Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor loodernaar » 24 sep 2014, 20:04

Hallo allemaal maar vooral de in België wonende forum leden.

Als de belasting regels zo blijven kan ik niet met mijn Peugeot 505 GTD rijden, daarom dacht ik verkopen (op naam zetten) aan mijn zus die in België woont.
Zij heeft geen plek voor de auto dus hij blijft gewoon bij mij staan en zou ik er dus gebruik van kunnen maken.

Zijn er haken en ogen aan deze manier.

Wat zijn de kosten die mijn zus moet betalen.
Mag ik wel met haar auto rijden in Nederland.
Kan ik de auto zelf verzekeren.
Welke APK regeling is er in België.

Of is dit een gedacht die moeilijk of te duur uit te voeren is.

Groeten Bert
2011_Peugeot 3008 1.6 VTI ST
1985_Peugeot 505 GTD TURBO
Avatar gebruiker
loodernaar
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 11 sep 2011, 16:50
Woonplaats: Bathmen

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor figlio del commesso » 24 sep 2014, 20:08

Jij mag in NL niet rijden in de wagen, als deze ingeschreven is in België. APK is vergelijkbaar met die in NL.
Als je dit wil, moet je bij je zus gaan inwonen.
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor MarcoPeus » 24 sep 2014, 20:14

1. Ligt aan de Belgische regels. Inschrijfgeld voor de auto op kenteken te krijgen b.v. Ze hebben in België iets met oldtimer belasting maar anders dan hier en (nog veel belangrijker) betaalbaar en minder beperkingen.
2. Wat ik ooit gehoord heb: Het is verboden voor een Nederlander om te rijden met een auto met buitenlands kenteken. Mijn broer heeft het als eens uitgezocht om een auto te leasen in België maar daarmee mocht hij dan niet in NL rijden.
3. Waarom zou je dat doen? Je zus heeft de auto op naam staan dus zij moet m verzekeren. Ook weer afhankelijk van de Belgische wet.
4. In België hebben ze de keuring. Alleen wordt t daar gedaan door aparte (door de overheid gerunde) keuringsstations. Schijnen pittig te zijn die keuringen.

Ik zou er niet aan beginnen en de 505 gewoon stallen/schorsen. Veel te link als iets gebeurt en allemaal erg omslachtig. Bovendien trek je je zus in iets waarin zij behoorlijk in de shit kan komen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor loodernaar » 24 sep 2014, 20:22

volgens mij mag als Nederlander in Nederland niet rijden met een auto die op jou naam staat met een buitenlands kenteken.
als de auto niet op jou naam staat mag je er wel mee rijden of heb ik dat mis.
2011_Peugeot 3008 1.6 VTI ST
1985_Peugeot 505 GTD TURBO
Avatar gebruiker
loodernaar
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 11 sep 2011, 16:50
Woonplaats: Bathmen

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor MarcoPeus » 24 sep 2014, 20:26

Nee, je mag niet rijden met een auto met buitenlands kenteken. Dan ontduik je diverse wetten/accijnzen/belastingen en daar houdt "opa staat" niet van. Dan zou je ook een huur of lease auto kunnen rijden en dat mag niet.
Dan kun je beter de auto schorsen en in België stallen en in België rijden er mee.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/auto_met_buitenlands_kenteken
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor joospeugeot » 24 sep 2014, 21:13

er is wel een truk dat je een auto in t buitenland huurt. maar dan moet je ook een verhuurverzekering afsluiten als verhuurder (bijv in jouw verhaal je zus). ik denk dat t voordeel dan al gauw weer weg.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor loodernaar » 24 sep 2014, 21:33

MarcoWetzels schreef:Nee, je mag niet rijden met een auto met buitenlands kenteken. Dan ontduik je diverse wetten/accijnzen/belastingen en daar houdt "opa staat" niet van. Dan zou je ook een huur of lease auto kunnen rijden en dat mag niet.
Dan kun je beter de auto schorsen en in België stallen en in België rijden er mee.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/auto_met_buitenlands_kenteken

Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.

duidelijk en toch niet, zoals het er staat mag ik niet in een auto van een ander rijden ongeacht of er een Nederlands of buitenlands kenteken op zit.
en dat is dan wel weer vreemd.
2011_Peugeot 3008 1.6 VTI ST
1985_Peugeot 505 GTD TURBO
Avatar gebruiker
loodernaar
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 11 sep 2011, 16:50
Woonplaats: Bathmen

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor joospeugeot » 24 sep 2014, 21:38

in belgie gaan wonen :wink:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor MarcoPeus » 24 sep 2014, 22:23

loodernaar schreef:
MarcoWetzels schreef:Nee, je mag niet rijden met een auto met buitenlands kenteken. Dan ontduik je diverse wetten/accijnzen/belastingen en daar houdt "opa staat" niet van. Dan zou je ook een huur of lease auto kunnen rijden en dat mag niet.
Dan kun je beter de auto schorsen en in België stallen en in België rijden er mee.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/auto_met_buitenlands_kenteken

Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.

duidelijk en toch niet, zoals het er staat mag ik niet in een auto van een ander rijden ongeacht of er een Nederlands of buitenlands kenteken op zit.
en dat is dan wel weer vreemd.


Nee hoor, zo staat t er niet, echter heel duidelijk m.i. Als je (als Nederlander) met een auto wil rijden waar een buitenlands of Nederlands kenteken op zit moet hiervoor BPM en motorrijtuigenbelasting betalen. Als jij met een auto met Belgisch kenteken rijdt, betaal je geen MRB in Nederland en mag je er dus niet mee rijden. Er staat niet dat je niet mag rijden met de auto van een ander.
Probeer 't maar zou ik zeggen, als je opeens een witte prius met gele en groene strepen achter je ziet zou ik heel snel een vlaams accent gaan aannemen. Ik heb t van kort bij meegemaakt. Je moet dan binnen enkele dagen de auto op NL kenteken hebben staan of anders volgt een boete (die heb je vaak sowieso wel te pakken) en/of inbeslagname. De NL overheid KAN heel snel zijn als ze dat wil.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor figlio del commesso » 24 sep 2014, 23:21

Je mag kortdurend als Nederlander in een buitenlandse auto rijden. Hij moet dan in het buitenland geleased, geleend of gehuurd zijn. Maximaal 2 weken. Je moet er vooraf vrijstelling hiervoor aanvragen.

'Vroeger' kon je ook vrijstelling aanvragen voor langere periodes waarbij je geen bpm en mrb hoefde te betalen. Ik heb dat begin jaren negentig gehad toen ik voor een Duitse firma werkte en een Duitse leasewagen had. (reed ook 90% in Duitsland)
Nadeel was wel dat je minimaal 1 x per week door overijverige douane aangehouden werd in Nederland (woonde in Arnhem) en ik de schriftelijke vrijstelling moest tonen.

Die regel is er echter niet meer, nu moeten ook Nederlander met een buitenlandse auto's mrb en bpm betalen. (muv dus van die 2 weken vrijstelling.)
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor joospeugeot » 25 sep 2014, 02:04

als je in t buitenland werkt en een auto van de zaak rijdt zijn er volgens mij nog wel mogelijheden hoor voor vrijstelling.

de eerste keer krijg je een waarschuwing mochten ze je pakken. of binnen een aantal dagen de auto op nederlands kenteken zetten of de auto t land uit. maar de tweede keer wordt t kassa. vaak ook nog eens 100 procent boete (oa bpm) en zou je wel eens niet vrolijk kunnen worden op een jonge auto. stel de rest-bpm is 8000 euri en dat dan nog eens maal twee. doet pijn in de beurs denk ik.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor 403diesel » 25 sep 2014, 02:17

joospeugeot schreef:als je in t buitenland werkt en een auto van de zaak rijdt zijn er volgens mij nog wel mogelijheden hoor voor vrijstelling.


Je had vroeger een regeling voor grensarbeiders waar onder andere het gebruik van ee auto op buitenlands kenteken geregeld was. Je moest dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ik weet niet of deze regeling er nog steeds is.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor joospeugeot » 25 sep 2014, 02:25

ik weet t precieze er ook niet van. iemand bij me in straat die rijdt wel met een duitse auto van de zaak maar ik geloof niet dat ie over die auto bpm zou gaan betalen.......
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor MarcoPeus » 25 sep 2014, 09:54

Mijn wijlen buurman kocht in Duitsland een Passat met alles er op en er aan en reed er mee met Duits kenteken (ook op naam van zus). Na 2 weken hadden de douanes m in de gaten en hielden m staande. Hij kon binnen 8 dagen de auto op kenteken zetten of de auto werd in beslag genomen wegens accijns en belastingontduiking. Hij heeft de auto toen weer verkocht in Duitsland en een oude lijk van een Sierra gekocht. Zo snel kan het gaan (als de staat geld misloopt tenminste).
Iemand verderop in de straat had een zaak in België en reed met een BMW op die zaak met Belgisch kenteken. Hij mocht alleen van de zaak naar huis toe rijden en weer terug rijden. Thuis stond de auto stil en reed hij met een golfje.
Gewoon MRB betalen voor de GTD is makkelijker en je slaapt er beter door.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor Cor Rosie » 25 sep 2014, 12:51

Als de auto van je zus is, dus op naam van je zus, verzekerd door je zus en voldoet aan alle Belgische voertuigverplichtingen
en
je rijdt er niet al te vaak mee
kun je bij staande houding gewoon zeggen dat de auto van je zus is, die toevallig op dat moment bij jou logeert, of voor wie je de auto gerepareerd hebt (etc.).
Kunnen ze niets aan doen en dat willen ze ook niet (veel te moeilijk en te veel werk).

Met andere woorden zo lang je maar niet teveel in de gaten loopt kun je het best doen. Bovendien (later) ook makkelijker om te verkopen, op Belgisch kenteken (in België dan natuurlijk)
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor loodernaar » 25 sep 2014, 22:32

Bedankt voor de vele nuttige reacties.
Er zitten dus meer haken en ogen aan dan ik dacht of hoopte.
De auto blijft nog wel een tijdje geschorst.

Groeten Bert
2011_Peugeot 3008 1.6 VTI ST
1985_Peugeot 505 GTD TURBO
Avatar gebruiker
loodernaar
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 11 sep 2011, 16:50
Woonplaats: Bathmen

Re: Peugeot 505 GTD verkopen aan zus in België

Berichtdoor IVARIO » 26 sep 2014, 09:28

Bij mij is het precies andersom:
Mijn Peugeotje 304, die nog het origineel NL kenteken uit 1974 heeft, staat sinds aankoop (drie jaar geleden) op naam van mijn moeder in NL. Ik woonde eerst in Spanje en nu in België. Ik wil het origineel NL kenteken niet verliezen want dat vind ik zonde, dus staat de auto gewoon op naam van mijn moeder, alsook de verzekering. Ik leen de auto "af en toe" :mrgreen: van haar en stal haar dan bij mij in de garage, eerst in Spanje en nu dus in België.

Daarnaast heb ik sinds juli nog een 205je, ook op NL kenteken. Deze staat dus eveneens op naam van mijn moeder en die heeft ze dus ook aan mij uitgeleend. Kan toch, een moeder die drie auto's heeft? Er zijn bij ons meerdere familieleden die door het oldtimervirus besmet zijn en meerdere Peugeotjes hebben, dus waarom zij niet?

Sorry, Bert, wilde je topic niet "vervuilen", maar vond mijn relaas hier wel enigszins bij passen, ook al is het precies omgekeerd aan jouw situatie.
Succes!

Gr.,
Ivar
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten