Pagina 1 van 2

Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 05 maart 2008, 02:24
door jan eend +
Hamoiallemaal. Als vervolg op de ervaringen ( 305-afdeling ) van Boschhuizen , Alexxie_m , Oscarmgn , en nog anderen stel ik voor om bij "Peugeot algemeen " een nieuw STICKY onderwerp te openen :mrgreen: Titel : "Invoer & Procedures" met als inhoud allerhande info ( GEEN DISCUSSIES :roll: ) over importeren/naar Nederland te vervoeren, verzekeren van een auto op buitenlands kenteken/chassinummer, hoe in te voeren, benodigde paperassen en alle andere wetenswaardigheden die hiermee te maken hebben. Iets voor Mark of een van de moderatoren :?:
Groetz, Vanjan.
_

BerichtGeplaatst: 05 apr 2008, 10:55
door Mark
Een heel goed idee, bij deze gemaakt.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2008, 14:11
door Fritschy 605
Omdat ik het net even opgezocht had dacht ik, zet het ook even hier neer. Wel zo handig:

Als je zoekt dan kun je heel snel het volgende vinden.
- www.autoweek.nl kun je de resterende BPM bedrag laten berekenen.

- Verzekering is te doen, echter een oplegger (autoambulance) is makkelijk om de auto naar Nederland te krijgen. Huur autoambulance was voor mij 50 euro per dag. Voor de duidelijkheid is het dus een aanhanger (dubbelasser) die ik achter de auto had. Als je een oprijwagen wilt hiuren dan ben je en een vast bedrag kwijt en kosten per KM. Uiteindelijk kan je beter een sterke trek auto met autoambulance regelen dan een oprijwagen.

- Je hebt de carte griss nodig van de eigenaar in Frankrijk. Deze heeft op zijn beurt jouw handtekening nodig voor de gemeente dat jij zijn auto gaat uitvoeren. (een heel A4 aan gegevens ongeveer).

- RDW verzorgd de keuring plus APK (zie link hierachter) http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/invoeren/aanhanger_afkomstig_uit_eu_lidstaat_eva_land_verhuisboedel.htm.
Hierbij krijg je een eendagskenteken die je kan gebruiken om de auto op die dag te verzekeren, zodat je verzekerd naar het keuringsstation kan rijden. Dan word je gevraagd om de BPM te betalen. Daarna de keuring en toelating. En eventueel (dit heb ik zelf gedaan) meteen een APK keuring laten doen door de RDW. Hierna lekker naar huis rijden met het eendagskenteken. En dan wachten op de post met je nieuwe kenteken gegevens. Oude platen eraf, en nieuwe erop :D


Invoeren is niet moeilijk. Contact en de juiste auto vinden daar in tegen wel. Kosten zijn plus minus 250-300 euro excl. benzine kosten. (en eventuele gebreken waardoor de auto niet in 1 keer door de RDW keuring/APK keuring komt.)

Verder is het leuk om de originele eigenaar te spreken en een lunch te doen in Frankrijk. Ik ben zelf in 1 dag heen en weer gereden (was ook net over de grens bij belgie, maar toch even 1100 km met aanhangen heen en weer gedaan. (was wel met een andere rijder erbij, afwisselen is een pre. Helemaal met een 1400kg auto plus autoambulance achter de land rover).

Aanvulling

BerichtGeplaatst: 05 apr 2008, 22:56
door jan eend +
Hadagdan. Van een ander maar vergelijkbaar onderwerp ge . . . :mrgreen:

307204XSI schreef:Een collega van mij heeft goede ervaringen met een bedrijfje op dit gebied; http://www.importautos.nl/auto-importeren
Het kost dan wel wat maar je wordt misschien wel weer allerlei andere malaise bespaart. Vanwege de grote ervaring kunnen ze veel tips en advies geven.

Zo komen we steeds verder :wink:
Groetz, Vanjan.
-

BerichtGeplaatst: 06 apr 2008, 11:09
door alexxie_m
zojuist weer iemand geholpen www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10299 , toch handige topic zo; meer leeuwtjes het land in.

verzekerd op verzekering verkopende partij in Frankrijk?

BerichtGeplaatst: 28 sep 2008, 09:36
door elwin
Ik heb een peugeotje op het oog in Noord Frankrijk die elke dag nog rijdt. Overweeg om 'm naar NL te rijden. Mag dit op Frans kenteken en verzekering van de verkopende partij?

Dank voor reactie

BerichtGeplaatst: 22 okt 2008, 21:07
door GoodOldDiesel
Ik ben bezig met een 305 GT break. tis een kwestie van even naar parijs op en neer.

Dus ik moet een carte grise hebben en dan met de oude eigenaar naar de locale marie gaan om een overdrachtsformulier in te vullen oid?

BerichtGeplaatst: 22 okt 2008, 21:58
door Brownie
Nee hoor, dat kan allemaal aan de keukentafel. Zorg dat je de carte grise meekrijgt en evt het certificat de session.= die je ingevuld hebt. De verkoper regelt die formulieren van te voren normaal gesproken.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2009, 03:48
door ollie
.......

BerichtGeplaatst: 28 feb 2009, 10:43
door GoodOldDiesel
Goed ik heb destijds even uit Parijs een 305 gehaald. Om de auto rijdend naar NL te krijgen is mij na veel gepuzzel nooit duidelijk geworden. Veel lees je over verzekeren op chassisnr, maar dan moet je klant zijn bij maatschappij X. De mijne, Fortis ASR doet dat iedergeval niet.
Het hoe en wat omtrent een export kenteken in France heb ik ook nog niet uit kunnen vinden.

Al met al even gerekend en eigenlijk maakte het niet veel verschil of ik nu met een auto met ambu op en neer zou vliegen of ik de trein zou pakken. Let wel ik heb alleen kosten van een treinkaartje en de brandstof voor de retour gerekend, de verzekering moest daarbij. Daarbij speelt een belangrijke rol dat ik zelf in bezit ben van een zware trekauto en dat ik slechts alleen een ambu moest lenen.

De overdracht was zeer eenvoudig. Gewoon op de achterbank van een alfa wat papiertjes invullen en klaar. Het scheelde wel dat ik de auto kocht bij een handellaar en dat ik van te voren gemeld had wie ik was en dat de auto naar nederland ging. Hij had de meeste gegeven al ingevuld nl. De RDW route moet ik nog ondergaan, daar ik op moment teveel blik op de weg heb staan.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2009, 10:58
door GoodOldDiesel
http://www.carte-grise.org/docs/cerfa/certificat_cession.pdf

Deze tip kreeg ik van citroen-forum af. Als ik het goed heb moet je dit zien als een soort overdrachtsformulier. Altijd handig om bij je te hebben als je een wagen in France koopt.0.

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 20 nov 2011, 01:00
door Brownie
Er is een nieuwe regel kwam ik achter: Tegenwoordig wordt bij invoer van een auto automatisch de keuring van het land overgenomen.
Als een auto uit de EU in het land van herkomst is gekeurd, dan loopt die keuring hier in Nederland door tot maximaal een jaar! Lekker makkelijk. :D

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 20:01
door Nikilauda504
Blijven in Spanje ook de kentekenplaten op de auto zitten?

Hoe heet het kentekenbewijs/ carte grise daar? 1 of meer delen?

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 20:50
door joospeugeot
hoe t precies in elkaar zit weet ik ook nog niet, aangezien ik nog t spaans kenteken moet gaan krijgen.

maar wat ik zo heb kunnen zien is er een kenteken waar alles op staat en een kentekenbewijsje (permiso de circulacion) wat je bij je moet hebben, eigenlijk zo als in duitsland
op het kenteken zelf zie ik zo ff niet echt direkt een naam staan dat je zegt zo heet dat. wel aan de achterkant stempels en data voor de spaanse apk. voorkant met autogegevens natuurlijk

auto heeft een vast spaans kenteken en de platen zijn blijven zitten (als t goed is)

over een paar weken kan ik t je exact zeggen.

ben benieuwd wat er voor een chassisnr in staat. waarschijnlijk ook geen VF3 ??

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 21:20
door Harrie
joospeugeot schreef:hoe t precies in elkaar zit weet ik ook nog niet, aangezien ik nog t spaans kenteken moet gaan krijgen.
maar wat ik zo heb kunnen zien is er een kenteken waar alles op staat en een kentekenbewijsje (permiso de circulacion) wat je bij je moet hebben, eigenlijk zo als in duitsland
op het kenteken zelf zie ik zo ff niet echt direkt een naam staan dat je zegt zo heet dat.
wel aan de achterkant stempels en data voor de spaanse apk. voorkant met autogegevens natuurlijk
auto heeft een vast spaans kenteken en de platen zijn blijven zitten (als t goed is)
over een paar weken kan ik t je exact zeggen.

ben benieuwd wat er voor een chassisnr in staat. waarschijnlijk ook geen VF3 ??

RDW verlangt de juiste papieren, waar de voertuiggevens op staan.
Elke Peugeot met een VIN heeft een VIN die begint met VF3 want VF3 is de fabrikant-code voor Peugeot.
grt, Harrie

oh ja, nog een toevoeging op dit topic, als je een auto zelf uit het buitenland naar Nederland rijdt,
ben je strafbaar zodra je in Nederland rijdt, dit vanwege vermeende ontduiking van belasting.
Als Nederlander mag je dus hier niet met een buitenlandse auto rijden, mits het een huurauto is.

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 08 mei 2012, 23:26
door joospeugeot
Harrie schreef:
joospeugeot schreef:hoe t precies in elkaar zit weet ik ook nog niet, aangezien ik nog t spaans kenteken moet gaan krijgen.
maar wat ik zo heb kunnen zien is er een kenteken waar alles op staat en een kentekenbewijsje (permiso de circulacion) wat je bij je moet hebben, eigenlijk zo als in duitsland
op het kenteken zelf zie ik zo ff niet echt direkt een naam staan dat je zegt zo heet dat.
wel aan de achterkant stempels en data voor de spaanse apk. voorkant met autogegevens natuurlijk
auto heeft een vast spaans kenteken en de platen zijn blijven zitten (als t goed is)
over een paar weken kan ik t je exact zeggen.

ben benieuwd wat er voor een chassisnr in staat. waarschijnlijk ook geen VF3 ??

RDW verlangt de juiste papieren, waar de voertuiggevens op staan.
Elke Peugeot met een VIN heeft een VIN die begint met VF3 want VF3 is de fabrikant-code voor Peugeot.
grt, Harrie

oh ja, nog een toevoeging op dit topic, als je een auto zelf uit het buitenland naar Nederland rijdt,
ben je strafbaar zodra je in Nederland rijdt, dit vanwege vermeende ontduiking van belasting.
Als Nederlander mag je dus hier niet met een buitenlandse auto rijden, mits het een huurauto is.


dat met VF3 dacht ik dus ook, maar spaanse 505 begint met VS8 en staat ook nog eens citroen op mijn typeplaatje
ik ben ook al een peugeot (op servicebox) tegengekomen met LDC, is volgens mij een china peugeot

dat met belasting ontduiken word bij een oldtimer een moeilijk iets. geen bpm een geen wegenbelasting.
vaak als je de eerste keer pakken met een buitenlandse auto dan krijg je een waarschuwing en moet de auto of t land binnen 2 weken verlaten of bpm betalen. de 2e keer zal je waarschijnlijk direkt bpm mogen betalen als je aanhouden. maar als je al een keer gepakt zou zijn met een zgn wegenbelasting vrije en de 2e keer pakken ze je met eentje waar je wel bpm moet betalen dan is t waarschijnlijk kassa. leuk als je dan bijv een bijna nieuwe 508 hdi 2.2 waar dus veel bpm op moet worden betaald, wil helemaal zwijgen over een bugatti veyron :mrgreen: , die is geloof ik echt de duurste in bpm :mrgreen:

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012, 07:20
door Nikilauda504
Ben benieuwd Joos naar de spaanse papieren. Uit Frankrijk heb ik al diverse auto's geimporteerd, die papieren en procedures zijn mij dus bekend. Spaans kan niet veel moeilijker zijn, je moet het alleen wel ff weten 8)

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012, 23:01
door Harrie
joospeugeot schreef:
Harrie schreef:oh ja, nog een toevoeging op dit topic, als je een auto zelf uit het buitenland naar Nederland rijdt,
ben je strafbaar zodra je in Nederland rijdt, dit vanwege vermeende ontduiking van belasting.
Als Nederlander mag je dus hier niet met een buitenlandse auto rijden, mits het een huurauto is.

<knip>dat met belasting ontduiken word bij een oldtimer een moeilijk iets. geen bpm een geen wegenbelasting.

belastingvrij zoals we dat in NL kennen geldt alleen voor Nederlandse klassiekers en oldtimers ( die daarvoor in aanmerking komen ) ;
NIET voor buitenlandse auto's, al zijn ze bijv. 40 of 60 jaar oud en met buitenlands kenteken, op Nederlands grondgebied. grt, Harrie

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 30 okt 2012, 22:09
door Kees
Lees net in de krant dat auto's ouder dan 25 jaar binnenkort ook wegenbelasting moeten gaan betalen, en de lpg wordt 6 cent duurder, snik!

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 23 nov 2012, 14:13
door jan55
heb even een vraag misschien voor de belgische mensen hier .
heb een koper voor mijn auto en die wil hij dus naar belgie importeren.
wie kan mij duidelijk uitleggen wat dit gaat kosten en hoe dat moet voor deze man.
ben nu een week bezig met de man en die komt met bedragen wat ik bijna niet kan geloven het betreft een peugeot 205 CTI met een 1.9 er in van bouwjaar 1991.
hij heeft het over de biv en nog meer van deze termen alles bij elkaar zou hij tussen de 1000,00 en 1200,00 euro kwijt zijn om in belgie op de weg tekrijgen.
klopt dit of is er een andere en goedkopere weg .

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 23 nov 2012, 23:11
door peugeot505
Dat kan ik me moeilijk voorstellen, normaal douane a0,95euro, dan gelijkvormigheidskeuring a100,00euro, dan technische keuring a70,00euro, dan biv a70,00. ,enkel de douane en glvkeuring zijn extra in dit geval, alle andere kosten heeft hij bij een belgische auto ook. Misschien wil er gewoon iemand zo de verkoopprijs drukken :wink:

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 23 nov 2012, 23:38
door jan55
bedankt voor de informatie zal het tegen hem zeggen kijken wat hij terug zegt .
heb mijn prijs voor de auto vat dus ik had toch niet lager gegaan .

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 24 nov 2012, 14:52
door jan55
allemaal bedankt voor de reactie`s auto is verkocht en opgehaald mag dus op slot

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 24 nov 2012, 18:58
door Harrie
jan55 schreef:allemaal bedankt voor de reactie`s auto is verkocht en opgehaald mag dus op slot

Dit is een algemeen topic, en niet door U gestart, dus niet op slot s.v.p.

Re: Importeren en procedures

BerichtGeplaatst: 25 nov 2012, 10:20
door risky
idd blijft lekker open :mrgreen: