Logica kenteken geimporteerde young/oldtimer?
Geplaatst: 15 nov 2018, 21:25
Soms heb je zo van die dingen waarvan je je afvraagt hoe het zit en waarom. Niets ernstigs of dringends maar toch. Neem nou de kentekens die de RDW uitgeeft voor geimporteerde young- en oldtimers. Leuk voer voor mensen die graag verbanden willen leggen tussen nummers en coderingen
Een geimporteerde youngtimer (jonger dan 40jaar) krijgt van de RDW nu een "moderne" letter-cijfer combinatie die aansluit op wat er nu aan gangbare kentekens uitgegeven wordt voor nieuwe auto's. Die krijgt dus niet een inmiddels vervallen NL kenteken uit de tijd dat een soortgelijke auto toen hier op de weg kwam (In mijn ogen zou dat een elegante manier van kentekenen zijn geweest). Met de huidige manier kun je dus de geimporteerde youngtimers onderscheiden van de "vaderlandse" youngtimers en zien wanneer ongeveer de auto op de Nederlandse weg is gekomen.
Bij geimporteerde oldtimers (40 jaar en ouder?) zie ik verscheidene combinaties met YB en YD in het midden. Blijkbaar zijn de combinaties xx-YB-xx en xx-YD-xx hiervoor gereserveerd? Of nog meer? Waren deze Y kentekens dan niet gangbaar toen de Y serie ergens in 1979 aan de beurt zou moeten zijn gekomen? Of is er toen van 99-XZ-99 direct naar 00-ZA-01 overgegaan? Van wanneer tot wanneer zijn deze Y kentekens uitgegeven? Of loopt dit nog steeds door?
Daarvoor waren blijkbaar andere combinaties in het verleden in zwang (van wanneer tot wanneer?) waarbij de kentekens begonnen met bijv. AE, AH, AL, AM, AR, DE, DH, DL, DM, DZ gevolgd dor vier cijfers. Om onduidelijke redenen zijn deze series gestopt voor geimporteerde auto's waarbij toen nog wel/niet het onderscheid youngtimer/oldtimer werd gemaakt?
Commentaar/corrrecties/weetjes/eerstehand info welkom.
Een geimporteerde youngtimer (jonger dan 40jaar) krijgt van de RDW nu een "moderne" letter-cijfer combinatie die aansluit op wat er nu aan gangbare kentekens uitgegeven wordt voor nieuwe auto's. Die krijgt dus niet een inmiddels vervallen NL kenteken uit de tijd dat een soortgelijke auto toen hier op de weg kwam (In mijn ogen zou dat een elegante manier van kentekenen zijn geweest). Met de huidige manier kun je dus de geimporteerde youngtimers onderscheiden van de "vaderlandse" youngtimers en zien wanneer ongeveer de auto op de Nederlandse weg is gekomen.
Bij geimporteerde oldtimers (40 jaar en ouder?) zie ik verscheidene combinaties met YB en YD in het midden. Blijkbaar zijn de combinaties xx-YB-xx en xx-YD-xx hiervoor gereserveerd? Of nog meer? Waren deze Y kentekens dan niet gangbaar toen de Y serie ergens in 1979 aan de beurt zou moeten zijn gekomen? Of is er toen van 99-XZ-99 direct naar 00-ZA-01 overgegaan? Van wanneer tot wanneer zijn deze Y kentekens uitgegeven? Of loopt dit nog steeds door?
Daarvoor waren blijkbaar andere combinaties in het verleden in zwang (van wanneer tot wanneer?) waarbij de kentekens begonnen met bijv. AE, AH, AL, AM, AR, DE, DH, DL, DM, DZ gevolgd dor vier cijfers. Om onduidelijke redenen zijn deze series gestopt voor geimporteerde auto's waarbij toen nog wel/niet het onderscheid youngtimer/oldtimer werd gemaakt?
Commentaar/corrrecties/weetjes/eerstehand info welkom.