door e de grood » 09 dec 2012, 15:30
Daar zeg je wat............Doodzonde dat de oudjes zo snel worden afgedankt.
Mijn Oude-Peugeot-filosofie: koop nooit nieuw (kan ik trouwens niet, op geen stukken na) maar koop anti-cyclisch. Dus koop pas een type als niemand hem meer wil hebben; dat is meestal na 10 tot 15 jaar het geval. De auto in kwestie kan onversleten zijn, goed verzorgd zelfs, met weinig kilometers, altijd in de garage gestaan. Moet weg, bijv. door sterfgeval, maar niemand wil, want: is uit de mode. Men schaamt zich ervoor om mee te rijden, geeft te lage status.
Op dat moment moet je toehappen; zoektocht kost je mogelijk één of enkele maanden. Internet heeft het natuurlijk heel wat makkelijker gemaakt. Je koopt dan een perfecte limousine met een gebruikswaarde van bijna nieuw (net ingereden) voor 5 tot 10% van de oorspronkelijke waarde. Mij lukte dit vanaf dat ik een rijbewijs heb. Gepasseerd zijn: 403,404, 204, 304, 504, 505, 405, 605 I en nu 605 II. Bij de laatste vier heb ik voor een prijs van 1500-2000 euro steeds een jaar of zes gereden. Nooit grote pech gehad met motor of versnellingsbak; wel klein spul. Altijd klein spul, mijn ervaring is dat er op het gebied van electronica (te) veel mis gaat bij Peugeot. Geheimzinnige onbalans van de voorwielen had ik ook te vaak. Maar nogmaals: nooit grote dingen.