gewoon maar weer verder met kijken/zoeken.
Heeft geen haast.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Steven » 12 dec 2007, 09:12

M. van der Meulen schreef:Die datum op het DEKRA-zegel, is dat een ingangs- of einddatum van een assurantie(jaar)termijn? Ingeval van einddatum stel ik me voor dat Mr Roussel de auto dus nog tot getoonde datum verzekerd had, en de wagen, toen de lekke koppakking zich voordeed, in juli 2003 aan mijn verkoper heeft overgedaan als verkoop voor onderdelen. Hoewel de wagen even daarvoor 25 jaar oud was geworden is het kenteken toen niet naar een CG collection overgezet. M.


Die DEKRA VERITAS zegel is volgens mij een datum van technische controle, op de achterruit van onze Dangel hangt nl. een sticker "Veritas Contrôle Technique" en op de getoonde carte grise staat toch ook "dates visites technique"
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 dec 2007, 10:43

Je hebt helemaal gelijk Steven. Nadere inspectie van de rechter benedenhoek van de voorruit laat het onderstaande plaatje zien. De grote letters CT zijn niet te missen, bovendien komt de nummercode overeen met die op het Dekra-zegel.

De plastic houder met het ticket ernaast toont het bewijs van verzekering tot oktober 2003. En wat de douane betreft: komt eigenlijk pas aan de orde bij de importkeuring ter aanvrage van Nederlands kenteken bij de RDW.

Let op! Ik heb er eerder voor gewaarschuwd: als je de originele CG als collectorsitem in je "dossier" wilt houden moet je duidelijk om teruggaaf vragen, anders verdwijnt-ie in de ondoorgrondelijke burelen van de RDW of de belastingdienst!
In de meeste grotere keuringsstations is onder hetzelfde dak een douanekantoor gehuisvest. Informatie over voorschriften en tarieven van RDW-APK keuringen zijn op www.rdw.nl volop te vinden. M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Carte grise

Berichtdoor jon » 11 jul 2015, 22:19

Dus bovenaan staat de datum van de laatste tenaamstelling en rechts daarvan de eerste toelating.

Als iemand verhuisd is (Changement de domicile), krijgt de auto een nieuwe CG? Ik heb er eentje gezien waarbij de tenaamstellingsdatum overeenkomt met de Changement de domicile namelijk... Iemand die dit weet?

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Re:

Berichtdoor Harrie » 11 jul 2015, 23:52

Brownie schreef:Kleine correctie: certificat de session is het bewijs dat de auto van eigenaar is gewisseld. Deze wordt in tweevoud opgemaakt aan de keukentafel. De oude eigenaar kan hiermee de auto van zijn naam af halen en de verzekering stopzetten. De nieuwe eigenaar kan daarmee een nieuwe carte grise aanvragen. Voor invoer in Nederland is die niet van belang.

Maar inderdaad, voor invoer heb je een carte grise nodig, maar ook niks meer.

inzake fraude wil men graag een "aankoopsbewijs" ( factuur o.i.d., ) zien, een CG alléén is niet meer voldoende volgens mij.
RDW moet erg scherp letten op omkatten en diefstal, vandaar. Ook de aldaar gevestigde belastingdienst wil alles weten !
Dat "Certificat de session" kun je misschien als aankoopbewijs aanleveren, ik denk haast zeker: als je naam er op staat :wink:
Ik heb in Almelo (BD) ook de aankoopfactuur moeten laten zien voor de 604 GTI destijds.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten