Ik denk dat dit gewoon een bedrijfsmatige beslissing is die Peugeot neemt om kosten te drukken door tegenvallende omzetten/winsten.
Dat het grote publiek daar meteen zwaar weer aan hangt is logisch maar wellicht (hopelijk) onterecht.
Peugeot heeft deze periode ook al eens meegemaakt in t begin van de jaren 80. Toen stond de huizenmarkt ook op zn kop (in nederland) en had de wereld ook net een oliecrisis gehad (2 zelfs geloof ik).
Met de komst van de 205 heeftt tij zich gelukkig destijds gekeerd, nu maar hopen dat ze nu ook weer een 205 kunnen lanceren.
Ik ben t met sommige van jullie eens dat ons geliefde merk zijn identiteit verliest of zelfs al verloren heeft. Bouwt samen met Toyota auto's in Tsjechië, besteld auto's bij Mitsubishi en laten daar hun leeuw en dubbele chevron op plakken, bouwen samen met Fiat auto's als people-carrier. Hun eigen identiteit gaat verloren en datgene wat ze maken is zeer beperkt qua modellen maar ook qua uitrusting.
Mensen willen tegenwoordig keuze hebben. Ga maar na, laat t volk eens een keuken kopen, hoeveel opties heb je dan niet. Stoomoven of espressomachine , die greepjes of toch die andere, welke kleur, inductie of gas, afzuigkap in t aanrecht of erboven enz enz enz.
Ik heb net eens voor de lol op de site van peugeot gekeken om een 308 CC te configureren. Men heeft 4 uitrustingsnuveau's (Sport, Sport pack, Roland Garros en Feline) waarvan het goedkoopste model alleen met vti motor is te verkrijgen, de pack met THP en VTi en de RG en Feline met automaat. Men heeft maar liefst 2 kleuren zwart en wit. en 1 interieurkleur bij de witte
Optielijst heeft 1 optie, alarm.......
Dan vraag ik je, vind je t dan gek dat men deze auto laat links liggen?
Kijk eens in de modellenlijst van VW (begrijp me niet verkeerd, ik wil nog niet begraven worden in een VW, alhoewel dat wel de beste plaatst is voor een VW, onder de grond). Elk model in elke uitvoering is verkrijgbaar met bijna elke optie en bijna elke motor en versnellingsbak. Maakt de keuze niet gemakkelijk maar trekt wel volk.
Snap ook nog steeds niet dat Peugeot bijna geen automaten levert op zn auto's. Is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven ben ik bang. Bovendien betaal je een godsvermogen extra voor een automaat (2500-3500 euro extra). Waarom?? is toch gewoon een bak, je krijgt er toch geen 2?
Peugeot's eigen auto's verkopen slecht ondanks lovende conclusies in b.v. de autoweek (test tussen Volco XC70 en 508 Hybrid4), waarom??
607 is uit t gamma gehaald omdat hij de verkoop resultaten behaalde van de 604 destijds, 208 valt ook tegen qua verkopen. Is nu een jaar uit, geen cabrio, geen SW, slechts 3 uitrustingsnieaus waarbij in de benzine modellen geen automaat leverbaar is
807 hetzelfde, naast hopeloos verouderd, slechts 1 uitvoering, 1 motor (diesel) met 1 bak, 8 saaie kleuren en 2 interieur types, stof en leer. 1 optie, wel of geen 3e zitrij. leer kost maar liefst 3400 euro extra.
Heel dom denk ik.
Ik zag laatst een aflevering van Top Gear waarbij May en Hamster een soort taxiservice uitvoerden om stappende mensen thuis te brengen in hun eigen auto met de bedrijfsscooter in de kofferbak. Stappen ze me in een Audi van een typische Audi rijdster. Die wist precies te vertellen dat haar audi een 1.6 FSi motor had en dat haar type die en die uitrusting had want ze had nog gekeken naar die extra's enz. Ik dacht echt bij mezelf, Ja, een echte audi rijd(st)er. Vol van zichzelf en de keuzes die ze (kan) maken. Carriere type met dito arrogantie. Om met de woorden van Jeremy Clarkson te spreken: "Cocks used to buy BMW's M3 now they buy Audi's". Klopt ook nog, kijk maar eens op de weg.