AB voor de centrale vergrendeling

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

AB voor de centrale vergrendeling

Berichtdoor Brownie » 25 mei 2007, 15:40

De afstandbedieningvoor de centrale vergendeling op mijn 505 bevalt me erg goed. Na wat opstart problemen werkt het nu prima. Daarom hen ik ook een setje gekocht voor de 604. Maar het systeem op een 604 werkt op basis van vacuum heb ik het idee. Het werkt zo geleidelijk en stil. Dit is wel mogelijk om aan te sluiten met hetzelfde afstandbediening systeem, maar waar vind ik het kastje die dit aanstuurt en waar ik de AB op aan kan aansluiten?

Vanavond zal ik het aansluitschema van de AB ook even posten.

Alvast bedankt,

Bram
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: AB voor de centrale vergrendeling

Berichtdoor Paull en Paulla » 25 mei 2007, 17:17

Brownie schreef: Maar het systeem op een 604 werkt op basis van vacuum heb ik het idee.


Da's een goed idee, want dat klopt als een zwerende vinger. :P
In het linker voorportier zit aan het slot een vacuumschakelaar en het enige wat je hoeft te doen, is daaraan een solenoïde te plaatsen.
En nog een beetje sturing natuurlijk, maar dat heb je al.

Morgen maak ik wel een foto van de bevestiging en hoe je het herkent.


Met vriendelijke groet,
Paull


PS:
Accent aigu: type het accentteken: ' + de letter die je nodig hebt (bijv. op e) = é
of als je een circonflexe wilt: het accentteken ^+ de letter (bijv. op u) = û .
Voor accent grave en trema: zelfde laken een pak (tenminste, op onze Nederlandse computer....)
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: AB voor de centrale vergrendeling

Berichtdoor Brownie » 25 mei 2007, 17:40

Bedankt Paull. Dit weekend ga ik ermee aan de slag.

Paull en Paulla schreef:: zelfde laken een pak (tenminste, op onze Nederlandse computer....)


Op mijn computer thuis werkt dat ook zo, op mijn kantoor ( :oops: ) helaas niet.....
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

centraalvergrendeling 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 26 mei 2007, 23:51

Hoi Brownie,

Vandaag heb ik twee foto's voor je gemaakt. De bovenste foto laat het
vacuumslot zien en op de onderste foto zie je waar het in de deur
bevestigd is, namelijk met twee parkertjes (tussen de rode en witte
sticker).

Afbeelding

Afbeelding

Wees voorzichtig met het verwijderen van de portierbinnenbekleding.
Deze zit met plastic drukkers in het plaatwerk bevestigd en deze plastic
drukkers harden uit en breken daardoor makkelijk af (ze zijn nog wel leverbaar).

Veel knutselplezier.
En vriendelijke groet,
Paull

PS:

Is het met je gasdempers van de kofferklep gelukt?
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Brownie » 28 mei 2007, 21:46

Bedankt voor de foto's Paull. Ik ben er dit weekend helaas nog niet aan toe gekomen, dus het zal nog een paar weekjes duren. (De auto staat niet vlakbij huis).
Het is nu wel gelukt met de nieuwe gasveren. Inderdaad, langzaamaan meer kracht zetten en dan schieten ze wel los.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Brownie » 06 jun 2007, 18:59

Komend weekend ga ik weer een poging wagen. Hieronder staat het aansluitschema:

Afbeelding

Links is mijn unit met 6 aansluitingen. Ik begrijp dat ik 2 moet kortsluiten(groen/rood en blauw/wit), 1 op de plus (blauw/geel) en een op de massa(groen geel). Dan moet er nog 1 kabel naar de schakelaar in de deur (blauw/rood) en deze draad moet niet meer verbonden zijn met de vacuumpomp. Maar welke van de drie moet ik doorknippen?
De dan losse draad van de pomp aansluiten aan de groen/witte van de nieuwe unit.

Appeltje-eitje als ik het goed begrijp. Maar hoe kom ik erachter welke draad ik moet doorknippen? En hoe haal de deurbekleding het beste los zonder te beschadigen?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Centraalvergrendeling

Berichtdoor Paull en Paulla » 06 jun 2007, 23:27

Wat nou altijd stuk gaat, in ieder geval bij 6 :lol: 4, zijn de rubberen
vouwbalgjes op de vacuummotoren van de kofferdeksel en de
benzineklepsluiting. Beide zijn al 20 jaar niet meer leverbaar en ook niet
de rubbertjes. Járen terug heb ik een leverancier gevonden, die de
rubbers in productie kon nemen vanaf een staffelgrootte van 1000 stuks.
Maar ja, die krijg ik nooi meer op. :P Inmiddels heb ik ze na lang zoeken
toch gevonden. Ze zijn leverbaar via Conrad, zie foto:

Afbeelding

De losse rubbers zijn de oude, ingedroogde, gescheurde rubbers te zien.
De nieuwe zitten fris gemonteerd op de bovenste en onderste vacuummotor.

@ Brownie: de deurbekleding haal je los, door de handgreep aan de
onderkant twee kruiskoppen te verwijderen. Bovenin zit aan de
onderkant ook een kruiskopje. Achter de deurgreep zit een RVS Plaatje
met een kruiskopje bevestigd. Het zwarte bedieningsknopje linksboven
op de deurbekleding wordt tegen de klok in losgedraaid. Vervolgens kun
je met een platte schroevedraaier vanaf de onderkant één voor één de
plastic drukkers losploppen (met beleid). Als dat gelukt is aan drie zijden,
links rechts en onder, zie je gauw genoeg hoe de deurbekleding schuin
omhoog los gehaakt wordt vanaf de bovenkant (moet je gewoon een
keer gedaan hebben). Over je tekening slaap ik een nachtje.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

afstandbediening voor deurvergrendeling

Berichtdoor Paull en Paulla » 07 jun 2007, 23:06

Over je tekening slaap ik een nachtje.


Beste Brownie,

Op alle PRV V6 motoren van Peugeot (SL,TI,STI en GTI), wordt de
onderdruk vanuit inlaattraject gebruikt om lucht uit het vacuumreservoir
te verwijderen. Het geheel werkt dan ook zonder enig electrische
voorziening en dus ook als de accu uit de auto is. Zolang er onderdruk
bestaat, werkt het systeem. Je hoeft alleen maar een mechanische
koppeling te maken met het vacuumschakelaartje in de linkerdeur zoals
afgebeeld. Kind doet de was.

Ik ken wel een systeem wat met een electrische vacuumpomp werkt.
Wordt gebruikt in de VW-Audi groep. Dus je komt er makkelijk vanaf.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Brownie » 07 jun 2007, 23:40

Oh ja, dat zijn drie luchtslangetjes natuurlijk. :oops:

Je zegt kind doet de was, maar ik zie het opeens niet zo erg meer zitten. Als ik het goed begrijp moet ik dus iets inbouwen dat op een elektrisch signaal dat stangetje naar beneden trekt of naar boven duwt. Maar hoe ik dat als simpele amateur? Toch iets met een motortje?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Gerard2 » 08 jun 2007, 14:53

Bij mijn auto heb ik de lak van de auto beschadigd door het losmaken van de bekleding met een schroevendraaier. Het ronde gedeelte van de schroevendraaier drukt op de deur, en door de spanningsconcentratie druk je de lak van de carroserie. Er zijn soort brede gebogen metalen spatels te koop waarmee je de bekleding kunt losmaken zonder beschadigingen. Ik heb zo iets zelf niet, want 30 euro vond ik wel een beetje veel.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Brownie » 12 jun 2007, 18:04

@ Gerard: Dat is misschien te voorkomen door een stukje (dik) doek tussen schroevendraaier en lak te wurmen?

Brownie schreef:Oh ja, dat zijn drie luchtslangetjes natuurlijk. :oops:

Je zegt kind doet de was, maar ik zie het opeens niet zo erg meer zitten. Als ik het goed begrijp moet ik dus iets inbouwen dat op een elektrisch signaal dat stangetje naar beneden trekt of naar boven duwt. Maar hoe ik dat als simpele amateur? Toch iets met een motortje?


Of misschien, zoals je al zei Paull, met een spoeltje (elektrische magneet). Maar moet dan niet een behoorlijke spoel hebben om dat staafje op en neer te kunnen trekken?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: AB voor de centrale vergrendeling

Berichtdoor Koffiemolen » 12 jun 2007, 21:39

Brownie schreef:Bedankt Paull. Dit weekend ga ik ermee aan de slag.

Paull en Paulla schreef:: zelfde laken een pak (tenminste, op onze Nederlandse computer....)


Op mijn computer thuis werkt dat ook zo, op mijn kantoor ( :oops: ) helaas niet.....


A) raak steeds meer onder de indruk van de techniek van een 604. Bram: ik houd me aanbevolen voor een ritje!
B) hebben jullie Macs op het werk Bram? (dat zou een zeeer goede keus zijn, heb ik thuis -helaas op het werk niet- ook)
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: AB voor de centrale vergrendeling

Berichtdoor Brownie » 12 jun 2007, 21:42

Koffiemolen schreef:A) raak steeds meer onder de indruk van de techniek van een 604. Bram: ik houd me aanbevolen voor een ritje!
B) hebben jullie Macs op het werk Bram? (dat zou een zeeer goede keus zijn, heb ik thuis -helaas op het werk niet- ook)


A) Geen probleem, kunnen we komende zomer wel een keer doen.

offtopic: Nee, we hebben SUNs met UNIX.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

centraalvergrendeling

Berichtdoor Paull en Paulla » 13 jun 2007, 22:17

Brownie schreef:Maar hoe ik dat als simpele amateur? Toch iets met een motortje?


Hoi Brownie,

Amateurs zijn we bijna allemaal, maar wat mij betreft ben je verre van simpel.
Je kunt de vacuumschakelaar zowel met een solenoïde bedienen als met een electromotortje.
Beide systemen ken ik. Maar wat is je doel?
Is het ter vervanging van het vacuumsysteem of wil je draadloos op afstand de auto kunnen sluiten en openen?
Ik ben benieuwd.
Onderstaande foto is de vacuumpomp welke de VAG groep gebruikt alsmede SEAT.

Afbeelding

Mvg,
Paull

PS:
Met dit weer werk ik 's avonds nog wel eens buiten en ben dan niet op het forum, dan kan een reactie even duren.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Brownie » 13 jun 2007, 23:39

Ik wil de auto van afstand kunnen openen en sluiten. Maar ik wel de auto wel zo origineel mogelijk houden. Ik zoek dus iets dat hetzelfde effect heeft als de sleutel in het slot omdraaien.
Ik stel me zo voor dat als ik die schakelaar van de eerste foto in en uit kan schuiven, dat het originele systeem in werking gaat.
Kan dit niet door er een of andere magneetschakelaar aan vast te zetten?
Of wordt er meer vanuit het sleutel-slot gestuurd? (ik denk aan het sluiten van de ramen en dak, dat gaat wel elektrisch natuurlijk.)
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

deurvergrendeling

Berichtdoor Paull en Paulla » 14 jun 2007, 22:09

Hoi Brownie,

Komende zaterdag, als ik er aan denk, zaag ik wel even een deur open :wink:
en maak dan een foto van het binnenwerk. Zo zie je hoe een en ander
aan elkaar vastzit en wat je feitelijk zou kunnen doen om dat electrisch
bekrachtigd te bedienen. Een solenoïde is niet anders dan een spoel met
een weekijzeren kern, die vrij kan bewegen. Zoals bijvoorbeeld in een
dingdong-bel.

Tot dan,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: deurvergrendeling

Berichtdoor Paull en Paulla » 17 jun 2007, 23:19

Paull en Paulla schreef: Komende zaterdag, als ik er aan denk, zaag ik wel even een deur open :wink:


Hoi Brownie,

Dit is de situatie van het portierslot met de centraalvergrendeling vacuumzuiger:

Afbeelding

Aan het ijzeren armpje kun je al dan niet veerbelast een extra
electromotor of electromagneet bevestigen.

Kun je hier mee uit de voeten?

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Harrie » 23 jun 2007, 00:10

Brownie schreef:Ik wil de auto van afstand kunnen openen en sluiten. Maar ik wel de auto wel zo origineel mogelijk houden. Ik zoek dus iets dat hetzelfde effect heeft als de sleutel in het slot omdraaien.
Ik stel me zo voor dat als ik die schakelaar van de eerste foto in en uit kan schuiven, dat het originele systeem in werking gaat.
Kan dit niet door er een of andere magneetschakelaar aan vast te zetten?
Of wordt er meer vanuit het sleutel-slot gestuurd? (ik denk aan het sluiten van de ramen en dak, dat gaat wel elektrisch natuurlijk.)


hoi Bram, Volgens mij moet je de denkwijze hanteren, dat je bij een
604 met de sleutel in het LV portier via het slot de luchtcylinder met
3 slangen ( zie foto Paull ) bedient. DEZE cylinder geeft vacuüm danwel
atmosferische buitenluchtdruk via de slangen naar alle andere portieren.
De A.B moet het stangetje dus commanderen zoals het sleutelslotje doet.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Brownie » 25 jun 2007, 14:22

LION604V6SL schreef:
Brownie schreef:Ik wil de auto van afstand kunnen openen en sluiten. Maar ik wel de auto wel zo origineel mogelijk houden. Ik zoek dus iets dat hetzelfde effect heeft als de sleutel in het slot omdraaien.
Ik stel me zo voor dat als ik die schakelaar van de eerste foto in en uit kan schuiven, dat het originele systeem in werking gaat.
Kan dit niet door er een of andere magneetschakelaar aan vast te zetten?
Of wordt er meer vanuit het sleutel-slot gestuurd? (ik denk aan het sluiten van de ramen en dak, dat gaat wel elektrisch natuurlijk.)


hoi Bram, Volgens mij moet je de denkwijze hanteren, dat je bij een
604 met de sleutel in het LV portier via het slot de luchtcylinder met
3 slangen ( zie foto Paull ) bedient. DEZE cylinder geeft vacuüm danwel
atmosferische buitenluchtdruk via de slangen naar alle andere portieren.
De A.B moet het stangetje dus commanderen zoals het sleutelslotje doet.

grt, Harrie


Bedankt,

Dit was ook ongeveer wat mijn idee was. Alleen mis ik dan waarschijnlijk de functionaliteit om ramen en schuifdak ook te sluiten. Als ik nu de sleutel omgedraaid houd, sluiten ramen en schuifdak ook. Het lijkt dus dat dat elektrisch aangestuurd wordt vanuit het contactslot en niet vanuit de vacuumschakelaar. Klopt dit idee?

Alhoewel deze toevoeging erg prettig is, stel ik dit project nog even uit. Ik moet eens goed nadenken over hoe ik dit betrouwbaar iin kan bouwen. Ik ga me eerst maar eens bezig houden met de cruise control die standaard geinstalleerd is, maar niet meer werkt.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Paull en Paulla » 25 jun 2007, 19:58

Brownie schreef: Het lijkt dus dat dat elektrisch aangestuurd wordt
vanuit het contactslot en niet vanuit de vacuumschakelaar.


Aan het linker portierslot zit ook een electrische schakelaar bevestigd en
door middel van deze schakelaar kun je het schuifdak en portierramen
sluiten.
Ter verhoging van het inzicht, zou je gewoon een keer van het
linkerportier de bekleding kunnen verwijderen. Dan kan er een wereld
voor je open gaan.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten