deurvergrendeling en koplampverstelling

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

deurvergrendeling en koplampverstelling

Berichtdoor olthof » 20 jun 2006, 14:11

Sinds pasen ben ik in het bezit van een 604 SL automatique bj 1978 met maar 50.000 km op de teller.
Ik heb hier de deurvergrendeling van een TI ingebouwd, het systeem met de vacuumtank in het linker voorspatbord.
Alles werkt maar ik vraag me af hoelang het systeem vacuum blijft.
Wanneer de auto enige tijd niet gebruikt wordt en de onderdruk in de tank weg valt, werkt het cv-systeem dus niet.
Wie heeft hier ervaring mee en hoelang moet het systeem de onderdruk vasthouden ?
De vacuumaansluiting heb ik met een T stuk van de rembekrachtiger afgehaald.

Verder werkt de koplampverstelling niet.
Er zitten transparante slangen op de twee units waar de lampvoetjes in vastgeklikt zitten maar ik weet niet hoe dit gebeuren werkt.
Lucht ?? of anders.

Wie kan mij op deze vragen een antwoord geven.
olthof
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 27 sep 2005, 16:21

Berichtdoor Arjan_de_Jong » 20 jun 2006, 14:29

ik neem aan dat dat wel een paar dagen vacuum moet blijven
Arjan_de_Jong
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 19 jun 2006, 11:55
Woonplaats: Zwolle

Re: deurvergrendeling en koplampverstelling

Berichtdoor Paull en Paulla » 21 jun 2006, 00:25

olthof schreef: De vacuumaansluiting heb ik met een T stuk van de rembekrachtiger afgehaald.

Verder werkt de koplampverstelling niet.


Beste Olthof,

De aftakking geschiedt niet met een T-stuk op de rembekrachtiger, maar via het manyfold (inlaatspruitstuk) en krijgt een apart vacuumtankje dat in het linkervoorscherm verstopt zit. Verder moet er een vacuumslot op gemonteerd worden, is een soort eenrichtingsverkeer voor vacuum.

Heb je ook kofferbaksluiting en tankdopsluiting gemonteerd?

De koplampverstelling werkt gemiddeld vanaf het 3e levensjaar van een 6 :lol: 4 niet meer. :mrgreen:
En werkt op een gesloten koelvloeistofsysteem, wat geheid gaat lekken door droogtescheurtjes in de slang.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

deurvergrendeling en koplampverstelling

Berichtdoor olthof » 21 jun 2006, 09:48

Hallo Paull,

Dank voor je reaktie.

Ik heb alleen de units in de deuren overgezet, op de donor TI zat de rest niet helaas.
Overigens is het T- stukje in de vacuumslang naar de rembekrachtiger origineel Peugeot 505 diesel, deze heeft dezelfde tank.
Waar zit de aansluiting op het spruitstuk, of moet er een gaatje geboord worden. Op de TI zit ie idd in het inlaatspruitstuk maar dit is natuurlijk anders omdat het een injectie is.
Het systeem werkt goed maar ik vraag mij af hoelang het blijft werken wanneer de auto enige tijd stil staat.
Ik zal het vacuumslot controleren in elk geval.

De koplampverstelling werkt dus via het koelwater.
Ik heb de twee units vervangen omdat de plastic voetjes natuurlijk waren afgebroken.
De slangetjes zijn er dus af geweest. Deze zijn trouwens wel gaaf maar erg hard.
Een gesloten systeem zal dus ontlucht moeten worden, weet jij hoe dit moet of zeg je uit ervaring: niet aan beginnen want het werkt toch niet.

Vriendelijke groet,

Jan Olthof
olthof
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 27 sep 2005, 16:21

Re: deurvergrendeling en koplampverstelling

Berichtdoor Paull en Paulla » 21 jun 2006, 23:32

Beste Jan,

olthof schreef:Het systeem werkt goed maar ik vraag mij af hoelang het blijft werken wanneer de auto enige tijd stil staat.
Ik zal het vacuumslot controleren in elk geval.


=> Een week moet zeker lukken. Zo niet, is het zaak alle koppelingen bijvoorbeeld T-stukjes, te controleren en, of nieuwe rubberen sokjes te gebruiken (afgeknipte rubberen slangetjes), of natmaken met dunne tectyl en erop schuiven. Het beste is niets over te slaan, want daar kan juist de eventuele lekkage zitten. Met een vacuummetertje en een T-stukje kun je eenvoudig vacuum (verlies) testen.
Is de lekkage met gesloten vergrendeling of met open deurvergrendeling?

De koplampverstelling werkt dus via het koelwater.


=> Koplampverstelling is gevuld met koelwater (bevriest niet zo makkelijk), maar is geen deel van het koelsysteem.
Ik heb mij meerdere malen over dit vraagstuk gebogen en ben steeds tot dezelfde conclusie gekomen: tijd is beter te besteden. :mrgreen:

Deze zijn trouwens wel gaaf maar erg hard.
Een gesloten systeem zal dus ontlucht moeten worden, weet jij hoe dit moet of zeg je uit ervaring: niet aan beginnen want het werkt toch niet.


=> Deze slangen zijn niet samendrukbaar en dus erg hard.
Het ontluchten is denk ik te doen op het vloeistofmotortje welke de wankelplaat bedient (zit een stopje op). Je kunt daar een plastic slangetje met trechter op bevestigen en vullen met koelvloeistof en luchtvrij maken net als een injectiespuit.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

koplampverstelling

Berichtdoor olthof » 22 jun 2006, 09:46

Hallo Paull,

We gaan ermee aan de slag.
Overigens weet ik nog niet of het vacuum systeem lekt want ik ben nu in de afbouwfase van de auto.
Ik heb het getest en het werkt, alleen is er nog niet met de auto gereden.
Stationair gelopen alleen. De auto heeft 10 jaar weinig tot niets gereden dus ik ga voorzichtig inrijden binnenkort.

De koplampverstelling is geen hot item, maar ik wil wel proberen het te repareren.
Ik hou je op de hoogte.

Vriendelijke groet,

Jan
olthof
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 27 sep 2005, 16:21

Re: koplampverstelling

Berichtdoor Paull en Paulla » 22 jun 2006, 19:02

olthof schreef:De auto heeft 10 jaar weinig tot niets gereden dus ik ga voorzichtig inrijden binnenkort.


Beste Jan en Dick,

Het zal eind 1996/begin 1997 geweest zijn, dat ik samen met de vorige eigenaar deze 6 :lol: 4 gedemonteerd heb, zodat hij naar de spuiter kon.
Sierstrips eraf, andere rubbers, ruiten en schuifluik met binnenbak. Al met al was dat een boel werk.
Het idee was dat de auto voor het jaar 2000 gespoten zou worden. Intussen zijn wij de auto en Michiel uit het oog geraakt. Zo gaan dingen.

Vandaar dat ik weet dat het een goeie en mooie auto is, maar voor het spuiten ook al was.

Veel knutselplezier en wie weet tot later.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: koplampverstelling

Berichtdoor Paull en Paulla » 17 jul 2006, 23:33

olthof schreef:We gaan ermee aan de slag.


Beste Jan,

Even een foto ter illustratie: De dikke slang gaat naar de rembekrachtiger en de dunne naar de vacuumdeursluiting.

Afbeelding

Ik heb de foto zo gemaakt, dat was makkelijker dan een motorkap opentrekken en hetzelfde onderdeel laten zien. :mrgreen:

Onderdelen los testen van de vacuumvergrendeling kan ook, zie onderstaande foto:

http://i30.photobucket.com/albums/c333/Paulpaula/100_1569.jpg

Zelf aan het slangetje zuigen of trechter opdrukken de stofzuiger het werk laten doen. :P

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

koplampverstelling

Berichtdoor olthof » 18 jul 2006, 12:57

Hallo Paull ,

Na enige uurtjes knutselen en ergernis is het me gelukt het systeem weer aan de gang te krijgen.
Het is namelijk zo dat dit 1 geheel is en bij storing compleet vervangen moest worden.
Peugeot leverde hiervoor een set, nu niet meer te krijgen.
Ik was bij Evert Jonkhart en die had een set liggen.
Aldus meegenomen maar ook deze nieuwe-oude set was overal lek.
Ik had ondertussen al de zwarte dopjes uit de units gehaald (na deze eerst verwarmd te hebben).
Met een injectiespuit en water ben ik toen maar gaan experimenteren.
Het komt erop neer dat natuurlijk de lucht eruit moet maar ook dat er een 'voorspanning' in de units moet zijn.
De voorste bij de koplampen dus moeten uit de houder gehaald worden dit moet om de eerder genoemde voorspanning te kunnen maken.
Ik heb een stukje rubber slang om de tules geschoven en deze met een tyrap of hoe je dat ook schrijft vastgezet.
Deze slangetjes omdat de dopjes er niet goed meer in willen. (hard plastic)
Vervolgens moet de knop onder het dashboard helemaal in de maximale stand staan, dus uitgedraaid. Linksom even uit mijn hoofd.
Dan de leiding vullen en de lucht er goed uit halen.
Is dit gedaan, dan de dopjes in de slangetjes drukken bij de bediening onder het dashboard. Ook met een bandje vastzetten.
Dan moet je de spuit op de slangetjes van de units voor zetten en vervolgens ervoor zorgen dat de plunjer er een paar mm uit steekt.
Daarna ook weer op de eerder genoemde manier afdoppen.
Niet teveel uit laten steken, want dan is het systeem in rust al in werking zogezegd.
Vervolgens de units weer in elkaar zetten en als het goed is werkt het weer.
Gebruik wel koelvloeistof !

De deurvergrendeling is lek bij de unit van de r-voordeur.
Dus daar moet ik een andere voor zoeken.

Vrgr,

Jan
olthof
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 27 sep 2005, 16:21

Deurvergrendeling

Berichtdoor Paull en Paulla » 18 jul 2006, 22:15

olthof schreef: De deurvergrendeling is lek bij de unit van de r-voordeur. Dus daar moet ik een andere voor zoeken.


Beste Jan,

Heb ik wel voor je liggen, maar wordt pas na 20 augustus (want op vakantie :mrgreen: ).

Kijk voor de zekerheid ook naar de T-stukjes en bevestig de slangen met nieuwe rubberen kousjes (ook op het vacuummotortje).

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten