Waar op te letten bij aanschaf 604

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Waar op te letten bij aanschaf 604

Berichtdoor Fritschy 605 » 11 okt 2006, 23:45

Ik ben hier nu al geruime tijd aan het kijken naar alle schitterende 604 peugeots. En heb min of meer besloten om er toch ook eentje te gaan aanschaven. Wat helaas ten kosten gaat van mijn 605 vrees ik.

MAAR, nu de vragen.
-Waar op te letten bij aanschaf van een 604. Plekjes om te kijken voor roest. Motorische dingen die je kan horen/zien.
-Wat zijn ongeveer de onderhouds kosten als je een goed exemplaar hebt per jaar. (dit is natuurlijk altijd lastig, maar een inschatting moet er denk ik wel inzitten).
-Auto kopen in duitsland heeft mijn voorkeur aangezien daar het aanbod wat groter is, en de auto's in garages gestaan hebben.
-Onderhoud, waar en wederom wat de kosten zijn. (denk aan een grote beurt. En onderdelen wat dat ongeveer kost).
Ook ben ik van plan om een V6 te kopen die minder dan een 120.000 km heeft gelopen. Is z'n V6 nou een beetje betrouwbaar, en hoe zit het met inbouwen gas. (kosten en of dit bj elke dealert kan).

Alvast mijn dank voor antwoorden voor al mijn vragen. Ik hoop dat dit een duidelijk thread gaat worden over nou welke en hoe je de mooie 604 kan kopen.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Cor Rosie » 12 okt 2006, 12:32

Roest:

Voorschermen, moeilijk te krijgen, keienvanger, rond de voorruit, rond het schuifdak, vooral binnenzijde, waar het rubber contact maakt met het frame, schuifdakplaat zelf, onder het rubber, portieren onderzijde, overzetplaten van de dorpels, achterschermen, met name boven het achterwiel en helemaal achter onderaan, hoekjes achter de dorpel in de achterwielkast, holle ruimte achter de achterbumper, kofferruimte, met name de zijkanten en het punt waar de verhoging begint waar de brandstoftank op is gebouwd, de kofferbakbodem aan de onderzijde, met name boven de hitteschild(en) van de uitlaat(en).

Kosten onderhoud:
Wat wil je zelf doen en wat wil je laten doen? Hoe wil je de auto gaan gebruiken? En in welke staat is de auto die je koopt?

Ga er in ieder geval van uit dat je aan onderdelen en onderhoud een veelvoud kwijt bent ten opzichte van de 605 + de wegenbelasting van de 605.

Betrouwbaarheid V6:
Mijn ervaring is dat ze matig tot redelijk betrouwbaar zijn. Je moet een beetje geluk hebben. Eenmaal een storing, is deze doorgaans vrij hardnekkig en moeilijk op te lossen. Daarnaast zijn nieuwe onderdelen moeilijk te vinden en vaak erg duur. Het vergt een ervaren en geduldig sleutelaar om goed onderhoud aan deze auto's te verrichten. Meer ervaring -en zeker meer geduld- dan bij de meeste dealers aanwezig is. Daarnaast hebben de latere versies vaak moeilijk op te sporen electrische storingen als gevolg van corrosie in contacten. Het Bosch K-jetronic systeem in de latere versies is vrij onbetrouwbaar en gecompliceerd. Alleen al daarom zou ik de carburatieversie aanraden, hoewel de meesten daarvan weer een onbetrouwbare klassieke ontsteking met dubbele punten hebben.

Een 604 gaat prima op gas, zonder aanpassingen aan de kop, bij een normale rijstijl. Wel bij een specialist in laten bouwen dus niet bij de dealer. Het gas is vrij makkelijk in te bouwen en hoeft dus niet duur te zijn.

Tip: ga voor de automaat.

Suc6!
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor Fritschy 605 » 12 okt 2006, 13:07

Bedankt voor je antwoorden!
Het volgende is van toepassing. Gebruik is een 5000-8000 km per jaar (ik denk eerder 5000 dan 8000). Hij staat in een overdekte garage (van parkeerbeheer hier in enschede).
Ik heb een 604 op het oog van het jaar 1979. V6 hand geschakkeld 119.000km gelopen. En net TUV/AU gekeurd. En komt dus uit duitsland. Heeft wel een klein deukje in het rechter voor spatboord. (dit geeft dus een probleem?)

Verder is de wegenbelasting natuurlijk geen punt, aangezien deze ouder is dan 25 jaar en dus niet meer van toepassing. Ook een oltimer verzekering is vele malen goedkoper dan mijn 605 verzekering :D.

Nu ook trouwens de vraag, wat moet deze auto kosten? (leer, V6, 119.000km , net gekeurd TUV. donkergroen/blauw metallic, prima staat).
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Brownie » 12 okt 2006, 15:49

Kijk ook eens hier: http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3070
Daardoor heb ik ervan afgezien. Fantastische auto, maar minder geschikt als dagelijks vervoermiddel dan de 605 denk ik.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Fritschy 605 » 12 okt 2006, 16:19

Ja dat is misschien wel zo, maar wel veel leuker volgens mij dan een 605.
Plus ik rij minder KM'ers dan een gemiddeld persoon. Ik vraag me af wat de door mij omschreven 604 ongeveer moet kosten.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Aanschaf 604

Berichtdoor Pininfarina504 » 12 okt 2006, 16:32

Een 604 rijdt als een beest en is mits goed afgesteld een waar feest.
Een Europeesche auto uit die tijd die comfortabeler rijdt, tot mijn spijt......., neen ik zou het niet weten, de Citroëns hadden comfort, sommige Renaults, maar aan een 604 viel niet te tippen:stuurt en remt fantastisch,geen overhellen, heerlijke zit, soepel en stil, de injectie modellen behoorlijk snel, een hoge topsnelheid is mogelijk zonder rammel en bijgeluiden.
Zowel bij injectie als carburatie kunnen er storingen voorkomen, als het zover is, zul je toch merken dat er niet zo heel veel mensen genegen zijn er aan te schroeven.
Motoren zijn wat complexer, echter zeker niet slecht, moeten wel rustig warm gereden worden en met zorg behandeld worden qua onderhoud, oliesoort etc..
Onderhoud kost ook beduidend meer tijd in die zin dat er gewoon meer uren in kruipen.
Veel onderdelen zijn met enige moeite te vinden, er is niet enorm gehamsterd in 604 onderdelen door de specialisten. Jonkhart heeft aardig wat. Heb zelf beetje gespaard puil niet uit.
De SL heeft als zwakke punt:2*contactpunten,2*bobine,2*carburateur,dit vermindert de storings gevoeligheid bepaald niet.
Verder waart het roestspook al tijd rond, zijn net als de coupés en cabriolets zeer gevoelig, dus liefst droog parkeren en niet teveel in de regen rijden, want dan worden ze "vroeg oud".
Benzineverbruik ja dat ligt hoog, als je er zo af en toe in rijdt geen al te groot bezwaar m.i., in tegenstelling tot veel andere modellen rijdt een injectie zuiniger als een carburatie. Ik heb mijn carburatie kunnen tunen tot 1 op 9. Maar ja tijdens de ontwikkeling v/d 604 koste een liter benzine ongeveer 60 cent, in 74(oliecrisus) steeg de prijs naar bijna één gulden per liter.
De automaat versies en dan met name de injectie types zijn het meest gewild en geliefd.
De 604 die je in Duitsland hebt gezien, is absoluut niet duur(afhankelijk v/d het verloop v/d biedingen), in de advertentie wordt wel heel expliciet gemeld dat het interieur mooi is, dat kan soms een teken aan de wand zijn?
Op de foto ziet de auto er alleszins acceptabel uit, maar dat zegt helaas niet altijd alles.
Er zit nog iemand op het forum die weet veelllllllll meer van 604's
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 12 okt 2006, 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Aankoop en gebruik 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 12 okt 2006, 21:29

Beste Fritschy,

Kijk voor meer informatie in je PB.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Fritschy 605 » 12 okt 2006, 23:37

Bedankt, ik heb je inmiddels al gePM'ed.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Fritschy 605 » 27 okt 2006, 17:28

Even een update, helaas is de koop niet doorgegaan voor de SL. Jammer..........want het was precies die kleurstelling en type die ik wou hebben. Maar de zoektocht gaat door naar een mooie niet te dure 604.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Aankoop 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 30 okt 2006, 23:05

Beste Fritschy en andere liefhebbers,

Doe jezelf een plezier:
Koop nooit ongezien een 6 :lol: 4, maak altijd een proefrit en als het kan laat een technische expertise uitvoeren. Let vooral op bij exemplaren die net "strak" in de lak zijn gezet. Dit kan duiden op een klokgave wagen, maar misschien ook niet.

De Engelsen hebben een prachtig gezegde: "Pennywise, poundfoolish" en wij hebben deze: "Bezint eer ge begint".
Bedenk dat brandstof makkelijker te tanken is, dan plaatwerk of andere onderdelen.

Veel succes en vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Fritschy 605 » 30 okt 2006, 23:11

Ik geef je helemaal gelijk. Een auto kopen zonder hem eerst te "ervaren" is vragen om problemen. Ik ben zelf zo erg, dat als ik een auto ga kopen hem dan ook meteen meeneem als hij/zij goed is. Je hoort verhalen van mensen die de volgende dag de auto op komen halen en dan niet weten dat ze andere banden, accu en dat soort dingen veranderd hebben.

Verder ben ik gewoon aan het zoeken, op het internet en in Nederland. Echter vind ik de nederlandse veels te duur.....4500 euro is zo gevraagd, en dan weet je nog niet eens of je een goede te pakken hebt.

Heeft iemand tips voor online bekijken van auto's? (604 natuurlijk:P) Mijn frans is nou niet echt om over naar huis te schrijven. (geen talen knobel hier. Gelukkig wel een technische knobel :D)

Verder staat er een prachtige limo 604 te koop op 604club......schitterend.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Aanschaf 604

Berichtdoor Pininfarina504 » 31 okt 2006, 11:04

Ze willen allemaal wat verdienen is logisch.
Bedenk wel een rondje Nederland is eerder gemaakt als een rondje Frankrijk en misschien dat je hier een klein beetje garantie en of service kunt bedingen. Dat is soms een heel prettige bijkomstigheid, t.a.v. de aanschaf van een 604.
Als je twee dagen vrij neemt kun je hier 25 604's gezien hebben lukt je in Frankrijk echt niet.
Door de bank genomen zijn auto's wat goedkoper in Frankrijk, echter liegen doen ze daar net zo hard als hier.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 31 okt 2006, 15:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Aanschaf 604

Berichtdoor Fritschy 605 » 31 okt 2006, 14:31

Pininfarina504 schreef:Ze willen allemaal wat verdienen is logisch.
Bedenk wel een rondje Nederland is eerder gemaakt als een rondje Frankrijk en misschien dat je hier een klein beetje garantie en of service kunt bedingen. Dat is soms een heel prettige bijkomstigheid, t.a.v. de aanschaf van een 604.
Als je twee dagen vrij neemt kun je hier 25 604's gezien hebben lukt je in Frankrijk echt niet.
Dor de bank genomen zijn auto's wat goedkoper in Frankrijk, echter liegen doen ze daar net zo hard als hier.


Weet jij 25 stuks te vinden in Nederland! :shock:
Ik kan er online een 6 vinden........waar kijk jij dan nog meer? En franse sites?
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Re: Aanschaf 604

Berichtdoor Pininfarina504 » 31 okt 2006, 15:37

Fritschy schreef:
Pininfarina504 schreef:Ze willen allemaal wat verdienen is logisch.
Bedenk wel een rondje Nederland is eerder gemaakt als een rondje Frankrijk en misschien dat je hier een klein beetje garantie en of service kunt bedingen. Dat is soms een heel prettige bijkomstigheid, t.a.v. de aanschaf van een 604.
Als je twee dagen vrij neemt kun je hier 25 604's gezien hebben lukt je in Frankrijk echt niet.
Dor de bank genomen zijn auto's wat goedkoper in Frankrijk, echter liegen doen ze daar net zo hard als hier.


Weet jij 25 stuks te vinden in Nederland! :shock:
Ik kan er online een 6 vinden........waar kijk jij dan nog meer? En franse sites?

Als ik ff ga zoeken, kom ik wel een eind in de buurt denk ik.
Zag er afgelopen vrijdag nog een te koop staan bij een garage in Frankrijk in Vesoul overigens, heel mooie auto.
Gr,
Wim
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

beetrouwbare 604

Berichtdoor kch » 07 nov 2006, 22:56

Hallo Fritschy, ik heb ook een 604 een gti 2,8 automaat en inmiddels ongeveer 20.000 km mee gereden in 3 jaar tijd. Heb in het begin wat kleine probleempjes gehad maar daarna eigenlijk helemaal niets. Gewoon een klasse wagen die vergeleken met de andere peugeots uit die tijd zeker niet slechter is, ik zou haast zeggen beter en met meer aandacht in elkaar gezet. Ook met het injectie systeem heb ik geen problemen gehad maar ik maak wel af en toe de electrische verbindingen schoon. Ook op zijn tijd nieuwe olie en de auto staat normaal gesproken binnen. Heb de auto wel grotendeels uit elkaar gehad bij aanschaf dus de auto verkeert nu in zeer goede staat, zowel carrosserie als mechanisch.
Ik vind dat er nogal wat cowboy verhalen rondzweven op het forum over hoe slecht een 604 wel niet is maar daar zou ik maar niet te veel op afgaan. ik vraag me af in hoeverre de auteurs daadwerkelijk een 604 in het echt gezien hebben, laat staan er ooit een in bezit te hebben gehad. Het zelfde zie je trouwens bij de 607, daar doen ook rare verhalen de ronde over maar de mijne is volstrekt probleemloos met ruim 230.000 km. Succes Coert (ook uit Enschede trouwens)
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Re: beetrouwbare 604

Berichtdoor Martijn » 08 nov 2006, 13:21

kch schreef: ik vraag me af in hoeverre de auteurs daadwerkelijk een 604 in het echt gezien hebben, laat staan er ooit een in bezit te hebben gehad.


Mwoahh... heb er intussen precies 12 gehad, in bijna iedere motor/bakcombinatie. Een beetje ervaring heb ik dus wel...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Brownie » 08 nov 2006, 14:11

12 stuks maar liefst. Zozo, dan is een reactie van jou op de oorspronkelijke vraag van Fritschy ook wel op zijn plaats denk ik.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Fritschy 605 » 08 nov 2006, 14:16

Brownie schreef:12 stuks maar liefst. Zozo, dan is een reactie van jou op de oorspronkelijke vraag van Fritschy ook wel op zijn plaats denk ik.


Dat hoop ik ook inderdaad! :D
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor pEus » 08 nov 2006, 15:15

Hoi Fritschy,

Bij mijn 604 heb ik na de remmen e.d. qua hoge kosten als enige de voorpoten moeten vervangen. Er werd mij ook verteld dat die vaak verrot zijn.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet,

Eugène
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Re: beetrouwbare 604

Berichtdoor Pininfarina504 » 08 nov 2006, 16:32

kch schreef:ik vraag me af in hoeverre de auteurs daadwerkelijk een 604 in het echt gezien hebben, laat staan er ooit een in bezit te hebben gehad.

Circa 10 stuks
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor kch » 08 nov 2006, 19:24

De veerpoten en draagarmen zijn identiek aan die van de 504-505 tagora dus dit is geen specifiek 604 probleem wat bij andere Peugeots niet zou voorkomen. Remmen grotendeels ook.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Dick » 08 nov 2006, 20:45

Net als de voordeuren van een type 1, identiek aan die van een 504...
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Cor Rosie » 08 nov 2006, 21:49

kch schreef:ik vraag me af in hoeverre de auteurs daadwerkelijk een 604 in het echt gezien hebben, laat staan er ooit een in bezit te hebben gehad.


14 jaar, waarin 7 jaar dagelijks vervoermiddel
4 604-en (excl donors), pardon: 5 (die laatste had ik verdrongen, wat een drama!)
een kleine 200.000 kilometer (en dat worden er elke dag meer)
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor Cor Rosie » 08 nov 2006, 21:58

Net als de voordeuren van een type 1, identiek aan die van een 504...


Nee... en

De veerpoten en draagarmen zijn identiek aan die van de 504-505 tagora


Gedeeltelijk nee voor de draagarmen en nee voor de veerpoten
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor pEus » 08 nov 2006, 22:53

Cor Rosie schreef:
Net als de voordeuren van een type 1, identiek aan die van een 504...


Nee... en

De veerpoten en draagarmen zijn identiek aan die van de 504-505 tagora


Gedeeltelijk nee voor de draagarmen en nee voor de veerpoten


Inderdaad :!:
En ik bedoel dus de veerpoten :( .................en die kosten veel eurotjes.......
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Volgende

Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten