ruitenwisser malheur

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ruitenwisser malheur

Berichtdoor Martijn » 20 nov 2006, 22:05

Toen ik mijn rode 604 ging halen begon het onderweg te regenen. Jammer, maar ja voor een keertjemoet dat maar. Toen merkte ik ook dat de ruitenwissers raar doen. Ze werken prima, maar keren na de beweging niet meer terug naar de ruststand. Ze blijven dan op ongeveer een kwart na het beginpunt steken, net in je blikveld dus. Vrij irritant, dus raampje open, ruitenwissers een duwtje en dan gaan ze terug.

Is dit een bekend euvel, en zit het in het mechaniek of de motor?

Groeten
Martijn
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

ruitenwisser problemen

Berichtdoor Pininfarina504 » 20 nov 2006, 23:25

Meestal in de mechaniek.
Moet tot mijn eerlijkheid bekennen dat ik er bij een 604 nog nooit aan geschroefd heb bij 304,304,404 en 504 herhaaldelijk.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Gilletti » 20 nov 2006, 23:51

Ja, dat is een herkenbaar euvel, ook voor mij.

Momenteel heb ik iets soortgelijks bij mijn 304 break. Als ik de ruitenwissers uitschakel, dan houden de wissers er ook op dat punt mee op en gaan niet terug naar horizontaal.

Wie heeft de oplossing?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: ruitenwisser malheur

Berichtdoor Paull en Paulla » 21 nov 2006, 00:01

Martijn schreef: Ze blijven dan op ongeveer een kwart na het beginpunt steken, net in je blikveld dus.


Beste Martijn,

Als ervaringsdeskundige weet je dat de asjes van het ruitenwisser excentriek bijna vastgeroest zijn geraakt.

Een noodoplossing is: door op de asjes de plastic afdekdop van de ruitenwisserarmen op te tillen. Terwijl je de ruitenwissers van de ruit af hebt, de asjes insprayen met kruipolie. Je kunt ze nu bekrachtigen in de eerste stand en eventueel met de hand ietsje helpen.

Na ongeveer 10 minuten of een kwartier zouden ze weer redelijk soepel moeten kunnen bewegen. Als dit niet meer helpt, dien je het dashboard uit te bouwen en daarachter vind je het ruitenwisser excentriek.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
Als de ruitenwissermotor te lang bekrachtigd is terwijl de ruitenwissers vast staan, kun je ook die vervangen, want de ruitenwissermotor brandt dan gewoon door.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor JD » 21 nov 2006, 00:16

Wat ik vroeger nog wel eens gezien heb was dat de richting van de motor was omgedraaid. De ruitenwissers gaan dan even goed heen en weer, maar het punt waarop hij niet meer uit zichzelf bekrachtigd wordt om in ruststand terug te komen klopt dan niet. Als de ruitenwissermotor andersom is aan te sluiten, probeer dat dan eens. Heb je er niets aan gewijzigd en is het spontaan ontstaan, dan kun je dit natuurlijk wel vergeten, dan is het het mechaniek of is het kontakt op de motor versleten.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten