205 Motor ombouw naar V6

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 Motor ombouw naar V6

Berichtdoor sjonnie_777 » 07 maart 2018, 23:09

Hallo beste forum leden,

Ik ben op zoek naar meer gedetailleerde info over de inbouw van een V6 UIT EEN 406 IN EEN 205.

Vind wel verschillende info over de V6 inbouw, echter veelal oude topics waarvan de plaatjes niet meer werken.
Voor ik hieraan begin wil ik een inschatting maken en voorbereiden van de motorwissel.
Dingen als aandrijfassen, aanpassen subframe enz enz.

Deze ombouw kies ik omdat dat de V6 goedkoop is aan te komen (€500 met ALLES).
Turbo is gaaf, maar redelijk duur inmiddels en de V6 heeft meer vermogen en koppel...
(een 6-pitter klinkt ook ERRUG gaaf) :twisted:
het hogere gewicht (ca 50 KG) neem ik voor lief :mrgreen:

Het liefst zou ik een 205 willen bekijken waar een V6 in zit, indien mogelijk.
De zoekfunctie word ik hier niet veel wijzer van, daar vind ik helaas niet veel mee.
En zover ik heb gekeken, kon ik op dit forum geen topic hierover vinden

ik hoopte dat iemand mij hiermee wil helpen?

Groet Sjoerd 8)
sjonnie_777
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 31 maart 2017, 14:00

Re: 205 Motor ombouw naar V6

Berichtdoor rubz405 » 08 maart 2018, 09:39

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peu ... oject.html

misschien eens informeren? Hij is al een eind...

gr. Rubz
Peugeot 306 cabriolet 2.0 (aut) '94
Peugeot 508 SW ALLURE 1.6 THP
Peugeot 205 1.3 GR '86
Peugeot 205 1.3 XR '87
rubz405
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 26 aug 2010, 09:21

Re: 205 Motor ombouw naar V6

Berichtdoor sjonnie_777 » 08 maart 2018, 20:49

rubz405 schreef:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peugeot/m1214235652-peugeot-205-v6-en-205-gti-project.html

misschien eens informeren? Hij is al een eind...

gr. Rubz


Had ik inderdaad gezien, denk niet dat hij zit te wachten om info af te geven, gezien hij wil verkopen
Maar zal het een poging geven 8) wie niet waagt..

Had er laatst ook een die nogal nukkig toen ik wat vroeg :shock:
sjonnie_777
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 31 maart 2017, 14:00

Re: 205 Motor ombouw naar V6

Berichtdoor Martijn » 08 maart 2018, 23:38

De ombouw zelf is lastig , maar hem legaal op de weg krijgen is nog lastiger. Ombouw moet RDW goedgekeurd worden waarbij het kenteken aangepast wordt. In de basis :vrij onmogelijk. Oplossing : laten exporteren naar Engeland, daar kentekenkeuring doen ( minder zwaar) en de auto met Engels kenteken in NL invoeren. Bezint eer gij begint !
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: 205 Motor ombouw naar V6

Berichtdoor beeperhorrie » 09 maart 2018, 11:35

En dan is het nog maar de vraag of het straks als de Engelsen definitief uit de EU zijn het nog kan.
Een in de USA opgebouwde special krijgt hier ook haast nooit een kenteken. Een 405 uit Egypte met een blok wat voldoet aan de euroVI en de EPA-13 norm krijgt hier ook geen kenteken, en dat is nog wel een standaard auto van een model dat hier ook is geleverd.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: 205 Motor ombouw naar V6

Berichtdoor willem_jacobs » 09 maart 2018, 13:44

beeperhorrie schreef:En dan is het nog maar de vraag of het straks als de Engelsen definitief uit de EU zijn het nog kan.
Een in de USA opgebouwde special krijgt hier ook haast nooit een kenteken. Een 405 uit Egypte met een blok wat voldoet aan de euroVI en de EPA-13 norm krijgt hier ook geen kenteken, en dat is nog wel een standaard auto van een model dat hier ook is geleverd.
Met wagens van voor 96 is dit alles een stuk eenvoudiger

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: 205 Motor ombouw naar V6

Berichtdoor Koeneke » 09 maart 2018, 18:44

Mag dit zomaar in Nederland??? Bij ons in België krijg je dit nooit door de keuring of je moet ermee naar de DIV en de auto volledig laten keuren en opmeten en een nieuw gelijkvormigheidsattest aanvragen, als dit al kan... :shock:
Koeneke
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 09 dec 2014, 05:34
Woonplaats: Vosselaar, België

Re: 205 Motor ombouw naar V6

Berichtdoor sjonnie_777 » 09 maart 2018, 20:21

Martijn schreef:De ombouw zelf is lastig , maar hem legaal op de weg krijgen is nog lastiger. Ombouw moet RDW goedgekeurd worden waarbij het kenteken aangepast wordt. In de basis :vrij onmogelijk. Oplossing : laten exporteren naar Engeland, daar kentekenkeuring doen ( minder zwaar) en de auto met Engels kenteken in NL invoeren. Bezint eer gij begint !

Dat is een optie, maar het is mogelijk bij het RDW. Het is niet makkelijk, er zal een weggedrag test, remtest, technische keuring en onderzoek naar het gebruikte motorblok gedaan worden. Dan moet je aantonen dat het een legaal verkregen blok is.
Dit heb ik al eens goed uitgezocht voor een ander project, kost wel wat duitjes voor het allemaal gedaan is.
Maar de consequenties zijn veeeel groter als er wat gebeurd en het staat niet op kenteken.
Het verbreden wil ik toch ook op kenteken hebben, dus dan ff doorsparen en alles gelijk.
Koeneke schreef:Mag dit zomaar in Nederland??? Bij ons in België krijg je dit nooit door de keuring of je moet ermee naar de DIV en de auto volledig laten keuren en opmeten en een nieuw gelijkvormigheidsattest aanvragen, als dit al kan... :shock:

Niet zomaar, wel makkelijker als in België volgens mij :P Bij de APK letten ze niet op welke motor erin zit, maar bijv. wel op de uitstoot.
Daarom kun je hier makkelijker bodykits, spoilers, verlagingsveren, andere remmen, uitlaat... nou je snapt het wel, dat is hier inderdaad niet moeilijk, ook niet door oom agent. Of je moet echt een uitlaat met 150 decibel hebben :roll:

Het is echter wel zo dat ze als je een technische controle krijgt, bij bijv. een ongeval of een uitgebreide controle, je wel in de problemen kan komen.
De auto voldoet dan niet aan de typegoedkeuring. Vooral als je een andere motor hebt met standaard remmen, en in een ongeluk terecht komen, kun je het heel lastig krijgen met oom agent en de RDW.

Ik kende iemand de een civic 1.3 pakte en daar een blok in hing van 300 PK, geen andere remmen of andere aanpassingen aan het onderstel.
Dat is vragen om problemen, en ook wel een extreem voorbeeld, hij heeft mazzel gehad en nooit een probleem gehad gelukkig. (zoveel mazzel ga ik niet hebben :wink: )

mijn gaat het nu voornamelijk om de aandrijfassen, en motor steunen en hoe en wat met de vesnellingsbak en aanverwanten zaken.
waar ik op moet letten aanpassen ed..
sjonnie_777
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 31 maart 2017, 14:00


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten